۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹

سید محسن فرجادی

برآوردهای اولیه از نتایج انتخابات ریاست جمهوری حکایت از یک خواسته عمومی دارد و آن «تغییر» است.
البته این تغییر با آنچه تا کنون مطرح می شده متفاوت است. در حالی که تا پیش از این پیش بینی می شد درصد کمی از واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند اما ظاهرا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توانسته است بیش از دو، سوم واجدین شرایط را به پای صندوق های رای بیاورد تا از حق قانونی خود برای تعیین سرنوشت استفاده کنند.
مردم با نیامدن سخن نگفتند بلکه با حضوری غافلگیر کننده پیامی رسا را به گوش مسئولان کشور و ناظران بین المللی رساندند.
قاعده مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران در حال تکوین و کامل شدن است. در غیاب تشکل ها و احزاب شناسنامه دار این مردم هستند که تلاش می کنند نامزدهای مورد نظر خود را بر اساس نیازها و ضرورت ها انتخاب کنند. اگر نهاد شورای نگهبان بر اساس قانون، نامزدها را پس از گزینش در معرض انتخاب عمومی قرار می دهد اما این مردم هستند که تعیین کننده اصلی هستند. حتما شما هم در چند هفه اخیر شایعه هایی درباره مشخص بودن پیروز نهایی انتخابات شنیده بودید تا جایی که عده ای از عنوان انتصابات به جای انتخابات استفاده می کردند؛ بی انصافی و غرض ورزی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد واقعا غلط بوده است.
انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان داد مردم چند گام جلوتر از احزاب و گروههای سیاسی حرکت می کنند تا جایی که به خواست آنها خط کشی های جناح های سیاسی در حال کمرنگ شدن و رنگ باختن است.
گزینش مردم از میان مواضع 8 نامزد ریاست جمهوری یازدهم که در مرحله نهایی به شش نفر کاهش پیدا کرد نشان می دهد آنها خواستار تغییر در وضعیت زندگی خود هستند.
در حالتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود این پیام مستتر است که برای مردم گرایش های سیاسی - جناحی آنچنان تعیین کننده نیست و آنها بیشتر به دنبال برآورده شدن توقعات اولیه ای هستند که به خاطر آن دست به انتخاب می زنند.
اگر هم نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول نهایی شود باز نشان می دهد که اکثریت برای تغییر جدی و بر روی گزینه ای واحد اتفاق نظر دارند.
انتخابات 92 تغییرات جدی در ساختار جناح های سیاسی کشورمان ایجاد خواهد کرد. این موضوع آن وقت بیشتر به چشم می آید که نقش مردم در فروپاشی جناح های سیاسی مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد.
این نشان می دهد برنده انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مردم هستند. چرا که آنها به مطلوب خود رسیده اند و این همان گنج پنهان مردمسالاری دینی است. باید از این ثروت گرانبها نگهبانی و در بازتولید آن تلاش کرد تا از سرقت نااهلان و سوء استفاده نامحرمان در امان بماند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    انتخابات امسال خیلی درس ها داشت که همه باید به آنها توجه کنند
    • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
      11 21
      مثلا چه درسی ؟
  • حسین A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    36 0
    این نصف شبی اینم شد تیتر آخه!؟؟! سکته کردم!
  • بابک IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    29 2
    خدایی الان وقت خبر تحلیلی بود؟؟؟؟؟؟؟
    • مجید A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
      0 0
      والا...!