نظر مراجع تقلید درباره طواف در مکانی جدید که به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در گرد کعبه ساخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، عربستان در طرح توسعه مسجدالحرام سازه‌ای جدید در اطراف کعبه بنا کرده است تا زائرانی که از ویلچر استفاده می‌کنند یا کسانی که توان طواف در ازدحام اطراف کعبه را ندارند، بر روی این سازه طواف کنند. بنا بر اطلاعات منتشر شده، ارتفاع این پل فلزی 13 متر بوده و کوتاه‌تر از کعبه که بیش از 14 متر است، ساخته شده است.

بر همین اساس تعدادی از مراجع تا کنون در پاسخ به استفتائاتی درباره صحت طواف بر روی پل جدید فلزی گرد کعبه، اظهار نظر کرده اند که فتواهای آنها را در جدول زیر می خوانید.

نام مرجع

پاسخ

آیت الله خامنه ای

طواف در طبقه اول صحیح است ولى در طبقه دوم محل اشکال است، و براى افراد ناتوان که ناچار از طواف در طبقه دوم مى‌باشند، احتیاط این است که علاوه بر آن نایب نیز بگیرند.

آیت‌الله‌‌ مکارم شیرازی

طواف از طبقه بالا به شرطی که از سطح بام کعبه پایین تر باشد مانعی ندارد در غیر این صورت فقط در حال ضرورت مجاز است.

آیت الله صافی گلپایگانی

پل مذکور چنانچه مساوی یا بالاتر از از بام کعبه معظمه باشد طواف بر روی آن مجاز نیست و افراد ناتوان در صورتی که خودشان نتوانند طواف در ضمن مسجد الحرام به جا بیاورند باید نائب بگیرند .

آیت الله نوری همدانی

طواف در طبقه فوقانی صحیح نیست و افراد ناتوان باید نائب بگیرند.

آیت الله سید صادق روحانی

چنانچه اطراف کعبه که به تازگی ساخته شده است از کعبه پایین تر باشد و کعبه بالا باشد طواف صحیح و مجاز است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    12 1
    ولی به نظر نمیاد سازه پایین تر از کعبه باشه فتوای آیت الل خامنه ای هم مربوط به سازه نیست بلکه مربوط است به ساختمان کناری مسجد الحرام که دور تا دور کعبه وجود دارد.
    • فرزانه A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      6 4
      ازاینکه نظر دادی متشکرم،پیشنهاد میکنم فیلم برنامه ساخت و ساز جدید مسجدالحرام رواز یک مدیر کاروان حج تمتع بگیری و نگاه کنی،البته خیلی از زایرین حج تمتع امسال هم اونو دیدن،این سازه تا حج تمتع دو طبقه میشه،طبقه ی اولش هنوز نصب نشده که برای حج نصبش میکنن ،انشاءالله خداقسمتمون کنه.
  • علی A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    17 28
    این قضیه کمی مشکوکه بخصوص اینکه ارتفاعش ۱۳ متره که تو آیین فراماسون عددی خاصی هست همینطور تغییرات ایجاد کنن شاید روزی خدا نکنه خانه خدا رو هم تغییر بدن. همین الان هم تغییرات زیادی واسه مسجدالنبی در نظر گرفتن
    • یاسر IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      5 1
      عزیز جان، فکر کنم از نظر شما خود کعبه هم مشکوک باشه، چون ارتفاع کعبه هم 13 متر هست !!!! امان از این فکرهای مشکوک و خراب . . . امان!!!
  • رضا A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 17
    چرا اونوقت؟