رییس مجلس شورای اسلامی در پنجمین روز از سفر کاری خود به هند گفت: ایران نمی‌تواند با تغییر موسیقی سیاسی، رفتارش را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های هند در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 در قزاقستان و ارزیابی مثبت مقامات آمریکایی از این مذاکرات، تصریح کرد: نمی‌توان به این مطلب اطمینان داشت، زیرا گذشته ایران و آمریکا پر از مشکلات زیاد است و شما به خاطر دارید که آمریکایی‌ها در ایران کودتا کردند و چند دهه حکومت دیکتاتوری وابسته را مسلط کردند.
وی افزود: حتما می‌دانید پشت صحنه حمله نظامی صدام به ایران هم آمریکایی‌ها بودند و خیلی مسائل دیگر بین ایران و آمریکا وجود داشته است.
لاریجانی در ادامه با تاکید بر این‌که «ایران نمی‌تواند با تغییر موسیقی سیاسی، رفتار خود را تغییر دهد» افزود: آنها احتیاج به اقدامات عملی دارند و ما باید اعمال آنها را ببینیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از گام‌های مثبت هند در مسیر توسعه، به مذاکرات خود با مقامات هند در این سفر اشاره و خاطرنشان کرد: من در این چند روز از نزدیک با مسئولین کشور شما دیدار کردم و دریافتم که نگاه مشترکی در روابط منطقه‌ای و مسائل دوجانبه وجود دارد که امیدوارم با توجه به قرابت فرهنگی بین مردم دو کشور این علاقه‌مندی مسئولین دو کشور با آن عقبه تاریخی باعث برداشتن گام‌های بلندتری شود.
وی درباره محتوای دیدارهای خود نیز اظهار کرد: در این دیدارها در خصوص توسعه روابط دو کشور از نظر تجاری، تامین نیازها، نحوه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط پارلمانی و رایزنی در مورد مسائل مهم منطقه بحث و گفت‌وگو شد.
لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران‌ رسانه‌های هندی مبنی بر اینکه "یک سال پیش بحث جنگ با ایران بوده اما اکنون وضعیت تغییر کرده و ایران به کشوری جذاب در غرب آسیا تبدیل شده" پاسخ داد: پیام‌های جنگ‌طلبانه را خیلی جدی نگیرید در دنیای امروز آنهایی که صدای کلفت و بلند سر می‌دهند در پنهان پیغام‌های دیگری می‌دهند.
وی ادامه داد: استراتژی جمهوری اسلامی مسیر روشنی را طی می‌کند و ما معتقدیم دوره قلدرمآبی در صحنه بین‌المللی به سر آمده و باید به فرهنگ‌های مختلف احترام گذاشت، اما برخی کشورهای بزرگ نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند مگر اینکه مجبور شوند.
رییس‌ مجلس در ادامه با اشاره به تحولات سال‌های گذشته در افغانستان و عراق، تصریح کرد: ما از ابتدا با اشغال عراق و افغانستان مخالف بودیم اما آنها مثلا افغانستان را اشغال کردند، آیا به نتیجه خوبی رسیدند؟ چند هزار سرباز کشته شدند و یک میلیون عراقی نیز کشته یا مجروح شدند که این یک پیام دارد و آن اینکه کشورهای زورگو شرایط خود را در وضعیت مسائل شرقی درست تشخیص نمی‌دهند، لذا فضا تغییر کرده زیرا آنها نتایج غلط رفتارهایشان را مشاهده کرده‌اند.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه "موضع ایران به عنوان ابرقدرت شیعه درباره کشتار شیعیان در پاکستان چیست؟" تصریح کرد: آنچه برای جمهوری اسلامی اصل است، این است که افغانستان کشوری امن و آرام باشد و مردم این کشور که سال‌ها بعد از دخالت شوروی و آمریکا دچار مشکل و خرابی شده‌اند بتوانند زندگی آرامی داشته باشند.
وی ادامه داد: دو مشکل افغانستان، یکی معضل تروریستی است و دیگری اینکه این کشور اشغال شده، این دو موضوع به هم مربوط است و به یکدیگر کمک می‌کند و وقتی کشوری اشغال می‌شود جوان‌های آن کشور چه احساسی دارند، آنها احساس می‌کنند باید جوری این پرده را بدرند اینجاست که به تروریست‌ها کمک می‌کنند، از سویی تروریست‌ها در این کشور هستند و آمریکایی‌ها می‌گویند به خاطر مبارزه با تروریسم به این کشور رفته‌اند، اما آیا واقعا در مبارزه با تروریسم توفیقی داشته‌اند؟ قطعا این روش مبارزه با تروریسم نیست، گاهی هم پشت سر تروریست‌ها، سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خاص هستند و شما می‌دانید چه کسانی به اینها کمک کرده‌اند. این موضوعی است که زمانی خانم بی‌نظیر بوتو آن را توضیح داد.
