رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس: رای ممتنع به ضرر وزیران پیشنهادی است

یوسفیان ملا می گوید در جریان جلسات رای اعتماد، رای ممتنع نمایندگان به ضرر وزیران است.

عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسوین تدوین آیین نامه داخلی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره موضوع آرای ممتنع نمایندگان به طرح‌ها، لوایح و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی گفت: رای ممتنع دادن نمایندگان موضوعی است که در تمام دنیا وجود دارد و این حق نماینده است که در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسد رای ممتنع ارائه کند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که نمایندگان در جریان بررسی طرح یا لایحه ای و همچنین بررسی صلاحیت وزیران به جمع بندی نهایی نرسند می توانند از رای ممتنع استفاده کنند و این یک اتفاق طبیعی است.

وی درباره این موضوع که اگر نماینده ای به جمع بندی نهایی نرسیده می تواند در رای گیری شرکت نکند، گفت: جلسات مجلس برای رسمیت یافتن به حضور دو سوم نمایندگان احتیاج دارد و نمایندگان باید در جلسات حضور پیدا کنند و رای ممتنع حقی برای نماینده است و می تواند از آن استفاده کند.

یوسفیان ملا با بیان این که در تمام پارلمان های دنیا از رای ممتنع استفاده می شود، گفت: در مجلس ایران نیز این موضوع استفاده می شود و ما نمی توانیم برخلاف روند حرکتی پارلمان های جهان حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: البته رای ممتنع در مواردی به سود آرای موافق و در مواردی نیز به سود آرای مخالف عمل می کند و در جریان جلسات رای اعتماد نیز رای ممتنع به ضرر وزیران است.

وی تاکید کرد: رای ممتنع همواره بوده و در تمام پارلمان های دنیا وجود دارد و این حق نماینده است که در صورت به جمع بندی نرسیدن از آن استفاده کند و مجلس تصمیمی برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در این رابطه ندارد.

یوسفیان ملا همچنین درباره پخش زنده جلسات نهادهای مختلف همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از رسانه ملی گفت: در قانون اساسی تنها به پخش جلسات مجلس شورای اسلامی اشاره شده و درباره پخش جلسات سایر نهادها موضوعی در قانون اساسی مطرح نشده است.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: درباره پخش جلسات مجلس نیز با توجه به این که نمایندگان از طرف مردم سخن می گویند قانون به این موضوع تاکید کرده تا نمایندگان در جریان فعالیت های وکلای خود قرار بگیرند.

/27295

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    16 1
    در صورت وجود رای ممتنع نبايد آنرا جزء کل آراء محسوب کرد و آرای مثبت در مقابل مجموع آرای مثبت و منفی سنجيده شود.
  • احمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    15 3
    رای ممتنع با هیچ منطقی سازگار نیست و پارامترهای نامناسب بسیاری را راجع به اشخاص با رای ممتنه در ذهن متبادر میسازد . مضافاً اینکه بنظر من بدتر از مخالفت بوده و توهین به شعور منتخبین خود میباشد .
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    8 0
    و همین طور به ضرر مردم است