معاون پارلمانی رئیس جمهور می​گوید که زمان ارائه لایحه بودجه سال 92 به مجلس مشخص نیست.

رضا الیاسی: لایحه بودجه سالانه،‌ مهمترین سند مدیریت اقتصادی یک سال کشور است و تاخیر در ارائه آن به مجلس برای بررسی و تصویب،‌ موجب بروز مشکلات سلسله وار در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور می‌شود.
نهایی شدن بودجه کشور پس از بررسی و اصلاح‌ برخی از بخش‌های آن از سوی نمایندگان ملت در مجلس،‌ نیازمند زمانی مناسب و کافی است. البته در طول هفت سال گذشته دولت احمدی نژاد با تجربه تأخیرهای پی در پی،‌ فرصت بررسی نمایندگان ملت را هر بار کمتر از قبل کرده است.
بر اساس ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند. همچنین بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق، می‌تواند تا یک ماه به طول بیانجامد.
میانگین تأخیرهای دولت در طول هفت سال گذشته بیش از 50 روز است. به بیان دیگر اگر هر سال 50 روز از فرصت نمایندگان مجلس را برای بررسی کارشناسی بودجه کسر کنیم،‌ نتیجه چیزی نیست جز برنامه‌ای کمتر نقد شده که قرار است برنامه‌ها و سیاست‌های یک سال اقتصادی کشور را هدایت کند.
دولت برای ارائه لایحه بودجه سال 92 کل کشور تا کنون 61 روز تاخیر داشته و با در نظر گرفتن تاخیر 352 روز طی هفت سال گذشته، مجموع تاخیرهای دولت های نهم و دهم در ارائه لایحه بودجه تا کنون به 413 روز رسیده است.
در دولت های نهم و دهم بیشترین تاخیر در ارائه لایحه بودجه مربوط به لایحه بودجه سال 90 می شود که دولت با 75 روز تاخیر، اول اسفند آن را به مجلس ارائه کرد و زودترین لایحه بودجه ای که از سوی این دولت به مجلس ارائه شده است، لایحه بودجه سال 87 بود که با 32 روز تاخیر به مجلس ارائه شد.
جدول زیر جزئیات تاخیر دولت های احمدی نژاد در ارائه لوایح بودجه سنواتی است:
سال
زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس
میزان تاخیر
1385
15 دی 84
40 روز
1386
اول بهمن 85
46 روز
1387
17 دی 86
32 روز
1388
8 بهمن 87
53 روز
1389
4 بهمن 88
49 روز
1390
اول اسفند 89
75 روز
1391
12 بهمن 90
57 روز
1392
---
تا کنون 61 روز
 
با توجه به این که خرداد ماه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود ارائه به موقع لایحه بودجه سال 92 و بررسی دقیق این لایحه تا پایان سال جاری ضروری به نظر می رسد. بر همین اساس نمایندگان مجلس در اظهارنظرهای مختلف خواهان ارائه زودهنگام لایحه بودجه سال آینده به مجلس شده اند.
نادر قاضی پور که در یک ماه گذشته بیش از چهار بار نسبت به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه تذکر داده است، روز گذشته بار دیگر در تذکری گفت: درخواست داریم تا مجلس خود طرحی برای بودجه سال 92 تهیه و آن را بررسی کند. درخواستی که با پاسخ منفی رئیس مجلس روبرو شد چرا که اساسا مجلس نمی تواند طرح بودجه، ارائه دهد و باید منتظر لایحه دولت بماند.
البته روز گذشته محمود احمدی نژاد در حاشیه جلسه هیات اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین مباحث جلسه دولت بحث درباره لایحه بودجه سال 92 بود. فکر می‌کنم که امشب (یکشنبه) بررسی 40 بند بودجه تمام شود، تاکنون دولت چندین جلسه در مورد بودجه سال 92 برگزار کرده و به سرعت در این ارتباط در حال پیشروی هستیم.
احمدی‌نژاد همچنین به برگزاری جلسات فوق‌العاده از سوی دولت برای بررسی بودجه اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله در روز چهارشنبه نیز در جلسه هیات دولت در مورد بودجه بحث و گفت‌وگو خواهد شد و بعد از بازگشت از سفر مصر، بحث در مورد جداول بودجه را آغاز می‌کنیم و ما تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر بحث بررسی لایحه بودجه در دولت به اتمام برسد.{اینجا}
این در شرایطی است که امروز لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان بهمن‌ماه بودجه تقدیم می‌شود، به فارس گفت: بنده زمان مشخص نمی‌کنم، بستگی به سیر کار دارد.
همچنین در همین رابطه غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرده است مطمئنا بودجه سال آینده انقباضی خواهد بود و در شرایطی که تاخیرهای دولت در زمینه ارائه لایحه بودجه بیش از این شود مشکلاتی که در سال جاری شاهد آن بودیم افزایش خواهد یافت.
/29295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =