۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
آیا آمریکا به سوریه حمله می کند؟

به راستی ابر قدرت (امریکا) و اقمار قدرت(اروپا) و کارگران قدرت(اعراب و ترکیه) به سوی جنگ می روند؟

صادق حسینی

از چهارشنبه که فاجعه حمله شیمیایی در سوریه تیتر یک رسانه های جهانی شده است؛ موجی از پست های جنگی فضای مجازی را پر کرده است؛ کاربران ایرانی که با هنرمندی صداوسیمای ضرغامی گوش شان به رسانه های خارجی است بشار اسد و ارتش سوریه را مقصر می دانند و در فضای رسانه ای و مجازی این روزها خیلی ها به جنگ فکر می کنند.
اما به راستی ابر قدرت (امریکا) و اقمار قدرت(اروپا) و کارگران قدرت(اعراب و ترکیه) به سوی جنگ می روند؟

برای پاسخ به این سئوال توجه به چند نکته ضروری است.
- شرایط آمریکای سال 2001 و 2003 با شرایط ده سال بعدش تغییرات فراوانی کرده است.
- در دهه گذشته، آمریکا در اوج سرخوشی ده ساله بعد از جنگ سرد و بعد از حادثه یازدهم سپتامبر مداخله نظامی در افغانستان و عراق را مد نظر قرار داد که نتایج سیاسی و امنیتی اش کاملا مشخص است.
- در آن سال ها روسیه به دلیل مشکلات اقتصادی بروزات قدرتش کمتر بود و امروز بیشتر است و مسکو می خواهد یک قدرت موثر و بازیگر اصلی باشد. وتوی چندباره قطع نامه های شورای امنیت درباره سوریه یکی از آخرین نشانه های آن است.
- تجربه در مجموع ناموفق آمریکا در عراق بود که او را از حضور در لیبی برحذر داشت؛ حال چه اتفاقی ویژه ای رخ داده است که آمریکایی که نخواست در لیبی حضور پیدا کند و هزینه های آن را به پردازد را مجبور کند وارد جنگی شود که منطقه حساس غرب آسیا را به یک جهنم واقعی تبدیل می کند.
- نگاهی به پرونده سوریه از سال 1389 نشان می دهد که جنگ داخلش اش از همان ابتدا مملو از جنایات جنگی است و بعد از هر جنایت حمله های سیاسی و تبلیغاتی فروانی به دولت سوریه می شود و بعدش که نتیجه ای حاصل نشد، برای مدتی سوریه فراموش می شود تا جنایت بعدی.
- چند سالی است چرخه بحران در غرب آسیا این گونه است: پرونده هسته ای ایران، پرونده امنیتی عراق، پرونده حزب الله لبنان(اسلحه و ترور رفیق حریری)، پرونده فلسطین و به تازگی پرونده سوریه. تقریبا ده سال است که این چرخه ادامه دارد. غرب مدتی روی ایران بعد عراق بعد لبنان و فلسطین وقت می گذارد حال در این چرخه دوباره نوبت پرونده سوریه شده است.
- توازن قدرت منطقه ای و حضور بازیگران خارجی قدرتمندی مانند روسیه اجازه نمی دهد این چرخه بحران از چارچوب های بازی خارج شود.
- در بیست سال گذشته، ایران تبدیل به یک بازیگر قدرتمند منطقه ای شده است که از افغانستان تا لبنان تاثیر گذار است حضور ایران از آغاز فعالیت های مسلحانه جنگجویان خارجی در سوریه نشان داده است، اگر روسیه در فضای سیاسی حامی سوریه است، ایران به صورت کاملا جدی حامی دولت دمشق است.
- کودتای نظامیان در مصر یک هدف اصلی داشت: قدرت نگرفتن اخوان المسلمین. حال به فرض سقوط دولت بشار اسد در اثر حمله خارجی ها روی کار آمدن یک جریان اخوانی محتمل است. آیا اقمار قدرت می پذیرند یک کشور سلفی در کنارشان شکل بگیرد؟ اگر چنین است چرا از کودتای نظامی در مصر حمایت کردند؟
- تاریخ نشان داده است که سوریه برای روس ها از دوره کمونیست ها مهم بوده است. در جریان حمله نظامی ترکیه به سوریه در میانه قرن گذشته، نیز خورشف با تهدید کندی به مقابله به مثل اتمی، نشان داد که سوریه ارزش راهبردی فراوانی برایش دارد.

اما برای تصمیم گیری درباره ورود آمریکا به جنگ داخلی، اوباما باید پاسخ های محکمی داشته باشد:
- آیا با حمله آمریکا چه محدود و چه غیر محدود، دولت بشار اسد به طور حتم سقوط می کند؟
- واکنش مردم سوریه، به حمله آمریکا چه خواهد بود؟
- با حمله آمریکا، واکنش روسیه، ایران و حزب الله چه خواهد بود؟
- در صورت سقوط دولت اسد، تجربه عراق در سوریه تکرار می شود؟
- در صورت سقوط دولت اسد، در سوریه چه دولتی روی کار می آید: یک دولت سلفی-اخوانی، یک دولت سکولار، یک حکومت نظامی؟
- اگر مدت زمان حمله آمریکا بیش از پیش بینی آن ها شد، آمریکا جنگ را ادامه می دهد.
- اگر دامنه جنگ به اسراییل کشیده شود، اسراییل توان تحمل آن را دارد؟

با توجه به این نکات و مسائل راهبردی دیگر بعید به نظر می رسد آمریکایی ها یک تهاجم پر ابهام را دوباره تجربه کنند.

 4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    86 68
    مقاله بیخودیه...چون امریکا قصدش از حمله براندازی اسد نیست فقط میخواد تنبیهش کنه اینو همه میدونن.اسد داره با القاعده هم میجنگه اونم نه با پول امریکا اونوقت چرا باید سرنگونش کنه.
    • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      34 79
      این قدر که تو به آمریکا خوش بینی مردم آمریکا به دولتشون خوشبین نیستن یه بار تو سایت دانشگاه نشسته بودم یه نفر داشت به دوستش میگفت این طالبانیام عجب مغزین، چه جوری تونستن برجای آمریکارو بیارن پایین 1000like اونجا بود که میخواستم از پنجره بپرم پایین آخه دانشگاهش خیلی معتبر بود!!!!
    • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      47 3
      تنبیه؟!!!! این همه بریزو بپاش واسه تنبیه؟دقیقا می خواد سرنگونش کنه
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      9 8
      امریکا هیچ وقت تو جنگ های شدید شرکت نمیکنه فقط قمپز در میکنه و بقیه رو می ندازه جلو.
  • بی نام US ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    شماها از زمانی که من یه بچه بودم و ناتو به یگسلاوی حمله کرده همش از افول قدرت آمریکا و ناتوانی در حمله کردن و بعد تز حمله از شکست حتمی و ویتنامی جدید برای آمریکا میگید .در تمام این حوادث گذشته آمریکا حمله کرد و با ویتنامی رو به رو نشد ..مگه یگسلاوی عراق و لیبی متحد روسیه نبودند ؟ لیبی رو که 2 سال پیش بهش حمله کرد .روسیه تا همین جا به خاطر حمایت از سوریه تحت فشار شدیدی قرار داره ، نه اینکه نخواد اما دیگه بیش از این توانی برای حمایت از سوریه نداره . اقتصاد شکننده روسیه و وابستگی شدید به غرب اجازه مانور بالایی نمیده .