رییس‌ مجلس شورای اسلامی همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان را سیاست جمهوری اسلامی توصیف کرد و افزود: در ایران شیعه، سنی،‌ یهودی و مسیحی در کنار هم زندگی می‌کنند و این افراد در پارلمان هم نماینده دارند همچنان‌که در هند هم هندوها و مسلمانان سال‌ها با یکدیگر زندگی می‌کردند و مشکلی نداشتند اما سیستم دیگری است که آنها را تحریک می‌کند و ما باید این علت‌ها را پیدا کنیم که البته مربوط به پیروان ادیان نیست.
وی سرویس‌های جاسوسی خارجی را پشت صحنه افراطی‌گری در دنیا دانست و افزود: مخصوصا کسانی که ادعای دموکراسی دارند به افراطی‌گری کمک می‌کنند.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیلی تلگراف مبنی بر اینکه "آیا منظور شما از تقویت سرویس‌های اطلاعاتی توسط کشورها، پاکستان است؟" اظهار کرد: من مشخصا آمریکا و انگلیس را می‌گویم و این موضوعی است که بی‌نظیر بوتو هم به آن اشاره کرده بود.
خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید آیا شما می‌گویید که طالبان تروریسم هستند؟ که وی پاسخ داد: من گفتم اینکه آمریکایی‌ها، افغانستان را گرفتند برای دو چیز بود؛ یکی مبارزه با تروریسم و دیگری مبارزه با موادمخدر، اما آنها در کدام یک به نتیجه رسیدند. از سویی می‌گویند که اینها را تروریسم می‌دانیم و از سوی دیگر در پشت پرده با آن‌ها فالوده می‌خورند، آنها باید مشخص کنند کدام را تروریست می‌دانند.
رییس‌ مجلس شورای اسلامی به عملکرد آمریکایی‌ها در افغانستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: آنها در مبارزه با موادمخدر فضاحت کردند به طوری که بعد از حضور آمریکا، تولید موادمخدر در افغانستان 40 برابر شده، شما باید پیدا کنید که آنها از کجا این موادمخدر را بیرون می‌برند و سود آن به کجا می‌رسد، بعضی از آن از راه زمین و دریاست، اما قسمت اعظم آن از سه فرودگاه بگرام، کابل و قندهار منتقل می‌شود و به جزیره دیوگارسیا می‌رود و از آنجا به سایر مناطق پخش می‌شود. آیا می‌دانید این سه فرودگاه در دست چه کسانی است؟ معلوم است آنها مایه خوبی برای کاسبی موادمخدر دارند و اگرچه شعار می‌دهند اما در عمل کار دیگری می‌کنند.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نیز خاطرنشان کرد: ما در 34 سال بعد از انقلاب همیشه با مشکل تحریم‌ کشورهای زورگو با درجات مختلف مواجه بودیم. در جنگی که عراق علیه ما داشت و صدام آن را به راه انداخت در پشت صحنه آمریکایی‌ها بودند. مگر آنها به ما سلاح می‌دادند، ما را تحریم کرده بودند، ولی ما روی پای خود ایستاده‌ایم و توانستیم از کشورمان دفاع کنیم و سلاح‌های مختلفی مثل موشک ساختیم که اکنون آنها جیغ می‌زنند چرا موشک ساختید.
وی با بیان این‌که «ایران ظرفیت خوبی برای مقاومت دارد» به وجود نیروی متخصص فراوان در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌های مختلف مثل آی‌ تی، بائو، نانو و حوزه‌های مربوطه در ایران توفیق خوبی پیدا کرده‌اند و ایران از موقعیت ژئوپلتیک برجسته‌ای در کنار قدرت نفت و گاز برخوردار است پس ما خیلی نگران تحریم‌ها نیستیم.
لاریجانی با بیان این‌که «ایران هزار میلیارد دلار درآمد ناخالص داخلی دارد» اضافه کرد: ما می‌توانیم درون خود فعالیت‌های دیگری سامان دهیم اما باید روی توان ملی‌مان بیشتر کار کنیم که قطعا در این صورت از این مرحله عبور خواهیم کرد.
رییس‌ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع خود در قبال گفت‌وگو‌های هسته‌یی، اضافه کرد: ما معتقدیم موضوع هسته‌یی ایران از طریق گفت‌وگو قابل حل است و چیز پنهانی ندارد. برخی از کشورهای غربی میز مذاکره را ترک می‌کنند و دنبال ماجراجویی می‌گردند. شاید این را به عنوان تاکتیک درست کرده‌اند که فضا و بهانه‌ای برای تحریم‌ها پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد آنها متوجه این روش غلط شده‌اند. مدتی از تاکتیک حمله نظامی استفاده کردند اما بعد که دیدند ایران مقاومت می‌کنند به سمت تاکتیک‌های دیگری رفتند و حالا متوجه شده‌اند که این روش هم جواب نمی‌دهد در حالی که ما از ابتدا گفته بودیم موضوع از طریق مذاکره قاعده‌مند قابل حل است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس مقررات ان‌. پی‌.تی، نمی‌شود برای کشورها قاعده جدید وضع کرد. به نظر می‌رسد مذاکرات اخیر نیز مثبت تلقی شده است.
لاریجانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های هندی درباره مذاکرات اقتصادی دو کشور اظهار کرد: دوستان هندی پیشنهادات خوبی در موضوعات مختلف مخصوصا درباره چابهار داشتند و من فکر می‌کنم کشورها دنبال منافع خود هستند. دوره ارباب و رعیتی در سیستم بین‌الملل طی شده است. در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم قدرت‌های مختلف متوجه قدرت‌های منطقه‌ای و تاثیرات آنها در صحنه بین‌الملل شده‌اند.
سوال خبرنگار هندی دیگر از لاریجانی درباره دریافت جایزه اسکار برای فیلم "آرگو" ساخته بن‌افلک که درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود که لاریجانی به وی اینگونه پاسخ داد: من این فیلم را ندیده‌ام و خیلی هم موافق فیلم‌های سفارشی نیستم. همین که خانم اوباما ژست گرفت و پاکت معرفی برنده اسکار را باز کرد و نتیجه را خواند، می‌شود موضوع را حدس زد. برای هنرمندان هم خیلی ذلت نیست که کار سفارشی کنند.
لاریجانی درباره جزئیات مذاکرات ایران با 1+5 در قزاقستان نیز گفت: من اطلاع دقیقی از این مذاکرات ندارم و اطلاعات من کلی است، زیرا در جریان مذاکرات در هند بودم. باید به ایران برگردم و ببینم که مذاکرات چگونه بوده است.
رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر حمایت ایران از انقلاب‌های منطقه، اظهار کرد: در حالی که آمریکایی‌ها از بن علی و حسنی مبارک تا آخرین لحظه حمایت می‌کردند، ما از ابتدا از ملت‌های لیبی و تونس حمایت کردیم و آنها را انقلاب‌های دموکراتیک می‌دانیم. این با فلسفه انقلاب اسلامی هم هم‌نواست که از این انقلاب‌ها حمایت کنیم.
وی اضافه کرد:‌ در مساله سوریه وضع قدری متفاوت است. اصلاحات سیاسی باید در این کشور انجام شود و ما از این اصلاحات سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم. در عین حال گروه دیگری می‌خواهند با ارسال تروریسم، پول و سلاح به این کشور اوضاع را به هم بزنند. دیدید که در این مدت چند هزار نفر در سوریه کشته شدند و تروریست‌ها 1500 نفر را سر بریدند. ما معتقدیم با آرپی‌چی و سلاح نمی‌توان دموکراسی را وارد کشوری کرد پس مساله چیز دیگری است و موضوع دموکراسی نیست.
لاریجانی ادامه داد: من فکر می‌کنم پس از دو سال کشمکش در سوریه آنها متوجه شدند که این روش جوابگو نیست و باید به مذاکرات تن دهند و هر آنچه انتخابات تعیین کرد را بپذیرند، این موضع ماست.
رییس‌ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره فشار بر هند به دلیل تعاملات اقتصادی با ایران با بیان این‌که «در عالم سیاست، بن‌بست وجود ندارد» افزود: ما باید راه را پیدا کنیم. نکته قابل توجه این است که برخی کشورها مایلند کشورهایی که در مسیر توسعه و پیشرفت هستند را مهار کنند و یکی از راه‌ها این است که گلوگاه‌های نفت را در دست خودشان بگیرند، لذا کشورهایی که داهیانه فکر می‌کنند به تنوع در انرژی برای منابع خود می‌اندیشند.
همچنین از لاریجانی سوال شد آیا شما قبول می‌کنید که هند برای واردات سراغ کشور دیگری غیر از ایران برود؟ که رییس مجلس پاسخ داد: فکر نمی‌کنم جملات من این معنا را داشته، دوستان ما مذاکرات خوبی دارند که به نظر تاکنون نتایج خوبی داشته است.
رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات متفاوت مقامات آمریکایی در خصوص مساله سوریه علیرغم عمل متفاوت آنان افزود: این یکی از نکاتی است که ابهامات رفتاری آنها را نشان می‌دهد، اما نکته مهم این است که این افراطی‌گری‌ها همیشه برای کشورهای منطقه مشکل‌ساز است. کشورهای بزرگ این حوادث را به وجود می‌آورند و می‌روند و این مشکل و افراطی‌گری‌ها برای مردم منطقه باقی می‌ماند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری، دخالت نظامی در بحرین را اشتباه دانست و افزود: همه باید انتخابات آزاد را قبول کنند و بپذیرند که هر کس یک رای دارد این موضوع می‌تواند مشکل را حل کند. قطعا دخالت نظامی در سوریه و بحرین جواب نمی‌دهد.
لاریجانی با اشاره به تحولات مالی نیز یادآور شد: در مالی، آنها نگاهی ریبه‌آمیز به منابع معدنی این کشور دارند.
رییس‌ مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری تصریح کرد: برای پاکستان مهم است که افغانستان امن باشد و آنقدری که ما با سیاستمدارن این کشور صحبت کرده‌ایم آنها به خوبی این درک را دارند و این نکته خوبی است. پس نباید به گذشته برگشت بلکه باید فضا را برای حرکتی سالم و منطقی فراهم کرد.
رییس قوه مقننه در پایان در واکنش به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران، گفت: چه عجله‌ای دارید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =