کاباران زاده توضیح می دهد:چرا نمی توان کارخانه های خودروسازی داخلی را تعطیل کرد/ آفت های مدیریت نفتی

محمدرضا کاباران زاده قدیم با حضور در خبر درباره مدیریت نفتی توضیح داد و به این پرسش پاسخ گفت که چرا نباید کارخانه های خودروسازی تعطیل شود.

علی حق، محمد هیراد حاتمی:نفت در اقتصاد ایران چه تاثیری دارد؟ این سوالی است که در سال های گذشته کارشناس مختلفی به آن پاسخ داده اند و پژوهش های قابل توجهی نیز در رابطه با آن منتشر شده است. حتی « نفت » و « مدیریت نفتی » فراتر از گفته های و پژوهش های اقتصادی در میان برخی آثار نویسندگان حوزه های دیگر جای گرفته است. به طوریکه تبعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن نیز مورد تاکید بوده و از پشت عینک چنین بخش هایی به آن خیره شده است. اساسا وجود کالایی به نام نفت در اقتصاد ایران سبب شده تا مدیریت بنگاه اقتصادی با مشکل مواجه شود و بخش عمده ای از اقتصاد ایران در سیطره دولت باقی بماند. موضوعی که محور گفت و گو با محمدرضا کاباران زاده قدیم، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود و به همین جهت از او دعوت کردیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند. کاباران زاده اعتقاد دارد که نفت در ذات خود بد تلقی نمی شود چرا که یک کالا است آنچه از حساسیت بیشتری برخوردار است و باید مورد توجه باشد مدیریت آن است. در این میان مروری کوتاه بر تولید در واحد های صنعتی نیز شد و صنعت خودروسازی به عنوان صنعتی بزرگ مورد کنکاش قرار گرفت و این پرسش پیش آمد که آیا اینکه گفته می شود به دلیل کم کیفیت بودن خودروهای داخلی باید کارخانه های خودرو سازی تعطیل شود درست است یا خیر؟ کاباران زاده با منطقی اقتصادی به این پرسش پاسخ داد که چرا نمی توان کارخانه های خودروسازی را تعطیل کرد و چرا نباید به چنین موضوعی فکر کرد. متن کامل گفت و گو با محمدرضا کاباران زاده قدیم، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و از اساتید مدیریت کشور را در ادامه می خوانید:  

به نظر شما مدیریت اقتصادی واحد های مختلف اساسا در ایران جدی گرفته می شود یا خیر؟

موضوع بنگاه اقتصادی و مدیریت آن را باید از دو زاویه بخش خصوصی و دولتی بررسی کرد. یک بنگاه اقتصادی هم داریم که بنگاه تعاونی ها است. به نوعی می توان گفت که اقتصاد ما به این سه بخش تقسیم شده است. از سوی دیگر بر اساس بخشنامه ای که در سال 88 دولت وقت صادر کرد و بر اساس آن اعلام شد 25 درصد اقتصاد باید به بخش تعاونی تعلق گیرد و در همین زمینه بانک توسعه تعاون تاسیس شد. اصلا بانک توسعه تعاون تاسیس شد تا بتواند این موضوع را پیگری کند. بر این اساس باید ببینیم نگرشما در رابطه با بنگاه های اقتصادی خصوصی، دولتی یا تعاونی است؟ یعنی این سه بخش را باید از هم تفکیک کنیم. جای تاسف بر این است که بخش دولتی بیشترین سهم از اقتصاد حال حاضر ایران را دارد. یعنی بیشترین میزان حاکمیت اقتصاد در بخش دست دولتی است. آن هم به دلیل نفت است.

یعنی منظور شما این است که نفت سبب شده تا حجم زیادی از اقتصاد ایران در سیطره دولت باشد؟

 نفت یک کالا و وسیله است. منظور من اقتصاد نفتی است که بر ما حاکمیت دارد. این خیلی برای اقتصاد مضر است. یعنی به جای اینکه اقتصادی پویا از نظر تولید داشته باشیم که ارزش افزوده خاصی برای ما ایجاد کند ما نفت را به عنوان یک کالا می فروشیم و به دنبال آن کالا وارد می کنیم. به نوعی بر این اساس داریم گذران زندگی می کنیم.

