اختلاف‌نظرها در اروپا بر سر بهره‌برداری و استخراج گاز شیست(گاز شیل) بالا گرفته است.

اعلام آمار موفقیت آمریکا در بهره برداری از گاز شیست اروپایی‌ها را وسوسه کرده تا آنها نیز به استخراج سنگ‌های قیمتی خود فکر کنند. از آنجایی که استخراج این منبع مهم همراه با آسیب‌ها و آلودگی‌های فراوانی است، اروپایی‌ها همچنان مردد هستند و آن را برخلاف معیارهای زیست محیطی خود می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی چلنج، اتحادیه اروپا پس از ماهها چانه‌زنی و دعوا بر سر بهره‌برداری از منبع گازی جدید به این نتیجه رسید که شکستن لایه‌های سنگ شیست در اعمال زمین ممنوع نیست به شرط آنکه ملاحظات زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود. کمیسیون اروپا از هم اکنون تا پایان سال جاری باید راهکارهایی را برای رفع برخی موانع قانونی بیاید. یانز پوتونیک، کمیسر محیط زیست اروپا دربارۀ این تصمیم می‌گوید: قصد نداریم شکستن لایه‌های سنگ شیست را ممنوع کنیم، اما می‌خواهیم راهی مطمئن و امن را برای این کار بیابیم.
شکستن لایه‌های سنگ شیست از راههای استخراج این منبع زیرزمینی است که با تزریق آب، شن و مواد شیمیایی در لایه‌های زیرزمینی با فشار بالا، گاز شیست را آزاد و به سسطح زمین می‌رساند. این شیوه چند سالی است که در آمریکا به کار برده می‌شود و ایالات متحده آمریکا توانسته با استخراج این گاز از میزان وابستگی خود به بازارهای خارجی بکاهد.
گفتنی است طبق اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، گاز شیست نزدیک به یک سوم از منابع گازی جهان و روغن آن 10% از کل روغن نفت جهان را تشکیل می‌دهد. چین، بالاترین میزان منابع شیست را در اختیار دارد. روسیه که به طور قراردادی بیش از عربستان نفت تولید می‌کند، دارندۀ بزرگترین منابع نفت شیست است. در حال حاضر تنها ایالات متحده آمریکاست که در حجم وسیعی در حال استخراج منابع شیست است. برخی دیگر از کشورها از جمله آرژانتین، چین، دانمارک و لهستان نیز وارد مرحلۀ استخراج شده‌اند، اما برخی دیگر همانند فرانسه به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده‌اند.
گفتنی است در ایالات متحده آمریکا استخراج شیست تاکنون خسارات هنگفتی به بخش کشاورزی و دامپروری وارد آورده است. چندی پیش آلودگی آب آشامیدنی در پنسیلوانیا در نزدیکی یکی از میدان‌های استخراج گاز شیست که بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مردم را به اتان و پروپان آلوده کرده بود، نمونۀ جدیدی است که به تازگی گزارش شده است.
در نمودار ذیل کشورهایی که بیشترین میزان از منابع شیست را در اختیار دارند می‌بینید:

شیست

3152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    38 4
    بشر واقعا موجود عجیبیه، داره بخاطر پول کره زمین رو به نابودی میکشه بدون اینکه به عواقبش فکر کنه، آمریکا و چین هم سردمداران این فجایع زیست محیطی هستند! ولی متاسفانه اینو درک نمیکنن که اگه شرایط زیست محیطی زمین عوض بشه هیچ قدرتی توانایی ایستادگی برابرش رو نداره! با این افزایش دما، ذوب شدن قطبها، از بین رفتن جنگلها و درنتیجه بهم خورن تعادل جو فجایعی رخ میده که ممکنه به نابودی نوع بشر منجر بشه. البته شاید هم بهتر باشه که شر همچین موجودی هرچه سریعتر از این کره کم بشه تا زمین نفسی به راحتی بکشه.