روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «رفتارشناسی دولت‌های نهم و دهم» نوشت:

واقعيت اين است كه يكي از "رفتارهاي معمول" يا به تعبير ديگر "عرف‌هاي رفتاري" در دولت‌هاي نهم و دهم بي‌اعتنايي به اظهارات و نقدهاي كارشناسي است. مروري كوتاه بر هشت سال گذشته به وضوح نشان مي‌دهد كه دولت‌هاي دو دوره اخير كمترين توجه را به توصيه‌ها و نقدهاي دلسوزانه كارشناسان داشته‌اند و معمولاً اين نقدها را برچسب‌هاي سياسي كاري، منفعت طلبي شخصي و بخشي، سنگ اندازي براي خدمت رساني به مردم مستضعف و... تخطئه كرده‌اند.
اين نوع برخورد را مي‌توان از مواجهه‌اي كه دولت نهم در اوائل كار خود با نامه جمعي از اقتصاددان‌ها داشت سراغ گرفت و به سراسر اين هشت سال تعميم داد. نمونه بارز اين تفكر البته انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي در دولت نهم بود. رئيس‌جمهور با اين تصميم به شفاف‌ترين صورت ممكن نشان داد كه اساساً اعتقاد و التزامي به نظرات كارشناسي ندارد و مايل است هر آنچه مي‌خواهد و مي‌پسندد فارغ از سبك و سنگين كردن‌هاي كارشناسي انجام دهد.
يكي ديگر از رفتارهاي رايج در دولت‌هاي نهم و دهم كه ادامه و پيامد منطقي رفتار اشاره شده در سطور فوق است،‌ عادت به اتخاذ تصميمات ناگهاني، خلق الساعه و بدون پيش آگاهي است. اين نوع رفتار آنقدر در دو دولت گذشته تكرار شده است كه به نظر مي‌رسد دولتمردان نهم و دهم اساساً بنايشان بر اين قبيل تصميم گيري‌ها است و از غافلگير كردن ديگران لذت مي‌برند!
موارد متعددي مي‌توان براي اين رفتار برشمرد، نمونه‌هايي كه متأسفانه به علت ناگهاني بودن و عدم برخورداري از پشتوانه كارشناسي، پس از مدتي هياهو و تبليغ كنار گذاشته شد و آغاز نشده پايان يافت؛ شعار اسكان ايرانيان در خانه‌هاي ويلايي، پرداخت يك ميليون تومان براي هر نوزاد، انتقال آب خزر به كوير، اشتغالزايي 5/2 ميليون نفري در هر سال و... تنها نمونه‌هاي كمي از اين رفتار دولت هستند.
با در نظر گرفتن اين مسائل شايد لازم باشد افكار عمومي با دقت و وسواس بيشتري در سخنان و وعده‌ها و شعارهاي نامزدهاي رياست جمهوري بنگرند تا اگر نشانه‌هايي از اين قبيل رفتارها در آن‌ها مشاهده شد، آگاهانه‌تر دست به انتخاب بزنند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    40 2
    واقعیت همین است انهدام سازمان برنامه هم در همین راستا بوده ..این دولت بر خوان گسترده زحمات گسترده 16 سال هاشمی و خاتمی در حوزه زیر بنایی نشست ودر پناه افزایش تا چهارده برابر قیمت نفت امور خود را جلو ببرد
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    4 2
    اینو خوب اومدی
  • جواد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    1 10
    این نظر شماست .کسانی که دوره 8ساله این دولت رو زیر سوال میبرن بیسواد و مغرض هستند.تنها این 2سال آخر مملکت به این روز افتاد و اونهم همش مقصر دولت نبود.مافیای انحصار طلب سرمایه دار فاسد (فتنه گران) تلاش زیادی در این نابسامانی ها داشتند.اگه اجرای هدفمندی نبود الان کمر مملکت شکسته بود.متاسفم برای کسانی که گول فتنه گرها رو خوردن و خیلی راحت دولت خدمتگذار رو تخریب کردن.الان تازه فهمیدن که چطور داشتن به فتنه جان دوباره میدادن .دیر فهمیدید خیلی دیره.
    • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      1 0
      فتنه فتنه فتنه دشمن خارجی دشمن خارجی عجب بهانه هایی برای توجیح سوء مدیریتها و اختلاسها پس نادیده گرفتن ان همه حرفهای اقتصاد دانها ی مملکت را چطور ندید میگیرید این استادان عزیز قبل از همه اینها هشدار داده بودند
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    0 0
    بله دیدیم که در آستانه انتخاباتآب خلیج فارس در راه کرمانه!!!!!!! آخه اگه اینکارا به این سادگی بود که الان همه کشورهای حوزه خلیج فارس این کارو میکردن واقعا که این همه مشکل رو گذاشتن ،میرن طرح هایی رو افتتاح میکنن که رای منطقه ای براشون داشته باشه