جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) به ارزش 500,000 دلار همراه با مدال طلای 63 میلی‌متری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعلام کرد: جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم (ص) به ارزش 500هزار دلار، تندیس و مدالی به قطر 63 میلی متر به چهار برنده نهایی اهدا می شود.

ایرنا نوشت:

سورنا ستاری شامگاه دوشنبه در حاشیه برگزاری دومین جلسه شورای سیاست گذاری جایزه پیامبر اعظم در جمع خبرنگاران گفت : این جایزه در سه حوزه نانوفناوری، فناوری زیستی و پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و در حوزه عمومی، هرکدام به مبلغ 500 هزار دلار به دانشمندان جهان اسلام اهدا می شود.

وی خاطر نشان کرد نامزدهای دریافت این جایزه از سوی دانشگاه ها، انجمن های علمی و پژوهشگاه ها معرفی می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با استوار بودن در اهدای این جایزه در سال های آینده، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اهدای این جایزه باشیم.

جایزه علمی و فناوری پیامبر اکرم (ص ) همان جایزه عالی فناوری جمهوری اسلامی ایران است . اعطای این جایزه در خرداد ماه سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و دربهمن ماه همان سال برای اجرا ابلاغ شد.

محوریت جایزه پیامبر اعظم) ص)، معرفی و تجلیل از برترین دانشمندان جهان اسلام است که با نام بین المللی ˈMustafa Prizeˈ شناخته می شوند .

تلاش برای شکستن انحصارگرایی علمی و فناوری در جهان، افزایش نقش کشورهای اسلامی در معادلات بین المللی و ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی، از جمله رویکردهای کلان اهدای جایزه پیامبر اعظم (ص) است.

دوره زمانی برگزاری این جایزه دوسالانه است.

در جلسه شورای سیاست‌گذاری چه گذشت؟
دومین جلسه شورای سیاست گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) ، شامگاه دوشنبه در تهران برگزار شد.

دراین جلسه اعضای خارجی شورای سیاست گذاری تعیین و تصویب می شوند و برای دوره اول، جایزه حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری زیستی و علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان حوزه های دارای اولویت بررسی خواهند شد.

ضمنا پیشنهاد اختصاص یک جایزه به طرح برتر دانشمند مسلمان جهان، بدون محدودیت موضوعی و محدودیت جغرافیایی، به فرد یا گروهی که در یک رشته خاص علمی و فناوری اقدام ویژه و منحصربفردی در جهت پیشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشد، ارایه می شود.

در این جلسه نوآوری های مشهود و سوابق علمی فرد در ارتباط با طرح، به عنوان ضوابط اختصاصی انتخاب برگزیدگان پیشنهاد می شود.

بر اساس بند چهارم دستور جلسه دانشگاه ها، مراکز علمی پژوهشی معتبر، فرهنگستان ها و آکادمی های علوم، دانشمندان برجسته مسلمان در حوزه های فناوری مرتبط با جایزه، پارک های علمی فناوری، سایر نهادهای علمی و فناوری مرتبط و نفرات برتر دوره های قبلی، به عنوان نهادهای مجاز برای معرفی یک طرح به دبیرخانه جایزه مشخص خواهند شد.

بر اساس بند پنجم دومین جلسه جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم، طرح ها در دوبخش ارزیابی و داوری اولیه و داوری نهایی بررسی خواهند شد. در ارزیابی و داوری اولیه پس از اتمام مهلت اعلام نامزدی، ارزیابی توسط دبیرخانه جایزه صورت گرفته و بررسی و تطبیق مدارک و صلاحیت طرح ها از نظر احراز ویژگی های عمومی و با توجه به نحوه معرفی توسط نهاد نامزدکننده، برای حضور در بخش نهایی جایزه مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه، داوران بخش نهایی در هر حوزه، متشکل ازسه داورد ایرانی، سه داور از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و یک داور از سایر کشورها طرح را مورد بررسی قرار می دهند.

بر اساس بند پنجم دستور جلسه، هر گروه 7 نفره داوران در نهایت 5 کاندید برتر در هر حوزه را برای دریافت جایزه معرفی خواهند کرد.

بر اساس بند هفتم دستور جلسه، جایزه برترین ها در هر حوزه شامل تندیس، لوح تقدیر و هدیه ویژه مالی تا سقف 500 هزار دلار به عنوان جایزه برترین پیشنهاد می شود.

در این نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، وزیران امور خارجه ، علوم، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و روسای فرهنگستان علوم و علوم پزشکی، کمیسیون های آموزش، تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس و روسای دانشگاه های تهران،صنعتی شریف و جامعه المصطفی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و پنج نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای حقیقی داخلی حضور دارند.

همچنین روسای بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام و روسای دانشگاه های کراچی پاکستان و خاورمیانه ترکیه به عنوان اعضای حقوقی غیرایرانی در این نشست حضور دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    13 0
    500 هزار دلار ؟ مگه به پرفسور سمیعی ویا پرفسور رضا می خواهند بدهند؟
  • بی نام DK ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 3
    بیت المال///////
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 1
    خدا کنه باند بازی نشه
  • يك دانشگاهي IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 1
    شعارهايي بي پايه مي دهند بدون آن كه پشتوانه اي براي آن درست كنند. مطمئن باشيد اين مسير جز به رانت خواري عده اي ختم نخواهد شد، مگر جشنواره خوارزمي چنين نشد، مگر چهره هاي ماندگار بازيچه نشد، مگر بنياد نخبگان دچار همين بليه نيست و ...ضمنا اين مقدار پول براي چه؟ اساسا چنين اقدامي چه نفعي براي ايران دارد؟ تركيب اعضا نيز به خوبي حاكي از غير علمي بودن فعاليت است. خدايا اندكي دغدغه! ...