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 0
      البته باید در نظر داشت که روسیه بیشتر نفت اروپا رو تامین میکنه
  • رضا A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    38 19
    خبرآنلاين خوب بااين خبرا موج خبري درست ميكني ها ! البته مردم خواسته يا ناخواسته وارد موجت ميشن و اعتبار سايتت رو بالا ميبري . دمت گرم . گفتم بگم كه فك نكني ما -من و كساني كه به اين نظر،مثبت ميدهند البته اگه منتشر بشه- دراز گوشيم.
    • بهرام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      42 4
      خبرگزاری ها پوشش خبری میدن مردم میگن چرا پوشش خبری میدین نمیدن میگن چرا پوشش نمیدین
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    43 11
    من فكر ميكنم آمريكا خودش را به طور مستقيم درگير جنگ نميكنه ولي شايد كشورهاي ديگر را بفرسته جلو و خودش عقب وايسه.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    60 4
    آمريكا واقعا زرنگه. چون حدود 2 ساله كه با حمايت گروه هاي تندرو از كشورهاي مختلف داره به طور غير مستقيم منطقه را پر از درگيري كرده و خودش داره حالشو ميبره بدون اين كه كوچكترين آسيبي ببينه فقط يه خورده پول خرج ميكنه.
  • فرهاد A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    66 29
    این ابر قدرت و اقماری که میفرمایید برای جلوگیری از کشتار و نسل کشی دست به این حمله خواهند زد
    • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      10 20
      اره جون خودت تو راست میگی
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      9 16
      خدا پدر اون بابایی که واژه ساده لوح رو آفرید بیامرزه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    68 9
    ای کاش اینطور بود...ولی متاسفانه احتمال جنگ تقریبا قطعی شده...روسیه هم باز عین بزدل ها ظاهر شد...صحبت های دیروز لاوروف رو شنیدیدن؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      11 0
      لااقل ايراني جماعت ديگه بايد اين روسها رو خوب شناخته باشند. تاريخ ايران مملو از خيانتهاي روسيه به مردم ايرانه. قبضه كردن درياي خزر، عدم راه اندازي نيروگاه و تحويل قطعي اون به ايران بعد از بيست سال، عدم تحويل موشك هاي اس سيصد و غيره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 91
    عزیز من گفتم که نه! روسیه نمی ذاره !روسیه نمی ذاره کسی بشارو بندازه ! اونایی که خواب سقوط بشارو دیدن تو توهمن!
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      15 0
      روسیه خیانت کار ترین متحد هست هیچ وقت به دوستانش وفا نکرده...نه عراق نه لیبی نه حتی یوگوسلاوی.... متاسفانه در عراق طرف دیکتاتور صدام در لیبی کنار دیکتاتور قذافی و در یوکوسلاوی در کنار نسل کش ها بود در رابطه با ایران هم کم بی مهری نکرد از قضیه ی اس۳۰۰ تا بوشهر تا..... اونایی که روسیه رو یه قدرت قابل اعتماد میدونن معلومه هنوز در دوران استالین و خورشچف موندن
  • حامد A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    35 7
    من نمیخوام از هیچ طرفی توی جنگ سوریه حمایت کنم، ولی این روند مداخله خارجی توی کشورها خیلی خطرناک شده. این مداخلات خیلی هم سابقه داره از جنگ دو کره گرفته تا ویتنام، کوزوو، عراق افغانستان و حالا هم سوریه. این روند داره طوری میشه که بعضی کشورها هر وقت منافعشون رو در خطر میبینن، به سایر کشورها حمله میکنن. جالب اونجاست که خیلی وقتها که باید برای جلوگیری از کشتن انسانهای بیگناه مداخله میشد، هیچکسی اقدامی نکرد. مثلا نسل کشی کردها به دست صدام که با اینکه غربیها میدونسنتد که صدام سلاح شیمیایی داره و از اون برای کشتن مردم عراق استفاده میکنه، ولی هیچکس مداخله نکرد تا اینکه فاجعه حلبچه اتفاق افتاد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    نه امریکا نه سگ نگهبانش در منطقه و نه انگلیس خبیث هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      میشه بیشتر توضیح بدی؟فعلا که هر غلطی که بخوان دارن می کنن متاسفانه
