نماینده مردم کرمانشاه در مجلس می گوید نماینده ای که رای ممتنع می دهد مخالف موضوع نیست.

محمد رزم نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره علت رای ممتنع دادن نمایندگان به طرح و لایحه و موضوعی گفت: دلیل اصلی رای ممتنع دادن نمایندگان این است که درباره یک موضوع که مورد رای گیری است به جمع بندی نهایی نرسیده اند و نه قصد مخالفت دارند و نه می خواهند با آن موضوع موافقت کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلام ادامه داد: متاسفانه در بررسی طرح ها و لوایح رای ممتنع به عنوان رای منفی به حساب می آید و این در شرایطی است که نظر نماینده موافقت و یا مخالفت نیست.

وی ادامه داد: البته در جریان بررسی رای اعتماد رای ممتنع زیاد تاثیرگذار نیست و وزیر پیشنهادی به نصف بعلاوه یک رای احتیاج دارد.

رزم درباره احتمال اصلاح نحوه اخذ آرا گفت: با توجه به این که از رای ممتنع به عنوان رای منفی برداشت می شود و در حقیقت اینگونه نیست کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی می تواند این موضوع را بررسی کند و طرح خود را برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه کند و در این زمینه منع قانونی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: در صورتی که ابهام در نحوه اخذ رای ممتنع برطرف شود مجلس در مقایسه با گذشته بهتر می تواند رای گیری کند و در این صورت نظرات ممتنع در کنار نظرات مخالف قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به پخش زنده جلسات رای اعتماد از رسانه ملی گفت: این موضوع اتفاق خوبی است و نظام جمهوری اسلام حکومت مردمی است و به معنای واقعی دموکراسی  وجود دارد.

رزم تاکید کرد: علنی شدن جلسات سایر نهادها همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشکالی از نظر سیاسی و قانونی ندارد و زمینه را باید صدا و سیما فراهم کند.

وی ادامه داد: در صورتی که موضوع جلسات محرمانه باشد می توان آنها را به صورت غیر علنی برگزار کرد اما اصل بر علنی بودن است و این موضوع نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

/27295

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    23 0
    اگر50 درصد رأی ممتنع مثبت و50درصدش منفی ،ملحوظ شود آنگاه آقای نجفی رأی لازم اعتماد را کسب می کند. خلاص!
  • سعید A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    70 0
    نماینده عزیزی که بعد از 3 ساعت بحث و بررسی تصمیم به رای ممتنع میگیره اصلا در انتخابات شرکت نکنه سنگین تر و بهتره. مسخره ترین رای در مجلس همین رای ممتنع هستش.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    43 0
    چطور تاثیر نداره اگه یکی از این ممتنع ها اصلا شرکت نمیکرد نجفی وزیر میشد
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    25 0
    دمت گرم همشهری توروخدا تصویبش کنین و برای دکتر نجفی اجراش کنین
  • مسعود IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3 0
    به نظر من بهترين راه اين است كه راي هاي ممتنع در راي گيريها اصلا لحاظ نشود. در اين صورت در مورد آقاي نجفي كه 9 راي ممتنع وجود داشت اگر اين 9 راي لحاظ نمي شد و به جاي كل آراي 284 راي. 275 راي لحاظ مي شد آقاي نجفي نصف به علاوه يك راي مثبت را داشت و اكنون وزير بودند و فرهنگيان خوشحال.