مهدی نصیری: رای آوردن روحانی بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی بود

مهدی نصیری سال‌هاست درباره مصادیق سیاسی سخن نمی‌گوید.

سید علی حسینی: دل‌مشغولی‌های این روزهای او چیزهایی‌ست که به زعم او اصل و اساس دیانت را مورد تهدید قرار داده است. با این همه درباره انتخابات 92 حرف‌هایی دارد که جدا از چند و چونی که هر کس می‌تواند بر سر درستی یا نادرستی آنها داشته باشد، شنیدنی است. در ادامه گفت و گوی خبرآنلاین با مهدی نصیری می آید:

می‌دانیم که سال‌هاست در حاشیه سیاست قرار دارید و اولویت‌تان مسائل نظری چون نقد مدرنیته و نیز نقد فلسفه و عرفان مصطلح است و فصلنامه‌تان هم صبغه‌ای کاملا نظری دارد، اما مایلیم نظرتان را درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری و رای آوردن آقای دکتر روحانی ـ که با آقای هاشمی رفسنجانی قرابت فکری زیادی دارد و شما در دوران فعالیت‌های مطبوعاتی‌تان در کیهان و صبح از منتقدان ایشان بودید ـ بدانیم.
بله واقعا من سال‌هاست که در حاشیه سیاست قرار دارم ولی بی‌اطلاع از سیاست نیستم و روند کلی امور را دنبال می‌کنم. البته در تحولات مهم سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری کمی از حاشیه فاصله می‌گیرم و از جهت کسب اطلاعات و اخبار به متن نزدیک می‌شوم. نتیجه انتخابات اخیر برای من کاملا غیرمنتظره نبود و من احتمال قابل توجه رای آوردن آقای دکتر روحانی یا عارف را می‌دادم و در خواب خوش برخی اصولگرایانی که خود را برای همیشه تاریخ ایران برنده انتخابات می‌دانستند، نبودم. قبل از انتخابات به برخی دوستان گفته بودم که علی‌رغم آنکه به روحانی یا عارف رای نمی‌دهم اما رای آوردن یکی از این دو را خلاف مصلحت کشور نمی‌دانم و البته رد صلاحیت آقای هاشمی را نیز به مصلحت نمی‌دانستم.
شما با این همه انتقاداتی که از جریان اصلاحات و یا جریان آقای هاشمی رفسنجانی داشتید، چطور چنین نظری داشتید؟
این همان شکاف بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها است. ما نمی‌توانیم آرمان‌هایمان را فارغ از واقعیت‌ها دنبال کنیم. من در دوران فاصله‌گیری از متن سیاست و رفتن به حاشیه، تاملاتی در مسائل مختلف اعتقادی، فرهنگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی داشتم و به نتایجی رسیدم. از جمله این نتایج این بود که ما در عصر غلبه واقعیت‌ها بر آرمان‌ها زندگی می‌کنیم. واقعیت‌هایی که عرصه را بر آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها سخت تنگ کرده و امکان تحقق آنها را بسیار پایین آورده است. در چنین شرایط و زمانه‌ای آرمانگرایی فارغ از دیدن درست و عمیق واقعیت‌ها نتایجی اندک و بلکه نتایجی معکوس خواهد داشت.
مهدی نصیری
منظورتان این است که در این عصر باید یکسره از آرمانگرایی دست برداشت؟
نه منظورم این نیست. اولا آرمانگرایی در نظر و عقیده هیچگاه قابل تعطیل نیست. انتظاری که در شیعه مطرح است همین است اما آرمانگرایی در عمل و به عینیت در آوردن آرمان‌ها کاملا نسبی و بسته به واقعیت‌ها و توانمندی‌ها و ناتوانایی‌ها و امکانات و زمینه‌هاست. اینکه ما در آرمانگرایی فقط صحبت از توانمندی‌هایمان بکنیم و چشم بر ناتوانی‌هایمان ببنیدیم نه عقلانی است و نه دینی. شما اگر فرمانده یک عملیات نظامی باشید در همان حال که ترسیم می‌کنید تا کجا باید پیشروی کنید، مناطقی را هم که نمی‌توانید فتح کنید و لذا هیچ تلاشی برای رفتن به سمت آن مناطق نباید صورت بگیرد، هم باید مشخص کنید.
اگر موافق باشید به بحث انتخابات بازگردیم.
بله من نه از این جهت که مثلا از جهت فکری و یا اندیشه‌ای با آقای روحانی یا عارف یا آقای هاشمی قرابت بیشتری نسبت به باقی کاندیداها داشتم می‌گفتم که رای آوردن این آقایان خلاف مصلحت کشور نیست بلکه از جهت واقعیت‌هایی که جامعه و نظام و جمهوری اسلامی با آن مواجه است، این دیدگاه را داشتم و الان هم نظرم بر این است که رای آوردن آقای روحانی بهترین تقدیری بود که با توجه به واقعیت‌ها و شرایط درونی و بیرونی کشور، خداوند متعال برای نظام رقم زده است. و این مصداقی از این آیه شریفه است که: فَعَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْراً کَثِیرا؛ چه بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏دهد.
لطفا مساله را بیشتر توضیح دهید. چطور فردی که همیشه اشتهار به اصولگرایی داشته و منتقد جریان اصلاحات و کارگزاران و تکنوکراسی و توسعه‌مداری بوده و الان هم می‌گوید که به روحانی رای نداده، انتخاب آقای روحانی را بهترین تقدیر برای نظام و انقلاب می‌داند؟
همان‌طور که گفتم من این را با توجه به واقعیت‌ها می‌گویم و نه آرمان‌ها. یعنی آقای روحانی اگر چه شخصیت آرمانی من برای ریاست جمهوری نیست اما واقعیت‌هایی که با آن مواجه هستیم من را به این نظر می‌رساند که انتخاب او بهترین گزینه بوده است. در توضیح بیشتر باید بگویم من به این باور رسیده‌ام که از زمانی که مردم به آقای خاتمی رای دادند تا به امروز، بخش قابل توجهی از مردم - بیش از نیمی از آنها - به دنبال مفری از وضع موجود در نظام و کشور می‌گردند، در 16 سال پیش این مفرّ را در چهره خاتمی دیدند و به او رای دادند و در 8 سال پیش در چهره احمدی‌نژاد دیدند و امروز در چهره روحانی دیده‌اند.
اما بسیاری معتقدند رای به احمدی‌نژاد رای به اصولگرایی بود!
این تحلیل را قبول ندارم. البته حتما بخشی از آرای او از این بابت بود اما معتقدم بخش قابل توجهی از آرای احمدی‌نژاد از این بابت بود که اینها او را چهره‌ای جسور که قدرت مقابله با وضع موجود را دارد، دیدند. وقتی او به هاشمی آن هجمه‌ها را می‌کرد، عده‌ای در این هجمه، توان احمدی‌نژاد را در مقابله با وضع موجود که آقای هاشمی آن روز هنوز یکی از سمبل‌های آن بود می‌دیدند. بنابراین به نظر می‌رسد حداقل نیمی از مردم با گفتمان حاکم بر نظام و دستگاه‌های رسمی و نیز نحوه اداره کشور دچار مساله و مشکل و دلخوری و نه الزاما عناد و دشمنی هستند. البته فعلا اما در آینده اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود می‌تواند به عناد و خصومت تبدیل شود.
شما فکر می‌کنید اکثریت مردم از این جهت به روحانی رای دادند که او را مخالف نظام می‌دانستند؟
نه. مخالف با نظام بلکه منتقد و یا مخالف گفتمان حاکم و غالب در عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ نظام و کشور و البته عده‌ای هم روحانی را شخصی زاویه‌دار با نظام ـ حداقل تحت تاثیر تبلیغات و القائات رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور ـ تلقی کردند و به او رای دادند اگر چه معتقدم بسیاری از اینها به زودی پشیمان خواهند شد.
چرا؟
من روحانی را در میان اصلاح‌طلبان فردی معتدل و همان‌گونه که خود می‌گوید به دور از افراط‌گرایی می‌دانم. روحانی پخته‌تر از خاتمی و حتی از جهاتی پخته‌تر از هاشمی است و واقعا در درون نظام است و بر خلاف آقای خاتمی ـ که البته شخص ایشان را هم در درون نظام می‌دانم ـ تحت تاثیر و در پیوند با جریان‌های افراطی مساله‌دار با نظام نیست. دکتر روحانی تا الان که این مصاحبه انجام می‌شود، بسیار پخته حرف زده و عمل کرده است و من در مجموع ریاست جمهوری آقای روحانی را یک فرصت گرانبها و طلایی برای جمهوری اسلامی می‌دانم به شرط آنکه جریان اصولگرا و دیگر جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی بدانند که چگونه باید از این فرصت استفاده کنند.