یک استدلالی وجود دارد مبنی بر اینکه اقتصاد ایران رنج می برد چون نفت دارد. اقتصاد ایران رانت دارد چون نفت در آن حاکمیت می کند. دولت هایی که بر سر کار می آیند اختلاف نظرشان بر سر نحوه توزیع درآمد های نفتی است.. شما این موضوع را قبول دارید؟ 

رانت اقتصادی و رانت نفتی دو مقوله جدا از هم هستند. به طور مثال در رابطه با میوه هم می تواند رانت وجود داشته باشد. یعنی واردات و توزیع آن دست چند نفر خاص باشد. این هم یک رانت اقتصادی است. نفت هم کالا است. پول نفت چون بیشتر است قدرت آن بیشتر به چشم می آید. این طبیعی است. بر این اساس هر کس روی نفت دست بگذارد قدرت بیشتری دارد. قصد دارم از این موضوع خارج شوم و می خواهم در رابطه با مدیریت آن صحبت کنم. اگر ما بتوانیم مدیریت اقتصاد را بر مدیریت نفت که به صورت کالای سرمایه ای است دولت نقش بسزایی دارد. نفت و مدیریت نفتی در برخی کشور ها کاملا آزاد است و دولت فقط در آنجا نظارت می کند.

این موضوع در ایران شدنی است؟ یعنی مدیریت نفت می تواند کاملا آزادانه باشد؟

خیر.

دلیلش از نگاه شما چیست؟

این یک بحث فرهنگی است. از زمان قاجار که اقتصاد ایران یک شکل دیگری گرفت و توانستیم با اروپایی تبادل پیدا کردیم و مدل هایی وارد شد ما به شکلی اقتصاد اروپایی داشتیم و به شیوه دیگر فرهنگ ایرانی را داشتیم. در فرهنگ ایرانی آنچه که حاکمیت دارد دولت است. یعنی در بخش اقتصادی مردم نقش اساسی ندارند. تلاش هایی شده است اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. تا زمان انقلاب ما بخش خصوصی مانند بانک و اتومبیل سازی داشتیم. وقتی انقلاب شد مشاهده می کنیم دولت در آن شرایط خاص، سریعا آمد و  نفت با تمام صنایع را دولتی کرد. حتی بر اساس آن قانون اساسی و قانون کار نوشته شد. در سال 1370 بیاییم ببنیم چه اتفاقی افتاده است. در این سال نقطه عطفی پیدا می کنیم و به سمت خصوصی سازی می رویم و مشاهده می کنیم قانون کار ایران دولتی است. کشور ما به سمت بخش خصوصی مس رود اما قانون کار دولتی است. حمایت از بخش خصوصی را قانون کار باید انجام دهد که دقیقا دولت است.

مدیریت صنایع سنگین هم قاعدتا با این طرز تفکر تحت مدیریت دولتی باقی خواهد ماند؟

مدیریت صنایع سنگین مانند نفت، فولاد، خودروسازی همگی یا دولتی اند یا شبه دولتی است. به طور مثال ایران خودرو در ذهن شما خصوصی است یا دولتی؟

قطعا دولتی است.

من هم با شما موافقم قطعا دولتی است. پس دولت مجبور است از آن حمایت کند.

یعنی تعرفه را به طور مثال بالا نگه دارد؟

یکی از ابزار های حمایتی همین است. در خارج کشور به بنگاه های اقتصادی می گویند اگر نتوانستید ازرش افزوده ایجاد کنید و ورشکست می شوید، تعطیل کنید. در ایران یکی از مشکلات ما دقیقا بر عکس این است.

کاباران زاده

یعنی به طور مثال شما موافق این هستید که کارخانه خودروسازی که نمی تواند ارزش افزوده ایجاد کند تعطیل شود؟

این یک اشتباه اساسی است که در ذهن ما پرورانده شده است. این یک نظریه غلط است که در ایران می خواستند باب کنند و باب هم شد که خودروسازی را ببندیم و قطعه سازی را جایگزین آن کنیم. سوال من این است وقتی نمی توانیم یک محصول را طراحی کنیم چکونه می توانیم قطعه را طراحی کنیم؟ اگر ما قطعه ساز بودیم و طراحی قطعه را می توانستیم انجام دهیم قطعا طراحیمحصول هم قابل انجام بود. مشکل ریشه ای تر است. مشکل از آنجا شروع می شود که ما وقتی ایران را با کشور های اروپایی به لحاظ توسعه ای مقایسه می کنیم مشاهده می کنیم آنها کجا بودند و ما کجا قرار داشتیم. رشد اقتصادی یک کشور باید برخواسته از درون آن کشور باشد. اگر اینطور نباشد ما باید آن را تولید کنیم. من مثال ساده بزنم. آیا با سیب بستن روی درخت سرو می توان سیب تولید کرد؟ قاعدتا پاسخ منفی است. سوال دیگر من این است که آیا می توان روی درخت گلابی سیب را پیوند زد؟ احتمال این حالت وجود دارد. به نوعی با پیوند زدن درخت شکوفا می شود. بیاییم اقتصاد را از این منظر مشاهده کنیم.  ما روی صنعتی که مانند درخت سیب باشد بیاییم سیب بچینیم همان وضعیت را پیدا می کند. در حال حاضر وقتی پیکان را جمع می کنیم جای آن چه خودرویی را گذاشتیم؟

پژو؟

بله پژو جایگزین آن شد. آیا انتقال تکنولوژی صورت گرفت. اکر می توانستیم انتقال تکتولوژی را درست انجام میدادیم مانند همان مثال پیوند در درختان است. فرآیند هایی ارسال شد و براساس آنچیزی که گفته شد انجام دادیم. انتقال دانشی صورت نگرفت. آنها به ما نگفتند ما هم نخواستیم. به طور مثال در رابطه با قرارداد ال نود دو نفر از نمایندگان مجلس خیلی سر و صدا کردند که قرارداد ال نود با آن شرایط درست نیست. من هم به طور شخصی با هر دوی آنها موافق هستم. من با نظر آقای کاتوزیان کاملا موافق بودم. ال نود کاملا برای ایران مضر بود. مانند پژو که برای ایران مضر شد. مدیر ورودی هایش را با خروجی هایش می سنجد. وقتی قطعاتی از پژو داده نشد چه اتفاقی افتاد؟ تولید آن با مشکل مواجه نشد؟ این نشان می دهد ما از طریق انتقال تکنولژی ضعیف عمل کردیم. حالا مشکل کجاست؟ آیا کره جنوبی چنین مشکلی نداشت؟ در سال 1350 آیا کره جنوبی از ما خیلی عقب تر نبود؟ اما الان آنها کجا هستند؟ جای تاسف است که ما در حال حاضر بگوییم تکنولوژی مان از کره است. بسیاری از لوازم صوتی تصویری تکنولوژی شان از کره می آید. قاعدتا بخشی از این مشکلات ریشه در جنگ تحمیلی دارد. ما ناخواسته وارد جنگ شدیم و یک جنگ تحمیلی بود. سازمان ملل هم این موضوع را تایید کرد که عراق متجاوز شناخته شد. بنابراین ما یک جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم که آثار بد اقتصادی داشت. جنگ همیشه آثار مخرب دارد. جنگ تحمیلی وقتی رخ داد آثارش باقی ماند. اینجا باید راه ها را درست برویم. یک استراتژی معین می خواهد تا اقتصاد مسیر خودش را پیدا کند. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب سند چشم انداز را برای اقتصاد ایران تعریف کرد. دولت های ما طبق آن باید برنامه های کوتاه مدت استراتژیک را درست تدوین کنند. متاسفانه ما تا کنون در تحقق این مهم موفق نشدیم. وقتی این برنامه ها محقق نشده آثار آن را مشاهده می کنیم. به طور مثال می گوییم صنعت خودروسازی برای ما مناسب نیست. اتفاقا کاملا برعکس است. اگر ایران بتواند به لحاظ خودروسازی یک قدرت باشد می تواند کل خودروی منطقه را تامین کند. این موضوع بسیار مهمی است. به شرطی که تولدات ما از لحاظ کیفیت، فیمت و تنوع در حد بسیار بالایی باشد. یعنی تنوع پذیری داشته باشد. در چنین شرایطی به راحتی می توانیم به کشور های همسایه صادرات خودرو داشته باشیم. در منطقه کدام یک از کشور ها به اندازه توان ما قادر هستند خودرو تولید کنند؟

حتی ترکیه هم این توانایی را ندارد؟

خیر. قاعدتا ما از این منظر یگانه هتسیم و می توانیم یک قدرت مهم به شمار بیاییم. حتی ترکیه هم قطعه ساز است. ایران چون ریشه قوی دارد اگر بتواند زمینه های مستحکم تری داشته باشیم می توان یک قدرت اساسی در صنعت خودرو به شمار می آید. حمایت ها غلطی که تا کنون صورت گرفته باید کنار گذاشته شود و حمایت های درستی از صنعت خودروسازی کشور صورت گیرد. آنهایی که می گویند صنعت خودرو سازی را کنار بگذاریم و صنعت دیگری جایگزین کنیم پیشنهاد شان چیست؟ اقتصاد کشاورزی را جایگزین اقتصاد صنعتی کنیم؟ آیا اقتصاد کشاورزی مان از اقتصاد صنعتی مان خیلی پیشرفته تر است. یکی از محصولات اقتصاد کشاورزی تولید رب است. رب ایران را به صورت فله ای خریداری می کنند و می روند در ایتالیا با بسته بندی هایی به فروش می رسانند. یا برای زعفران هم روال همین است. از گردو تقریبا 500 نوع محصول می توان تولید کرد. ما چرا نمی توانیم آن را تولید کنیم؟ پاسخ این است که ما تکنولوژی آن را نداریم. بر این اساس ما در رابطه با صنعت کشاورزی هم مشکلاتی در زمینه تکنولوژی تولید داریم. بگذارید مثال دیگری مطرح کنم و آنهم اینکه از چرم گاوی که ما تولید می کنیم کشوری مانند ترکیه تقریبا 300 محصول را به وسیله آن تولید می کند. این موضوع مهمی است. یعنی از چرم گاو 300 نوع ارزش افزوده ایجاد می شود.

به نوعی شما به صرفه بودن تولید را مد نظر قرار می دهید؟

دقیقا همینطور است. اینکه کالایی تولید شود اما ارزش افزوده ایجاد نکند قاعدتا ما از تولید آن ضرر کرده ایم. برای همین مثال چرم گاو در نظر بگیرید برای اینکه 300 نوع محصول ایجاد شود تعدادی کارخانه تولیدی می خواهد. هرکدام از این کارخانه ها اشتغال ایجاد می کند.

کاباران زاده

شما به ارزش افزوده اشاره کردید. قاعدتا اصلی ترین کالای تولیدی ایران نفت است.  برای اینکه جمع بندی هم داشته باشیم برگردیم به همان موضوعی که در ابتدای بحث مان مطرح شد و آنهم اینکه نفت تا چه اندازه در اقتصاد می تواند ارزش افزوده ایجاد کند؟

خیلی زیاد. کشور های دیگر نفت را از ما می خرند و می روند با آن کالاهایی تولید می کنند. شما  کشور آلمان را در نظر بگیرید که نفت ایران را می خرد و با آن کالاهایی تولید می کند. این کشور در سال 2011 صادراتی معادل 1384 میلیارد دلار بوده است. آلمان چگونه چنین رقمی را تولید کرده است؟ اگر ما تکنولوژی نفت را داشتیم نمی توانستیم در ایران محصولات نهایی را تولید کنیم. در یکی از کتاب ها می خواندم نفت یا بلای سیاه برای ایران که در رابطه با آن می خواهم بگویم نفت عامل بدبختی نیست چرا که مشکل مدیریت نفتی است. ما نفت مان را نتوانستیم مدیریت کنیم و محصولات نهایی تولید کنیم تا اقتصاد مان رونق بگیرد. بر این اساس در یک جمع بندی کلی تمایل دارم که تاکید کنم مشکل مدیریت نفت است. نباید نفت را یک عامل مخرب برای اقتصاد قلمداد کرد چرا که با این کالا می توان در اقتصاد ملی ارزش افزوده ایجاد کرد. مشکل درست در مدیریت نفت است. اینکه باید تکنولوژی تولید محصولات متنوع از آن را در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس بحث مدیریت نفتی مطرح می شود. باید تفکر مان را به این سمت ببرد. در چنین شرایطی رشد اقتصادی مان بهبود پیدا خواهد کرد.

بر این اساس شما اعتقاد دارید برخلاف صحبتی که مطرح می شود باید کارخانه های تولیدی که به صرفه نیستند مانند خودروسازی ها  تعطیل شود و وارد محصول نهایی صورت بگیرد اشتباه است؟ باید با مدیریت واحد های اقتادی آنها را احیا کرد؟

 ما به جای اینکه صنعت خودرو را ببندیم باید مدیریت درستی از آن داشته باشیم و بتوانیم آن را اقتصادی کنیم. نه فقط در رابطه با خودرو که درباره صنایع دیگر هم باید این ذهنیت را داشته باشیم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    165 2
    امید انکه بزودی با برگشتن نخبگان بخش صنعت به ایران عزیز خودرو سازی های غیر استاندارد و گران فروش تعطیل شوند و بجای ان همه مردم صاحب بهترین و استاندارترین ماشین ها خواهند شد و البته با قیمتی همچون سایر کشورها
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      34 2
      به مطالبی اشاره شد که تاحالا هیچ یک ارمدیران ما به آن کوچکترین اشاره ای نداشته اند. بسیا ر ممنون
  • حسن IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    47 5
    خدا رو شکر فردی پیدا شد تا پاسخ جوسازی های دلالان خودروهای چینی رو داد.
  • علیرضا IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    21 17
    استاد سلام، پاینده باشید.
  • نقی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    87 2
    آخه دفاع از تولید ملی با مدیریت بد نفتی راه به جایی نمی بره، اول باید مدیریت نفتی درست بشه
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      11 4
      دوست عزیز چرا به این کارخونه ها بچشم دشمن نگاه می کنید کدوم حمایت از تولید ملی دولت محترم از یه طرف داره روی مواد اولیه گمرکی میگیره بعدشم روی همین محصولات کلی عوارض میگره از طرف دیگه هم از خریدار خودروهای خارجی گمرکی میگیره در حد سه برابر مدیران خودرو ساز ها رو هم که خودش عزل و نصب میکنه آخرش هم تقصیر رو میندازه گردن خودرو ساز میترسم این جوری که داره حمایت میکنه تا چند وقت دیگه چربی خون شون بزنه بالا
  • منیژه IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    40 16
    کاش یه مدیر لایق همچون ایشان در راس خودروسازی ها بود
  • اکبر IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    376 7
    ما خودروی بی کیفیت نمی خوایم نمی خوایم حالا ملی نباشه، پول نفتمون هم تموم شه، اصلا خودرو نداشته باشیم بهتر از اینهاس که داریم
    • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      ببینم! یعنی شما با دچرخه میری بیرون؟! شما نخر! ما میخریم!
    • محسن اکبری A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      34 3
      اینقدر دوچرخه بخر تا صنعت دوچرخه ی مونتاژی چینی ایرانی به حد کمال برسه
    • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      20 1
      ایشون اشتباه متوجه سدن کافیه تو ویکیپدیا اتومبیل های ساخت ترکیه را ببینن متوجه همه چی میشن اونم چه خودروهایی میسازه
  • عشق ماشین IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    156 5
    آقای کاباران زاده یعنی خودتون خودروی تولید داخل سوار می شین؟ هر وقت سوار شدین این حرفا قبول
    • دانشجو A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      عشق ماشین ایشون سمند سوار می شن حالا چی می گی؟
    • بی نام EU ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      13 23
      بله، ایشان استاد مدیریت استراتژیک پیشرفته ما بودن ترم قبل و من از نزدیک ایشان را می شناسم و این حرف که ماشین ایشان سمند هست را تأیید می کنم.
  • نادر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    43 10
    واسه ملت دلال صفت این حرفا سخته قبولش
    • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      59 2
      ملت دلال نبودن دلال بارشون آوردن با سیاست های پولی و سرمایه ای دولت قبلی
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      25 3
      ربطی به این دولت و اون دولت نداره وقتی زمینه برای کار اقتصادی سالم و مفید وجود نداشته باشه و دلالی خیلی راحت به سود دهی ختم بشه مردم وارد دلالی میشن اینم خیلی وقته تو ایران وجود داره ..
  • بهموم A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    266 4
    اينايي كه ما داريم كه خودرو نيست بخوايم حمايت كنيم
  • نسیم IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    26 1
    سلام به نظر من از آفات مدیریت نفتی بر اساس راهکار های ارائه شده باید خارج شد.
  • شیپوری A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    145 3
    آقا حمایت از یک صنعت حدی دارد 5 سال 10 سال 15 سال نه تا ابد. البته روزی مجبورخواهیم شد دست از حمایت کشیدهوگمرک را آزادکنیم.
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      53 1
      سود های میلیاردی را کی ول میکنه هنوز خیلی کار داریم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    196 8
    برفرض که 500 هزار نفر در دوکارخانه خودروسازی ایران مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کارند و نان میخورند. سوال اینجاست که با تعطیل کردن این دو خودروسازی سود میکنیم یا ضرر؟ با توجه به کیفیت و خدمات پایین و قیمت بالا من فکر میکنم گل گرفتن دربهای این دو خودروسازی بیشتر به نفع ملت است زیرا 80 میلیون ایرانی با تولید این خودروها ضرر میکنند تا 500 هزار نان بخورند. منافع 80 میلیون ارجح تر است بر منافع 500 هزار. لطفا درب این دو کارخانه را ببندید و گمرک واردات خودرو را بردارید. اگر قرار بود در خودروسازی به جایی برسیم در این 35 سال میرسیدیم.
    • محسن IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      71 2
      به نظر من جون ادم ها که الکی از دست میره با این خودرو ها از همه چی مهمتره
    • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      16 72
      اول بگم قصد حمایت از مثلا خودروسازها رو ندارم ولی تخمین (ذهنی) شمام درست نیست ..اگه 500هزار رو مبنا بگیریم(که بیشتره) بلاخره این 500هزارتا زن و بچه و خانواده دارن که تعدادشون رو به چند ملیون افزایش میده و دومم اینکه عدالت اجتماعی تو ایران هرگز حتی نزدیک اینم نشده که 80میلیون ایرانی (خانواده و سرپرست) واجد شرایط استفاده از خودروی شخصی باشن ..
    • بی نام A1 ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      1 0
      عوارض برداشته شه، آدمها آزاد باشن از خودروساز داخلی و یا خارجی (با شرایط رقابتی برابر) خرید کنن! در ضمن همین الان این خودرو سازان ورشکسته هستند! الان خط تولید در خودروسازان با کمتر از 1/2 ظرفیت (حتی شاید کمتر از 1/3 ظرفیت) کار می‌کنه! فقط الکی سر پا هستن که یه مقدار حقوق بدن و حق بیت‌المال رو ضایع کنن.
  • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    62 8
    مدیران پیر پاتال از تمامی ساختارها کنار گذاشته شوند و فقط جوانان تحصیل کرده سر کار بیایند
  • رضا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    9 0
    با توجه به مباحثی که شده، به نظر می رسد منظور آقای دکتر، حمایت از صنعت خودروسازی، حمایت دولتی نیست. بلکه ایجاد و زمینه سازی در بسترسازی مناسب ایجاد یا خلق تکنولوژی یا انتقال درست تکنولوژی (نه مانند پژو و ال نود که فقط ماشین آلات وارد شده اند و نه دانش فنی) می باشد و آن هم بوسیله اقتصاد بخش خصوصی (نه دولتی). مطمتنا واردات خودرو فقط باعث مصرف گرایی شده آن هم تا زمانی که نفت داریم. اما پس از اتمام نفت باز هم می توانیم واردات خودرو داشته باشیم؟ اما با سرمایه گذاری رو صنایعی مانند خودروسازی، صنعت کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، صنعت نفت، پتروشیمی، پوشاک، کفش، فرش و ... و آنهایی که کشور ما در آنها مزیت نسبی دارد به توسعه اقتصادی برسیم.
  • بی نام DE ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    15 1
    خود روهاي داخلي موحب هزينه مند شدن در بخشهاي دگير ميشوند . دولت محبور است براي مبارزه با اآلودگي هوا ؤ هزينه سوخت بيشتر درخودروهاي داخلي و براي سلامتي و امنيت شهروندان ناشي از ايحاد آلودگيها و ساهت ضعيفف خودرو هزينه كند . بنابراين بايد فضايي بوجود آيد تا اين خودرو سازها داراي رقيب خارجي باشند دراين صورت شايد انها بسوي بهبود خدمات خود نسبت به مشتريان و پيشرفت گام بردارند .
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    27 2
    خدائيش اگردرب اين فرغون سازان چهارچرخ راببندندكه آروزى هرايرانيست ديگه سالى دوازده ماه وزير مصاحبه اى براى انجام دادن ندارد .ضمنآ روى حضرات به اصطلاح خودرو ساز رو نيست سنگ پا...... والا هرمسئولى وهرخودروسازى اين پيامهاى مردم راكه از عمق جانشان برمى خيزدودرسايت مختلف منتشرميشود مى خواند بايد آب مى شد مى رفت توى زمين.. راستى چراشروع هرمجلس جديد نماينده هادرارتباط باخودرو سازان واهميت رعايت حقوق مردم هارت و پورت مى كنندوبعدازمدتى ديگر صدايشان در نمى آيد!!!؟
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    32 2
    در ایران خودرو و سایپا را باید کاهگل گرفت تا مردم نفس راحتی بکش
  • مهندس کهنه کار IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    35 2
    استاد بنظر میرسد دوره شعار دادن گذشته !!! 1987 پژو 405 با قیمت حدود 9000 دلار فروخته میشد اما نتیجه استفاده ممتد از یک قالب و یک طرح در همه جهان ارزان شدن قیمت کالا است چون هزینه طراحی و قالب سازی به طرف صفر میل میکند !کارخانه مورد حمایت حضرتعالی با معادل 10000 دلار ابراز ضرر و زیان میکنند چرا؟ مردم میدانند تولیدات امروز اصلا قابل قیاس با تولیدات سالهای اول نیست و تامین کننده اصلی اکثر قطعات تولید کننده درجه چندم چینی است پس ما در حال حاضر نه طراح خودرو هستیم نه قطعه ساز درجه اول !! لزوم صنعتی که ما نه مدیریت آن را و نه قطعه ساز آن را و نه طراح آن را نداریم و علاوه بر اینها تیراژ تولیدات پس از اشباع شدن فعلی به سالانه 500000 که شامل همه نوع خودرو است محدود است و بازاری هم وجود ندارد چیست؟
  • حمید IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    15 0
    بحث جالبی رو مطرح کردین ولی باید مجال هم برای مردم باشه تا نظراتشونو بیان کنن در کشور ما باب بر این بوده که هر چه مردم بخواهد دولت خلاف آن عمل میکند نتیجه این میشه که نخبه ها فرار میکنن کارگر با جان ودل کار نمیکنه و مدیران دولتخواه میشوند ما هیچ کاری را درست انجام ندادیم ما حتی در تقلید هم مشکل داریم خصوصی سازی ما ظاهری بود ما مردم تلاشگری نیستیم آینده نگری نداریم فقط منافع آنی برای ما مهم بوده وهست مونتاژ خودرو ابتدای حرکت بوده ولی هنوز هم ادامه دارد
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    22 0
    میگویند ما به اعراب خودرو صادر کنیم و باید محصولاتمان قدرت رقابت با مانند تویوتا یا بنز را داشته باشد۰ اگر توانستیم تولید کنید ولی همه عالم میدانند که نمیتوانیم پس اگرهای بیهوده را خرج نکنید۰۰۰ همین اگرهاست که مردم ایران به این وضع افتاده اند
  • ع- ک A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    33 1
    با احترام به ایده استاد محترم بنده در ایران خودرو حدود 22 سال به عنوان کارشناس تولید مشغول به کار هستم عرض میکنم . از انجایی که ایران هنوز پس از سالیان درازی بعنوان کشور تک محصول اقتصادی در جا قدم میزند . و متاسفانه در این کشور گوینده و تئورسین زیاد داریم نه کننده. و ممکن است سالیان درازی را باز در همین تک محصولی در جا بزنیم. ولی این اقدام شجاعانه برای بارور ساختن اقتصاد ایران و شکوفایی صنعت مادر که همان خودرو سازی است باید ، تاکید میکنم باید روزی انجام گیرد و چه بهتر که زودتر انجام گیردکه: 1-دروازه های کشور برای ورود اتومبیل ژاپنی و اروپایی و نه چینی و کره ای باز شود. 2- صنعت خودرو سازی باید خصوصی شود میدانم که خیلی ها برای این راهکارها خرده بگیرند. اما اینده را باید از همین الان ساخت
