۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷

نزدیک به دو دهه است که می‌دانیم حاملان ژن BRCA1 با احتمال بیشتری نسبت به زنان دیگر به سرطان سینه و تخمدان مبتلا می‌شوند. اما آیا عمل ماستکتومی (که آنجلینا جولی انتخاب کرد) تنها گزینه ممکن برای زنان دیگر است؟

محبوبه عمیدی: یکی دو روز گذشته آنجلینا جولی تجربه سخت خود را به عنوان یکی از حاملان جهش ژنتیکی BRCA1 که مداخله پزشکی پیش از موعد علیه این ژن معیوب را انتخاب کرده، با رسانه‌ها در میان گذاشت تا شیوه‌ای را که برای نجات خود از خطر ابتلای بالا به سرطان مهاجم سینه انتخاب کرده، با دیگران نیز به اشتراک بگذارد. به همین مناسبت نیوساینتیست به سراغ آلیسون کوریان، متخصص سرطان سینه از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفته تا از او بخواهد در مورد ابزارهایی که توسعه داده تا به زنان کمک کنند از میان شیوه‌های کاهش ابتلا به این شکل از سرطان، معالجه خاص خود را انتخاب کنند، صحبت کند.

 

برای حاملان ژن BRCA1 شانس ابتلا به سرطان مهاجم سینه حدود 65درصد است. چطور به چنین عددی رسیده‌ایم؟

این درصد مبتنی بر مطالعه‌ای بسیارگسترده روی هزاران زن است. ما وقتی به آنها مشاوره می‌دهیم، تلاش می‌کنیم میانگین‌ها را در اختیار آنها بگذاریم. این شیوه‌ای بسیار مؤثر است.

 

خانم جولی احتمال ابتلای خود به این سرطان را 87درصد اعلام کرده، چطور به این درصد بالا رسیده است؟

شانس 87درصدی ابتلا به سرطان در مطالعاتی مطرح شده که پیش از ما انجام شده‌اند. ژن‌هایBRCA1  وBRCA2در اواسط دهه 1990/1370 شناخته شدند و پزشکان از آنجا که در اغلب زنان خویشاوندی که به آنها مراجعه می‌کردند، شاهد ابتلا به سرطان بودند این عدد را اعلام کردند. البته مطالعات گسترده‌تر نشان داد که میانگین احتمال ابتلا به مراتب پایین‌تر است.

 

می‌توانیم بگوییم شانس ابتلای خانم جولی هم به این سرطان 87درصد نبوده است؟

من درگیر پرونده ایشان نبودم؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد این عدد یک اعلام شخصی باشد. تا جایی که من می‌دانم 87درصد به مطالعات قدیمی برمی‌گردد که نمونه‌های مطالعاتی کمتری داشته‌اند. اغلب ما پزشکان سعی می‌کنیم در محاسبه ریسک بیماری از اعداد و آمار تازه انتشاریافته استفاده کنیم.

 

در بین کسانی که حامل ژن BRCA1 هستند و شانس 65درصدی ابتلا به سرطان را دارند، چه چیزی احتمال ابتلای آنها را به بالاتر از سطح میانگین یا پایین‌تر از آن می‌کشاند؟

این یک پرسش چندمیلیون دلاری است. بسیاری از ما پزشکان می‌خواهیم بدانیم چه چیزی باعث می‌شود عده‌ای از حامل‌های این ژن در سال‌های دهه چهارم زندگی خود به سرطان مبتلا شوند و گروه دیگری تا پایان عمر اصلا با این بیماری دست‌وپنجه نرم نکنند.

با این حال به عنوان یک پزشک همیشه بیشتر نگران زنی هستم که حامل ژن BRCA1 است و در خویشاوندان نزدیک خود شاهد ابتلای زودهنگام به سرطان سینه بوده است تا زنی که حامل این ژن است؛ اما به هر دلیل نزدیکان او چندان درگیر این بیماری نشده‌اند.

 

آیا راهی وجود دارد که بتواند با دقت بالا شانس ابتلای هر فرد به سرطان بدخیم سینه را طی سال‌های عمر او به ما نشان بدهد؟

هنوز به این مرحله از پیشرفت نرسیده‌ایم. دستگاه BRCA تنها می‌تواند با بررسی گسترده احتمال تقریبی ابتلای هر فرد به سرطان را مشخص کند و در حال حاضر امن‌ترین شیوه ممکن است.

در مرحله بعد این ابزار گزینه‌های احتمالی را که هر فرد می‌تواند انتخاب کند با یکدیگر مقایسه خواهد کرد و ممکن است محتمل‌ترین این گزینه‌ها ماستکتومی (انتخاب خانم جولی) یا استفاده مرتب و فشرده از شیوه‌های تشخیصی باشد. ابزار ساخت ما به مقایسه این روش‌ها با یکدیگر و در نهایت انتخاب یکی از آنها برای افزایش شانس زندگی و حفظ شرایط مساعد برای ادامه حیات فرد کمک خواهد کرد.

