بعد از پیروزی محمود احمدی نژاد در سال 84 باهنر به او پیشنهاد داد برای کابینه اش از نیروهای مشهور اصولگرا استفاده کند و کابینه ای قوی تشکیل دهد.

 محمود عزیزی: او از رئیس جمهور جدید شنید که «من سرباز می خواهم نه ژنرال» و از همین جا تفاوت های دولت احمدی نژاد با دولت خاتمی و هاشمی شروع شد.
دولتهایی که به روایت مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد دولت سازندگی «وزرا در آن اختیارات کافی داشتند.»
تفاوت های احمدی نژاد با روسای دولتهای قبل بیش‌تر از آنها بود چرا که خیلی زود از تعهد نامه وزرا خبرهایی منتشر شد که براساس آن هر کدام از وزرای دولت باید پای این تعهد نامه را اجرا کنند تا وزیر شوند. توافقی که اولین سفر کابینه به مشهد منعقد شد.
کمتر از یک سال طول نکشید تا فضای سیاسی ایران شاهد خروج وزیر از کابینه باشد منتها نه براساس استیضاح بلکه به دنبال عدم کسب نمره قبولی در عملکرد وزارتخانه متبوعش از سوی رییس جمهور خوانده شد. پرویز کاظمی وزیر رفاه خیلی زود از سوی رئیس جمهور برکنار شد تا در خصوص دلایل برکناری اش خبرها بگویند به میثاق نامه‌ای که با رییس جمهور امضا کرده بود، عمل نکرد و برای همین کنار رفت.
ماجرای کنار گذاشتن وزرایی چون رحمتی(وزارت راه و ترابری)، محمد ناظمی اردکانی( وزیر تعاون)، وزیری هامانه(وزیر نفت)، محمود فرشیدی(وزیر آموزش و پرورش) تنها و تنها به دلیل آنچه «عدم اجرای دستورات رئیس جمهور» خوانده می شود بوده است.
 در این میان صفار هرندی، باقری لنکرانی، محسنی اژه ای و علی احمدی دلیل برکناری شان نه رئیس جمهور که ظاهرا انتقاد از مشایی مرد مورد اعتماد رئیس جمهور بود.
 آن چنان که علی احمدی چند سال بعد از برکناری در سال 92 در یک نشست خبری روایت خود از برکناری اش را این چنین بیان کرد: « زمانی که دولت نهم در حال پایان بود و می‌خواستند دولت دهم و کابینه‌اش را تشکیل بدهند، بین دو نماز به آقای احمدی‌نژاد گفتم بهتر است این افراد که گزینه فعلی دولت برای ریاست کاندیداتوری از جمله آنها بود در کابینه نباشد، چرا که هزینه‌هایی برای دولت ایجاد خواهد کرد اما بین دو نماز آقای احمدی‌نژاد پرسید، ذکرت را گفتی! گفتم بله، گفت شما دیگر در کابینه نباشید!»
شیوه ای که برای صفار هرندی هم تکرار شد. او در این باره می گوید:« دلیل اصلی بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.» و بعد از این اعتراض بود که جای خود را در دولت از دست داد و برکنار شد.
 در این میان چهره هایی مثل پرویز فتاح وزیر نیرو موفق دولت نهم، مسعود میرکاظمی وزیر نفت، مهرداد بذرپاش رئیس وقت سازمان ملی جوانان  به دلیل مخالفت با مشایی یا اقدامات او، جایی در دولت دهم پیدا نکردند.
نام
سمت
دلیل برکناری
محمد حسین صفار هرندی
وزیر ارشاد
صفار هرندی:دلیل اصلی بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.
داود دانش جغفری
وزیر اقتصاد
دانش جعفری:اختلاف نظر با رییس‌جمهور در برخی مسائل پولی و بانکی دلیل اصلی استعفای بنده بود.ارزیابی عملکرد من باید برمبنای کارهایی که در طول وزارت «انجام نداده» یا در مقابل آن مقاومت کردم انجام شود.
غلامحسین محسنی اژه ای
وزیر اطلاعات
اژه ای: ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند. بسیاری از مسئولین از برکناری من هیچ اطلاعی نداشتند. بعد از نماز ظهر روزی که من را برکنار کردند مانند همیشه قرار بود تا قبل از پایان وقت اداری یک جلسه‌ای بگذاریم که وقت هم فوت نشود که در حال رفتن به اتاق کارم بودم که یکی از معاونین من سراسیمه به استقبال من آمد و خبر عزل من را داد و گفت که به وی پیشنهاد سرپرستی وزارت اطلاعات داده شده است.
 
مصطفی  پورمحمدی
وزیر کشور
پور محمدی:پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى رهبر انقلاب فرستادم که پس از ارسال این گزارش، پس از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام به شدت عصبانى شدند.آقای احمدى‌نژاد از اینکه چرا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار ، تصمیم به تغییر گرفت.
 
کاظم وزیر هامانه
وزیر نفت
وزیری هامانه: اوایل سال 86 رئیس جمهور، مرحوم کردان را برای پستی در وزارت نفت به من پیشنهاد داد که با توجه به مدارکی که بدست آوردم با این موضوع مخالفت کردم.بنده زیر بار صدور این حکم نرفتم چراکه این انتصاب را خیانت به نفت می‌دانستم.رئیس جمهور پس از این اقدام بنده گفت اگر در مهلت تعیین شده، حکم صادر نشود شما را برکنار می‌کنم.
 
علی رضا طهماسبی
صنایع
دولت:اختلاف شدید با محمود احمدی‌نژاد برای مدیریت صنایع مهمی مانند خودروسازی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع
پرویزکاظمی
وزیر رفاه
دولت:یکی از دلایل برکناری وزیر رفاه استفاده از افراد چندپستی در وزارت رفاه بود، به نحوی که برخی از مدیران کل وزارت رفاه، همزمان عضو چند شرکت و موسسه دیگر نیز بودند.در طول تصدی وزارت رفاه توسط مهندس کاظمی این وزارتخانه خروجی خوبی نداشت و طبق تحقیقات صورت گرفته 50 درصد اخبار این حوزه توسط سازمان‌‏های زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام می‌‏شد و خود وزارت رفاه کمتر از 5 درصد حجم اخبار را به خود اختصاص ‌‏داده است.
کامران باقری لنکرانی
وزیر یهداشت
 
رئیس جمهور: با تحقیق در وضع بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و آنان مشکلات بیشتری درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی دارند. به همین علت و با توجه به این که نیمی از کادر پزشکی و پیراپزشکی، بانوان هستند متخصص زنان برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.
 
رضا تقی پور
وزیر ارتباطات
دولت:اختلاف دیدگاه در جلسه شورای عالی فضای مجازی و همزمانی طرح مباحث جدی که ز در جلسه این شورا اتفاق افتاد،سبب شد تا رضا تقی پور با حکم رییس جمهور از سمتش برکنار شود.
منوچهرمتکی
وزیر امور خارجه
رئیس جمهور:آقای متکی دوره اول و دوم کاندید من نبود، به خصوص دور دوم که اصلاً باهاش کاری نداشتم، تا اینکه پارسال از آمریکا که آمدیم، سه چهار دیپلمات که با اعزام‌شان مخالف بودم (همانجا) پناهنده شدند.
بعد در جلسه‌ای که نمی‌توانم بگویم چه کسانی بودند قرار شد متکی عوض شود، از آن روز که این تصمیم گرفته شد تا سه ماه ایشان پیدا نمی‌شد و دائما سفر در سفر بود. می‌گفتم کارش دارم می‌گفتند فرودگاه است، یک شب پیدایش کردیم، قرار بعد از ظهر بود بالاخره ایشان ساعت 10 شب آمدند، به ایشان گفتم دیگر تمام است شما دیگر نمی‌توانید وزیر باشید، چون نمی‌خواستم از دولت برود گفتم بیا معاون انرژی اتمی؛ گفت نگران من نباش، می‌خواهم بروم سنگال برگردم.کلا با من هماهنگ نمی‌کرد، گفت قرار دارم گفتم ضرورت ندارد، اصرار کرد می‌خواهم بروم، به ایشان گفتم از نظر بنده شما وزیر نیستی، گفت می‌روم دوشنبه اینجا هستم. ما حکم ایشان را نوشتیم و گفتیم دوشنبه این حکم را بزنند، دوشنبه آمدم گفتم نکند این نیامده باشد، رفتم دیدم نیامده، به دفتر گفتم دست نگه دارند ولی اعلام‌شد 5 دقیقه پیش حکم زده شده.
 
 
مرضیه وحید دستجردی
وزیر بهداشت
دستجردی:بنده اصرار دارم که این مجموعه مدیران بالاخص حضرتعالی تا پایان مسئولیت اینجانب با وزارت بهداشت همکاری نمایید. اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم!
حال که مدیریت اجرایی کشور مرا از انجام وظایف و ادامه مسئولیت نظام سلامت کشور معاف نموده است، بر خود فرض می‌دانم از یکایک همکاران گرامی و... حلالیت نمایم.
فرهاد رهبر
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی
رهبر:به اینکه اساسا ایجاد تشکیلات موازی برای انجام وظایفی که قانون به دستگاه خاصی واگذار کرده باعث بروز دلسردی و یاس در مدیران نظام اجرایی کشور خواهد شد و این روش نه تنها منجر به ایجاد دولتی با ابعادی مناسب، کارآ، منعطف و موثر نخواهد شد بلکه به گسترش بوروکراسی اداری و پیچیده‌تر شدن آن می‌انجامد، لذا با عرض پوزش، از پذیرش پیشنهاد مسئولیتی که به موازی کاری می‌انجامد و به طور مبنایی مغایر با عقیده و نظر کار‌شناسی اینجانب است معذورم.
/27212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاضل IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    جالب بود واقعا شخصیت اصلی احمدی نژاد رو نمایان میکنه
  • چوپان IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    حالا تا میتونید احمدی نژادو تخریب کنید... خودتونو خسته نکنید آخه 90 درصد طرفدارای احمدی نژاد از اینتزنت و روزنامه استفاده نمیکنند... احمدی میخشو کوبیده حالا هی تخریب کنید.. احمدی نژاد هرچی که باشه آدم شجاع و مخلصیه..
    • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      94 11
      ببخشید که الان دهکوره های ایرانم اینترنت دارن گرچه با این سرعت اینترنت موافق و مخالف فرق نمیکنه ولی الن با این وضع اقتصادی همه ی اون کمسوادایی که به امید پول مفت بهش رای دادن دیگه ازش بریدن با اینترنت یا بی اینترنت
    • اسماعیل IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
      31 2
      برای فهمیدن اینکه احمدی نژاد چقدر محبوبیت اولیشو داره نیاز به اینتر نت نیست شما کافیه استقبال مردم رو از سفرهای استانی اخیر رو یه برسی کنین
  • حسین US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    77 6
    به به گل بود به سبزه نیز اراسته شد
  • سینا از شیراز IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    116 4
    کاش روزی روزگاری بقیه وزرای برکنار نشده هم دل و جرات پیدا کنند و کارهایی که برای برکنار نشدن مجبور شدند انجام بدهند را بگویند.
    • ایرانی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      64 2
      سلام جدا از مسائل مربوط به آقای رئیس جمهور باید بگم اگر کسانی برای ماندن در قدرت حاضر شدند دستورات و اوامر مخالف مصلحت مردم و نظام را اجرا کنند خودشان جزء بدترین مردمند و ما نیازی به افشاگری آنان نداریم.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    68 6
    خخخخخخ همه رو آتیش زد با این عزل کردنهاش و سرکار آوردن رفقاش!!!
  • حسام GB ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    89 4
    جناب احمدی‌نژاد در تمام امور دولتی خود را کارشناس ارشد می‌‌دانست و به همین دلیل به خود حق می داد هر آنکه مخالف میلش باشد را بلافاصله معزول کند. تمام مشکلات امروز کشور ناشی‌ از همین است.
  • جلیل IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    60 7
    در مورد متکی به نظرم حق کاملا با احمدی نزاد هست توضیحات رئیس جمهور در مورد عزل ایشان کاملا منطقی هست حالا جالب اینکه میخواد رئیس جمهور بشه ودائما با هزینه بیت المال هر روز بره سفر خارج خانمش تو وزارت امو خارجه استخدام کرده بود فردا اگه بر فرض محال رئیس جمهور بشه تمامی فک وفامیل خودش رو استخدام میکنه
    • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      5 22
      از طرفداران متکی نیستم و راستش را بخواهید به عملکردش نقد هم دارم اما در مورد همسرش که کارمند جایی دیگر بوده و برای کمک به او مامور شده نمی توان انتقاد منطقی داشت. به قانون مدیریت خدمات کشوری مراجعه بفرمایید.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    73 5
