تحقیقاتچی به دنبال بنای مردمی ترین وزارتخانه

شخصیت آرامی دارد و مهمترین شاخصه رفتاری وی گوش سپردن به پیشنهادها و طرح هایی است که کارشناسان ارائه می دهند.

آذرجزایری: اگر از نظرش طرح و یا پروژه ای که مطرح می شود تاثیرگذارباشد دستور اجرای آن  را می دهد. از نگاه کارشناسی بسیار استقبال می کند. اوهمچون نعمت زاده، تبریزی است و 56 سال سن دارد. حمید چیت چیان این روزها بیشتر وقت خود را در مجلس که سابقه حضور در آن را دارد، می گذراند تا بتواند اعتماد بهارستانی ها را برای نشستن بر مسند مدیریت وزارتخانه نیرو دولت یازدهم کسب کند.

از سال 1371 به صورت جدی وارد وزارت نیرو شد و از آن موقع تاکنون در سمت های مختلف در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بوده است. هرچند که پیش از آن به دلیل حضورش در مجلس با مباحث و مشکلات این وزارتخانه آشنایی داشت. در حال حاضر 20 سال از حضورش در وزارت نیرو می گذرد و هنوز هم اتاق وی در طبقه 10 وزارتخانه نیرو قراردارد. اکثر کارکنان این وزارتخانه را حتی به اسم کوچک می شناسد و در عین حال حتی می داند مرهم درد این وزارتخانه را باید چگونه تهیه کرد.

سیاسی نیست و سعی دارد با ارتباط بیشتر با مردم در مردمی ترین وزارتخانه کشور کارها را پیش ببرد. از نظر بسیاری که او را می شناسند بسیار صادق است و در آرامش کارهای خود را پیش می برد.

حضور 20 ساله وی در وزارت نیرو همواره با تاسیس و یا پایه گذاری موسسات تحقیقاتی و یا مراکز مطالعاتی سپری شده است.

چیت چیان در تاسیس موسسات تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو چون مرکز مطالعات انرژی ایران،سازمان انرژی‌های نو ایران( سانا)، سازمان بهره‌وری انرژی ایران( سابا)،مرکز اطلاعات انرژی ایران، آزمایشگاه ملی صرفه‌جوی انرژی ایران،مرکز آموزش بهینه‌ سازی مصرف انرژی بخش صنعت( تبریز) نقش جدی را بازی کرده است.

وی همچنین اولین مجری طرح اولین پروژه chpکشور( در نیروگاه کیش)، مجری طرح اولین پروژه توربواکسپندر در کشور( در نیروگاه رامین و نکا)، مجری طرح اولین پروژه زمین گرمایی کشور( سبلان)،مجری طرح طراحی، ساخت و راه‌اندازی اولین توربین بادی کشور( باظرفیت 660 کیلو ولت) نیز بوده است.

چیت چیان در طول این مدت در اغلب مصاحبه های خود بر صرفه جویی در مصرف انرژی تاکید کرده و برنامه های این وزیر احتمالی دولت یازدهم هم حکایت از تلاش وی برای مدیریت درست مصرف انرژی در کشور دارد.

چیت چیان در برنامه خود ارتباط بیشتر با مردم را هدف گرفته است. به گفته او وزارت نیرو یکی از مردمی‌ترین و شاید اساساً مردمی‌ترین وزارتخانه کشور باشد. این وزارتخانه حساس‌ترین، حیاتی‌ترین و زیر بنایی‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد و کوچک‌ترین وقفه در ارائه این خدمات نه تنها موجب اختلال در زندگی عادی و روزمره مردم خواهد شد، بلکه ارائه سایر خدمات را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد. برای مثال قطع یک لحظه برق در بیمارستان ممکن است منجر به از بین رفتن جان یک انسان بلکه جان انسان‌های زیادی شود.   لذا می‌توان گفت ارائه مطلوب این خدمات بدون ارتباط دوسویه و نهادینه شده ممکن نیست.

در برنامه این وزیر پیشنهادی دولت تدبیر آمده است" در برنامه اینجانب، برنامه‌ای با عنوان "طراحی واستقرار سامانه مناسب مبتنی بر فناوری اطلاعات در ارائه خدمات و ارتقاء پاسخگویی و رضایت مشترکین و ذینفعان" آمده است. در این برنامه تلاش بر این است که نه تنها سیستم‌های موجود ارتقاء پیدا کند بلکه بازخورد ارتباطات، نظرات و پیشنهادات مردم، مشترکین و ذینفعان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و آثار آن‌ها در اصلاح سیستم بطور مستمر مورد استفاده قرار گیرد."

وی در مورد بجران برداشته های بی رویه از آبهای زیرزمینی نیز برنامه هایی دارد. به گفته وی در این راستا توجه ما در وزارت نیرو به استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای متوقف کردن برداشت‌های غیر مجاز، بررسی دقیق‌تر وضعیت دشت‌های مختلف کشور به لحاظ بیلان تغذیه و برداشت است. مطالعه و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی به عنوان عامل احیاگر البته همانطور که عرض کردم برای مناطقی که امکان‌پذیر است پیگیری می‌کنیم. یک عامل در این راستا مشارکت دادن خود مردم و ذینفعان و بهره‌برداران از آب زیرزمینی در دشت‌های آسیب دیده است که با کمک به ایجاد تشکل‌های مردمی بهره‌برداری و حمایت از آنان در جهت مدیریت مصرف و نظارت‌های لازم در دشت‌های مورد استفاده آن‌ها، مدیریت کار برای بهره‌برداری پایدار و کاهش صدمات به دست خود آنان و با نظارت عوامل فنی وزارت نیرو سپرده شود.

البته چیت چیان برای دریاچه ارومیه هم فکرهایی دارد و قراراست این دریاچه به روزهای شکوفایی خود باز گردد.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 0
    آقاي دكتر لطفاً به صورت فورس ماژور مشكل كمبود آب نيروگاه هزار مگاواتي همدان را مد نظر قرار دهيد كه اگر فكري براي آن نشود نيروگاهي با ارزش يك ميليارد دلار عنقريب تعطيل خواهد شد
  • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    درباره ی نیروگاه همدان، احتمالا با کنار گذاشتن برج های تر و به کار گیری کامل برج های خشک این مشکل حل شود. مساله ی ادغام دانشگاه صنعت آب وبرق (شهید عباسپور) موضوع مهمی ست که شنیدم آای چیت چیان با آن شدیدا مخالف هستند