ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه ایران به خبرنگار سی.ان.ان گفت: در مذاکرات ژنو تا عصر روز جمعه دستیابی به یک توافق یا درک متقابل امکان‌پذیر است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور خبرنگار سی.ان.ان در روز اول مذاکرات گفت: دستیابی به یک درک متقابل یا توافق درباره موضوع هسته‌یی ایران در روز جمعه امکان‌پذیر است. من فکر می کنم همکاران ما آمادگی دارند که پیش‌نویس توافق‌نامه را تدوین کنند. من بر این باورم که ما می‌توانیم به یک درک متقابل یا توافق‌نامه پیش از پایان مذاکرات در عصر روز جمعه دست یابیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم گفت: برنامه غنی‌سازی به طور کامل تعلیق نمی‌شود اما موضوعات مختلفی بر روی میز مذاکره است که ما می‌توانیم آن‌ها را بررسی کنیم.

او با رد هر گونه خبر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران افزود: ایران در سال‌های 2003 تا 2005 برنامه غنی‌سازی خود را به طور کامل تعلیق کرد. ما این مساله را مورد آزمایش قرار دادیم اما چنین اتفاقی نتایج مثبتی به همراه نداشت، بر همین اساس دیگر این مساله را مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم.

ظریف اضافه کرد: ما در این باره در مذاکرات ایران و 1+5 به دنبال نوآوری هستیم و مسائل را براساس واقعیات نه تصورات بررسی می‌کنیم. من بر این باورم که در پایان امروز همه طرف‌های مذاکره با انجام توافق‌نامه خوشحال خواهند بود.

وزیر امور خارجه ایران بدون این‌که صحبتی از جزییات مسائل مورد بحث در مذاکرات ایران و 1+5 بکند گفت: مذاکرات در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و همه باید بهترین تلاش خود را پشت درهای بسته انجام دهند.

وی ادامه داد: ما در این مذاکرات تلاش می‌کنیم که به بسیاری از نگرانی‌ها پاسخ دهیم اما در مقابل نیز انتظار داریم که آن‌ها نیز نگرانی‌های ما را برطرف کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یک توافق تلاش بیش‌تر، ایمان و تمایل سیاسی نیاز است. من می‌دانم که طرف ایرانی این سه فاکتور مهم را دارد و امیدوارم که طرف مقابل نیز چنین باشد. اکنون پنجره‌ای از فرصت‌ها توسط انتخاب حسن روحانی، رییس جمهور این کشور در انتخابات برای مردم ایران باز شده است و این فرصت باید مورد توجه قرار گیرد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    92 5
    همه ملت منتظر یه اتفاق خوب هستن .امیدوارم که اینچنین شود و امروز عصر کام مردم شیرین شود .
    • امير IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      13 47
      زياد هم خوش بين نباشيد. امريكا شيطانه با عراق وليبي كه كنار اومدند چقدر به تعهداتش عمل كرد كه با ما عمل بكند؟
  • علی A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    21 49
    به شرط پایمال نشدن حق و کوتاه نیامدن از حق ملت
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    11 52
    آخ جون از فردا قیمت مسکن و زمین و خودرو و خلاصه همه چیز میاد پایین روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    38 9
    تعلیق کنید تا جهان باور کنه. این تحریم از جنگ هم برای ما بدتره.
  • رضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    15 34
    تیم مذاکره کننده نباید از حق مسلم ما گذشت کند