تهران در محاصره کم آبی و قطع برق/ استمداد دولت از شهروندان

هوا خیلی گرم است. دمای هوا چند روزی است که در پایتخت از 40 درجه فراتر رفته و دلیلی شده برای افزایش مصرف آب و قطعی های پی درپی برق.

آذرجزایری: مصرف آب تهران روز گذشته رکورد 50 ساله را پشت سر گذاشت. بنابر اعلام مسوولان آبی کشور ادامه این روند افت فشار آب در پایتخت کشور را به همراه خواهد داشت. مصرف برق هم اگرچه بنا بر آمارها اندکی کاهش یافته اما تاثیر گرما بر روی شبکه تولید و توزیع باعث قطعی های پی در پی و خاموشی های مستمر شده گویی انگار خاموشی بار دیگر به کشور بازگشته است.

اگرچه این مشکل تنها معطوف به تهران نیست و بسیاری از شهرهای جنوبی کشور با مشکل خاموشی های مستمر مواجه هستند. از سویی دیگر کم آبی در استان هایی چون یزد، فارس و خوزستان نیز بر مشکلات فعلی افزوده است.

افزایش بیش از حد دمای هوا در کشور و خشکسالی، این روزها دست به دست هم داده اند تا تابستان امسال بیش از همیشه احساس شود.

براساس اظهارات مدیرعامل آبفای استان تهران، مصرف آب پایتخت در مقایسه با سال گذشته  11 درصد افزایش یافته است.

محمد پرورش خواستار کاهش مصارف غیر ضروری توسط شهروندان تهرانی شده و تاکید کرده هر نیم تا یک درجه افزایش دمای هوا حدود 50 تا 100هزار متر مکعب افزایش مصرف آب را به دنبال دارد که در این شرایط، کار ما سخت می‌شود.

محمد پرورش تصریح کرده که در مواقعی که مصرف بالا می‌رود شبکه را با مدیریت فشار، پایدار نگه می‌داریم و با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم تلاش کرده‌ایم طبقات بالای ساختمان‌ها با افت فشار مواجه نشوند و امیدوار هستیم مردم عزیز تهران مراقبت کنند که این چند روزی که با افزایش دمای هوا مواجه هستیم را به سلامت پشت سر بگذاریم.

این درحالی است که مصرف آب  دیروز تهران رکورد بی‌سابقه‌ای از خود در طول 50 سال گذشته بر جای گذاشت و به رقم سه میلیون و 420هزار متر مکعب رسید.

به گفته عزیز عالی‌نژاد، مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران، در وضعیت کنونی، تنها شهروندان هستند که می‌توانند با تشریک مساعی و درک شرایط مقطعیِ به‌وجودآمده برای تامین آب تهران، ما را در این شرایط خطیر یاری کنند.

براساس اظهارات وی، در صورت ادامه این وضعیت، روند آب‌رسانی به مشترکان با نگرانی‌ها و تنگناهای عدیده‌ای مواجه خواهد.

از سویی دیگر، خاموشی ها در تهران نسبت به تابستان سال گذشته به شدت افزایش یافته و همین امر باعث افزایش گلایه شهروندان تهرانی شده است.

 

برق

 

این درحالی است که گفته می شود مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

پس از چند روز متوالی رکورد شکنی و افزایش میزان مصرف، دیروز جمعه 4 مرداد ماه به دلیل تعطیلی اداره ها و برخی کارخانه های کشور، پیک مصرف برق کاهش یافت.

گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران حاکی از آن است که پیک مصرف برق کشور در روز جمعه 4 مرداد 92، رقم 41 هزا رو 82 مگاوات را ثبت کرد که حتی نسبت به روز مشابه سال گذشته هم کمتر است. در روز مشابه سال گذشته مصرف برق 41 هزار و 684 مگاوات ثبت شده بود.

خاطرنشان می شود که پیک مصرف برق در روز جمعه نسبت به روز پیش از آن (پنجشنبه3مرداد92) نیز کاهش نشان می دهد.

روز پنجشنبه مورخ 3 مرداد سال جاری، پیک مصرف برق کشور به 43 هزار و 727 مگاوات رسیده بود.

اگرچه کارشناسان معتقدند این کاهش مصرف برق نیز موقتی خواهد بود و طی روزهای آتی مصرف برق افزایش خواهد یافت.

برهمین اساس کارشناسان تاکید دارند در صورت ادامه روند مصرف آب و برق در کشور بالاخص تهران تامین نیاز روزانه کشور با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد که جیره بندی آب اولین نشانه های آن خواهد بود.

