نماینده اسبق ایران در سازمان ملل معتقد است نظر سنجی از مردم در خصوص رابطه با آمریکا به این دلیل که اصل این موضوع یک سابقه35 ساله دارد و به صورت یک تابو درآمده است، باید مشخص شود.

علی خرم در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص ارزیابی اش از نظرسنجی در موضوع رابطه با آمریکا از سوی دولت و اینکه برخی از کارشناسان معتقدند برای مسائل استراتژیک نباید نظر سنجی کرد، گفت:باید برای رئیس جمهور ومجموعه نظام اصولا این حق را قائل بود که بدانند مردم موافق یا مخالف این موضوع هستند تا آنها بعد استراتژی خود را معلوم کنند.لذا برای موضوعی که چنین سابقه ای دارد، برای احترام به نظرات کسانی که این تابو شکسته نشود نظر سنجی یکی از روش های کسب نظر مردم است.

حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در حاشیه نشست هیات دولت از ماموریتش به دو نهاد برای نظر سنجی از مردم برای رابطه با آمریکا خبر داد و گفت:«از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟»  دیگر اظهارات رئیس جمهور را  اینجا ببینید.

خرم با بیان اینکه کسانی که در انتخابات به این دولت رای دادند، مایلند این تابو شکسته شود، افزود: برای اینکه مشخص شود که این گروه اکثریت هستند و نیستند،نظرخواهی یکی از روش ها است که می تواند عاملی برای تصمیم گیری دولتمردان باشد.
این دیپلمات سابق کشورمان که معتقد است نظر خواهی از مردم یک ملاک مشروع وحقوقی و مبنای تصمیم گیری بسیاری از کارهای بزرگ در دنیا است، اظهار داشت:اوباما در زمانی که قصد حمله به سوریه را داشت علی رغم اینکه مقام فرماندهی کل قوا را داشت،ولی این امررا منوط به رای مردم کرد واز نماینده های کنکره خواست نظرات مردم ایالات را در این زمینه جویا شوند که نتیجه آن مخالفت نماینده کنگره با این امر بود. در نهایت هم اوباما مفری برای عدم حمله به آمریکا پیدا کرد. همین وضعیت در خصوص انگلیس تکرار شد و مجلس عوام مخالفت خود را با تصمیم نخست وزیر این کشور اعلام کرد و انگلیس از حمله به سوریه منصرف شد.

سفیر و نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد، تصریح کرد: چند دهه است که نظرات مردم جهان به عنوان افکار عمومی در تصمیم گیری سیاستمداران به نگاه اصلی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در موضوع رابطه با آمریکا ممنوعیت شرعی و قانونی وجود نداشته، بلکه این مساله به صورت تابو در آمده است ، گفت: نظر سنجی راه حلی است که نگاه قانونی به نظرات اکثریت جامعه  را نشان می دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که تفاوت حضور روحانی و احمدی نژاد و اقبال به تیم دیپلماتیک دولت یازدهم را چگونه می بینید، گفت: این موضوع چند دلیل دارد.نخست اینکه این مساله نشات گرفته از آن است که این دولت نه در داخل معارض و نه در خارج معارض نداشت و با یک انتخابات سالم بر سر کار آمد و الا سال 88 اوباما مایل به کار با دولت وقت بود ولی رخدادهای آن سال مانع از این ارتباط شد.
وی اصل دوم در این زمینه را تسلط دستگاه دیپلماسی به فضای بین الملل دانست و اظهار داشت:سومین اصل آن است که ما می بایست فقط درباره موضوعات خود صحبت کنیم و مسائل حاشیه ای را تبدیل به موضوعات اصلی نکنیم تا دیگران علیه ما حساس شوند.
خرم با بیان اینکه این دولت از ابتدا اعلام کرده است به دنبال راه حل است و می خواهد نگرانی ها را رفع کند،افزود: اینکه بعدا در مذاکرات مستقیم چه اتفاق می افتد، مشخص نیست ولی شیوه اظهار نظر به گونه ای که طرف مقابل هم احساس بازی برد- برد داشته باشد، مهمرین مساله در این زمینه است.
219/212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    66 1
    اگر به نظرات مردم اهمیت بیشتری داده بشود نه تنها باعث پیشرفت امور می شود بلکه مردم به انقلاب و کشورشون پیشتر پایبند خواهند بود.
  • آیس IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    71 2
    ظاهرا 11 سال قبل اقدام مشابهی انجام شده و 75-درصد شرکت کنندگان نظرشون مثبت بوده.. قاعدتا الآن این عدد بزرگتر خواهد بود... غیر اینه؟؟!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    48 1
    این نص صریح قانون اساسی است که مسائل کلان کشور را در رفراندوم از مردم چاره چویی میکنند . باید دکتر روحانی برای تداوم کار خود به ارای عمومی رجوع کند
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    45 2
    خبر آنلاین نظر سنجی بذار
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 1
    چقدر حساب شده و قشنگ آدمي كه دنيا ديده باشد يك طرفه قضاوت مي كند اعتدال تو كلامش ديده مي شود، كاش برخي از اين مسئولان دگم و انعطاف ناپذير ما هم چند تا آدمي كه مثل خودشون فكر نمي كنن مي ديدن
  • مجید استقلالی 444 IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 2
    بعضی از نماینده ها از این پیشنهاد روحانی بشدت ناراحت شدن . ما موافق رابطه با آمریکا هستیم .
    • بی نام EU ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      4 0
      عزیزم همه مردم کم درآمد جامه که الاَن حدود 70 درصد هستند موافق رابطه با آمریکا هستند
  • مصطفی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 1
    ظاهرا سالها قبل اقدام مشابهی انجام شده و 75-درصد شرکت کنندگان نظرشون مثبت بوده.. قاعدتا الآن این عدد بزرگتر خواهد بود... غیر اینه؟؟!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 1
    چراکه رابطه با امریکا وجهان نداشته باشیم