  • ازاده IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    44 97
    حکومت اسد را مردم سوریه قبول دارند واونهایی که برعلیه وی می جنگند خارجی هستند نه مردم سوری پس حکومتی که ملتش ان را دوست دارند سقوط نمیکنه
    • کیوان IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      54 14
      از کجا می دونی مردم سوریه کیو دوست دارن؟!!!! مگه رای گیری انجام دادی؟ نظر شخصی ندین اگه مردم به طور کامل با دولت بودن به اینجا نمی کشید. پس به نظرم مردم به طور عمده یا بی طرف یا مخالف اسد هستند.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      55 11
      شما صدا و سیما زیاد نگاه میکنی؟
  • مسعود A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    30 5
    ممنون ميشم خبر انلاين نظرمو منتشر كنه و پاسخ دوستان رو ببينم بيايين كشورهايي كه آمريكا توشون دخالت نظامي كرده بررسي كنيم : يوگسلاوي:با دخالت آمريكا كشتار وحشيانه مسلمانان بوسني و مردم كوزوو خاتمه يافت و اكنون به راحتي زندگي مي كنند افغانستان: با دخالت آمريكا حكومت طالبان با آنهمه جنايت بشري خاتمه يافت تصور كنيد الان به جاي كرزاي ملاعمر رييس دولت همسايه ما بود حتي تصورش هم وحشتناكه عراق:با دخالت آمريكا حكومت جنايتكار صدام پايان يافت اين يكي ديگه نياز به توضيح نداره كسي كه دستش به خون صدها هزار ايراني آلودس من نميگم آمريكا فرشته است هيچ گربه اي هم محض رضاي خدا موش نمي گيره ولي آيا زندگي مردم اين كشورها قبل از دخالت آمريكا گل و بلبل بود؟ لطفا دوستاني كه مخالف نظر من هستن با دليل و منطق پاسخ ب
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      1 6
      برادر گرامی آمریکا مردم بوسنی رو نجات نداد بلکه سالها پس از قرارداد ننگین دیتون و مدت ها پس از اینکه در برابر کشتار مسلمانان سربرنیتسا ، گوراژده و موستار ساکت ماند به یوگسلاوی حمله کرد . چرا همون سال 95 به یوگسلاوی حمله نکرد ؟ چرا سال 99 این کار رو کرد ؟ خب حمله کرد آخرش چی شد ؟ الان بوسنی تکه تکه شده . عراقی ها هم تکه پاره های زن و بچه شون رو هر روز از تو خیابون ها جمع می کنند . توی افغانستان هم اگه پاتو از کابل بذاری بیرون یا گوشت کف دستته یا سرت ...
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 16
    به نظر من آمریکا با شروع این جنگ به هر حال دست به قمار بزرگی خواهد زد،چرا که بازی گردان این جنگ فقط سوریه نخواهد بود و روسیه حالا به عنوان متحدی جدی در مقابل آمریکا خواهد ایستاد،برای دوستانی که فکر میکنند که روسیه دلش برای سوریه نخواهد سوخت و حتما پا پس می کشد،باید بگویم که با پیروزی این جنگ آن هم به نفع آمریکا ، بیشتزین ضرر را برای روسیه خواهد داشت و اگر نه من هم با شما موافقم که روسیه اصلا دلش به حال سوریه نمی سوزد و تنها دلیل حمایتش منافع خود است ولی به هر حال منتظر تصمیم نهایی آمریکا هستم که آیا این مسله را نادیده گرفته ،حمله میکند یا ...؟ جالبه که من واکنش ها را بررسی میکنم خود مردم آمریکا هم مخالف درگیری آمریکا در این جنگ هستند که آن هم چالش یزرگی برای سران آمریکایی خواهد بود !!
