مهر نوشت:

در حالی که تهیه‌کننده «آینه و شمعدون» ادعا می‌کند هیچ مشکلی با بازیگران ندارد و با رفع توقیف فیلم گروه قبلی دوباره سر فیلمبرداری حاضر می‌شوند، محسن تنابنده یکی از بازیگران اصلی «آینه و شمعدون» بازگشت خود به این پروژه را غیرممکن دانست.
 

«آینه و شمعدون» سومین ساخته بلند سینمایی بهرام بهرامیان است که دومین کار او با نام «پریناز» بیش از یک سال است که توقیف شده و امکان اکران ندارد.

«آینه و شمعدون» از آن دسته فیلم‌های در دست ساخت است که حرف و حدیث‌های زیادی داشته است. از جمله اینکه پس از گذشت بیش از 50 درصد از فیلمبرداری کار با حضور ترکیب زیادی از بازیگران سینما و تئا‌تر، فیلمبرداری متوقف شد و حتی به نوعی می‌توان عنوان کرد که فیلم توقیف شد.

در این فاصله کارگردان، تهیه‌کننده و هیچ کدام از عوامل فیلم درباره مشکلات پیش‌آمده صحبت نکردند و فقط مدیران اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در گفت‌وگوهای کوتاهی تاکید کردند که فیلمنامه این فیلم در حال بررسی مجدد است و باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد. البته قرار بود چند روز پس از این توقیف با اعمال اصلاحات و حتی حذف یکی از شخصیت‌ها که بازی وی هنوز شروع نشده بود، دوباره فیلمبرداری از سر گرفته شود.

این ماجرا‌ها ادامه داشت تا اینکه اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان نیز در دیداری با رئیس سازمان سینمایی عنوان کردند که بهترست مشکلات این فیلم برطرف شود، زیرا چنین اتفاقاتی به نفع سینمای ایران نیست و اتفاقا جواد شمقدری نیز قول مساعدت داد تا هرچه سریع‌تر تکلیف «آینه و شمعدون» مشخص شود.

اما با گذشت بیش از 20 روز از آن توقیف، شنیده‌ها حاکی از آن بود که پرونده این فیلم بسته شده و دیگر امکان ساخت ندارد. همچنین یک منبع آگاه در سازمان سینمایی عنوان کرد که اصلاحات و بازنویسی فیلمنامه «آینه و شمعدون» اساسی است و زمان زیادی می‌طلبد. با این وجود گویا عوامل نیز ترجیح دادند که از ساخت فیلم منصرف شوند و حتی دوربین و وسایل دیگر را هم تحویل داده‌اند.


رضا عطاران در صحنه‌ای از فیلم «آینه و شمعدون»

روز 8 آذر ماه بهرام بهرامیان کارگردان فیلم، سکوت خود را شکست و نامه‌ای در همین ارتباط به وزیر ارشاد نوشت.
 

در بخشی از این نامه آمده است: «با توجه به مراحل اداری درخواست پروانه ساخت، فیلمنامه‌ای که با آن پروانه ساخت گرفته شده باید در ارشاد موجود باشد. بنده عاجزانه از این عزیزان می‌خواهم که فیلمنامه مورد اشاره‌شان را در اختیار ما بگذارند تا ما‌‌‌ همان فیلمنامه تغییر نکرده را بسازیم.»

وی همچنین در این نامه تاکید کرد: «تا این لحظه هیچ‌کس نه از بنده راش‌های فیلم را خواسته و نه کسی آن‌ها را مورد بازبینی قرار داده است که بخواهند از این تفاوت سر دربیارند؛ چراکه خود بهتر می‌دانند به چه فیلمنامه‌ای مجوز داده‌اند.»

تمدید پروانه ساخت «آینه و شمعدون»
اما پس از مدتی و با پیگیری‌ها و لابی‌های کمالی‌پور تهیه‌کننده کار، در تاریخ 22 آذر ماه پروانه ساخت این فیلم تمدید شد و به نوعی کار رفع توقیف شد. تهیه کننده نیز در گفتگوهای مختلفی خبر از ادامه فیلمبرداری داد و تاکید کرد که از عوامل و بازیگران قبلی استفاده خواهد کرد و فقط نیوشا ضیغمی به دلیل سفر نمی‌تواند این گروه را همراهی کند.

باز هم خبرهای تایید نشده حاکی از آن بود که فیلمبرداری «آینه و شمعدون» دوباره از سر گرفته شده است؛ فیلمی با فیلمنامه متفاوت از کار قبلی و با اصلاحات بسیار، تا جایی که حتی یکی از شخصیت‌های فیلم حذف شده است. در این میان همچنین خبرهایی درباره عدم حضور محسن تنابنده، احمد مهران‌فر و مهران احمدی شنیده می‌شد.

این سه بازیگر به دلیل حضور در سریال تلویزیونی «پایتخت 2» که قرار است نوروز 92 پخش شود از ادامه همکاری با «آینه و شمعدون» انصراف داده‌اند. سریال «پایتخت 2» در حال حاضر در شمال کشور در حال فیلمبرداری است.

جدایی سه بازیگر از گروه جدید
تصمیم جدا شدن این سه بازیگر از پروژه «آینه و شمعدون» قطعا تاثیر زیادی در اتفاقات جدید این فیلم خواهد داشت. محسن تنابنده یکی از نقش‌های اصلی این پروژه به شمار می‌رفت که عملا بعید می‌رسد بدون حضور وی بتوان این کار را به اتمام رساند.
 

