تازه‌ترین راهی که برای درمان سرطان پیدا شده است این است: کافی است دکمه بازگشت سلول سرطانی را بزنید تا به وضعیت قبل از سرطان بازگردد. ایده این درمان در پژوهشی است که جایزه نوبل پزشکی-فیزیولوژی 2012 را دریافت کرد.

مجید جویا: مجله نیوساینتیست به بررسی ایده‌هایی پرداخته که سال پیش رو را شکل خواهند داد. در قسمت‏های قبلی خواندید که «در سال ۲۰۱۳، منتظر شرایط اقلیمی عجیب‌وغریب‌تر باشید» و «چه کسانی این دو جایزه ارزشمند € ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ را برنده می‌شوند؟». در بخش سوم با امیدهای تازه برای درمان سرطان آشنا می‏شوید.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در سال 2013/1392 شاهد اولین آزمایش انسانی «سلول‌های مهندسی معکوس شده» خواهیم بود. این سلول‌ها از طریق بازگرداندن سلول‌های بالغ به حالت سلول بنیادین و سپس واداشتن آنها برای تبدیل به انوع سلول دیگر تولید می‌شوند. این آزمایش نقطه عطفی در توانایی ما برای تولید بافت جدید و (شاید تمام اندام‌ها) از سلول‌های خود فرد خواهد بود.
در سال 2006/1385، شینیا یاماناکا (یکی از دو برنده جایزه نوبل پزشکی-فیزیولوژی 2012/1391) سلول‌های پوست را به به وضعیت سلول بنیادین بازگرداند. او این سلول‌ها را سلول‌های بنیادین چندکاره تحریک شده یا iPSC نامید. این سلول‌ها می‌توانند با قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی رشد، در هر بافتی در بدن رشد کنند.
هدف بلند مدت این آزمایش پیشگامانه بر روی سلول‌های مشتق شده از آی‌پی‌اس‌سی، تهیه پلاکت‌های خونی برای افراد تحت درمان بیماری سرطان است که نیاز به تزریق پلاکت‌های خونی دارند تا بافت‌های آسیب دیده آنها را ترمیم کرده و از خون‌ریزی غیرقایل کنترل جلوگیری کند. ولی در ابتدا پلاکت‌‌هایی که از آی‌پی‌اس‌سی‌ها به دست آمده‌اند به داوطلبان سالم اهدا خواهند شد. محققین مسئول این آزمایش؛ که به وسیله فناوری پیشرفته سلولی در مارلبورگ ماساچوست طرح ریزی شده‌اند؛ می‌خواهند قبل از این که وارد مرحله بعدی شده و به سراغ بیماران مبتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های خونی بروند، اطمینان حاصل کنند که آیا این سلول‌ها به خوبی در بدن پذیرفته می شوند یا این که پس زده می‌شوند.
از برخی مطالعات در مورد آی‌پی‌اس‌سی‌ها چنین نتیجه گرفته شده که شاید خطر ابتلای آنها به سلول‌های سرطانی بالاتر باشد. روبرت لانزا؛ مدیر بخش پزشکی ای‌سی‌تی؛ می‌گوید: «از آنجایی که پلاکت‌های خونی هسته ندارند، نمی‌توانند تومور ایجاد کنند و همین مسئله آنها را به کاندیدا‌های ایده‌آل برای اولین آزمایش بالینی آی‌پی‌اس‌سی بدل ساخته است».
پلاکت‌های خونی که به داوطلب‌ها داده می شود، از دخایر آی‌پی‌اس‌سی موجود از قبل ساخته می‌شوند، ولی به گفته لارنز اگر آزمایش به خوبی پیش برود، آنها پلاکت‌های خونی را از سلول‌های خود بیماران سرطانی تولید خواهند کرد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    75 0
    دمشون گرم
  • امین IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    56 4
    ببین اونا چه کار می کنن بعد ما همه ی دنیا رو دشمن می دونیم !!
  • بدون نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    32 0
    به امید آن روز...
  • بدون نام A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    40 0
    میلیون ها انسان سرطانی و خانواده هاشون منتظر به نتیجه رسیدن آزمایش های شما هستند
  • بدون نام US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    27 1
    اینا شرف دارن دنبال راحتی و ارامش مردم هستن .
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    32 0
    بابام 3 هفته پیش بخاطر سرطان معده از دنیا رفت و ما رو ........ امیدوارم هرچه سریعتر درمان قطعیش رو پیدا کنن.ازتون میخوام هر که تونست یه فاتحه بده .مرسی
  • داریوش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    22 0
    من 2سال عروسی کردم و به سرطان خون مبتلا شدم دعا کنید زودتر درمان قطعی بیاد نمیخوام بمیرم تازه او زندگیم برام دعا کنید شفا بگیرم.
  • زهرا RO ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 0
    خدایا به حق این روزای عزیز همه ی بیماران سرطانی و شفا بده،هیچ کدوم شونو نا امید نکن خدا. یا امام حسبن دیگه نمی دونم با چه زبونی ازت خواهش کنم،تو رو به حق شش ماهت نا امیدش نکن این مرض و از وجودش پاک کن،خیلی جوونه:(( لطفا هرکی این مطلب و می خونه یه حمد فقط یکی برای شفای همشون بخونه ممنون :)
  • نازی US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 1
    مهم اینه که روحیه رانبازید و رابطه را باخدا قوی کنید و تلاش کنید برای بهبودیتون همه خوب میشید ان شاء الله باور داشته باشیم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 0
    خدا يا بحق خون پاك امام حسين وبحق موهاي پريشان بي بي زينب قسمت ميدهم كه بيمار ما هم كه مرض سرطان دارد شفاي عاجل عنايت فرما آمين
  • پدرام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام.مطالب امید وار کننده ای بود. ان شا الله خدا همه بیماران رو شفا بده.راستی این درمان برای سرطان خون یا نه برای تمام سرطان هاست؟
  • مسعود رضائی A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    پاینده باد ایران درود بر تمام عزیزان درمان سرطان پوست شاید به این آسانی باشد اما رسیدن به سلول های سرطانی در بافت و نسوج داخلی نه ، به این راحتی نیست کمی زمان لازم است چون کل جهان در دانش ژنتیک و مهندسی ژنتیک و زیست سلولی و مولکولی پیشرفت خاصی نداشته و عملکرد 80 درصد پروتین ها آنزیم ها و ژن ها در بدن انسان مشخص نشده است این ایده باز گرداندن سلول های سرطانی به سلوهای اولیه یا همان سلول های سالم ایده خوبی است اما با دانش کنونی بشر فعلا چند سالی بیش فاصله با آن داریم اما داروی جدیدی در حال بررسی داریم که نابود گر عمومی سلول های سرطانی هست انهم به روش مسموم کردن سلول های سرطانی که تیم ما در حال انجام ان هستیم شاید سوال پیش آید که ما ایده تغییر سلول های سرطانی رو زیر سوال می بریم ؟ جواب نه