خبرنگار شبکه سی ان ان گفت، هنوز معلوم نیست چرا کوبا تلاش می کرده به طور مخفیانه، سلاح‌های مستعمل به کره شمالی بفرستد؟

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری سی.ان.ان، خبرنگار این شبکه، طی گزارش زنده از سئول در خصوص توقیف کشتی کره شمالی در پاناما که حاوی محموله مخفی نظامی از کوبا بود گفت، این محموله نظامی که بالغ بر دویست و چهل تن وزن داشت، شامل دو موشک ضدهوایی، نه موشک که به صورت قطعاتِ مجزا بسته‌بندی شده بود، دو جتِ جنگنده‌ی میگ 21 که اوج شکوفاییِ آن در جنگ ویتنام بوده است و نه موتور هواپیماهای میگ 21 بوده است. ایان لی اذعان کرد، البته این تجهیزات، قطعاً سلاح‌های مستعمل و قدیمی به نظر می‌آید، اما با وجود این، این ظاهراً تخطی آشکار از تحریم تسلیحاتی کره شمالی توسط سازمان ملل تلقی خواهد شد. قطعنامه سازمان ملل، ارسال همه انواع تسلیحات، به جز سلاح‌های کوچک و سبک، را به کره شمالی ممنوع اعلام کرده است.
خبرنگار افزود، دو کشور کره شمالی و کوبا مراودات فراوانی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر دارند. مثلاً رئیس ستاد مشترک ارتش کره شمالی در ماه گذشته به کوبا سفر کرده بود. ایان لی اضافه کرد، این حرکتی جسورانه از سوی کره شمالی بود، زیرا با توجه به تحت نظر بودنِ حرکات کره شمالی توسط آمریکا، انجام چنین حرکتی آن هم در حیاط خلوت آمریکا بسیار عجیب به نظر می رسد، زیرا سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تمامی حرکات این کشتی را به دقت دنبال می‌کردند و با دادن سرنخ‌های به‌موقع به مأموران پانامایی، باعث توقیف محموله این کشتی شدند.
خبرنگار این شبکه در خاتمه افزود، اینگونه حرکاتِ جسورانه کره شمالی چندان نادر نیست. مثلاً در سال 2010 میلادی مأموران ژاپنی یک فروند کشتی را متوقف کردند که مواد و تجهیزات لازم برای غنی‌سازیِ اورانیوم به کره شمالی می‌برده است. در سال 2002 میلادی نیز کشتی‌های جنگی اسپانیا در آب‌های ساحلیِ یمن، یک فروند کشتی را که حامل کیسه‌های سیمان بود متوقف کردند که پس از تفتیش محموله‌ی آن، معلوم شد این کشتی، به طور مخفیانه موشک‌های اسکاد و قطعات آن را زیر کیسه‌های سیمان جاسازی کرده بوده و برای کره شمالی می‌برده است. لذا انجام چنین اقدامات کره شمالی چندان دور از انتظار نیست.

منبع: عکسها رویترز

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 4
    در کل کشور بدبختی است و فقط فکر و ذکرش باجگیری است.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 2
    آخی بنده خدا کوبا.. ارسال سلاح های اواسط قرن گذشته برلی تعمیر به کره شمالی!