همه این اما و اگر‌ها ادامه دارد و در حالی که هنوز اصلا تکلیف ساخته شدن یا نشده شدن فیلم ادامه دارد، برخی رسانه‌ها از ارائه نسخه نیم ساعته این فیلم به دفتر جشنواره فیلم فجر برای بررسی از سوی هیات انتخاب خبر داده‌اند!

تهیه‌کننده همچنان تکذیب می‌کند
اما نکته جالب اینجاست که کمالی‌پور تهیه‌کننده فیلم همچنان اصرار دارد که این بازیگران قرارست با گروه همکاری کنند.

وی گفت: «من عدم حضور این سه بازیگر را در پروژه «آینه و شمعدون» تکذیب می‌کنم. ما با این دوستان توافق کردیم و حتی قرارست مهران احمدی از اواخر دی جلوی دوربین برود و محسن تنابنده و احمد مهران‌فر هم همینطور.»


محسن تنابنده در صحنه‌ای از فیلم «آینه و شمعدون»

تنابنده: عوامل را فریب دادند
اما محسن تنابنده بازیگر نقش اصلی این فیلم درباره ادامه همکاری خود گفت: «من بیش از 2 ماه برای این پروژه وقت گذاشتم، اما فیلمنامه دچار تغییر و تحولاتی شده است. آن‌ها با یک فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند، با متن دیگری با ما قرارداد بستند و حالا فیلمنامه جدید هم دچار اصلاحات و تغیرات زیادی شده است.»

وی افزود: «سر فیلمبرداری من بار‌ها در صحنه‌هایی تاکید می‌کردم که این سکانس‌ها را فیلمبرداری نکنید غیرقابل پخش است. در صورتی که آن‌ها می‌گفتند ما برای همین متن پروانه ساخت گرفتیم. یکی از مشکلات من با گروه این بود که عوامل را به نوعی فریب دادند. این مشکلی است که گریبان من را در این پروژه گرفته است.»

چک‌ها سر تاریخ پاس نمی‌شد
تنابنده درباره مشکلات مالی پیش آمده در این پروژه اشاره کرد: «مشکل مالی فقط درباره من نیست. همه پروژه همین مشکل را با کمالی‌پور دارند. هیچ چکی سر تاریخ پاس نشده است. به عقیده من پرونده کمالی‌پور خیلی روشن است. از یک جایی به بعد به این نتیجه رسیدم که نباید با این پروژه همکاری کنم و آبرویم برایم اهمیت بیشتری داشت. من لزومی نمی‌بینم تحت هر شرایطی در جشنواره فجر فیلمی داشته باشم.»

این بازیگر و نویسنده تاکید کرد: «دوستانی به من می‌گویند بهتر است به دلیل سرمایه‌ای که وی گذاشته است، سر کار برگردید. ولی بحث سرمایه یک چیز است، بحث وقت گذاشتن هم بحث دیگری است. همچنین اینکه من باید از کار دیگرم زمان بگذارم آن هم برای یک فیلم که به اعتقادم ارزش هنری چندانی ندارد. من احساس خوبی ندارم.»

برخی صحنه‌های فیلم با ارزش‌های نظام مغایر بود
وی ادامه داد: «این‌ها به من پیامک دادند که حاضرند به لحاظ مالی هم با من کنار بیایند، اما در این فاصله بیشتر تحقیق کردم وبه کارنامه تهیه‌کننده نگاهی انداختم؛ درگیری‌هایی که داشته و آثاری که تولید کرده است.»

تنابنده همچنین تاکید کرد که آنچه سر صحنه گرفته می‌شد با فیلمنامه‌ای که در اختیار بازیگران قرار گرفته بود فرق داشت، عنوان کرد: «برخی صحنه‌ها که می‌خواستند ضبط کنند، مطمئن بودم اداره نظارت و ارزشیابی و دیگران با این صحنه‌ها مشکل خواهند داشت. به اعتقاد خودم هم این صحنه‌ها با ارزش‌های نظام و اسلام مغایر بود و بار‌ها در همین ارتباط توضیح دادم.»

این بازیگر تاکید کرد: «من خودم احمد مهران‌فر، مهران احمدی و پانته‌آ بهرام را سرکار آوردم. اگر این‌ها نبودند کار سرانجام نمی‌گرفت. برزو نیک‌نژاد و دستیار دیگر را هم من آوردم. قصدم خیر بود، اما از یک جایی به بعد سر ماجراهای اخلاقی و مالی مشکل پیدا کردیم. از اینجا به بعد فکر کردم اگر آبرویم را بردارم و ببرم کار مهمی کرده‌ام.»

تحت هیچ شرایطی به پروژه برنمی‌گردم و از تهیه‌کننده شکایت می‌کنم
وی در پایان تاکید کرد: «من تحت هیچ شرایطی به پروژه «آینه و شمعدون» که از هر لحاظ برای من مردود است برنخواهم گشت. فیلم به لحاظ اندیشه مشکل است. ما مدام این‌ها را توضیح می‌دادیم. اما آن‌ها می‌گفتند، سازمان سینمایی و اداره نظارت پروانه ساخت داده است. شما چی کار دارید؟ من از آن‌ها شکایت خواهم کرد. چون با وقت و انرژی من بازی کرده‌اند. 70 میلیون از تهیه‌کننده چک دارم.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =