رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و 1+5، اظهار کرد: غرب متوجه این شده که مساله هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل شود. <BR> <BR>

علی لاریجانی که در جریان سفر خود به دهلی پایتخت هند با محمدحامد انصاری رییس مجلس سنا (راجیا سابا) دیدار کرده است، با اشاره به مساله هسته‌یی کشورمان، گفت: غربی‌ها در مساله هسته‌ای بهانه‌جویی‌ می‌کنند زیرا ما عضو آژانس هستیم، ان‌.پی‌.تی را پذیرفته‌ایم و فعالیت‌هایمان تحت مقررات ان‌.پی‌.تی انجام می شود، اما آنها با منطق دیگر فشارها بر ایران را آغاز کرده‌اند که قطعا نمی‌توانند با این فشارها به نتیجه برسند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله هسته‌یی ایران به زودی حل خواهد شد، تاکید کرد که غربی‌ها متوجه شدند مساله هسته‌یی باید از طریق گفت‌وگو حل شود.
وی با اشاره به تحولات اخیر در سوریه نیز اضافه کرد:‌ ما نظامی‌گری در سوریه را موثر نمی‌دانیم و معتقدیم تغییرات دموکراتیک در سوریه نمی‌تواند با سرنیزه عملی شود، بلکه مردم خودشان باید تغییرات را بخواهند.
لاریجانی با اشاره به نگاه نزدیک و منافع مشترک ایران و هند در مسائل منطقه و بین‌الملل، خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف شد.
رییس قوه مقننه روابط ایران و هند را معلول گذشته‌ی عمیق فرهنگی دو کشور عنوان و اظهار کرد: ایران و هند با یکدیگر هم‌ریشه و هم‌سرنوشتند و سیاستمداران باید از این ظرفیت قرابت فرهنگی دو کشور و در جهت گسترش روابط استفاده کنند.
وی ادامه داد: تحولات بین‌المللی ایجاب می‌کند ما به یکدیگر نزدیک‌تر باشیم زیرا هم ایران و هم هند از دموکراسی‌ قوی برخوردارند و نگاه استقلال‌طلبانه‌ای را در سیاست دنبال می‌کنند و هر دو کشور در زمینه توسعه بخصوص های‌تک گام‌های بلندی برداشته‌اند.
لاریجانی با بیان اینکه برخی کشورها برای توسعه روابط ایران و هند ایجاد مزاحمت می‌کنند، افزود: ما باید برای روابط دو کشور نگاه درازمدتی تعریف کنیم خصوصا در حوزه انرژی، نفت، گاز و حوزه‌های مربوط به آن آماده سرمایه‌گذاری مشترک هستیم که این کار هم برای تامین منافع انرژی شما و هم برای نقش منطقه‌ای هند مفید است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک با هند در زمینه‌های متنوع صنعت، معدن و خدمات مهندسی، اظهار کرد: ایران نیازهای مختلفی در زمینه کشاورزی دارد و در مقابل می‌توانیم بازارهای ایران را به تجار هندی معرفی کنیم.
وی نگاه ایران و هند در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را نزدیک به یکدیگر توصیف کرد و گفت که ما آماده همکاری نزدیک‌تر در این رابطه هستیم.
لاریجانی با اشاره به آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی با هند، تصریح کرد: تعداد زیادی از سیاستمداران ایران تحصیل‌کرده هند هستند و در حال حاضر هم تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در هند تحصیل می‌کنند که این مسیر می‌تواند توسعه یابد.رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اگر زمینه رفت و آمد تجار ایرانی به هند فراهم شود این موضوع می‌تواند زمینه معرفی بازارهای ایران و کشورهای همسایه را به تجار هندی فراهم کند.
وی روابط پارلمانی دو کشور در مجامع بین‌المللی را خوب و مناسب دانست و گفت که دو کشور با یکدیگر رایزنی‌های خوبی در عرصه بین‌الملل دارند.
محمدحامد انصاری رییس مجلس سنا (راجیا سابا) و معاون رییس‌جمهور هند نیز در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد:‌ برای ما هیچ چیز مهمتر از همکاری با شما در جهت داشتن منطقه‌ای صلح‌آمیز و آرام نیست.
وی افزود: ما نگران فاکتورهایی هستیم که در منطقه تاثیر می‌گذارد؛ یکی تروریسم و دیگری فقدان همکاری در رفتارهای ماست.
رییس مجلس سنای هند با بیان اینکه تجار ایرانی و هندی اطلاعات خوبی از یکدیگر دارند، اضافه کرد: البته همچنان جا دارد که این اطلاعات دوجانبه تقویت شود، ضمن اینکه در بحث همکاری‌های آموزشی و رفت و آمد دانشجویان هم امکان همکاری بیشتر وجود دارد.
وی با اشاره به مساله هسته‌یی ایران، اظهار کرد: ما با شما موافق هستیم که موضوع هسته‌یی ایران تنها از طریق دیالوگ حل خواهد شد و با توجه به اینکه این دیالوگ رو به پیشرفت است امیدواریم مساله هسته‌یی ایران به زودی حل شود.
لاریجانی در دیدار با رییس مجلس هند: تقویت افراط‌گران در افغانستان، برای منطقه مضر است

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار رییس مجلس نمایندگان هند با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت در منطقه، تقویت افراط‌گران در افغانستان را برای منطقه مضر دانست.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در جریان سفر خود به دهلی با میرا کومار رییس مجلس نمایندگان هند راجیا سابا دیدار می‌کرد، به برخی از مسائل منطقه از جمله افغانستان اشاره کرد و افزود: نگاه ایران و هند در حوزه مسائل افغانستان کاملا نزدیک به هم است. ما معتقدیم افغانستان آرام و امن برای ایران لازم و ضروری است اما متاسفانه دورنمای ما در این زمینه در افغانستان چندان مثبت نیست.
وی افزود: برخی اقداماتی که در چند ماه اخیر در افغانستان صورت گرفته، نوعی بازگشت به عقب است و ما هرگونه جان گرفتن افراط‌گرایان در افغانستان را برای منطقه مضر می‌دانیم و فکر می‌کنیم در برخی پستوها مذاکراتی با آنها در حال انجام است که باید در این زمینه و برای مقابله با افراطی‌گری در افغانستان گام‌های بلندتری از سوی ایران و هند برداشته شود.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نزدیکی فرهنگ ملل ایران و هند تصریح کرد: سیاستمداران بزرگ هند در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی با ایران همگرایی دارند.
وی با اشاره به سفر رییس مجلس نمایندگان هند به ایران یادآور شد: شما خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی شدید و بعد از آن کارشناسان دو کشور در این رابطه با یکدیگر مذاکره کردند. همچنین نظر شما درباره چابهار کاملا استراتژیک است که این فواید گوناگونی دارد. از جمله اینکه چابهار بهترین راه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه است و علاوه بر امکان بازسازی افغانستان از سوی هند، بازارهای جدیدی برای شما ایجاد می‌کند.
لاریجانی با اشاره به مذاکرات اقتصادی خود با نخست وزیر هند ادامه داد: توسعه تجارت دو کشور در زمینه دارو، کشاورزی و انرژی مورد بحث قرار گرفت. من همچنین در نشست با اعضای اتاق بازرگانی دریافتم که هند سالانه 40 میلیون دلار دارو صادر می‌کند که این پیشرفت خوبی است. ایران هم می‌خواهد بازار داخلی خود را به سمت شرق سوق دهد و این فرصت خوبی برای آشنایی تجار ایرانی با هند است.
لاریجانی تصریح کرد: سطح روابط ایران و هند باید را باید استراتژیک تعریف کرد که این می‌تواند نتایج گوناگونی از جمله امنیت پایدار برای منطقه داشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: باید در سطح پارلمان دو کشور تسلیحات سرمایه‌گذاری مانند تعدیل مالیات‌های مضاعف و قوانین اینچنینی تصویب شود.
وی در ادامه به آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند به ریاست وزیر خارجه این کشور اشاره کرد.
لاریجانی در پایان از رییس مجلس نمایندگان هند برای حضور در ایران در فصل بهار دعوت کرد.
در این دیدار همچنین میرا کومار رییس مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) نیز ضمن اشاره به تاریخچه پارلمان هند و نحوه اداره آن، اظهار کرد: در حال حاضر سطح تجارت دو کشور 16 میلیارد دلار است که این رقم کمتر از پتانسیل‌های موجود است و ما خواستار تجارت دو کشور در حوزه‌های دیگری علاوه بر نقش انرژی هستیم.
رییس مجلس نمایندگان هند در ادامه خرید چای، محصولات نساجی، خدمات مهندسی و تجهیزات ریلی از هند را از جمله همکاری‌های اقتصادی دو کشور دانست و یادآور شد: صادرات گندم از هند به ایران نیز می‌تواند در دستور کار باشد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد امنیت در افغانستان، از فعالیت‌های تروریست‌ها و افراط‌گرایان در این کشور ابراز نگرانی کرد.
میرا کومار در پایان با اشاره به بحران اخیر در سوریه، ایجاد صلح و ثبات در منطقه را خواستار شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    41 2
    لاريجاني زياد حرف زده يا شما از رئيس مجلس هند کم نوشتين ؟؟