علی خرم معتقد است که پرونده هسته​ای ایران طی یک روند زمان​بر به نتیجه خواهد رسید و نباید فکر کنیم یک شبه همه چیز حل می​شود.

سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آینده مذاکرات هسته​ای ایران با 1+5 گفت: هر مذاکره​ای در سطح بین المللی بسیار پیچیده و سخت است، به ویژه اگر این مذاکرات درباره یک بحران یا معضل بین المللی باشد. مذاکرات هسته​ای ایران نیز به همین شکل است. ما نباید فکر کنیم که موضوعی ساده است و مانند آنچه که عموما از مذاکرات هسته​ای برداشت می​شود گمان کنیم که می​توانیم آن را یک شبه حل کنیم. به عنوان مثال حل پرونده هسته​ای ژاپن 10 سال طول کشید. همچنین پرونده هسته​ای کانادا 18 سال طول کشید تا به سرانجام رسید. اما در ایران ما فکر می​کنیم که می​شود همه چیز را ساده حل کرد. در حالی که اگر اینگونه بود نمی​بایست پرونده هسته​ای ایران هشت سال پیش به شورای امنیت می رفت.

خرم در ادامه افزود: من معتقدم که یک راه طولانی در پیش است اما ما می​توانیم با صبر و متانت این راه را طی کنیم و به نتیجه برسیم. درحالی که اگر عجول باشیم و دائم بر کار مذاکره کنندگان شبهه وارد کنیم نمی​توانیم انتظار داشته باشیم که نتیجه​ای حاصل شود.

وی همچنین گفت: مهمترین چیزی که باید به آن توجه شود این است که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نیازمند یک انسجام داخلی هستیم. تا زمانی که همه پشت سر هم از مذاکره کنندگان حمایت نکنیم، بحران هسته​ای قابل حل نخواهد بود و نمی​توان این راه سخت و صعب العبور را طی کرد. نمی​شود که ما دائما مذاکره کنندگان و وزیر امورخارجه خود را زیر سوال ببریم  و از آن​ها انتظار داشته باشیم که بتوانند پرونده هسته​ای را به نتیجه برسانند. مذاکره کنندگان ما در وهله اول نیازمند اعتماد به نفس هستند و باید خود را نماینده کل مملکت بدانند. آن​ها نباید حس کنند که هر اقدامی که در مذاکرات انجام می​دهند، عده​ای در داخل آن​ها را وطن فروش می​خوانند.

خرم ادامه داد: همه نیروهای داخل کشور باید در این موضوع هم​داستان بشوند و مانند پیکانی باشند که می​خواهد رها شود و به هدف برسد. این روشن است که اگر این پیکان در مسیر خود به طوفان بخورد تغییر مسیر خواهد داد و به هدف نخواهد خورد.

این کارشناس مسایل بین الملل مذاکرات هسته​ای را به یک معادله چند مجهولی تشبیه کرد و گفت: در ریاضی هم زمانی که می​خواهند یک معادله چند مجهولی را حل بکنند از روش​های مختلفی استفاده می​کنند تا هر یک از مجهول ها را به معلوم تبدیل کنند و در نهایت بتوانند جواب صحیح را به دست آورند. وضعیت مذاکره هم همینطور است. ما باید چند نکته را در نظر بگیرم. اول آنکه باید بدانیم که از بعد خارجی راه طولانی است. نکته دیگر این است که هشت سال پیش یک ساده انگاری در مذاکرات اتفاق افتاد و فکر می​کردند اینکه  پرونده هسته​ای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت برود اتفاق خاصی نیافتاده است. اما اکنون می​بینیم که پس از 8 سال تحریم​های بین المللی دامن ما را گرفته است.  اکنون نیز باید در نظر داشته باشیم که اگر 8 سال طول کشیده که این تحریم​ها دامنگیر شوند، اکنون نیز همین مقدار طول می​کشد که این تحریم​ها برداشته شوند.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که  غربی​ها و 1+5 به دنبال منافع خودشان هستند. این به معنی این نیست که همیشه می​خواهند کلک بزنند. ما نباید انتظار داشته باشیم که آمریکا به دنبال منافع ملی ما باشد. مگر ما به دنبال منافع ملی آمریکایی​ها هستیم که چنین انتظاری از آن​ها داریم؟

نماینده سابق ایران در سازمان ملل همچنین گفت: کشورهای دیگری مانند ژاپن، کانادا، برزیل، آرژانتین و برخی دیگر از کشورها بودند که برنامه هسته ای خودشان را دنبال می​کردند و مانند ما پرونده آن​ها نیز مطرح شد. اما پرونده هیچکدام سیاسی نشد و به شورای امنیت هم نرفت. این موضوع باعث شد که دیگران هم از سیاسی شدن پرونده هسته​ای برای دشمنی خود استفاده کردند. ما باید بدانیم که در این مسئله دشمن زیاد داریم. در صدر همه این دشمنان هم اسراییل است. اسراییل نمی خواهد پرونده هسته ای ایران حل بشود، چراکه اگر این اتفاق بیافتد جایگاه ایران در منطقه تقویت می​شود و به کشور اول اقتصادی و سیاسی بدل می​شود و این مسئله اسراییل را از داشتن جایگاه ویژه در خاورمیانه محروم می سازد.

خرم در پایان تاکید کرد: یک حرکتی از بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشور ما راه افتاد و مردم با رای خود خواستار تغییر در روند مسئله هسته​ای ایران شدند. مردم خواستار تغییرات در پرونده هسته​ای با حفظ دستاوردها توامان با چرخش اقتصاد بودند. اگر مسئله هسته​ای بر مدار همین حرکت ادامه پیدا نکند به جایی نخواهد رسید. همه ارکان نظام تا بالاترین سطوح هم از این حرکت مردم حمایت می​کنند، لذا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    16 33
    یعنی تا 8 سال دیگه هیچ امیدی نداشته باشیم دیگه ؟! مچکریم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    27 60
    پس 100 روز شد 8 سال !!
  • احسان A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    128 7
    دست ریس جمهور سابق درد نکنه که به فکر مردم بود و گذاشت کار به اینجاها برسه!!!
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      بايد بگيد دست دولت اصلاحات درد نكنه كه آغازگر فشارها بر عليه ايران در مورد فعاليتهاي هسته اي بود.
  • علی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    178 7
    خدایا مسببین داخلی تحریمها را به همین ماه عزیز رسوا کن
    • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      102 3
      الهی آمین .
    • بی نام US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      22 5
      اگر بخای ریشه اش رو پیدا کنی مقصر خود مردم اند.........
  • سیدعباس A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    14 2
    امیدواریم باشیم که هشت ماه به نتبجه درخشان برسیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    19 10
    احسن این یک تحلیل خردمندانه و واقع بینانه و دور از احساسات و منطقی است
  • كارمند شركت پتروشيمي در عسلويه A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    68 1
    اگر تندروهاي داخلي و كاسبان تحريم و تندروهاي داخل آمريكا كه به لابي هاي صهيونيستي وصل هستند و كشورهايي ظاهرفريب مثل روسيه و چين و برخي كشورهاي عربي مثل عربستان و قطر و امارات و كشورهايي مثل تركيه كه وحشت دارند كه با دوباره قدرت گرفتن ايران. قدرت منطقه اي شان كاهش يابد و منافع اقتصادي سرشارشان از تحريمهاي ايران را از دست بدهند اجازه دهند تيم مذاكره كننده ايراني بسيار باتجربه . پخته . متخصص . فني . حقوقدان و متعهد به نظام و كشور هستند و مطمئنا مي توانند به راه توافقي هر چند دشوار و پيچيده دست يابند. اكثريت ملت ايران به جز اقليت تندرو و اشكال تراش - كه البته با موضع حكيمانه رهبر انقلاب در حمايت از تيم مذاكره كننده- تا حدودي حملات خود را كاهش داده اند خواهان رسيدن به يك توافق جامع و كاهش و حتي
    • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      1 5
      همون کاسبان تحریم یه تنه همه رو حریفه نمیزاره تحریم برداشته بشه
  • امیر GB ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    20 62
    ۸ سال؟ حال شما خوبه؟ یعنی سره کاریه؟
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      25 52
      اگر نميتونيد مشكل مردم را حل كنيد بريد كنار و وقت مردم را نگيريد.
  • چگوارا A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    نخیر آقای خرم، ما به امید حل مشکلات اقتصادی در عرض 100روز، به آقای روحانی رأی دادیم. آقای روحانی با صحبتاش تو مناظره ها نشون داد که به تمام مشکلات کشور آگاهه و با علم به عمق فاجعه اون همه وعده داد. ما همچنان منتظریم آقای روحانی.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      77 10
      از اسمت معلومه كه به روحاني رأي دادي!!!
    • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      دوست عزیز روحانی نگفت در عرض 100 روز مشکلات حل میشه. روحانی گفت در عرض 100 روز واقعیت های جامعه رو به مردم نشون میده. چرا دارید الکی جوسازی می کنید. احمدی نژاد شما کشور رو در عرض 8 سال به قهقرا برد. حالا توقع دارید ظرف 3 ماه مشکلات حل بشه. آخه کدوم آدم عاقلی باور میکنه ظرف 3 ماه میشه دست گل های آقای احمدی نژاد طی 8 سال رو 3 ماهه درست کرد. شماها به عمد هی میگید 3 ماه تا اگه تو 3 ماه دولت نتونست کاری کنه بعد بگید روحانی نتونست کاری کنه و فقط شعار میداد و .... شماها که 8 سال احمدی نژادتون حرفی نزدید لطفا حالا هم حرفی نزنید و الکی هی نگید 3 ماه 3 ماه. مردم خوب میدونند که باید به روحانی فرصت داد تا مشکلات کم کم به امید خدا حل بشه و ظرف 3 ماه هم نمی توان مشکلات رو برطرف کرد.