واقعا این موضع از فردی مثل شما خیلی عجیب است.
اگر از منظری که من به مساله نگاه می‌کنم نگاه کنید، اصلا عجیب نیست. بگذارید از یک زاویه مساله را بیشتر توضیح دهم. شما تصور کنید آقای جلیلی رای آورده بود. بدون شک آقای جلیلی نمی‌توانست در هیچ عرصه‌ای چه سیاسی و چه اقتصادی و چه فرهنگی و اجتماعی، کاری کارستان کند و مثلا به یک باره بخش قابل توجهی از این نیمه منتقد نظام و مساله‌دار با گفتمان حاکم و غالب را موافق کند. بدون شک بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند و یا حتی شاید از جهاتی هم تشدید می‌شد. نتیجه این وضعیت پس از گذشت کمتر از یکسال، آوار شدن همه مخالفت‌ها و دلخوری‌ها و مساله‌داشتن‌ها به سمت جریان اصولگرا و کاملا چسبیده به نظام و رهبری بود. و این می‌توانست انرژی متراکمی از مخالفت و دلخوری و اعتراض درست کند که هر لحظه امکان سرباز کردن و فوران آن بود. و آنگاه در این صورت اساس نظام مورد هجمه قرار می‌گرفت.
دکتر روحانی می‌تواند کاری کارستان کند؟
نه او هم بعید است بتواند به این سرعت کاری در خور و قابل توجه انجام دهد. اما با رای آوردن او اولا فعلا در حد بالایی از آن حس دلخوری و مخالفت و معترض بودن آن نیمه مردم کاسته شده است و آنها احساس پیروزی دارند و ثانیا حداقل دو سه سالی وقت می‌برد تا با فرض عدم توفیق آقای روحانی، این نیمه دوباره به دنبال مفرّ از وضع موجود بگردد و این بدان معنا است که ما یک فرصت چند ساله دیگر که عاری از خطر انفجار ـ این احتمال اگر چه ضعیف هم باشد ولی چون محتمل امری خطیر است به غایت قابل توجه است ـ را به دست آورده‌ایم.
مهدی نصیری
خب بالاخره در نهایت چه باید کرد؟
من فکر می‌کنم باید همه ـ چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان درون نظام ـ بنشینند و فکری اساسی برای آینده بکنند. به نظر می‌رسد ما سخت نیازمند گفت‌وگو و حرف زدن بدون ملاحظه و بدون هیچ خط قرمزی برای نقد گذشته و حال و رسیدن به طرحی برای آینده هستیم. اگر کسانی تا دیروز هاشمی و روحانی و حتی خاتمی را اصلا اوت شده می‌دانستند و نیازی به شنیدن حرف‌های آنها نمی‌دیدند، امروز دیگر نمی‌توانند چنین موضعی داشته باشند و اگر واقعا هنوز بر این موضع باشند، از نظر من این موضعی بسیار خام و خطرناک برای آینده نظام و کشور است. ما به هیج وجه نباید اجازه بدهیم روحانی در میان آن نیمه مساله‌دار با گفتمان حاکم و غالب شکست‌خورده تلقی شود. همه باید به روحانی کمک کنند تا آن نیمه احساس کنند واقعا رای دادنشان نتیجه‌ای مثبت داشته است و الا باید در انتظار رخدادهای بدی باشیم.
مثلا چه رخدادهایی؟
یک رخداد می‌تواند این باشد که در انتخابات بعدی یا مشارکت به شدت کاهش یابد که این پیوسته از نظر نظام و مقام معظم رهبری مردود بوده است و یا آنکه فردی رسما سکولار و مساله‌دار جدی با نظام رای بیاورد و آن وقت برای نیاوردن روحانی و عارف انگشت حسرت به دندان بگیریم.
