پژوهشگران نشانگر شگفت انگیزی را برای طلای موجود در اعماق زمین یافته اند: رشد رگه های ناچیزی از این فلز با ارزش در برگهای درخت اوکالیپتوس.

خبرگزاری مهر نوشت:

پژوهشگران نشانگر شگفت انگیزی را برای طلای موجود در اعماق زمین یافته اند: رشد رگه های ناچیزی از این فلز با ارزش در برگهای درخت اوکالیپتوس.
به گزارش خبرگزاری مهر، یافته جدیدی که نشان دهنده رشد طلا در گیاهان است، محققان را به شیوه نوینی برای اکتشاف این فلز معدنی نزدیک می کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

این ارتباط بین رشد گیاه و جذب ذراتی از طلای مدفون در زمین می تواند به ارائه فناوری های جدیدی برای اکتشاف معدنی منجر شود.

درخت اوکالیپتوس می تواند ریشه های خود را در جستجوی آب در مناطق خشک به اعماق بسیار زیاد زمین گسترش دهد. وقتی این ریشه ها به مناطق غنی از طلا می رسند همزمان با نوشیدن آب ذرات میکروسکوپی از این فلز را نیز به داخل ریشه می کشانند.

گروهی از پژوهشگران استرالیایی می گویند اکنون نشان داده اند که طلا می تواند توسط ریشه جذب شود و با وجود غلظت بسیار ناچیز و در طول گیاه آن قدر بالا بیاید که به برگها برسد.

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، از زمان آغاز تمدن بشر بیش از 174 هزار تن طلا از زمین بیرون کشیده شده است. در سال 2011 ، سازمان زمین شناسی آمریکا تخمین زد 51 هزار تن در منابع زمین باقی مانده است.

طلا علاوه بر زیور آلات و جواهرات در صنایعی مانند الکترونیک و پزشکی نیز کاربرد دارد.

پژوهشگران برای این مطالعه، از تصویر برداری پرتو ایکس برای بررسی طلای موجود در برگها ، پوست بستر و خاک درختان اوکالیپتوس که در مناطق دارای ذخایر طلا در جنوب و غرب استرالیا رشد کرده بودند، استفاده کردند.

درخت اوکالیپتوس که طول برخی از آنها به بیش از 10 متر می رسد، سیستم ریشه غیر معمول بسیار وسیع و عمیق دارند به طوری که ریشه برخی از آنها تاعمق 40 متری زمین گسترده است. اگر چه غلظت این فلز گرانبها در این گیاه بسیار اندک بود - چندین صدم تا هزارم گرم در هر تن- اما بیشترین میزان طلا در برگها یافت شد.

طلا احتمالا برای گیاهان سمی است با این حال در برخی مواقع اثری از این فلز در گیاهان یافت شده و اما هرگز مشخص نشده است که آیا این طلا جذب شده یا از طریق وزش باد به برگها رسیده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    22 3
    چی جالب!
  • هیت علمی A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    45 4
    چنانچه می دانید اکالیپتوس از گروه درخت بید است و پوست و برگ این درختان بعنوان مسکن درد و بخور در رفع احتقان بینی استفاده می شود . از طرفی از طلا هم در پزشکی بعنوان ضد درد قوی بهره می برند در طب سنتی نیز از آب طلا و گاهی سائیده طلا در آب ، برای افرادیکه بشدت تحت تاثیر استرس یا ترس قرار گرفته اند استفاده می شود، با توجه به تمایل این گیاه (در فارسی به سیاه بید معروف است) به جذب طلا شاید یکی از دلایل تسکینی آن علاوه سلسیلیک اسید ، بخاطر این طلای جذب شده نیز باشد؟! هر چند از این گیاه بعنوان منهدم کننده ذخایر آب زیر زمینی نیز یاد می کنند. رسد انسان بجایی که بجز خدا نبیند. عیدتان مبارک
    • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      36 10
      ممنون از توضیح علمی شما عید شما هم مبارک!
    • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      19 6
      «رسد آدمی» صحیح است
    • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      8 21
      این طب سنتی ها فازشون چیه؟ آسمون ریسمون می بافن فقط
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    42 17
    آقا شما برو اکالیپتوس بکار تو ایران. اگه سبز شد تو این بی آبی.
    • دوست A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      35 7
      اقا یا خانوم بی نام اتفاقا اکالیپتوس در مناطق گرمسیر رشد میکنه به خاطر همین ریشه های بلندی داره.و توی خوزستان-دزفول فراوون هستش.
  • سعید US ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    23 7
    شما اوکالیپتوس بکارید، طلاها را بدین من :)
  • بی نام EU ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    16 3
    توی شمال هم پره.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    13 4
    به این میگن اکتشافات ژئوشیمیایی! روشی قدیمیه!
  • خورشید A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    20 5
    خدا کنه با این خبر از فردا نیفتند به جان درختان اکالیپتوس برای استخراج طلا!
  • رضا جون IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    8 2
    درخصوص پوست بدنه اوکالیپتوس اطلاعات میخوام لطفا