 

31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    برای چندمین بار میگم در مصرف بد شهروندان و اینکه باید فرهنگ مصرف صحیح جا بیفته حرفی نیس ولی در دید کلان خود مسئولین هم مقصر هستن. ساختن سدهای بی مصرف که مثلن قراره این روزا به داد مردم برسه!!!!!!! نیروگاهها و صنایعی که آب زیادی مصرف میکنن . کشاورزی سنتی با مصرف آب بسیار. مدیریت نکردن آبهای شهری و فاضلاب و بازیافت. وسط شهر دیدم از آب لوله کشی واسه آب دادن به پارک استفاده میکنند!!!!!!
    • آرین IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      75 10
      گران کنند آقا گران کنند . تنها کاری که خیلی خوب بلدند همینه !
    • مجید IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      17 8
      ماکه خداوکیلی باآنکه روزه هستیم وخانه مان هم درطبقات بالاهست وخیلی گرمه چون یک کولرآبی کوچک داریم مصرف آبمون را از قبل خیلی بیشترکاهش داده ایم.حتی وضو که میگیریم آب را درکمترین حدش باز میکنیم وبعد از شستن صورت وهردستمان آنرا میبیندیم ودوباره بسیارکم بازمیکنیم.حمام هم که میرویم به حداقل اکتفامیکنیم.فقط پرمصرف هارو که مسولیت جمعیشون صفره نبینید.خیلی هاهم مثل ما واقعا رعایت میکنند.کاش همه رعایت میکردند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    فکر نکنم خون تهرانی ها از مردم آبادان و اهواز رنگین تر باشه! اگر زیاد مصرف کردند باید هم قطع کنند آب و برق رو روشون !
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      74 27
      شما کلا با مردم تهران موشکل داری؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      60 12
      کسی نمی گه خون ما رنگین تره. ما فقط به فکر خودمون نیستیم. به موقع اش بخاطر آب بد جنوب کشور هم اعتراض کردیم اما کو گوش شنوا؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      36 49
      حرف حق رو زدی دادا
    • شامهدی NL ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      اعلام کنین ما کجا بیایم تاوان تهرانی بودن رو بپردازیم تا دست از سر کچلمون برداشته بشه... شما هم لطف کنین تا با عطاری سر کوچتون دعواتون شد به تهران مهاجرت نکنین.
    • تهرانی جا مونده IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      39 5
      بابا جون بذارخیال همه شهرستانی های عزیز رو راحت کنم : توی تهران دیگه تهرانی نمونده . اینایی که اینجان همشون همشهری های خودتون هستند از همه شهرا !! خداروشکر!!! پس دیگه به رنگ خون تهرانیها پیله نکنید . چون رنگ خون ما با همه شما فرق میکند چون پر از انواع و اقسام الودگی و سرب و سرطان و استرس و افسردگی و...است خیالتون راحت باشه ما هم خوشبخت نیستیم ! راحت بخوابید !
    • بنده خدا A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      28 19
      احسنت من اهل قم هستم قطعی برق داریم اون هم توی ماه رمضان ساعت 3 تا 6 واقعا گرم هست هوا 50 درجه شوخی نیست
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      26 1
      باور کن ما زیاد آب مصرف نمی کنیم چون می دونیم ضررش به خودمون می رسه. یکی از دلایل کاهش ذخیره آب تهران هرز رفتن آب به شکل نامحسوس از طریق لوله های پوسیده زیر زمین است که کل این هدررفت آب شاید با مصرف مردم تهران برابر بشه. با یک قشر اندک که اسراف می کنند کاری ندارم.
    • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      13 9
      مشکل اینه که همه وزارتخونه ها تهرانه ! این بد نیست که به تهران برسن اما ایکاش به شهرستانی ها که گرمای هوا رو تحول می کنند و یا ریزگرد ها رو هم تحمل می کنن هم نگاهی بشه ما در سیستان ده ساله خشکسالی داریم و توفان شن داریم نه ریزگرد ! چند بار از سیستان چیزی در شبکه های تلویزیونی دیدید ! ؟ چه فرقی داره اگر ریزگرد بده برای همه همه بده نه فقط برای تهرانی ها ! اگه کمبود آب بده برای همه بده نه فقط تهرانی ها !
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      20 1
      یعنی چی آب و برق رو قطع کنین روشون؟!! واقعا که! مردم ایران به خودشون هم رحم نمیکنن!! نگران نباشین توی همین هفته برق ما دو بار قطع شده اونم دم افطار، الان دلتون خنک شد
    • ali A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      13 4
      این اهل قمیه کجای قم می شینه ما که اهل قم هستیم تو این مدت قطعی برق نداشتیم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      10 5
      ما تو منطقه کوی کارگر آبادان هر جمعه آبمون قطع میشه و این دیگه برامون عادی شده. تهران تازه داره میشه مثل ما ، تهرانی های عزیز شما هم عادت میکنید. همین که شما آب صاف و زلال واسه خوردن دارید خداراشکر کنید چو ما همینم نداریم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    27 1
    تاوقتیکه زمستان میگویند در تابستان کمبود آب نداریم و در تابستان میگویند زمستان کمبود گاز نداریم،اوضاع همینه.
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    20 0
    مسير صبح هاي من بزرگراه صياد است. هفته پيش 3 روز كه من ساعت 7:30 صبح توي صياد بودم تمام چراغها روشن بود آيا اينجا هم مردم مقصرند؟ امروز صبح صياد نبودم كه چك كنم. همه مي دونن كه زمستان اونقدر زود چراغ بزرگراهها خاموش ميشه كه هوا گرگ و ميش است و ديد ضعيف است همينطور بسيار وقتها كه چراغ بزرگراهها خاموشه يا نصفه نميه روشنه كه باعث تصادف ميشه اما توي اين گرما و هشدار صرفه جويي بسيار عجيب است.خبر آنلاين اطلاع رساني كن
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    10 8
    ما در شهر ایلام خیلی وقته نصف روز آب قطعه و اب سهمیه بندی شده. در هیچ کدام از رسانه ها کسی به اون اشاره نکرد و کسی نفهمید مردم استانهی جنوبی چی میکشند. اما الان در تهران با یک افت فشار همه خبرگذاریها و سایتها توی بوق و کرناش کردند!بقول دوستمون مگه تهرانیها خونشان از بقیه رنگینتره؟بزنن قطع کنن تا مردم کمتر مصرف کنند و تهرانیها هم مزه ی سهمیه بندی رو بچشند.
  • علی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    60 8
    منطقه 5 خیابان پیامبر مرکزی از صبح جمعه تا الان آب قطعه. شما فرض کنید با یک بچه 3 ساله و در گرما و ماه رمضان ما چه می کنیم. اینکه میگن چون هوا گرم شده مصرف آب بالا رفته اصلا منطقی نیست. مثلا هوا گرم بشه من چیکار می تونم بکنم. نهایت کولر را روی دور تند می گذارم تا حلزونی آن سریعتر بچرخد. مصرف آبش که تغییری نمی کنه. اگر بگویند چون هوا گرم شده تبخیر آب بیشتر شده منطقی تره تا مصرف. چون حوضچه ها و سدها که سایه بان نداره. آفتاب می خوره بیشتر بخار می شوند.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      7 5
      عزیزم کولر روی دور تند مصرف آبش زیادتر میشه.
    • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      10 2
      دوست عزیز شما وقتی کولر آبی را روی دور تند می گذارید 100 درصد مصرف آب کولرتون افزایش پیدا میکنه. چون هوا با شدت و سرعت بیشتری از میان پوشالهای مرطوب به درون کولر کشیده شده و و این جریای هوای شدیدتر آب بیشتری را در محل پوشالها تبخیر و به درون خود میکشد و بدین ترتیب میزان آب بازگشتی به سینی کولر کاهش بیشتری یافته موجب می شود شناور کولر برای جبران کمبود آب اجازه ورود آب بیشتری را بدهد. اساس کار کولرهای آبی بر اساس تبخیر آب و مرطوب ساختن هوا صورت میگیرد.
  • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    46 1
    سد هايي كه آب تهران رو تامين ميكنن همشون نشتي دارن. بستر اشون پر از درزه و ... هست . حتي اگه زمستون پر آبي هم داشتيم باز با مشكل آب روبرو بوديم.
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    79 2
    مگه نگفتن برقمون هسته ای شده؟ سد زیاد ساختیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    48 2
    الان چند سالی که از فرسوده بودن کابل ها برق و یا فرسوده بودن شبکه توزیع اب سخن هست مسولین چی کار کردن؟
  • فرزاد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    9 3
    این سبک زندگی جدید که رفاه زدگی توش موج میزنه و این سبک آپارتمان سازی جدید که توی هراتاقش یه اسپیلیت کولرگازی نصب میکنن و خبری از کولرای آبی وکانال کشی اون وجود نداره معلومه که برق کم میاریم.بابا مشکل برقو حل کنین والا آب قابل کنترله مصرفش.خیلی برق میکشه این لامصبا
