تسنیم نوشت:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «شیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه «الایام» چاپ منامه به تشریح و تبیین دیدگاه‌ها و مواضع این کشور در حوزه‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی پرداخت.
شیخ خالد سخنان خود را با اظهار نظر درباره تشکیل اتحادیه خلیج فارس توسط کشورهای عربی منطقه آغاز کرد و گفت: طبیعی است که در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی عربستان سعودی درباره تشکیل اتحادیه خلیج فارس دیدگاه‌های متفاوتی در داخل شورای همکاری وجود داشته باشد، آنچه مهم است، اینکه چنین دیدگاه‌هایی با صراحت و شفافیت مطرح میان سران و رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مطرح شود و این طرح‌ها و پیشنهادات مورد بحث و مناقشه قرار گیرد.

اختلاف دیدگاه در شورای همکاری طبیعی است

وزیر خارجه بحرین ادامه داد: نشست سران شورای همکاری در کویت از جمله موفق‌ترین نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس به شمار می‌آید، به ویژه بیانیه پایانی آن که بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها درباره موضوع اتحادیه خلیج فارس تاکید داشت و هیچ یک از اعضای شورا نیز به آن اعتراض نکرد.
اما در خصوص رخ دادهای پیش آمده قبل از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس و به طور مشخص طی برگزاری نشست امنیت منطقه‌ای «گفت‌وگوی منامه» و اختلاف نظرهایی که میان اعضای شرکت کننده درباره جدول اعمال نشست سران شورای خلیج فارس به وجود آمد، وزیر خارجه بحرین گفت: نشست منامه مانند نشست‌های سابق آن به خوبی برگزار شد و اگر در این خصوص کشور پادشاهی عمان مد نظر شماست، باید بگویم که عمان از جمله اولین کشورهای شرکت کننده بود که پیشنهادداتی در خصوص وحدت و یکپارچگی کشورهای عضو از جمله تشکیل ارتش متحد و اجرای برخی طرح‌های مشترک را مطرح کرد.
وی افزود: از جمله مهمترین طرح‌های تکاملی که نشست اخیر کویت به آن پرداخت، در خصوص تنظیم توافقنامه دفاعی مشترک بود که موضوع جدیدی نبود، بلکه تنها تعدیلات و اصلاحاتی در آن صورت گرفت تا به شکل و قالب کنونی آن درآمد که اکنون در دست ماست و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با آن توافق داشتند و این جدای از طرح ایجاد یک نیروی پلیس مشترک و همچنین اجرای طرح‌های آبی مشترک و برنامه‌هایی برای جوانان بود که از جمله مهمترین طرح‌های ارائه شده در نشست اخیر بود.

عمان جزو ماست و اولین پیشنهاد دهنده طرح‌های تکاملی بود

شیخ خالد بن احمد درباره موضع اخیر کشور پادشاهی عمان در خصوص تشکیل اتحادیه خلیج فارس نیز گفت: کشور عمان یکی از ماست و در کنار ما قرار دارد، عمان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و حضور و بودن و عضویت آن در این شورا مهم و اساسی است و اینکه بخواهیم آنچه در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس، از جمله از سوی عمان مطرح شد، یا واکنش‌هایی که در اینجا و آنجا صورت گرفت، را به آینده ارتباط دهیم، اشتباه است، بلکه به نظر من باید امور را در چارچوب درست و صحیح آن قرار دهیم.
شیخ «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» در گفت‌وگو با روزنامه الایام چاپ منامه درباره گزارش‌های مربوط به احتمال تشکیل اتحاد بین دو دولت به عنوان مرحله نخست و سپس پیوستن بقیه کشورها به آن گفت: زمانیکه از انتقال از همکاری به اتحاد سخن می‌گوئیم، روی سخن ما با 6 کشور است اما هیچ مانعی برای آغاز انتقال به اتحاد بین دو کشور و یا بیشتر وجود ندارد و اظهاراتی نیز از برخی مقامات درباره تشکیل اتحاد بین چند کشور حوزه خلیج فارس در چارچوب شورای همکاری صادر شده است که این امر نیز با اعلامیه اتحاد منافاتی ندارد.
وی بار دیگر اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در سال گذشته را مورد تاکید قرار داد که گفته بود اتحاد یعنی توسعه تشکیلات سیاسی شورای همکاری به گونه‌ای که شامل چهار کمیته سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و شورای خلیج فارس همانند شورای اروپا باشد که ماموریت آن سازماندهی فعالیت‌ها و سیاست‌های بین کشورهای حوزه خلیج فارس است اما در زمینه حاکمیت کشورها این امر هیچ لطمه‌ای به حاکمیت آنها وارد نمی‌کند و هر کشوری استقلال و حاکمیت خود را حفظ خواهد کرد.
وزیر خارجه بحرین همچنین اشاره کرد که عمان در نشست کویت هیچ گونه ملاحظاتی در رابطه با این اتحاد مطرح نکرد همچنانکه انتقال از شورای همکاری به اتحادیه هنوز تمام نشده است، برخی کشورها بررسی‌های زیادی درباره این مسئله انجام داده و برخی‌ها هنوز منتظر هستند و تفاوت اینجاست اما اینکه ملاحظات مشخصی مبنی بر مخالفت با تبدیل به اتحادیه وجود داشت ابدا این موضوع مطرح نشده است.

نشست کویت به قضایای دیگر نیز پرداخت

شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه افزود که اجلاس خلیج فارس تنها به قضایای دفاعی نپرداخت بلکه در این اجلاس به تعدادی از مسائل و پرونده‌های مهم پرداخته شده و موضوع توافقنامه دفاعی مشترک در این اجلاس نیز به پایان رسید اما این به معنای آن نیست که در اجلاس‌های قبلی این موضوع مطرح نشد بلکه شرایط محیطی ما ایجاب می‌کند که بر مسائل دفاعی تمرکز کنیم.
در همین رابطه شیخ خالد بن احمد اشاره کرد که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا به جلسه گفت‌وگوی منامه آمد و سخنان وی نیز حاوی سه نکته اصلی بود: تمایل برای داشتن سپر موشکی با کشورهای خلیج فارس، تمایل آمریکا برای تعامل جهت انجام معاملات فروش تسلیحات با کشورهای خلیج فارس به عنوان سازمان نماینده شورای همکاری خلیج فارس. و این نخستین بار بود که از توافقات فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یک سازمان و نه به کشورها به صورت دو طرفه صحبت می‌کرد و وی همچنین به مسئله برگزاری نشست‌های وزرای دفاع که هر سال یکبار تشکیل می‌شود و ارائه پیشنهاد برای اجرای آن در هر 6 ماه یکبار پرداخت.

با ظریف نشست خوبی داشتیم

وزیر خارجه بحرین درباره نشست خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نیویورک نیز که طی آن دو طرف درباره چند قضیه صحبت کرده بود، گفت که این نشست بسیار خوب بود اگر چه برخی ملاحظات درباره برخی مسائل وجود داشت اما در کل نشست خوبی بود.
وی افزود: ظریف تاکید کرد که باید گام به گام حرکت کرد و مسائل را حل کرد تا کاملا از آن اطمینان حاصل کنیم و من از این نظر معتقدم که وی دیپلماسی عاقلانه‌ای دارد و پیش از این نیز من چندین نشست با «منوچهر متکی» وزیر خارجه سابق ایران برگزار کردم که در برخی از آنها به موضوع دفاعی پرداخته شد و در یکی از نشست‌های تهران، آقای متکی به من گفت که این ناو‌هایی که خلیج فارس را پر کرده‌اند، چیست؟ و من در جواب ایشان گفتم که شما نیز از وجود این ناو‌ها استفاده می‌کنید، کشتی‌های حامل نفت ایران به سهولت و سلامت عبور می‌کنند و نباید ایران با این ناو‌ها به عنوان یک منبع تهدید تعامل کند زیرا هر چیزی که امنیت ایران را تهدید می‌کند، حتما امنیت ما را نیز تهدید می‌کند.
وی همچنین اظهار داشت: یادم هست آن روز از جلسه نشست با متکی خارج شدم و به یک کنفراس خبری رفتیم و در آنجا نیز همین سوال درباره ناوهایی که خلیج فارس را پر کرده‌اند و اینکه فرماندهی آن در بحرین متمرکز شده است، مطرح شد و گفتند که تهدیدی برای امنیت ایران است و من نیز در جواب گفتم اگر این ناوها- که ای کاش یکی از آنها متعلق به جمهوری اسلامی بود- وجود نداشت در آن صورت خلیج فارس نیز به خلیج عدن تبدیل شده بود که از عملیات دزدی دریایی رنج می‌برد و این یک تعامل شفاف است که ما با همسایگان خود داریم.

شرایط خاصی بر بحرین حاکم است

خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة تاکید کرد شرایطی که بحرین را احاطه کرده است ما را مجبور کرده که بر مساله دفاع از خودمان تمرکز داشته باشیم. شما به اطراف ما نگاه کنید، عراق که با عملیات تروریستی مواجه است، سوریه نیز که با دو مشکل مواجه است بویژه که در مراحل اخیر شرایط آب و هوایی منطقه هم بر مشکلات مردم این کشور افزوده است. من همراه با«ناصر‌جوده» وزیر‌خارجه اردن از اردوگاه «الزعتری» واقع در شمال این کشور بازدید کردم و مردمی را دیدم که به خاطر شرایط بسیار بد منازل و وطن خود را ترک کرده‌اند.
وزیر خارجه بحرین افزود: یمن هم با مشکلات زیادی از قبیل جدایی‌طلبی، القاعده، حوثی‌ها، خلیج‌عدن و هجوم پناهندگان سومالی و هزاران شهروند آفریقایی دیگر به این کشور مواجه است. یمن یکی از کشورهای منطقه است که با حجم زیاد مهاجرت‌های غیر‌قانونی مواجه است چرا که این کشور مسیر اصلی ارتباطی بین عربستان و آفریقاست. ما از کشوری سخن می‌گوییم که از چند مشکل رنج می‌برد و این مشکلات به دلیل سیاست‌های اشتباه گذشته این کشور متراکم شده و موجب شده است که مردم جنوب این کشور احساس کنند که دیگر به یمن وابسته نیست. تمام این عوامل دست به دست هم داده که ما اولویت زیادی برای امور دفاعی از خود قائل شویم.
وی تاکید کرد: کسانی که معتقدند طرح مسئله تشکیل اتحادیه دفاعی کشورهای خلیج فارس به عنوان واکنش بحرین به ناآرامی‌هایی است که این کشور از سال 2011 با آن مواجه شده است در اشتباهند. اگر گرایش به تشکیل اتحادیه دفاعی کشورهای خلیج فارس فقط به منظور تامین نیازمندی‌های دفاعی کشوری معین باشد، پس طرح آن برای زمانی که «صدام‌حسین» در سال 1990 میلادی به کویت حمله و به طور کامل آن‌را اشغال کرد مناسب‌تر بود. در طول 10 سال گذشته چند پینشهاد به منظور تشکیل این اتحادیه دفاعی از سوی برخی از کشورها داده شده است، از جمله پیشنهاد کویت که در واقع به هدف تکامل شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح شد. بحرین و قطر نیز پیشنهادهایی را در این خصوص ارائه داده بودند. پیش از آن نیز «شیخ‌زاید‌آل‌نهیان» پیشنهادی ارائه کرده بود. « سلطان‌قابوس» پادشاه عمان نیز پیشنهادی تکاملی مبنی بر مسئله تشکیل یک ارتش خلیجی و سیاست‌دفاعی مشترک مطرح کرد که این پیشنهاد طرحی روشن در خصوص تکامل شواری همکاری خلیج‌فارس بود. « ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نیز پیش از این تا حدودی یک پیشنهاد تکاملی برای این شورا ارائه کرده بود.
وزیرخارجه بحرین افزود: هنگامی که تمام این طرح‌هایی را کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ارائه دادند در کنار هم می‌گذاریم خواهید دید که این پینشها‌ها حاوی نگاه روشنی به سوی تکامل این شورا است. آخرین طرحی نیز که ارائه شده از سوی ملک‌عبدالله بن عبد‌العزیز پادشاه عربستان می‌باشد که وی خواستار انتقال از مرحله همکاری به مرحله تشکیل یک اتحادیه شد‌ه است. چرا که وی به بزرگ‌ترین خواسته مردمی در منطقه پی برده بود. قبل از آغاز تمام نشست‌های سران در خلیج فارس سخنان زیادی در خصوص اهمیت ارتقای این شورا، تکامل و برداشت موانع چه در خصوص مطبوعات کشورهای خلیج یا افکار عمومی این منطقه به طور عام گفته می‌شود و این به این معناست که مردم این منطقه خواهان تکامل شورای همکاری خلیج‌فارس هستند.

امکان بازگشت به عقب نیست

خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة افزود: در عین حال شرایط پیرامونی و فشارها عامل دیگری است که ما را به سوی تشکیل این اتحادیه می‌خواند. روند حوادث امروز دیگر مانده 10 سال گذشته نیست. اگر به دهه 70 میلادی برگردیم خواهیم دید که بحرین پس از عقب‌نشینی انگلیسی‌ها با تهدیدات زیادی از سوی ایران مواجه بود. اولین کشورهایی هم که در برابر ایرانی‌ها ایستادند همان دوستان این کشور بودند که در راسشان «ملک فیصل بن عبد‌العزیز آل سعود» بود که به «محمد‌رضا پهلوی» شاه ایران گفت: ما هم پیمان شما هستیم ولی اگر وارد بحرین شوید ما در برابر شما می‌ایستیم. پس از آن گرایشی به سوی یافتن راه‌حل از طریق مذاکرات بود که در آن زمان در ژنو انجام شد و در نهایت توافق شد که در این باره به سازمان ملل متحد رجوع شود.
وی گفت: پس از آن تلاش‌های دیپلماتیکی از سوی یک دیپلمات ایتالیایی انجام شد که در هتل خلیج اقامت داشت و دو دیپلمات دیگر به نام‌های «علی‌المحروس» و «عبدالرحمن فارس» نیز همراه او بودند. در طول شش هفته یک فرستاده از سوی سازمان ملل متحد انتخاب شد. وی مسؤول بود به طور راندوم با شهروندان بحرینی در مناطق مختلف این کشور گفتگو کند. این فرستاده در نهایت گزارشی از اوضاع بحرین به دبیر‌کل سازمان ملل تقدیم کرد. در این گزارش تاکید شده بود که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان بحرینی خواهان یک کشور عربی مستقل هستند. این‌گونه بود که بحرین از بحران خارج شد. البته کشورهای دوست ما نیز برای حل این بحران کمک زیادی به ما کردند. بنا براین مساله تشکیل اتحادیه همکاری خلیج‌فارس واکنش ما به ناآرامی‌های کشورمان که از سال 2011 میلادی آغاز شده است نیست. حوادثی که بر سر بحرین گذشته است موجب شده که تشکیل این اتحادیه یکی از اولویت‌های اساسی ما باشد. اما بحث انتقال از شورای همکاری به اتحادیه همکاری خلیج فارس چیزی نیست که از خلأ به وجود آمده باشد بلکه از سوی کشورهای خلیج فارس چندین پیشنهاد در این خصوص مطرح شده است.

حزب الله را گروه تروریستی می‌دانیم

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به سوالی درباره پرونده حزب الله گفت: موضوع حزب الله طی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت مورد بحث و مناقشه قرار گرفت و وزیران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به توافق رسیدند که منافع حزب در کشورهای عضو در تنگنا و فشار قرار گیرد و تحت نظر بیشتری باشد و حزب الله با توجه به تحرکاتی که دست به آن می‌زند، همچنان سازمانی تروریستی است و ما در بحرین این حزب را سازمانی تروریستی به شمار می‌آوریم و تدابیر اتخاذ شده درباره حزب همچنان ادامه دارد و هرگونه منافع و مصالح حزب در چارچوب قانونی تحت پیگرد قرار دارد.

خواهان حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران هستیم

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره بازنگری آمریکا در سیاست‌های منطقه‌ایش چیست و اطمینان بخشی‌هایی که طی نشست گفت‌وگوی منامه ارائه داد، درباره درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حضور در نشست‌های گروه 1+5 با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت، گفت: بالطبع هر مسئله‌ای که در خصوص منطقه باشد، به کشورهای منطقه ارتباط پیدا می‌کند و هنگامی که گفت‌وگوهای گروه 1+5 با ایران به پایان رسید، ما به آنها ابلاغ کردیم، هر موضوعی که با امور منطقه‌ای ارتباط پیدا کند، ما نیز باید پای میز مذاکره باشیم، چون ما نیز در منطقه هستیم و آنها نیز در جای خود تاکید کردند که مذاکرات ما با ایران تنها بر پرونده هسته‌ای متمرکز است و پرونده هسته‌ای ایران تنها به معنای مسلح کردن و دستیابی به سلاح نیست.
وزیر خارجه بحرین در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا این حق ما نیست که وقتی می‌شنویم ایران درصدد ساخت 7 راکتور هسته‌ای در سواحل خلیج فارس است، اظهار نظری نکنیم، آیا ایران در این خصوص با ما مشورت و رایزنی کرده است. اگر در نظر بگیریم که مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ادامه دارد و ساخت راکتورهای هسته‌ای ایران نیز ادامه یابد و حادثه‌ای روی دهد، آن وقت چه؟ این حادثه حتما نباید ناشی از فعالیت‌های نظامی باشد، ممکن است در نتجیجه سرایت برخی مواد صورت گیرد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

باید درپی اعتماد سازی باشیم

وزیر خارجه بحرین در این خصوص خواهان اعتماد سازی بین طرف‌ها و در درجه اول با ایران شد و گفت: چرا باید با حضور کشورهای منطقه در مذاکرات مخالفت شود؟ مگر نه این است که ایران همواره می‌گوید، مسئول اداره امور خلیج فارس 8 کشور قرار گرفته در حاشیه آن هستند. من اگرچه با این سخن مخالف هستم، چون باور دارم، در منطقه خلیج منافع بین المللی نیز نهفته است، اما این سوال را مطرح می‌کنم که چگونه می‌توانیم به این طرح و گفته ایران اعتماد کنیم، در حالی که خود ایران سلامت و امنیت ساکنان خلیج فارس را در نظر نمی‌گیرد. اگر ایران سلامت و امنیت مردم خود را در نظر نمی‌گیرد، باید سلامت و امنیت همسایگان خود را در نظر بگیرد و بیم و هراس‌های آنها درباره این فعالیت‌های هسته‌ای مد نظر بگیرد.
وزیر خارجه بحرین تاکید کرد که ما از غرب خواستیم در مذاکراتش با ایران حضور داشته باشیم، اما پس از آن بحث‌ها و سخنان بسیاری مطرح شد که مطبوعات نیز در دامن زدن به این امر نقش بسزایی داشتند، در حالی‌که موضع ما در قبال توافقنامه هسته‌ای ایران روشن بود و ما از جمله کشورهایی بودیم که از این توافقنامه استقبال کردیم و موضع منامه همواره در قبال منطقه خلیج فارس روشن و شفاف بود و ما همواره در سازمان ملل گفته‌ایم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و این با توافق اولیه صورت گرفته همخوانی و مطابقت دارد و ما امیدواریم که به سمت توافقنامه جامع و فراگیر درباره پرونده هسته‌ای ایران گام بر داریم که تمام جوانب و امور را مد نظر بگیرد.
شیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفه در ادامه بر ضرورت اینکه توافقنامه هسته‌ای ایران تمام جوانب و امور از جمله سلامت و امنیت و بسیاری از امور و مسائل مهم منطقه را مد نظر بگیرد و منطقه را در معرض خطر قرار ندهد، تاکید کرد و گفت: مشکل ما با ایران تنها پرونده هسته‌ای یا دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، چون کشورهای خلیج فارس با ایران اختلاف نظرهایی نیز درباره دخالت‌های ایران و حمایت آن از برخی محافل و گروه‌های تروریستی در منطقه دارند و در این میان نوعی جو بی‌اعتمادی وجود دارد. درست است که شاهد برخی گرایش‌ها و توجه‌های محترمانه از سوی دیپلمات‌های ایرانی بودیم و این احساس خوبی به ما داد، اما احساس بی‌اعتمادی بین ما همچنان وجود دارد. اعتماد کامل زمانی بین ما به وجود می‌آید که میان کشورهای همجوار احترام وجود داشته باشد و دخالتی در امور یکدیگر صورت نگیرد.

شاهد تغییراتی در مواضع ایران هستیم

اما در خصوص اینکه آیا میان سیاست‌های محمود احمدی نژاد و حسن روحانی تغییرات اساسی و بزرگی روی داده است، یا نه، ویر خارجه بحرین گفت: در خصوص سیاست‌های ایران در قبال بحرین موضع و دیدگاهی تغییر نکرده است، چه بسا لحن خصمانه آنها تا حدودی کاسته شده، اما در یک موضوع لحن آنها همچنان تند است و آن موضوع سوریه است که هرگاه از آن سخن می‌گویند، از بحرین نیز نام می‌برند و در این خصوص به سخنان «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران اشاره کرد و گفت که اوضاع دو کشور کاملا متفاوت است.
وی همچنین به مصاحبه رئیس جمهوری ایران با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اشاره کرد که باز در آن سخنرانی نیز حسن روحانی همین سخنان را تکرار کرد و از این بابت که لحن روحانی تغییر نکرده ابراز تاسف کرد.
با این حال وزیر خارجه بحرین سخنان و اظهارات ایرانی‌ها را مثبت خواند و درباره حضور سفیر بحرین در تهران گفت: در حال حاضر یک دیپلمات از بحرین در تهران وجود دارد که کاردار بحرین در ایران به شمار می‌آید، اما این بدین معنا نیست که سطح روابط دو کشور ارتقا یابد، چون اختلافات میان ایران و بحرین همچنان وجود دارد. بحرین طی بحران این کشور سفیر خود را از تهران فراخواند، اما چند ماه پیش دوباره آن را به تهران بازگرداند و این اقدام طی دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و نه حسن روحانی صورت گرفت. ما نماینده خود را به تهران فرستادیم، اما آنها گفتند، نمی‌خواهند، تا زمانی که برخی امور در بحرین جاری است، سفیری در منامه داشته باشند و این سخن را به زبانی غیر مقبول و نامانوس بیان کردند و به نظر من در این خصوص باید در انتظار باقی بمانیم تا گام‌های مثبتی در این‌باره برداشته شود، چون هرچه باشد ایران یکی از کشورهای همجوار و همسایه ماست و سلامت و امنیت و استقرار آن برای ما مهم است و تجاوز و تعدی به ایران از سوی کشورهای دیگر آخرین گزینه‌ای است که ممکن است، به آن روی آورند و این گزینه‌ای نیست که مورد خواست و رضایت ما باشد و گزینه‌ای برخلاف منافع و مصالح ماست.

اوباما درک درستی از اوضاع بحرین ندارد

شیخ «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» در گفت‌وگو با روزنامه الایام چاپ منامه گفت: این‌که «باراک‌اوباما» رئیس ‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد اوضاع بحرین را با سوریه و عراق مقایسه کرده ناشی از این است که وی شناخت صحیحی از اوضاع بحرین ندارد. چرا که وی بحرین را هم‌ ردیف دو کشوری قرار داده است که با اقدامات خونین تروریستی و نبردهای طایفه‌ای رنج می‌برند. البته ما در همان زمان که رئیس‌جمهور آمریکا این سخنان را مطرح کرد فورا واکنش نشان دادیم. ما باید واقع‌گرا باشیم. درست‌است که درگیری های طایفه‌ای در منطقه وجود دارد و خود طایفه نیز یکی از متغیرهای مهم و اساسی اجتماع است اما بحرین کشوری متدین است و به تمام مذاهب در این کشور احترام می‌گذارد و این‌گونه نیست که نبردهای طایفه‌ای در بحرین موجب کشته شدن عده ای شود. این نیز درست است که درگیری‌های در بحرین وجود داشته و عده‌ای نیز قربانیان این درگیری‌شدند و پس از آن کمیته حقیقت یاب نیز تشکیل شد. این امر ممکن است در هر کشوری رخ دهد. ولی این‌که بحرین را با کشورهایی که در آن نبرد و خونریزی‌های طایفه‌ای وجود دارد مقایسه کنند از نظر ما غیر قابل قبول است.
«خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» گفت: ما نباید پیرامون درک غلط دولت آمریکا از جامعه بحرین سفیر آمریکا در بحرین یا شخص دیگری را سرزنش کنیم. هنگامی که هریک از سفرای خارجی در بحرین چه سفیر آمریکا یا غیر او در امور داخلی این کشور دخالت می‌کنند ما با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و به او می‌گوییم که این امر غیر قابل قبول است. ما نباید فراموش کنیم که روابط با کشورهای مختلف دارای یک بخش رسمی و یک بخش غیر رسمی است. بخش رسمی این روابط از دقیق‌ترین موازین بین‌المللی پیروی می‌کند که ما در روابط رسمی منافع خود و منافع کشورهای خلیج فارس و روابط این کشورها با یکدیگر را در نظر می‌گیریم، لذا بحرین علاق‌مند است که امور در مسیر روال طبیعی خود قرار بگیرد.
وزیرخارجه بحرین افزود: ما آماده هستیم که هر‌گونه فشاری را تحمل کنیم ولی هنگامی که حجم این فشارها افزایش یافته و از حدود خود فراتر رفت و به یک بحران دیپلماتیک تبدیل شد ما مسؤولیت آن را خواهیم پذیرفت. فشارهای مردمی که ما آن‌را ارج می‌نهیم نباید موجب شود که ما کشور را وارد بحران با کشورهای دیگر کنیم.
وی در خصوص پیرامون فعالیت‌ها و نشست‌هایی که بحرین اخیرا میزبان آن بود گفت: در مورد گفتگوی همکاری کشورهای آسیاسی از سال 2010 میلادی مقرر شد این گفتگوها بر موضوعات سیاسی تمرکز نداشته باشد. بلکه مقرر شد این گفتگوها بر مسائلی از قبیل مبارزه با فقر و برقراری امنیت انرژی که مردم کشورهای شرکت کننده در این گفتگو با آن مواجه هستند تمرکز داشته باشد. این گفتگوها هیچ در ائتلاف ما با کشورهای مختلف هیچ تاثیری ندارد. روابط ما با کشورهای آسیایی روابطی قدیمی است و به هیچ وجه بر روابط ما با کشورهای اروپایی تاثیر نمیگذارد.در مورد گفتگوی کشور‌های «آس‌ان» نیز وضعیت به همین شکل است؛ چرا که ما به دنبال منافع مشترک هستیم و تمام این کشورها روابطی بسیاری قوی با یکدیگر دارند. ما قصد داریم روابط خود با این کشورها را بر مبنای اصول جدید مستحکم کنیم و توافق‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بسیاری بین ما و این کشورها وجود دارد. اگر ما بتوانیم این روابط را بر این اصول جدید بنا نهیم خواهیم توانست به سمت چشم‌اندازیهای دیگر پیشرفت کنیم. این باید زیر‌بنای اصلی برای برقراری روابط با این کشورها باشد نه پیامدها و تشکیل ائتلاف‌های سیاسی.

احتمال الحاق اردن و مغرب به شورای همکاری خلیج فارس

وزیرخارجه بحرین در مورد امکان پیوستن اردن و مغرب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس که پس از حوادث سال 2011 بحرین بسیار نیز تکرار شد گفت: این موضوع در واکنش به شرایط خاصی مطرح نشده است. در خلال نشست کویت اردن و مغرب حضور داشتند. چیزی که در گذشته مطرح شده بحث پیوستن این کشورها به شورای همکاری خلیج‌فارس نبوده بلکه موضوع مشارکت این اردن و مغرب در شورای همکاری خلیج‌فارس بود. این همان چیزی‌ است که اردن و پس از آن مغرب خواستار آن شده‌اند.
وی گفت: بحرین و اردن دیدگاه و نگاه مشترکی در خصوص بسیاری از مسائل دارند و این موضوع چیز جدیدی نیست، بل‌که از زمان «ملک‌حسین» وجود داشته است. ثبات اقتصادی اردن یک مساله حیاتی برای ما است، چرا که کشور ما یکی از کشورهای خلیج‌فارس است و اردن روابط خوبی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد. توافق در خصوص وضع چهارچوبی مشترک بدین منظور صورت گرفته و امور زیادی نیز آسان شده است ولی هیچ درخواستی از سوی اردنی‌ها برای پیوستن به شورای همکاری خلیج‌فارس داده نشده است. در نتیجه این سخن اصلا مطرح نشده که ما بگوییم اینک محو شده است. روابط بحرین و اردن روابطی استراتژیک است. روابط دوستانه با کشورهای همسایه و کشورهای برادر از محکم ترین اصولی که شورای همکاری خلیج فارس بر آن بنا شده است.

شورای همکاری خواهان رابطه حسنه با همه طرف‌هاست

شیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفه گفت: ما گروه خصمانه‌ای نیستیم، بلکه همیشه به این امر چشم داشت داریم که روابطی خوب و دوستانه با همه طرف‌ها داشته باشیم و هم اکنون با ترکیه در حال انجام مذاکرات استراتژیک هستیم، همانگونه که با یمن و دیگر کشورهای عربی نیز دارای مذاکرات و گفت‌وگوهایی هستیم و این پایه و مبنایی است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رابطه خود را با کشورهای دیگر بنا نهاده‌اند. در خصوص بحرین نیز باید بگویم، قضیه بحرین تنها ثروت و منابع نفتی آن نیست، بلکه مسئله بحرین با مقیاس‌های رشد بشری و انسانی مقایسه می‌شود و ما الحمد لله افتخار می‌کنیم که در این امر دارای میانگین‌ها رشد بشری و انسانی قابل قبولی هستیم و این به لطف مردم تلاشگر ما و سیاست‌های به اجرا گذاشته شده، حاصل شده است.
اما در خصوص اختلاف دیدگاهی و موضعی که میان عربستان سعودی و آمریکا در نشست گفت‌وگوی منامه شاهد آن بودیم، وزیر خارجه بحرین گفت که نماینده عربستان سعودی از کشورهای منطقه خواست تا برای تامین امنیت و حمایت و محافظت از منطقه بر خارج تکیه نکنند، در حالی که وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که کشور متبوعش هم چنان به تامین امنیت منطقه متعهد و ملتزم است و به نظر من سخنان نماینده عربستان به جا و به موقع بود و اظهارات وزیر خارجه آمریکا سخنان هم پیمانی بود که آن را برای هم پیمانان خود ایراد می‌کند و این سوال را مطرح کرد که به من بگویید، هم اکنون چه کشورهایی می‌خواهند که برای تامین امنیت و حمایت و پشتیبانی خود به طرف‌های خارجی تکیه داشته باشند.
وی افزود: ما در شورای همکاری خلیج فارس دارای ارکان و پایه‌های تکامل و توسعه هستیم، به گونه‌ای که ما موجودیت و کیان مستقلی را تشکیل می‌دهیم که وجود ما در تعارض با هیچ موجودیت و کیان یا ائتلاف و اتحاد دیگری نیست و می‌خواهیم از این حیث به بالاترین درجات و سطوح برسیم، به همین دلیل به نظر من هیچ تعارضی میان سخنان وزیر خارجه آمریکا با نماینده عربستان سعودی در نشست منامه مشاهده نمی‌شد، چون در عرصه بین المللی شاهد مجموعه‌های بسیاری بودیم که شکل گرفتند و قدرت یاقتند و تکمیل کننده نیروها و ائتلاف‌ها و اتحادهای دیگر شدند.
در خصوص موفقیت برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دستیابی به تسهیلاتی جهت سفر به کشورهای اروپایی شیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفه گفت: بحرین جزو اولین کشورهایی بود که در این خصوص از سال 2010 میلادی گام برداشته بود و در این ارتباط گام بزرگی برای رسیدن به تفاهم برداشتیم، اگرچه در سال 2011 شاهد پیشرفت چندانی در این امر نبودیم که یکی از دلایل این امر شرایط حاکم بر بحرین است و از جمله این کشورهای اروپایی دو کشور فرانسه و انگلیس است.

انگلیس هیچ دلیل واقعی برای اعطای پناهندگی به برخی‌ بحرینی‌ها ندارد

شیخ «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» در گفت‌وگو با روزنامه الایام چاپ منامه گفت: هیچ دلیل واقعی وجود ندارد که انگلیس به برخی افراد حق پناهندگی سیاسی اعطا کند و آنها نیز به افرادی که از قبل پناهندگی گرفته‌اند، بپیوندند.
وی افزود که می‌توان درک کرد که یک کشور به یک فرد فراری از کشور خود و یا فردی که به طرز غیرقانونی و فرار از پیگردهای امنیتی و غیره کشور خود را ترک می‌کند، پناهندگی اعطا کند اما نه برای کسی که بلیط دریافت کرده و به طور طبیعی و بدون تعقیب امنیتی فرودگاه کشورش را ترک کرده و به انگلیس رسیده است و پس از آن درخواست پناهندگی نماید همچنانکه هیچ یک از این افراد تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی نیستند.
وزیر خارجه بحرین همچنین اظهار داشت: زمانیکه با طرف انگلیسی درباره این مسئله صحبت می‌کنیم، می‌گویند که این قضیه سیاسی نیست بلکه قضایی است، تعدادی از وکلای حقوقی نیز هستند که در مقابل دریافت مبالغ کلان برای این قبیل افراد با سوء استفاده از ضعف‌های قانونی، پناهندگی سیاسی اخذ می‌کنند در حالی که این افراد در بحرین تحت تعقیب امنیتی قرار ندارند، اما در خصوص مسئله لغو تابعیت برخی افراد نیز باید گفت که این مسئله نیز دلیلی برای دریافت پناهندگی سیاسی نیست زیرا لغو تابعیت باعث نمی‌شود آنها تحت تعقیب امنیتی قرار گیرند و در آن صورت آنها نیز می‌توانند به این افراد تابعیت بدهند نه پناهندگی سیاسی که به معنای این است که این افراد تحت تعقیب امنیتی قرار دارند و این مورد نیز در مورد افرادی که فرودگاه بحرین را بدون هیچ مشکلی ترک کرده‌اند، شامل نمی‌شود و من معتقد نیستم که بحرین مستحق چنین اهانت‌هایی از جانب آنهاست بلکه بحرین در طول تاریخ پناهگاهی برای دیگران بوده است.
خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه درباره فعالیت‌های این افراد و دیگر کسانی که در لندن حضور دارند و همه فعالیت‌های آن نیز علیه بحرین و تحریک به خشونت در این کشور است، گفت: ما دائما این مسئله و به خصوص فعالیت‌هایی که تحریک به خشونت است، مطرح می‌کنیم، گروهی که در لندن حضور دارد فعالیت‌های خود را متوقف نکرده است، ما خواستیم که امور را در چارچوب طبیعی قرار دهیم و ما با هر شخصی که تمایل دارد در کشور دیگری زندگی کند، مشکلی نداریم و هر کسی که می‌خواهد بقیه عمر خود را در کشوری که دوست دارد و شیوه زندگی آن را می‌پسندد، زندگی کند می‌تواند به آن کشور برود و هیچ مشکلی نیز وجود ندارد اما مشکل زمانی است که فرد به دلیل تمایلات شخصی خود ادعاهای نادرست مطرح می‌کند تا به حق پناهندگی سیاسی در هر کشوری که می‌خواهد، دست یابد و پس از آن شروع به ارسال پیام‌هایی در سایت‌های اجتماعی می‌کند و مردم را به خشونت و ارتکاب تروریسم تشویق می‌نماید و ما نیز در این باره با طرف انگلیسی در تماس دائمی هستیم.
وزیر خارجه بحرین درباره اتهامات برخی اعضای مجلس نمایندگان بحرین در خصوص کوتاهی وزارت خارجه درباره تشریح قضیه بحرین در خارج و اینکه این کشور از کمبود کادر و نیرو در خارج رنج می‌برد، تصریح کرد: در رابطه با بودجه طرح‌ها، خب این بودجه اختصاص می‌یابد اما اقدامات بعدی که پس از تخصیص بودجه صورت می‌گیرد، تحت نظارت وزارت اشتغال و وزارت دارایی انجام می‌شود و این اقدامات تا کنون انجام نشده است، ما تمایل زیادی داریم که ساختمان‌‌هایی برای سفارت بحرین در ریاض، دوحه، ابوظبی و کویت احداث کنیم زیرا گذشته از سفارت بحرین در ریاض که یک ساختمان کوچکی است بقیه سفارتخانه‌های ما ساختمان‌های اجاره‌ای هستند.
وی افزود: در رابطه با موضوع کوتاهی اجازه بدهید به صراحت بگویم که ما حتی تا پیش از سال 2011 این اتهامات و انتقادات را می‌شنیدیم و به عقیده من این یک اجحاف بزرگ در حق کارکنان ما در خارج از کشور است که دور از وطن خود هستند و تنها سالی یکبار مرخصی دارند و در خارج با خلوص نیت کار می‌کنند، بله ما اذعان داریم که تعداد دیپلمات‌های ما در خارج واقعا اندک است اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما امروز در وزارت خارجه با آن مواجه هستیم محدودیت تعداد دیپلمات‌ها و محدودیت بودجه است.
وزیر خارجه بحرین اشاره کرد که در سال‌های اخیر 6 سفارتخانه این کشور در خارج افتتاح شده است که از جمله آن سفارت دهلی نو است که تا 5 سال قبل ما تنها یک کنسولگری در بمبئی داشتیم و علاوه بر آن اسلام آباد است و ما در کراچی نیز یک کنسولگری داشیم، آنکارا، بروکسل و بانکوک که اینها همگی پایتخت‌های مهمی هستند، اصلا چرا از کشورهایی آسیایی و غربی مثال بزنیم، در عربستان سعودی که از اهمیت زیادی برخوردار است - به خصوص زمانیکه از اهمیت خدمت به زائران حج تمتع و عمره حرف می‌زنیم- سفارت ما در جده بود که آن را به ریاض انتقال دادیم و به دلیل نیاز زیادی که داشتیم در جده نیز کنسولگری افتتاح کردیم، در رابطه با نجف نیز وضعیت همین است و به دلیل تعداد زیاد بحرینی‌ها که به این شهر سفر می‌کنند، عاقلانه نبود که ما کنسولگری برای ارائه خدمت به آنها نداشته باشیم و به همین دلیل یک کنسولگری در نجف افتتاح کردیم و در حال حاضر نیز تمایل داریم در جاکارتا مقر سازمان آ سه آن و پایتخت بزرگ‌ترین کشور اسلامی، سفارت افتتاح کنیم.
خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه همچنین گفت که همکاری با سازمان امور رسانه‌ای در خصوص تعیین دو وابسته رسانه‌ای در برخی پایتخت‌ها وجود دارد اما وابسته رسانه‌ای به وزارت خارجه وابسته نخواهد بود و اگر این سازمان بخواهد یک وابسته رسانه‌ای به هر کشوری که می‌خواهد اعزام کند، این یک اقدام خوبی است اما به طور کلی تکنولوژی پیشرفت کرده است و اگر هدف از اعزام وابسته رسانه‌ای برای رساندن پیام رسانه‌ای پس در آن صورت ما قادریم این پیام را برسانیم اما اگر هدف برقراری ارتباط با رسانه‌های خبری و مردم یک کشوری است در آن صورت ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم و ما اکنون وابسته رسانه‌ای در واشنگتن داریم اما ضروری است که این فکر توسعه یابد و به طور گسترده مورد ارزیابی قرار گیرد و اینکه وابسته باید اطلاعات کافی و وافی داشته باشد و ما اکنون این نقش را از طریق سفارتخانه‌های خود در خارج انجام می‌دهیم و دائما گزارش‌های روزانه و گزارشات هفتگی به سفارتخانه‌ها ارسال می‌کنیم و در نتیجه اطلاعاتی در اختیار سفیر قرار می‌دهیم که می‌تواند آنها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد اما این وابسته رسانه‌ای روابط با رسانه‌های خبری را تقویت خواهد کرد و از این نظر ما نیز از اعزام آن استقبال می‌کنیم.
وی در پایان گفت‌وگو تاکید کرد که مرزی بین رسمی و شخصی وجود دارد و همه آن را می‌دانند و ممکن است گاهی توییت‌ها و بحث‌های شخصی وجود داشته باشد و بدون شک سایت‌های اجتماعی بسیاری از موانع را از بین برده و این ابزارها به سریع‌ترین منابع اخبار تبدیل شده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    شما خیلی غلط کردین همین 6 کشور هم اضافین.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    چه غلطا
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    تو ديگه خفه شو بابا!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سهیل GB ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    شما فعلاً وضع کشور خودت رو سر و سامون بده، بعد در مورد باقی قضایا اظهار فیض بفرما!
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    آب که سر بالا بره غورباقه هم ابوعطا می خونه!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    ميگم بِش!!
  • صابر IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    شكر خوردى !!!!!عضو،چهاردهمين استان سابق ايران و انشالله استان بعدى ايران بزرگ.
  • عبداله A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    سر بالا رفتن آب، عواقب دارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    بحرین هم دیگه واسه ما ادم شده باید ایران بره حکومت اینا رو چپه کنه دیگه واسه ما کاسه داغ تر از آش نشن .
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    باز این بحرین کوچولو حرف زد
  • عباس IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    خدایا ببین کار ما به کجا کشیده .
  • محمد A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    چقدر بیچاره شدیم که جزیره ای که تا 50 سال پیش جزو ایران بود برای ما خط و نشون میکشه!!
  • ایمان IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    کلا باید طی یک عملیات 1 روزه بریم بحرین را آزاد کنیم. وهابی پدرسوخته چقدر پروهه!!!