    • سلیمان A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      72 5
      آقای «چه» عزیز، جناب روحانی گفت ظرف 100 روز گزارشی از فاجعه ای که دولت قبلی بر سر ملت آورده و گزارشی از کارهایی که دولت جدید کرده و قرار ه بکنه به ملت می ده. هیچ وقت نگفت ظرف 100 روز قراره همه مشکلات حل بشه. والا امام زمان (عج) هم اگه الان در مصدر کار بود یه همچین قولی نمی داد.
    • باب اتش A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      87 8
      شما خیلی بیخود کردی که منتظر هستی چگوارا خان. همین ادمهای مثل شما مملکت رو به بدبختی میکشونن
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      66 6
      الکی جوسازی نکن،کسی توقع حل این همه معضل و مشکل که میراث دولت احمدی نژاد هستش رو در عرض صد روز نداره!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      44 6
      شمارا دعوت میکنم به صبر و تعقل و منطقی بودن
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      30 1
      من براتون یک هفته ای یک برج رو با خاک یکسان می کنم. اما اگه تو 4 هفته که هیچ. تو 4 سال ساختیننش بیاین پیش من. آره عزیزان من. محمود 8 سال طول کشید تا کامل مملکت رو فنا بده. حالا 100 روزه میخوای آقای روحانی برطرفش کنه؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      0 0
      قابل توجه دوستان کاسه داغتر ازآشی که از جناب روحانی جلو زده اند باید عرض کنم من نه به ایشان رای دادم و نه اعتقادی به صحبت ایشان در خصوص اینکه میتواند 100 روزه مشکلات مردم را حل کند دارم . البته هیچ اعتقادی نیز ندارم که این مشکلات حاصل عملکرد دولت قبلی بوده زیرا این مشکلات در سیستم و ساختار اقتصادی ایران به خاطر اینکه از الگوهای لیبرالیستی در اقتصاد تبعیت میکند نهادینه شده اما برای اندسته از دوستان کاسه تر از اش عرض میکنم که ایشان دقیقا فرمودند" راه حلهای کوتاه مدتی یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی،اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر وا مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم." این مطلب را میتوانید به راحتی جستجو کنید
  • علیرضا A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    17 7
    درست میفرمایند جناب خرم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    29 1
    نه به 8 سال نه به 100روز امیدریم علاوه بر حفظ منافع به نتیجه برسیم
  • محسن نوری A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    8 2
    دولت تدبیر و امید , امیدوارست که در زمان 8 ماه کار را یکسره کند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    8 2
    میشه بیشتر از این به مردم توهم ندید یعنی بچه های ما هم این شرایط اقتصادی را میبینند
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    14 2
    برای من و شاید خیلی های دیگه این مهم نیست که فورا تحریم ها برداشته شود یا نشود. بیشتر برایمان مهم است که مقامات کشور کارشان را درست انجام دهند و عزت ایرانی را در جامعه جهانی دوباره زنده کنند. برای همین از تیم اقای ظریف پشتیبانی می کنیم.
  • حمید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    17 0
    میدونم چاپ نمیکنید ولی مینویسم. تنها احمدی نژاد مقصر نبود همون هایی که الان میکوبندش چرا همون موقع هیچ چیزی نگفتند ؟ و روحانی هم نمیتونه گل و بلبل کنه حتی اگه تحریم هادبرداشته شود فکر میکنید چقدر تاثیر میکنه ؟ مگه قبل تحریم ها تورم وحشتناک نبود مگه همون وقت دخل و خرجمون به هم میرسید؟ تحریم هارو همین الان بردارند چقدر طول میکشه صنعت خودرو سازی درست بشه؟ محیط زیست ..... ما که تا اینجا از عمرون همش گفتن تحمل کنید اخه تا کی بهترین سال های عمر داریم از دست میدیم . مشکل تحریم نیست جای دیگست مدیریتیه