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    18 0
    متاسفانه اکثرسدهای کشور مخصوصا سدکرج یک لایروبی کامل احتیاج داره.الان چندساله که این سد لایروبی نشده؟حداقل چندین متر از ارتفاع آبی که پشت این سدمشاهده میشه کاذبه.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    11 4
    چند روز تهران مثل چندین ماه جنوب...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    8 0
    پس چرا چمن میکارید و دریاچه درست می کنید؟
  • بی نام US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    18 0
    آقا برادر من خودم تهرانیم و شهرستانیا رو بسیار دوست دارم تروخدا اینجا دیگه با هم کل نندازیم. داره این وسط صورت مساله پاک میشه.بخش كشاورزي با 92 درصد بزرگترين و مهمترين مصرف كننده آب در كشور به شمار مي ره. بيش از 80 درصد اتلاف منابع آب به دليل عدم استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته آبياري در اين بخش به هدر مي ره اونوقت من و شما رو دارن به کم مصرف کردن ترغیب میکنن!. برید یه سرچ کنید ببینید کشاورزی باستانی و سنتی و زهوار در رفته ماا داره به چه برزخ بی آبی مارو میکشونه
  • منوچهر EU ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    3 19
    به جای دعوا در این شبهای عزیز دعا کنید بارون بباره !
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    12 3
    باید نهضت تخریب سدها راه بیافته و از دخالت بیش از این در طبیعت جلوگیری کنیم ، تا آب به رودخانه ها، سفره های زیر زمینی، دریاچه ها و غیره برگرده! اینقدر در طبیعت دخالت بیجا کردیم که الان داریم تاوانش رو میدیم، تازه باز هم با پر رویی تمام سدهای جدید می سازیم یا آب ارس را به ارومیه می بریم!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    9 1
    فقط مسئولین رو خطاب کردیم! هیچ کی نمیگه مسئولین هم مقصر ولی نباید فرهنگ مصرف اصلاح بشه؟ عادت بد ما ایرانی از جمله خودم همینه که همیشه تقصیر رو گردن بقیه انداختیم. حالا میخواین منفی بدین یا مثبت ولی تقصیر خودمون هم غیر قابل انکاره!
  • اشکان IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    32 6
    من نمیدونم چرا ملت بچه دار نمیشند که تمام مشکلات ما حل بشه ؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    23 0
    زمستون ميشه گاز مصرف نکنيم تابستون آب وبرق چرا مردم بايد تاوان سو مديريت بدن؟ چرا در کلان شهر تهران با اين همه مشکلات اين همه انبوه سازي ميشه ؟ يه سري به غرب تهران بزنين آدم وحشت ميکنه
  • ali IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    14 1
    با سلام و خسته نباشید در اکثر کشورها که مشکل کمبود اب داشته اند بوده ام و کلیه این کشورها برای کم کردن مصرف اب مردم را تشویق به استفاده از ماشین های ظرفشویی می نمایند زیرا این گونه ماشین ها هفتاد درصد کمتر از ظرفشویی با دست و سنتی اب مصرف می نماید و در ترکیه دولت حتی با کمک مالی و سوبسید و نگرفتن مالیات مردم را تشویق به خرید و استفاده از ماشین ظرفشویی می نماید که متاسفانه در کشور ما این امر یک نوع تشریفات و تجمل پرستی تلقی می شود که بهتر است با کمک دولت و تولید و وارد کردن این گونه ماشین ها مردم تشویق به استفاده از این وسایل گردند که بسیاری از مشکل کمبود و مصرف بی رویه اب جلوگیری می نماید . با تشکر
  • سعيد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    با سلام با برنامه ريزي ميتوان اب كشور را اصولي و با عزم و اراده حل كرد به شرط انكه كاردست كاردان باشد نه اينكه دست افراد غيره و غريبه
  • بی نام EU ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    بی تدبیری خودشونو با استمداد از شهروندان می خوان پوشش بدن ، هر موقع نیاز دارن یادشون میفته مردمیم هست
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    حالا ببینم وقتی تو تهران آب نباشه قیمت خونه هایی که الان متری 15 میلیون هستن چند می ارزه؟