«خدمتکار و پروفسور» اولین رمانی است که از «یوکو اوگاوا» بانوی ریاضیدان و نویسنده ژاپنی به همت کیهان بهمنی به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین،رمان «خدمتکار و پروفسور» در ژاپن با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که در یک ماه، یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت. این رمان پرفروش داستان خواندنی است از یک رابطه آرام و صمیمی میان یک ریاضیدان و خدمتکارش؛ ریاضیدانی که 17 سال پیش در حادثه رانندگی دچار آسیب مغزی شده و این آسیب شرایط روحی و روانی عجیبی برای او به وجود آورده است. او قادر نیست هیچ چیز جدید را به خاطر بیاورد و حافظه‌اش فقط 80 دقیقه دوام دارد.
پل استر، نویسنده معروف، درباره این کتاب گفته است:‌ «رمان خدمتکار و پروفسور، اثری است کاملاً خلاقانه٬ بی‌نهایت دلنشین و به شدت تکان‌دهنده.»
کوجی فوجیوارا در ژورنال تخصصی انجمن ریاضیات آمریکا نیز درباره این کتاب و نویسنده‌اش می‌نویسد: «یوکو اوگاوا در ژاپن چهره‌ای شناخته‌شده است. او در سال 1990 موفق به دریافت جایزه‌ آکوتاگاوا شد که باارزش‌ترین جایزه ادبی برای نویسندگان جوان است. اوگاوا این رمان را در سال 2004 نوشت و بلافاصله پس از آن کتاب با تیراژ میلیونی (بیش از 50 میلیون نسخه) مبدل به پرفروش‌ترین کتاب سال ژاپن شد. پس از آن نیز فیلمی سینمایی٬ یک فیلم داستانی و یک برنامه‌ی رادیویی بر اساس این رمان ساخته شد و حتی کتابی مصور نیز بر اساس رمان اوگاوا نوشته شد ...

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «پروفسور هیچ‌وقت نفهمید ما داخل جعبه کلوچه‌اش را گشته بودیم. در آن لحظه یادداشتی که بر روی جلد رساله نوشته بود من را به فکر برد: «تقدیم به ن، با عشق ابدی. هیچ‌وقت فراموشت نمی‌کنم.» شکی نبود که دست‌خط خود پروفسور بود و واژه «ابدی» برای او مفهومی متفاوت از آنچه ما از این واژه درک می‌کردیم داشت. برای او ابدی چیزی شبیه ابدی بودن قضایای ریاضیات بود.»

اوگاوا متولد 1962 است و تاکنون 30 رمان نوشته و چند جایزه ادبی به دست آورده است. وی در سال 2004 جایزه معتبر یومیوری ژاپن را برای نگارش «خدمتکار و پروفسور» دریافت کرد. «مردی که دستبند می‌فروخت»، «عبور»، «کافه‌ای در شب و استخر زیر باران»، «روزشمار بارداری»، «استعداد ریاضیات»، «استخر شنا» و «هتل آیریس» بعضی از داستان‌های او هستند.

«خدمتکار و پروفسور» در 248 صفحه و قیمت 10هزار تومان، از سوی نشر آموت منتشر شده است.
 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =