صندلی پیرمرد میانجی‌گر اصولگرایان به چه کسی خواهد رسید؟

با نفوذترین تشکل سیاسی جریان راست سنتی در تب و تاب انتخاب رئیسی جدید در قواره حبیب الله عسگراولادی با همان مشی اعتدالی و همان نقش میانجی‌گری است.

فاطمه استیری: این روزهای جبهه پیروان خط امام و رهبری، «روزهای انتخاب» است، انتخاب مردی از اصولگرایان سنتی برای نشاندن او بر صندلی که از سال‌های دور تا همین 40 روز گذشته حبیب الله عسگراولادی بر آن تکیه می‌زد و حال در فقدان پیرِ اصولگرایان، 17 تشکل منسوب به اصولگرایان سنتی در تب و تاب انتخاب رییسی دیگر برای خود هستند.

تنها یک روز بعد از درگذشت پدر معنوی اصولگرایان گمانه‌ها درباره جایگزین وی در جبهه پیروان بر سر زبان‌ها افتاد. گرچه باهنر از جایگاه نایب رییسی این جبهه از مدت‌ها پیش و در دوران بیماری حبیب الله عسگراولادی، موقتا به عنوان قائم مقام او بر صندلی پیرمرد تکیه زده بود تا عهده دار انسجام درونی این تشکیلات سیاسی باشد اما با فوت عسگراولادی احتمالات بر سر جانشینی وی مطرح شد. حال با نزدیک شدن به چهلمین روز از درگذشت حبیب الله عسگراولادی تحرکات برای انتخاب رییس جدید شدت یافته است و هر روز از احتمالات جدیدی سخن به میان می‌آید؛ از ایده‌ پردازی‌های نمادین باهنر تا احتمال بازگشت شیخ نور به سیاست با حضور در راس پرنفوذترین تشکیلات سیاسی اصولگرایان سنتی.

براساس آنچه پیش از این سخنگوی جبهه پیروان اعلام کرده بود، پس از انجام مراسم چهلم عسگراولادی، شورای مرکزی این تشکل برای انتخاب دبیرکل جدید تشکیل جلسه خواهد داد. جلسه‌ای که بنابر این وعده طی هفته جاری برگزار خواهد شد. با این وجود سجادی امروز از احتمال انتخاب نشدن دبیرکل جبهه پیروان در طی یک جلسه خبر داد و گفت «قبلا هم اعلام کرده‌ بودیم که انتخاب دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری پس از انجام مراسم چهلم آقای عسگراولادی طی جلسه شورای مرکزی برگزار می‌شود، بنابراین لزوما این اتفاق در جلسه این هفته شورای مرکزی رخ نمی‌دهد. ادامه بحث و بررسی ‌ها در خصوص کاندیداها و دبیرکل در این هفته در جلسه پیگیری می‌شود تا اینکه به نتیجه مورد نظر برسیم.» امری که شاید حکایت‌گر اختلاف و رقابت درون گروهی طیف‌های مختلف جبهه پیروان خط امام و رهبری برای تصاحب صندلی ریاست جبهه پیروان خط و امام رهبری باشد.

رییس جدید بر مدارِ اعتدال رییس پیشین
در این میان آنچه بیش از همه انتظارات از دبیرکل آینده این جبهه را فزونی بخشیده است، انتخاب مردی بر همان مدار حرکتی رییس پیشین این تشکل اصولگرا است، چه آنکه حبیب الله عسگراولادی، پیرمردِ اعتدال‌گرای اصولگرایان در دوران ریاستش بر جبهه پیروان تلاش زیادی برای تسری مشی سیاسی اعتدال‌گرایانه در بین طیف‌های تحت لوای این جبهه و دیگر تشکل‌های اصولگرا داشت. اواخر حیات او نیز به گونه‌ای پیش رفت که حبیبِ سیاست این مسیر را واضح‌تر برای همگان تببیین کرد و از تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان سخن به میان آورد.

در دیگر سو نقش میانجی‌گری عسگراولادی در سال‌های حضور سیاسی‌اش خصوصا در بزنگاه‌ها و دوران پرچالش سیاست کشور چون انتخابات سال 88، رییس آینده این جبهه را در معرض انتظارات بالایی از نقش میانجی‌گیری و ریش سفیدی در جریان راست سیاسی کشور قرار داده است.

شاید از همین رو بود که در میانه گمانه‌ها از ریاست آینده جبهه پیروان، انگشت‌ها به سوی علی اکبر ناطق نوری نشانه رفت.

شیخ نور نقش بزرگتری اصولگرایان را می‌پذیرد؟
علی اکبر ناطق نوری که سال‌های زیادیست دور از هیاهوی سیاست، خود را درگیر رتق و فتق امور دفتر بازرسی مقام معظم رهبری کرده است، بعد از انتخابات 24 خرداد که بسیاری روی کار آمدن روحانی را نتیجه برنامه‌ریزی‌های پشت پرده او می‌دانستند در سیبل نگاه‌ها و تحلیل‌های سیاسی راست و چپ سیاست ایران قرار گرفته است. در یک سو اصلاح‌طلبان که از دست گذاشتن بر یک گزینه غیرحزبی در انتخابات ریاست جمهوری راضی و خشنود به نظر می رسند بی‌میل نیستند که انتخابات مجلس را نیز با همان رویکرد پیش ببرند و ناطق نوری سرلیست آنها در انتخابات باشد. این درحالیست که دفتر ناطق نوری عزم وی برای کسب جایگاه ریاست مجلس دهم را تکذیب کرده است.

در دیگر سو برخی خبرها حکایت از آن دارد که اصولگرایان بعد از درگذشت حبیب الله عسگراولادی پیشنهاد دبیرکلی این جبهه را به وی داده‌اند. بنا به گفته همت بیگ مرادی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار پس ازدرگذشت عسگراولادی اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان و بعضی از شخصیت‌های سیاسی که نمی‌توان نام آن‌ها را اعلام کرد، به ناطق نوری رسماً پیشنهاد ریاست جبهه پیروان را دادند که وی قبول نکرده است. چندی بعد نیز خبر ارسال نامه ای از سوی شورای مرکزی جبهه پیروان به ناطق نوری رسانه‌ای شد که محسن کوهکن این خبر را تکذیب کرد.

محمدرضا باهنر نایب رییس این جبهه نیز با تکذیب هرگونه دیدار شورای مرکزی جبهه با ناطق نوری، گفت« تاکنون بنده هیچ پیشنهادی به آقای ناطق نوری برای حضور در جبهه پیروان نداده‌ام، یکی از دلایلم نیز که این پیشنهاد را با ایشان مطرح نکردم این بود که می‌دانستم وی این مسئولیت را نمی‌پذیرد و به این مسئله یقین دارم.»

وی در عین حال این را هم مطرح کرد که رئیس جبهه باید از میان اعضای جبهه باشد و طبق اساسنامه نمی‌توان کسی را از بیرون آورد. در بحبوحه این تایید و تکذیب‌ها اما ناطق نوری در هفتمین روز از درگذشت پیرمرد موتلفه خیال همه راحت شد و با قاطعیت جانشینی عسگراولادی را قبول نکرد. علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پس از مرحوم عسگر‌اولادی شما رهبری جریان راست سنتی را برعهده خواهید گرفت گفت: خیر.

عسگراولادی رییس نمادین جبهه پیروان نشد!
اما این همه حواشی انتخاب رییس جدید جبهه پیروان در 40 روز گذشته نبود، چه آنکه در میانه گمانه‌ها بر سر انتخاب دبیرکل این جبهه، محمدرضا باهنر از ایده‌ای نمادین پرده برداشت و پیشنهاد داد مرحوم عسگراولادی به صورت نمادین همچنان دبیرکل جبهه پیروان باقی بماند و فردی به عنوان نائب وی در دبیرکلی منصوب شود.

این پیشنهاد اما با استقبال مثبتی از سوی دیگر تشکل‌های این جبهه روبرو نشد و سیدکمال سجادی سخنگوی جبهه در اظهاراتی عنوان کرد«باهنر به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو جبهه پیروان نظر خود را ارائه داده و هنوز 16 دبیرکل احزابی چون کارگران، مؤتلفه اسلامی، کارمندان و... اظهارنظر نکرده‌اند.»

وی با بیان اینکه جبهه پیروان بعد از فوت "حبیب‌الله عسگراولادی"، جلسه‌ای جهت تعیین جانشینی وی برگزار نکرده است، تاکید کرد: مرحوم عسگراولادی در زمان انتخاب مجمع عمومی مقید به رای‌گیری بود و همیشه وی بدون اجماع و مخالف انتخاب می‌شد، بنابراین دبیرکل با رای‌گیری از 17 حزب موجود در جبهه انتخاب خواهد شد.

نبی‌حبیبی یا باهنر؟ شاید هم متکی!
براساس اخبار منتشر شده، در میان گزینه‌های مطرح شده برای ریاست این جبهه شانس محمدرضا باهنر و محمدنبی حبیبی بیش از دیگران است. محمدنبی حبیبی از جایگاه دبیرکلی حزب موتلفه که با فوت پیرمرد موتلفه مسئولیت سنگینی در قدیمی ترین تشکل اصولگرایی بر دوش خود حس می کند با همراهی برخی تشکل‌های جبهه پیروان چون اتحادیه اسلامی بازار، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه اسلامی ورزشکاران خود را آماده رقابت با دیگر کاندیداها می کند.

محمدرضا باهنر، مرد دوم جبهه پیروان هم از دیگر گزینه‌های ریاست بر این جبهه است. جامعه اسلامی مهندسین تشکل سیاسی متبوع وی، کانوان نمایندگان ادوار و انجمن اسلامی دانشگاهیان، جامعه اسلامی پزشکان و جامعه اسلامی کارگران از جمله تشکل های همراه با باهنر هستند.

برخی نیز از احتمال حضور متکی در این رقابت سخن می گویند گرچه متکی از دوران انتخابات ریاست جمهوری در جلسات این جبهه شرکت نکرده است و برخی نیز قهر وی از جبهه را مطرح می کنند.

صندلی پیرمرد میانجی گر و ریش سفید اصولگرایان به چه کسی خواهد رسید؟

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولی FI ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    22 5
    امیدوارم فردی معتدل انتخاب شود
  • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 3
    ايشان نماينده رهبري در كميته امداد وهمچنين بازار واصناف بودند . ظاهرا تكليف اين دو بخش هم مي تواند روشن شود .
  • پویا A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    5 15
    روحش شاد
  • abolfazl A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    7 5
    چرا نميشه اسم بعضي ها رو گفت!!!!.......
  • مهدی A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    3 5
    "دبیرکل جبهه پیروان به صورت نمادین" چرا این جمله درکش برام سخته؟؟؟!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    خدا کنه از اون راستی های دو آتشه افراطی انتخاب نشه