شما چند جا به مساله‌دار بودن نیمی از مردم نسبت به گفتمان حاکم و غالب بر نظام اشاره کردید؟ مشخصات این گفتمان از نظر شما چیست؟ لابد معتقدید باید در این گفتمان تغییراتی ایجاد کرد. این تغییرات از نظر شما چیست؟
بله من معتقدم باید طرحی نو دراندازیم و نقشه راه جدیدی برای تضمین تداوم با نشاط حیات جمهوری اسلامی که ثمره خون‌های ریخته‌شده فراوانی از بهترین فرزندان این ملت و کشور است، ترسیم کنیم و این نقشه راه جدید باید مبتنی بر آموزه‌های قرآن و اهل بیت باشد که توصیه‌کننده به عقلانیت و واقع‌بینی است؛ واقعیت‌های داخلی و جهانی و تجربه‌های گذشته و برآوردهای دقیق و واقع‌بینانه از اوضاع فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور. و این مهم جز با گشودن باب بحث و گفت‌گوهای صریح و بی‌پرده محدود و یا عمومی و رسانه‌ای که بسته به موضوع و ابعاد آن می‌تواند محدود و یا عمومی و رسانه‌ای باشد، میسور و دست‌یافتنی نیست.
لابد برخی ایده‌ها در ذهن خود شما هست. اگر ممکن است به برخی از آنها اشاره کنید.
اجازه بدهید ببینیم بازخورد این حرف‌ها که تا اینجا زده‌ام چیست؟ من نگران آن هستم که کسانی به شدت از این مساله که باید نقشه راه جدیدی ترسیم کنیم دلخور شوند و آن را برنتابند و در صدد بر آیند مساله را در نطفه خفه کنند و بنده را هم از حرف زدن پشیمان کنند و من هم مثل بسیاری ترجیح بدهم آنچه را که جوّپسند است مطرح کنم و نه آنچه را که می‌فهمم بگویم. لذا به بنده مهلت بدهید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    آقای خاتمی و هاشمی هم سالها دارن میگن اصلاحات بهترین راه حل برای نظامه ولی کو گوش شنوا
    • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      50 10
      بلاخره در بین اصولگرا ها هم به جز مطهری یک نفر دیگر هم پیدا شد که واقع بین و اهل تعقل باشد.
    • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      اسم خاتمی فتنه گر رو نیارید که آبرو از خودش نذاشته
    • شهاب IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      37 7
      حرف‌های ایشون هم از برکت آمدن آقای روحانی است. روحانی مچکریم.
  • علی احمدیه A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    امیدوارم این حرفهای عاقلانه در بین اصولگرایان بیشتر شنیده شود.
    • mohsem IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      چقدر شبیه مطهری اول فکر کردم مطهری
    • ایرانی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      63 4
      سلام؛ واقعا حیرت انگیز و امیدوار کننده است. بقول دکتر جلیلی "عمیقا اعتقاد دارم" نادیده گرفتن واقعیات بن‌بست آرمان‌هاست! فقط امیدوارم این‌ها حرف دلشون و قاطبه‌ی افکارشون باشه و نه مقدمه تئوری دور زدن مردم. باید با بطن جامعه و واقعیات آن همراه شد چون ملت ما خود حافظ آرمان‌های ناب بوده و هستند. ( شهدا از توده ملت بودند، امام در بین مردم امام شد، این انقلاب به خواست خدا و با همت همین مردم روئید و از خون و تلاش همین مردم رشد کرد و ...) متاسفانه بعضی از اصولگرایان کمتر می‌خواهند واقعیات جامعه را ببینند...
    • رضا خانواده IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      48 15
      با سلام. خدمت آقا محسن عرض کنم اول گذشته آدمها را بشناسند بعد اظهار نظر کنند . این آقای نصیری یه موقعی سردبیر کیهان بود و بسیار افراطی . برای تلطیف فضا شریعتمداری را آوردند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل....
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      12 28
      و امیدوارم در بین اصلاح طلبان هم این رقم آدمهای منصف و روشنفکر وجود داشته باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    152 8
    این مصاحبه واقعی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگه بود که جای شکر داره
  • علي IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    109 9
    چقدر پخته و منطقي صحبت كردن! انصافا ديدگاه امثال افرادي مثل ايشون در وضعيت فعلي جامعه نيازه!
    • يك طلبه A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      63 5
      ايشان كه در دهه 70 جزء افراطي ها بودند، اكنون بسيار پخته و سنجيده صحبت كرده اند و اين نتيجه حدود يك دهه مطالعه و تتبع در تاريخ و معارف است. اميدوارم همه سياسيون هرچند مدت يكبار به خود فرصت مطالعه و استراحت بدهند تا ذهنشان ارام بگيرد و به مشي اعتدالي برگردند.
  • حسين IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    113 6
    ماشاءالله بزنم به تخته خوب مي‌دوند. خدا رو شكر كه اينروزا همه دارن از عقلانيت حرف مي‌زنن البته اميدوارم استفاده ابزاري نباشه...
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    78 3
    حرفهاي مهمي در مصاحبه هست. خوب است آقاي نصيري مطالبي را که کلي مطرح کرده خردتر توضيح بدهد
  • محسن A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    30 7
    برخلاف نظریاتشان در مورد فلسفه و عرفان، خیلی تعجبه که در این مورد سیاسی چقدر واقع بینند؟!!
    • سید جواد IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      0 10
      من فکر می کنم در مورد فلسفه و عرفان هم در آخر به مشی درست روی بیارند مواضع امروزشون به خاطر دلبستگی شون به افراد ضد فلسفه و عرفانه (دلبستگی و محبتی که قبل طرح بحث فلسفه و عرفان بوده و این روی ایشون تاثیر گذاشته)
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      6 3
      این نگاه آقای نصیری در این مصاحبه و مخالفتشان با فلسفه و عرفان هر دو از آبشخور معارف و رهنمودهای اهل بیت علیهم السلام اشراب شده است.
  • iideen IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    33 3
    نظر واقعی حاکمیت نسبت به مردم را منعکس کردند. صادقانه هم بود. اما اگر دوستان ایشان در نهاد های امنیتی کمی عمیق تر این گفتگو را بخوانند برایشان بد درد سری می شود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    41 3
    حسین شریعتمداری صرفا جهت اطلاع؟
  • بینام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    88 3
    دارن کم کم میفهمن که صداهای خاموش رو بشنوند.این رو بفال نیک میگیریم البته اگه اصولگرایان افراطی بذارن!
    • بی نام EU ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      68 24
      اینها همه فیلمه مطمئن باش دارن تظاهر می کنن این اصولگراها درست نمیشن
  • حسین رضوی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    83 5
    از خوانندگان قدیمی مجله صبح هستم. از این که آقای نصیری این حرفهای معقول را می زند خوشحالم. باورم نمیشه که آقای نصیری طریق افراط و تفریط نرفته اند. کاش آقای شریعتمداری این حرفها را می خواند.
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      36 2
      واقعا حرفهای جالبی است از دوستان اصولگرا میخواهم به این مساله توجه بیشتری کنند این حرفا از کسی است که تجربه مطبوعاتی اش از خاطره این کشور محو نخواهد شد
  • مسلمان IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    32 2
    عالی بود امیدوارم تمام اصولگرایان به اعتدال و اصلاح امور نزدیک شوند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    25 3
    آقای نصیری مشکلات جمهوری اسلامی چیست؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    38 4
    از اینکه می بینم واقع بین شده اید واقعا خوشحالم
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    38 4
    راي آوردن روحاني به مراتب براي نظام جمهوري اسلامي بهتر از راي آوردن جليلي بود
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    89 13
    آقای رضوی انگاری نگرفتی . ایشون با صراحت تمام اعلام کردن که روحانی را برای این اجازه داده شد بالا بیاد که به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کنده و انرژی خشم و انزجار مردم از این وصعیت موجود با انتخاب ایشون تخلیه بشه ( یعنی مردم باورشون بشه که یک ناجی را انتخاب کردن ) و در واقع آوار خرابی های جند سال تسلط اصولگرایان را سر آقای روحانی بریزند و بعد هم با رجا واثق به اینکه آقای روحانی تا 3 سال توفیق به هیچ کاری نخواهند داشت آنوقت آقایان اصولگرا داد و فغان بر آورند که دیدید نتوانستید و دوباره رستم دستان دیگری چون احمدی نژاد را پیدا کنند و آرمانهای خود را بر مملکت جاری سازند. خبر آنلاین اگر هدف آقای نصیری شنیدن حرف مخاطبین اشان است لطفاً سانسور نکنید و بگذارید ایشانب دانند که مردم تشخیص دارند و می فهمن
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      4 3
      کاملا موافقم
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    23 1
    جناب آقای نصیری ادبیات جدیدی بکار برده اند که نشاندهنده تعمیق نگاه ایشان و درک صحیح تر واقعیتهای سیاسی و اجتماعی است . باید به ایشان تبریک گفت که توانسته اند ذهن و فکر خود را فراتر از جزمیات و قالبهای کلیشه ای خرد سوز به پرواز در آورند و گفتار خود را به انصاف و عدالت نزدیکتر سازند و به گونه ای سخن گویند که مخاطبان احساس کنند که در تفکر سیاسی ایشان علاوه بر آرمانگرائیهای آسمانی به عقلانیت انسانی و زمینی و عرفی هم توجه میشود.