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      3 0
      عالی بود مهندس. واقعا بهترین کامنتی بود که خواندم. درود بر شما
  • اسکندر A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    36 0
    ايا اسيبي که ايران از جنگ تحميلي متحمل شد بيشتر و شدیدتراز اسيب ديدگي ژاپن از جنگ جهاي دوم بود؟ بهانه خوبي نيست واقعا...
  • رضا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    14 0
    نميدونم چرا اقتصاد دان هاي ما تو دنيا نظريه ميدن وجايزه ميگيرند ولي واسه كشور خودمون هيچ كاري نميتونن انجام بدن ! فكر نميكنيد كساني هستند كه نميزارن اين وضعيت درست بشه ، يعني منافع رانت خوار ها اجازه درست شدن هيچ چيزى رو نميده پس اگه ميخوايم هر كاري بكنيم اول بايد دست اينها رو كوتاه كنيم ، كه البته با نفوذي كه اين از خدا بي خبرها دارن بعيده بشه كاري كرد.
    • افشین A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      2 0
      کاش میشد 1000 تا مثبت بدم به این نظر گل گفتی
  • فرهاد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    15 0
    خدا نصیب هیچکی نکنه اگه مثل من یکی از عزیزاتون رو سر خودرو داخلی از دست میدادید اونوقت اینطوری صحبت نمیکردید هیچوقت نمیگذرم و حلالشون نخواهم کرد باعث و بانیش رو.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    23 2
    کی جرعت تعطیلی اونارو دارد
  • محمد حسین A1 ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    8 0
    اگر بادقت بخونیم یه جاهای ایشون دارن حرف خودشونو تو سوال قبلیش نقض مکنند.دوم چیز جدیدی گفته نشد ، خوب همه میدنیم نفت به خودی خود میتونه خوب باشه و بحث سر مدیریت درامد نفت هست.مثل کشور نروژ که نفت و داره ولی مثل آدمیزاد معادل مفروشه، خرج میکنه ، سرمایه گذاری مکنه، والبته پس انداز.که حلا میتونه به اتحادیه اروپا بگه من پول دارم اگه میخواین میدم قرضون.مشکل ما اینجاست که که طمعمان زیاد است....... .
  • عباس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    4 0
    تا روزي كه دزد ترس از اعمال قانون ندارد همه كساني كه سر كارند همه اين مطالب رو ميدونند ولي انجام نمي دند تا بتونند بخورند
  • هـادی A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    6 0
    مشکل حمایت غلط رو قبول دارم ولی فکر می کنم این وسط یک مافیای خودروسازی هم داریم که دوست نداره که قیمت پایین بیاد یا کیفیت با ثابت نگه داشتن قیمت بالا بره یا خودرو خارجی با هزینه کم وارد بشه چون سود زیاد و راحتی بهشون میرسه.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    2 3
    اگه همه کارشناسهای ما مثل این اقای دکتر باشند که باید فاتحه اقتصاد کشور را خواند هر کسی که الفبای اقتصاد را بلد باشه میفهمه که این اقا شدیدا داره میزنه توی جاده خاکی
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    از سال 1341 که ایران ناسیونال تاسیس شد تا حالا نتونستیم یک خودرو قابل تحمل را طراحی کنیم و بسازیم. و در سالهای بعد از انقلاب هم مردم تاوان زیادی برای سرپا موندن این صنعت پرداخت کردند( جانی و مالی ). یعنی نیم قرن کافی نیست که ما بفهمیم توانایی ساخت ماشین را نداریم و بیش از این به مردم این آشغالها را تحمیل نکنیم؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    2 0
    مشکل اساسی انجاست که همه چیز باید طبق نظر آقایان که در داس هستند پیش رود کسانی که کار کردند وموفق شدند احازه کار واختیار ی در سنعت نمی توانند داشته باشند پس چگونه باید صنعت ما مثل کره جنوبی پیش می رفت اقتصاد آنها آزاد است ولی اقتصار ما به سبک سوسیالیستی واین تفاوت زیادی است