 

خانم جولی برای نیویورک‌تایمز این‌طور نوشته که ماستکتومی دو مرحله‌ای به او کمک کرده شانس ابتلا به سرطان سینه را در خود به 5درصد کاهش دهد. آیا این مورد برای تمامی زنانی که این عمل جراحی ر انتخاب می‌کنند، صادق است؟

باید همین‌طور باشد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند با این عمل جراحی می‌توان شانس ابتلای فرد به سرطان سینه را 90 تا 95درصد کاهش داد و اگر احتمال ابتلای ایشان به سرطان سینه را 65درصد در نظر بگیریم، تقریبا به چنین عددی خواهیم رسید.

 

می‌دانیم که زنان بسیاری به این دستگاه دسترسی ندارند یا از پس هزینه‌های سنگین آزمون آن برنمی‌آیند. فکر نمی‌کنید باید این ابزار در اختیار تمامی آنها قرار بگیرد؟

با اینکه امیدوارم امکان دسترسی به تمامی امکانات پزشکی برای تمام انسان‌ها فراهم شود، فکر نمی‌کنم استفاده از این ابزار برای تمامی زنان ایده خوبی باشد. تعداد حاملان این ژن معیوب کم است و به طور متوسط از هر 400 نفر یکی ممکن است حامل BRCA1 باشد. از سوی دیگر معتقدم وقتی فرد در خانواده خود زنانی را دارد که در سن پایین به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، چندین نفر از نزدیکان او مبتلا به این سرطان یا سرطان تخمدان هستند و در خانواده مردی وجود دارد که به سرطان سینه مبتلا شده، انجام این تست برای او الزامی است.

 

به عنوان یک متخصص ژنتیک که همزمان درگیر مطالعه روی سرطان سینه است، آیا از اینکه یک زن حامل ژن BRCA1 تجربه خود برای کاهش شانس ابتلا به سرطان سینه را با دیگران به اشتراک گذاشته، خوشحال هستید؟

قطعا! باید شجاعت او را تحسین کنیم. او با حرف زدن در مورد تجربه‌اش این شانس را به ما می‌دهد که احتمال ابتلای زنان دیگر به این بیماری را بررسی کنیم و با مداخله پزشکی پیش از ظهور بیماری شانس طول عمر و زندگی کم‌رنج‌تری را به آنها بدهیم. به اشتراک گذاشتن این تجربه بسیارسخاوتمندانه است.  