    • میثم IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      19 3
      خوبه شما کاره ای نشدی تو کشور..وگرنه با این اعتماد بیجا به روسیه و نظرات مردم امریکا یه شبه مملکت به باد میرفت!
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    13 38
    واقعا خیلی از شما هایی که نظر دادید بزدل تشریف دارید ، این منفی ها کار دستتون میده میگید نه! پس اندکی صبر.
  • بی طرف DE ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 14
    با سلام من هم دخالتهای استعماری وجنایات القاعده را در سوریه به شدت محکوم میکنم اما ما میدانیم که نظام سوریه هم مرتکب جنایات بسیار در 2سال گذشته شده وبراساس شواهد احتمال بیشتر حمله شیمیایی اخیر هم کار نظام سوریه است چون نظام سوریه میداند که حمایت روسیه را دارد و در جناح کشورهای مخالف دولت سوریه اختلاف شدید است از طرفی ترکیه خواهان قدرت گیری اخوان المسلمین در سوریه است وعربستان این را نمیخواهد واین اختلافات به حکومت سوریه قدرت میدهد
  • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 8
    با اجازه ی بزرگترا بله!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ایران .... A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    17 10
    ما اگه مرد هستیم اول به مردم خودمون برسیم...وبزاریم امریکاییها کار خودشون رو بکنن..چه اشکالی داره ما هم مثل سوییس ها بشیم؟وبیطرف باشیم ..بابا جان ما ایرانی هستیم نه عرب..ما فردوسی داریم که عجب رنج برد در این سال سی...ایرانی را به اصش برسونید..
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 2
    آمریکا حمله نخاهد کرد،اگر هم بکنه،حمله ی تهدید کننده و شدیدی نخواهد کرد.
  • بی نام US ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    13 2
    یعنی خوشم میاد مثل سلطان حسین صفوی فکر میکنی که وقتی رسیدن دم دروازه اصفهان تازه فهمید که میتونن یا نه بعد هم مملکت رو دو دستی داد به اونا به جای این توهمات غلط و ... باید جوری کشور رو اداره کرد که جنگ داخلی نشه تا به قول شما بقیه بیان غلط بکنند یا بخوایم بگیم نمیتونن قذافی هم میگفت اجنه میان کمکم دیدید که زیر پل درش اووردن اگه امثال شما بخوان برای یه کشور تصمیم بگیرن اون کشور میشه افغانستان طالبانی که آمریکا نه تنها خیلی غلطا میتونه بکنه بلکه سه سوت هم غلطاشو میکنه چون مردم هر کشوری همیشه پشت طالبان رو خالی میکنند و امثال شما مثل ملا عمر آواره میشید
  • م . الف A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 4
    بنظر من متاسفانه جنگ حتميه و در سال 2013 ما شاهد جنگ هوايي بصورت نقطه زني(در ابتدا) خواهيم بود هرچند اين جنگ در نهايت به ضرر امريكا ختم ميشه و تاوان اصلي رو اسراييل ميده اما از لحاظ سياسي اثار نامطلوبي براي كشورهاي حامي سوريه خواهد داشت و از لحاظ انساني هم خساراتي عجيب براي مردم سوري و كشورش به جاي ميذاره در نهايت امريكا و اسراييل از بين گزينه بد و بدتر مجبور به انتخب گزينه بد يعني جنگ هستند كه تحليلش درين مجال نميگنجه.
