گیاهان ، این جاده بیابانی را در انارک بیشتر دوست دارند! چرا؟

رفته بودم به چوپانان، آبادبومی در شمال شرق استان اصفهان و در حاشیه‌ی خاوری یکی از اسرارآمیزترین بیابان‌های ‌ایران به نام ریگ جن. در مسیر اردستان به زواره با این جاده متروکه در پیش از ورود به محور نایین به انارک روبرو شدم و صحنه‌ای دیدم که مرا میخکوب کرد! یادداشت پیش رو، به انگیزه‌ی به اشتراک نهادن چرایی این حیرت با شما خوانندگان نکته‌سنج و طبیعت دوست خبرآن لاین به رشته تحریر درآمده است ...

    اردیبهشت سال گذشته، وقتی که به اتفاق چند تن از همکاران و دوستانم (بهمن ایزدی، رامین ندافی و حمیدرضا عباسی) در مسیر زواره به انارک با این جاده متروکه روبرو شدیم، توجهم جلب شد ...

جاده متروکجاده متروک2

    همان طور که شما هم در این تصاویر می‌بینید، به نظر می‌رسد رغبت گیاهان و علف‌های یک ساله موجود در منطقه برای روییدن بر سطح سخت و آسفالت شده‌ی جاده به مراتب بیشتر از سطح نرم و گسترده اطراف آن است! چرا؟

جاده متروک3جاده متروک4جاده متروک5

    در اصطلاح پیکرشناسی زمین (ژئومرفولوژی) به این منطقه پوشیده از ریگ، reg یا دشت ریگی می‌گویند؛ دشتی که شناسه بارز یک منطقه برداشت در فرآیند فرسایش بادی است.
اینک شما برایم بگویید که چرا رغبت گیاهان برای روییدن بر روی آسفالت داغ این دشت، بیشتر از اراضی اطرافش بیشتر است؟
پاسخی که البته به روایتی شاید کلید حل بسیاری از مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست در ایران و جهان باشد!

جاده متروک6جاده متروک7


    برای آگاهی بیشتر:
    - بیابان‌زایی در انارک ؛ شهری که از درون در حال پوسیدن است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    29 0
    با توجه به مشخصاتی که از منطقه ارایه کردید مخصوصا منطقه برداشت می باشد به دو عامل می توان اشاره کرد 1- با توجه به اینکه درز و شکاف آسفالت حفاضی در برابر باد و حمل با انرژی باد می باشد فرصت استقرار به بذرهای پراکنده گونه های گیاهی می دهد تا رشدشان را در این مناطق آغاز کنند. در حالی که در مناطق مجاور این پتانسیل وجود ندارد و وزش باد اجازه استقرار به بذرهای سبک گیاهان نمی دهد. 2- مورد دوم بحث رطوبت است اگر این رویش بیشتر برای گونه های یکساله است می تواند به خاطر وجود رطوبت در ابتدای بهار و تجمع آن در این درز و شکاف ها باشد به عبارتی دیگر در اویل بهار با بارش های بهاری سطح آسفالت به مانند سطح آبگیر عمل می کند و آب را در داخل درز و ترک ذخیره می کند و در اختیار بذر قرار می دهد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 0
    به این دلیل که ریشه های این گیاهان در فضای داخل آسفالت از گزند فرسایش و پراکندگی خاک مصون هستند. ولی حالا چرا این مدل گیاهان؟
  • محمد درویش IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    14 1
    درود بر محمود گرامی: حق با شماست. در حقیقت پوشش آسفالت در این جاده متروکه، کارکردی شبیه به مالچ را پیدا کرده و سبب می شود تا محدودیت بزرگ منطقه (شدت وزش باد) حنثی شود. باید بدانیم که دشت های ریگی، به دلیل شدت وزش باد دارای دانه های درشت ریگ به رنگ اغلب تیره و ورنی شده هستند که امکان استقرار را به هیچ گیاهی نمی دهند، اما اینک حتا در بدترین موقعیت هم پوششی درخور را شاهدیم! چه پیام مثبتی از این واکنش می توان ره توشه خود ساخت؟
    • نامدار ! A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      5 0
      خب استاد قاعدتا اگر از پوشش هاي گياهي رونده ي بياباني براي كنترل و پايايي ريگ ها استفاده كرد ، همان كار آسفالت را مي كند و امكان ريشه گرفتن ساير گياهان را بيشتر مي كند .نه ؟
  • سهيل EU ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 0
    سپاس. بسيار آموختم.
  • موسی فتحی A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 1
    چه عکسهای اشنایی . اگر خاطرتون باشه این عکسها رو در همایش روز هوای پاک در جمع کوهنوردان و طبیعت دوستان کازرون نمایش دادید و این سوال را مطرح کردید. آموختن دقت در محیط و پرسش چرایی و چونی تغییرات پیرامون , از اثرات بودن در کنار شماست.. راهتان پر رهرو
  • مرتضی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    4 0
    عالی بود استاد ... اما پیام مثبتش را متوجه نمی شوم! امکان دارد بیشتر توضیح دهید؟
  • محمد A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    4 0
    سلام من متخصص این قضیه نیستم اما به نظرم دوستان به یک نکته دقت نکردن ان هم روییدن در کناره جاده است بیشتر گیاهان در درون عکس ها در کناره جاده بیشتر از درون جاده هستند احتمالا در گذشته این قبل از اسفالت این جاده خاکی بر بستر ریخته شده که برای رشد گیاهان مناسب تر بوده همانطور که در کناره جاده هم مقداری افزایش ارتفاع هست و دیگر اینکه رطوبت زمین در طی گرما توانایی رد شدن از اسفالت را ندارد و از کناره ها بیرون می آید و در بعضی موارد از درز درون اسفالت که موجب مقداری رشد گیاهان در سطح آسفالت شده است
  • صادق صانعی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    البته توجه به این نکته بسیار مهم است که نواحی اطراف جاده هم با دشت ریگ پوشانده شده است که از دیدگاه خاک شناسی مقاوم در برابر فرسایش بادی است. و از جهت دیگر در جاده های کاملا متروک محدوده نایین رشد گیاهان وجود ندارد و در واقع تنها در محدوده هایی که تردد وسایل نقلیه همچنان ادامه دارد این نکته بارز است. به عقیده من وجود رطوبت بالا در اطراف جاده ها علت رشد گیاهان یکساله و گاها درختان مقاومی مثل گز است. که این رطوبت از منشا بخار خروجی از اگزوز اتومبیل های عبوری می باشد.