    فقط جای تاسف داره. اگه بله قربان گو نباشی کارت تمومه. خدایا به کسی کی ظرفیتشو نداره قدرت نده ...
  • مهزيار IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    54 7
    هنوز خوبه احمدی​نژاد رئيس جمهوره اين طوري دربارش صحبت ميكنيد واي به حالي كه ديگه رئيس جمهور نباشه
  • امين IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    به نظر من حكم ها تا حدودي منطقي بود
    • امیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      58 6
      اینکه مثلا وزیر نفت نخواهد شخصی که مورد تایید او نیست (کردان) را در مجموعه وزارت نفت بکار گیرد منطقی ست؟ یا اینکه چون "با تحقیق !!به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند" پس وزیر زن بهتر است منطقی ست؟ قبل از انتصاب وزیر قبلی، این را نمی دانستند؟
  • رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    43 30
    پس فهمیدیم تمام وزرا به دلیل نافرمانی از دستورات رئیس جمهور برکنار شده و حقشان بوده
    • mesut IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      52 3
      باهوش جان از این قضایا میفهمیم که احمدی نژاد اهل مشورت نیست و هرکس باهاش مخالفت کنه عزلش میکنه .
  • امیر IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    14 2
    اینکه مثلا وزیر نفت نخواهد شخصی که مورد تایید او نیست (کردان) را در مجموعه وزارت نفت بکار گیرد و بهمین دلیل او را برکنار کنند منطقی ست؟ یا اینکه چون "با تحقیق !!به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند" پس وزیر زن بهتر است منطقی ست؟ قبل از انتصاب وزیر قبلی، این را نمی دانستند؟
  • ن IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    7 42
    کاش کارهای وزرای دولت های قبل را هم مینوشتید کاش یه کم منطقی تر و انسانی تر به مسائل ساسی کشور توجه شود نه با تهمت دروغ غیبت وووو.... همین میشه که بچه های ما اینجوری میشن چون خودمون بهشون یاد میدیم دروغ بگویند صداقت نداشته باشند راحت دیگران را در مزان اتهام قرار دهند خداوند همه مارا به راح راست هدایت کند
    • حسام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      33 2
      خانم و یا آقای ن! کجا در دولت‌های قبلی‌ این همه تغییرات در سطح وزرا انجام می‌‌شد؟ ای کاش بجای کلی گویی کمی هم املا و نگارش می آموختید تا در 4 خط بالا، این همه غلط مشاهده نمی کردیم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    30 4
    بنده هم از مدیران ارشد احمدی نژاد بودم و به محض اینکه با ارائه آمار اجرایی کذب و جداول دروغ که یکی از وزارتخانه های مهمش به مردم و رسانه ها میدادند مخالفت نمودم و حدیث نبوی در مورد گناه کبیره دروغ گفتن به مردم را متذکر شدم ظرف یک هفته بعد از اعتراض به دروغگویی تلفن زدند که استعفا بده و مخالفت نمودم و عزل شدم و سه سال است خانه نشین شدم
    • منیره IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      2 2
      چرا اسم و مشخصاتت رو ندادی تا ادعات برای همه اثبات بشه؟ تا کی محافظه کاری؟ تا کی ترس و بزدلی؟
  • محسن IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    25 1
    چراتاحالا اینهارو منتشر نکردید؟
  • مهدي IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    7 2
    چيزي كه به وضوح در اين يركناري ها مشخص بود يك عامل مشترك در همه عزل ها خودنمايي مي كند و آن هم عدم تمكين وزرا از رييس جمهور است آيا مساله همانطور كه يكبار خود احمدي نژاد گفت برمي گردد به ورزايي كه به گروههاي سياسي رقيب احمدي نژاد وفادارتر بودند تا به احمدي نژاد ؟ و تحت تاثير برنامه هاي گروههاي رقيب براي آسيب زدن به كابينه اقدام مي كردند؟ در هر صورت عدم تمكين وزير از رييس دولت سوال برانگيز است
  • محمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    4 10
    باید هاشمی رئیس جمهور بشه ، خاتمی وزیر امور خارجه !
  • ارش IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    6 3
    دولت آقای احمدی نژاد بهترین دولت فامیلی و رفاقته که هر چه کشیدیم از غزل و نصب های غیر منطقی است