  • حمید CH ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 7
    متاسفانه مقاله بسیار ضعیفی است.ضمنا حمله انجام میشود هدف پاکسازی اطراف اسراییل می باشد که این شامل ازبین بردن حزب الاه هم میشود مرحله بعد حسابرسی دولت ایران است که مطمئن هستم دولتمردان ایران عاقلانه رفتار می کنند وکم کم خود را از سوریه دور نگه می دارنند در غیر اینصورت خیلی ضرر خواهیم کرد دعا کنید برای عاقل بودن دولتمردان
  • نوید IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    29 10
    امریکا و ارتش قدرتمندش توان حضور در 10 جنگ همزمان رو هم دارند و دیگه گرفتن سوریه براشون مثل اب خوردنه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      2 8
      جدا ؟! پس چرا شش ماه دست دست میکنه چرا؟ چرا واقعا؟! از چی می ترسه ؟ چرا اوباما نمیتونه تصمیم نهایی رو اونجوری که ما انقدر راحت صادر میکنیم صادر کنه؟! خودشون هم میدونن جنگ با سوریه جنگ عراق و افغانستان نیست و اسد صدام و نوکر آمریکا نبوده و نیست. بخواد بیفته اسرائیل رو هم با خودش میکشه پایین اسرائیل هم که میدونی ارباب آمریکاست و دلیل این همه بالا پایین پریدنش وگرنه محال باور کنم آمریکا دلش برای مردم سوریه سوخته همونطوری که برای ما در دوران جنگ سوخت!!!!
  • مریم.م A1 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    25 15
    امیدوارم به سوریه حمله ی نظامی نشه چون در صورت برکناری بشار گزینه ی بعدی امریکا ایران خواهد بود که برای ملت چیزی جز بدبختی و نا امنی و فلاکت به همراه ندارد.
    • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      3 18
      واقعا برات متاسف هستم با نظرت
  • بی نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    22 10
    امیدوارم فقط ایران وارد این بازی و جنگ نشه چون هدف فقط تجزیه سوریه است
  • مشهدی A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    فکر کنم به روسیه بستگی داره که در جلسات خصوصی چقدر بهش امتیاز بدن که قید سوریه رو بزنه ،البته موقعیت ممتاز سوریه و شخصیت پوتین این موضوع رو خیلی سخت می کنه به نظرم حمله به سوریه اگر هم اتفاق بیافته، به چند حمله کم با قدرت بالا خواهد بود تا مخالفهای بشار اسد، قبل از برگزاری جلسه ژنو2 از نظر موقعیت، وضعیت بهتری داشته باشن. ضمن اینکه رفتار چین هم واقعا خجالت آوره که هیچ موضع گیری نمی کنه واقعا دیگه از رای ممتنع حالم به هم می خوره
  • محمد IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    18 4
    بخواد حمله كنه مثل اب خوردنه براش از همه طرف ميريزن سر سوريه و هيچ كشوري نميتونه باهاش مقابله كنه روسيه كشور كثيفيه و دروغگو
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    17 30
    مرگ بر آمریکا. ساده. عمیق . همه فهم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      4 9
      استثناء در صورت حمله به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی(چون بهانه ای بیش نیست حتی اگر اسد این کاره کرده باشه، تا حالا 100 هزار نفر توی سوریه کشته شدن اگر قرار بود کاری بشه باید قبلا می شد) با شعار مرگ بر امریکا موافقم
  • وجدان بیدار IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    22 5
    واقعا چی میشد اگه بشار به جای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردمش در سال 89، باهاشون گفتگو میکرد؟خشونت فقط خشونت بازتولید میکنه.فارغ از اینکه این جنایت شنیع رو اسد انجام داده یا مخالفانش،مقصر اصلی اسده چون اون بازی خشونت رو آغاز مرده.
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      14 3
      چرا خودمونو نمیگی؟!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 1
    پرسش سوالات متناقض و بي جواب گذاشتن آن ها در مقاله نشان مي ده كه خود نگارنده محترم هم سر درگمه و نمي تونه رفاتر دوگانه غرب در برابر مصر و سوريه رو تحليل كنه! خوب برادر من اگه
  • بی نام DE ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    11 4
    اینقدر که ما اینجا شنیدیم اینار دیگه امریکا حمله کنه فلان میشه فلان بلا سرش میاد دیگه خنده دار شده! همونطور که تحلیلگران زمان جنگ عراق و افغانستان میگفتن اگر امریکا حمله کنه داغون میشه باطل میشه دیگه واقعا جای سئوال داره که چون امروز در عصر ارتباطات مردم خیلی بیشتر از 40سال پیش میفهمن اینو خودتون درک نکردین ! بالاخره یکی باید مداخله کنه تا کی مردم بیگناه کشته شن بدست اسلامگراها و اسد؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 8
    آمریکا از کسی نمی ترسه . کارشو انجام میده.
  • بی نام EU ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 10
    تو اون هشت سال هم نترسید تو اون هشت سال از هر سلاحی استفاده کرد ولی نتونست یک وجب از این خاک رو برداره به کام خودش و به نام عراق اگه نمی ترسید پس چرا بعد اون هشت سال خودش مستقیم حمله نکرد این ها همه سواله امریکا مگه خدایی نکرده خداست که از کسی نترسه
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 1
      امریکا از قصد تو جنگ 8 ساله مستقیماً دخالت نکرد-البته بجز اواخر جنگ- تا کلاً دو کشور امکانات و ساختارها و زیربناهاشون نابود بشه و فرسوده بشه, بعدشم تا دید ایران داره جلو میره اون داستان حمله به فاو و حملات خلیج فارس و ناوشکنها و اخرش هم حمله به هواپیمای مسافربری رو راه انداخت و اگر ایران صلح نکرده بود ممکن بود به ایران هم حمله کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    10 2
    100 درصد ... شك نكنيد امريكا حمله ميكنه
  • بیا بریم دشت A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 14
    آمریکا هیچ قلطی نمی تواند بکند
  • کوپنی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 5
    بابا انقر از امریکا و روسیه مایه نذارید پس این استقلال که می گویند کجاست !!!!!!!!!!!!!!!!! از خواب غفلت بیدار شید.
    • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 1
      خب بلللله. ما میتونیم کاملا مستقل بریم با سوریه بجنگیم!!
  • عمو IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 8
    اینقر از اجنبی مایه نگذارید پس حب وطن کجاست ؟ اقای بی نام شرح حال تو شرح حال توده ایی های زمان گذشته است.
    • خرمن کوب IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 4
      با نظرت خیلی موافقم.
  • ... IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 1
    ایشالا معجزه ای شودزمین کشور امریکارو ببلعد.با خاک یکسان شود.
  • رضا-ک A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 1
    آمریکا میزنه چون میتونه وما همچنان شعار خواهیم داد و در منطقه منزوی تر و.... پس زنده باد مرده میدان یعنی
  • نیما IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 1
    به احتمال بالا حمله می کنه و به سرعت هم دولت و نیروی نظامی سوریه رو شکست می ده. اما بعد چی؟ یک عراق یا افغانستان دیگه. خسته شدیم از این همه جنگ. تو عراق روزانه صدها نفر می میرن:-(
  • سامان IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    1 0
    آمریکا در این شرایط نمیتونه
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 2
    آمریکا فعلا حمله رو در دستور کار نداره چون به قدرکافی درگیر هست، این ها ایجاد یک موجه، پس نباید زیاد به این حرفها امیدوار بود، چون آمریکا می دونه وفتی ی طرف جنگ ایرانه که میتونه با حملات انتهاری که از پایگاه های خودش اطراف آمریکا و ... داره، ضربه می بینیه فعلا کاری نمی کنه
  • من ایستادم IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    4 0
    طرح از نیل تا فرات اسرایل با سقوط سوریه داره یواش یواش به حقیقت تبدیل میشه!!! ایرانی مراقب باش!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    امریکا نمیتونه به هیچ کشوری دیگه حمله کنه چون پول نداره شما دوستا اینهمه تو سرو کله هم سر ماجرای کشورای دیگه جرو بس نکنید ناسلامتی مسلمانیت بجای این که از امریکاو دفاع کنید به فکر خودتون باشید سر حرفم بابعضی از دوستانه نه همه