  • kaveh A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    40 3
    مهدی نصیری و این حرفا؟ بابا آفرین...اصولگراها یاد بگیرن
    • بی نام EU ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      16 16
      اين فرد مورد اعتماد نيست...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    29 1
    نکته ظریفی در این مصاحبه نهفته است. آقای نصیری سال‌هاست که از عرصه عملی سیاست فاصله گرفته‌اند و وقت‌شان را بیشتر مصروف فرهنگ کرده‌اند. موضع‌گیری‌های پخته و معقول امروز ایشان، ثابت کرد که ردیابی سیاست از دریچه فرهنگ به آدم چه اشراف مضاعفی نسبت به هر دو مقوله می‌دهد. امیدوارانه به ایشان تبریک می‌گوییم و بابت این موضع‌گیری واقع‌بینانه از ایشان تشکر می‌کنیم.
  • mms IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    92 5
    حرفهای اقای نصیری هرچند عاقلانه به نظر می رسه اما از زاویه دیگه نشان دهنده این است که حکومت مردم را به روحانی رسانده هرچند در اول مطلبتان اینگونه سخن نمی گویید اما انجایی که میگویید اگر جلیلی می امد 4 سال دیگه امکان داشت یک سکولار به قدرت برسه و از نیامدن روحانی وعارف انگشت می گزیدیم . در اخر یک سیوال جدی برای من مانده وان این است وقتی ادمهای مذهبی مثل خاتمی هاشمی عبداله نوری - منجب نیا - اکبر محتشمی -موسوی خویینیها-کدیور -و ... ال ماشالله که رجال مذهبی کشور هستند و عمر خود را در حوزه و فقه و دین گذاشته اند و بدون شک از من و شما مذهبی ترند را اجازه نمی دهید کاندید شوند چطور یک سکولار 4 سال دیگه رییس جمهور بشه . حرفهای قشنگی میزنی ولی ...
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    27 4
    واقعیت آنچیزی است که واقع می شود نه آن چیزی که شما فکر می کنید واقع شده است. تحلیل اتان از انتخاب احمدی نزاد در سال 84 فقط شامل بخشی از جامعه است. ما خودمان در سمت دیگر در بطن انتخاب احمدی نژاد بودیم و شما هیچوقت از خود سئوال نکردید که چرا مردم به انتخاب ایشان در 84 اعتراض نکردند و همان مردم در سال 88 اعتراض کردند. قدرت ملت را نادیده می گیرید!!!!
  • سجاد A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    24 10
    واقعا تحلیل منطقی بود از یه اصولگرا همچین انتظاری نمیرفت
  • بی نام FR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    16 5
    " آرمانگرایی در عمل و به عینیت در آوردن آرمان‌ها کاملا نسبی و بسته به واقعیت‌ها و توانمندی‌ها و ناتوانایی‌ها و امکانات و زمینه‌هاست " برای شنیدن این حرف از زبان آقای نصیری بیست‌وپنج سال دوری از سیاست‌زدگی و عمل‌زدگی لازم بود. آیا ایشان لازم می‌دانند بابت برخوردهای ناشایست آن سال‌های خود با کسانی که همین نظر را مطرح می‌کردند عذرخواهی کنند ؟ یا چون فکر می‌کنند آن برخوردها را از سر "تکلیف" انجام داده‌اند نیازی به جبران نیست ؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    28 8
    ما که نفهمیدیم چی شد از یک طرف میگه که انتخاب آقای روحانی بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی بود و از طرف دیگه میگه من به روحانی ندادم آخه مگه برای شما انتخاب بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی مهم نبود که به رقیب ایشون رای دادین و یا اینکه شما بعد از رای گیری میروید و مینشیند و تفکر در مورد اصلح نظام میکنید یعنی اول میکشید بعد میشمارید
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    21 14
    این سخنان از ایشان بعید بود. کاش در مورد فلسفه و عرفان نیز دیدگاه ایشان به واقعیت نزدیک شود.
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    10 7
    چه شخصیت جالبی داره! با این که میدونسته آقای روحانی سوپاپ اطمینان هست باز بهش رای نداده؟ اونوقت صحبت از عقلگرایی میکنه ! شما باور میکنید
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      11 3
      مصاحبه بخون بعد نظر بده هیچ احدی از نصیری انتظار رای دادن به روحانی نداره
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 6
    تو رو خدا بسهههههههههههههههههههههههههههههههههه دیگه از این حرف ها خسته شدیم اینده همه چیز رو معلوم میکنه اینقدر اظهار نظر نکنید !
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    4 3
    در تاریخ فلسفه هم پس از هزاران سال بحث و جدل در میان مکاتب گوناگون نهایتا" پراگماتیسم یا عمل گرایی که همان توجه به واقعیتهای ملموس جهان و هماهنگی با آنها و کوشش برای انجام تغییرات به نفع زندگی راحت تر برای انسان و کاستن از درد و رنج بشری است غلبه کرده است . دوستان نباید با جناب آقای نصیری برخورد کنند که ایشان یک زمانی تند بوده و کارها و نظرات افراطی داشته است همه انسانها در طول زمان میتوانند در مسیر تکامل فکری گام بردارند مهم این است که در روند تکامل فکری تجربیات انسانها افزایش یافته و قدرت تحمل و تساهل آنها بالاتر می رود و اندیشه های آنان عمیق تر و قلمروی ذهنی ایشان وسیع تر می گردد./
  • احمدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    8 12
    دیدید دماغشان خورد به اخر این کوچه بن بست .......
  • ناظر GB ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 4
    اگر از همه چیز استفاده ابزاری و به نفع قدرت مصادره نمیشد ، شاهد نقدهای فراوانی نسبت به مدرنیته بودیم .
  • سعید HU ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    2 9
    آقایون خبر آن لاین هیچ وب سایتی دیگه مصاحبه رو در رو را به متن تبدیل نمی کنه و تحویل خواننده بده. بهتره ویدئو رو آپ لود کنید مخاطبین ببینند. حتی با کندی اینترنت در نهایت تعداد بازدید کننده ها بیشتر میشه چون در نهایت زمان کمتری می بره.
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    10 6
    چقدر صحبتهای ایشون واقع بینانه است خوشحالم بین اصولگرایان هستند افرادی که از پیله ی آرمانها بیرون آمده اند و کمی واقعیات جامعه رو میبینند.
  • بی نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 7
    این هم داره مطهری دوم میشه ایکاش شجاعت داشتن بگن من خسته شدم وتسلیم دنیا میشم ولی این را به پای همه حزب الله ها میگذارندوپاشون در زمین هر دو طرف نگه می دارند.
  • سید احمد حسینی A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    ای کاش اصولگراها هم یک کمی به مردم نزدیک میشدن و نمونه ایشون واقیت رو میدیدن
  • بابک A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    1 2
    واقعا خود مهدی نصیری این حرفا را زده؟؟!!!!!!!!!!!!!! هنگ کرده ام!!!!!!!!!!! پس اگه حرفای نصیریااز ته دل باشه و تاکتیک برای دور زدن مردم نباشه!! شما را به خدا به مسئولین بالا بگید یه چند سالی این آقای حسین شریعتمداری را هم از صحنه سیاست دور کنند مث اینکه این روش جواب می ده.....!!!
  • بابک A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 1
    واقعا خود مهدی نصیری این حرفا را زده؟؟!!!!!!!!!!!!!! هنگ کرده ام!!!!!!!!!!! پس اگه حرفای نصیریااز ته دل باشه و تاکتیک برای دور زدن مردم نباشه!! شما را به خدا به مسئولین بالا بگید یه چند سالی این آقای حسین شریعتمداری را هم از صحنه سیاست دور کنند مث اینکه این روش جواب می ده.....!!!
  • مجید A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    3 1
    خیلی خوب بود آقای نصیری. بسیار پخته و جاافتاده. باید این نعدیل مواضع رو به فال نیک گرفت. مردم واقعا با کسی دشمنی ندارن اگه ببینن به فکر منافع ملی و منافع ملته. دست مریزاد
  • بی نام EU ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    دم نصیری گرم الان مصاحبه اش رو خوندم
  • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    بردار حسین جهت اطلاع