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مونا IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    85 5
    چه توضیحات خوبی دادند این دکتر براستی بدرد بخور بود سخنانش
    • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      30 1
      حالا به نظر شما تصمیم درستی گرفت؟
  • مذکر IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    58 99
    والله چی بگم خودمون کم گرفتاری داریم حالا بایستی یه دغدغه دیگری هم به زندگیمون اضافه کنیم که آیا خانم آنجلینا جولی عمل جراحیشون درست بوده یانه؟؟درضمن در اینموضوع خاص خانمها بهتر میتونند جواب بدهند؟
    • بدون نام IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      50 10
      نه اتفاقا خوب بود این جور تصمیمات میتونه برای ما و زندگیمون کمک کننده باشه و برای خیلی ادمای مردد هم راهگشا
    • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      39 8
      خب اگر قراره که خانم ها جواب دن چرا تو جواب دادی ای مذکر؟
  • کوروش IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    سلام بر خبر انلاین.واقعا درود بر شما که این خبر مهم را کاور کردید یا پوشش دادید.فکر نمیکنم چند تا از خبرگزاریهای معتبر داخلی به این موضوع پرداخته اند.من اصلا منظورم این ستاره هالیوود جولی نیست.معتقدم که این خبر را که از نیوساینتیست که همیشه میخرم را منعکس کردید.این بیماری بسیار شایع است و خیلی خوب است که همه بدانند.و مهمتر ان که یک شخصی که میتوان گفت یک زن مولتی بیلیونر و چهره است اینکار را کرده و هیچ سرخوردگی در خود احساس نکرده چون شانس مبتلا شدن به این سرطان را فهمیده است.ای کاش در رسانه خودمون هم به این موضوع بیماری سرطان اشاره شده و آگاهسازی بشود.باز هم درود بر خبرآنلاین که به دور از جناحگرایها و تحجرگرایی این مطلب را از نیوساینتیست گزارش کرد.دست مریزاد.
    • بنده خدا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      9 43
      همین زن مولتی که می فرمایید با در آوردن دامنش جلوی دوربین هم احساس سرخوردگی نمی کند البته کاری ندارم که در این مورد کارشان درست بوده یا نه می توانستید همین مطلب را طور دیگری هم مطرح کنید و درست یا غلط بودن این کار را بررسی نمایید و داخل متن اشاره ای هم به این خانم بکنید اما متاسفانه طوری مطرح کردید که انگار قصد دارید از این زن الگو بسازید آن هم برای زن مسلمان. کارتان شبیه این است که بگویید دروغ نگویید چون آنجلینا جولی دروغ نگفت در خوب بودن دروغ نگفتن کسی شکی ندارد اما استفاده از این خانم با آن فرهنگ عجیب و غریب غربی که دارند برای رساندن این مطلب مفید که نیست ضرر هم دارد.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      10 0
      اینقد بیخودی ای کاش ای کاش نکن.اگه برنامه های شبکه سلامتو ببینی یا برنامه های پزشکی بقیه شبکه هارو،می بینی که بارها اتفاق افتاده که راجع به بیماری های زنان خیلی راحت صحبت شده.راجع به همین سرطان سینه،یا بیماری های داخلی ومسائل دیگ
  • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    بی خیال بابا , الان هیچ خبر مهم دیگه ایی تو دنیا وجود نداره که شماها اینقدر به این گیر دادین مگه یه خبرو چند بار میگن
    • بدون نام IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      57 6
      شما رو نمیدونم ولی سلامتی اولین دقدقه هر انسانیه! چیزایی مثل سیاست وقتی مهم میشن که خودت یا عزیزت گرفتار نباشن!
    • مازیار IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      28 8
      دوست عزیز شما برات این خبر تکراری یا کم اهمیته خوب نخونش
    • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      30 7
      دوست عزیز خبر که برات مهمه رو بخون ، اضعار فضل الکی هم نکن. شاید این خبر برای خیلی ها به غیر تو ،جالب و مهم باشه.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      14 4
      از دیدگاه من به عنوان یک خانم این مطلب جالب و آموزنده است و از بابت درج و انعکاس این خبر سپاسگزارم . به خبرهای منتشره در هر رسانه اعم از رادیو تلویزیون مجله روزنامه و... بنا به نوع آن (ورزشی-علمی-ادبی-مذهبی و ...)هر کدام مخاطب خاص خود را دارد و میزان جذابیتش برای افراد بسته به نوع تفکر و علایقشان متفاوت است .
  • بدون نام DE ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    41 3
    البته مادر ایشون هم در حدود 40سالگی به این سرطان مبتلا شده اند و تا 10سال با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و سرانحام فوت کرده.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    6 48
    این توضیحات علمی را می توانستید در غالب مقاله علمی بیان کنید بدون تبلیغ از یک هنر پیشه ، متاسفانه خبر گزاری ها به بزرگ نمایی افراد عادت کرده اند اگر اسم هنر پیشه ها برده نشود خبرشان مورد توجه قرار نمی گیرد .ضعف فرهنگی تا کجا......
    • امید IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      8 3
      اگر مقاله علمی صرف بود و اسمی از جولی خانم نبود اول از همه خودت ایجا نبودی
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    5 46
    ]چطور ميتوان مسائل شخصي افراد را رسانه اي كنند ؟ دليل نميشه چون ايشان هنرپيشه هستند به راحتي در ريزترين موارد ايشان نظر بدهيد . منطقي فكر كنيد .از خبر آنلاين اين چيزها بعيد است .
    • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
      29 3
      شما مثل اینکه از دنیا خبر نداری داداش ... خودش بیانیه داده که من چنین کاری انجام دادم و به بقیه خانمها هم توصیه کرده بیماری سرطان سینه رو جدی بگیرن....
    • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      17 4
      عزیزم قدری با تامل خبر را بخوانید و نتیجه گیری کنید . انتشار این خبر و اقدام شجاعانه خانم آنجلینا حولی و به قول شما مسئله شخصی میتواند برای زنان و بویژه زنان بیمار و خانواده هایشان که در وحشت سرانجام این بیماریند قوت قلب و الگویی باشد که در هیچ مرحله از درمان و در صورت از دست دادن عضوی از بدن دچار یاس و افسردگی نشده و زندگیشان روال از روال عادی خارج نگردد .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    30 5
    این کار خانم جولی باعث میشود که بسیاری از زنان مبتلا یا در معرض ابتلا دست به عمل جراحی سینه که یکی از ترسناکترین و سختترین تصمیم گیری ها برای یک زن است, بزنند شاید این کار خانم جولی برای مردان جالب نیست ولی این کار ایشان باعث دلگرمی به هزاران و شاید میلیونها زنی بشود که به دلیل ترس از عواقب روحی و روانی این کار جان خود را از دست میدهند . ایشان هم یک چهره بین المللی و جذاب است و کار ایشان بسیار از هر هشدار و شعار و.... موثرتر است. به قول یک مثل ایرانی " به عمل کار برآید ورنه به سخندانی نیست"
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    8 5
    بله
  • حسن IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    9 41
    والله چی بگم ببین نشستین ذهن مردم رو به چی مشغول می کنین . .... بس کنید این .....
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      19 8
      ؟؟؟؟؟؟؟ منظورتان چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا نگاهی به آمار نطرات دوستان در همین صفحه بیندازید.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      28 9
      خوشت نمیاد نخون ... چه اصراریه
  • شهاب IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    6 0
    حیف