تصور کنید یک شب چراغ‌های شهرهای بزرگ خاموش می‌شد. در آن‎صورت ستارگان به زیباترین شکل ممکن شهر را چراغانی می‌کردند. شکوه آسمان شب را بر فراز شهرهای لس‎آنجلس، سن‌فرانسیسکو و ریودوژانیرو ببینید.

مجید جویا: این سری عکس‌های «شهرهای تاریک» از تیری کوهن، واقعا شگفت‌آور است؛ نه تنها به این دلیل که به دقت، ستارگان آسمان شهرهای بزرگ را بدون ذره‌ای نور چراغ ترسیم می‌کند، بلکه از این جهت که این تصاویر به ما یاداوری می‌کنند که شهرنشین‌ها هر شب از تماشای چه نمایش بی‌نظیری محروم هستند.
کوهن برای گرفتن این عکس‌ها به مکان‌هایی با همان عرض جغرافیایی شهرها، اما در فاصله‌ای بسیار دور از آنها مسافرت کرد. در حالی که لس آنجلس، سن‌فرانسیسکو و ریو دو ژانیرو با مصرف چندین گیگاوات برق، شب را روشن‌تر از روز کرده‌اند، مکان‌هایی مثل پارک ملی جاشوا تری، صحرای موهاوی و آمازون کاملا تاریک‌ند. آسمان در این نقاط دقیقا به همان شکلی است که در همتاهای شهری آنها باید دیده می‌شد؛ ولی از آنجایی که زمین بر روی محور خودش می‌چرخد، تفاوت تنها در زمان دیده شدن هر منظره در آسمان است. کوهن از این آسمان‌ها عکاسی کرد و عکس‌ها را به نحوی با تعدادی از تصاویر شهرها ترکیب کرد که چنین به نظر برسد که تنها با ستاره‌ها روشن شده‌اند. نتیجه کار او چیزی است که در اینجا می بینید.
آیا می‌توانید زمانی را تصور کنید که هر شب یک نفر همه چراغ‌های شهر را خاموش می‌کرد تا ما بتوانیم به بالا نگاه کنیم و برای چند دقیقه از تماشای طبیعت فراموش‎شده آسمان لذت ببریم؟؟ مطمئنم این مناظر بسیاری از افراد را وا می‌داشت که بایستند و فکر کنند، و شاید بفهمند که چرا نیاکان ما این چنین مسحور آسمان بودند. به هر حال، احتمالا ستاره‌ها اولین الهام بخش افسانه‌ها و نخستین کشفیات علمی هم بوده‌اند.
اگر هرگز آسمان را اینگونه ندیده‌اید، به شما توصیه می‌کنم که حتما این کار را بکنید. به نواحی تاریک اطراف شهرتان بروید. نیازی به رفتن به پارک ملی کویر، کویر مصر یا بر فراز قله‏های مرتفع نیست. چند ده کیلومتر فاصله گرفتن از شهرهای بزرگ هم برای این کار کافی است. به شما قول خواهیم داد که با خاموش کردن چراغ‌ها، شما چراغ‌های درونتان را روشن می کنید.
و اگر هم آن قدر خوش شانس هستید که اکنون در پاریس باشید، می‌توانید بروید و نمایشگاه عکس‌های کوهن با نام Villes eteintes را ببینید.

53271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IN ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    همچین کاری اگه تو تهران صورت بگیره نصف خانه ها توسط سارقین محترم به همراه سکنه به سرقت میره!!!
  • یک کوهنورد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    24 36
    خبرآنلاین عزیز فکر نمی کنم اینها عکس های آسمان شب شهر های بزرگ و شلوغی مثل نیویورک و ریودوژانیرو و... باشه در شهرهای بزرگ و در فاصله چند کیلومتری از اونها، به علت آلودگی زیادی که در هواشون هست، ستاره ها به سختی دیده می شن، حتی اگر همه چراغ ها خاموش باشن! عکس ها مشکوکه! این آسمون رو فقط در نقاط دنج طبیعت و با فاصله زیاد از شهرها می تونید ببینید
    • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      53 5
      شما مثل این که فکر میکنید آسمان شهر های بزرگ کشورهای دیگر مثل تهران آلوده است شما اگر با پرواز از روی شهر لس آنجلس رد شید اون وقت می فهمید که هوای اونجا مثل هوای مناطق به قول شما دنج تمیز است. این رو هم بگم که شما در هیچ جای دنیا به جز ایران دیگه این مینی بوس های قدیمی تجریش درکه و اتوبوس های داغون دانشگاه ها و مراکز دولتی رو به این تعدا د نمی تونی ببینی حتی تو افغانستان.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      36 2
      کاربر محترم، همان‎طور که در پاراگراف دوم متن فوق می‏توانید مطالعه کنید، این تصویر ترکیبی است از تصاویر آسمان تاریک مناطق دارای عرض جغرافیایی یکسان که روی تصاویر شهر مونتاژ شده‏اند. توجه داشته باشید که تمام شهرها و کلان‎شهرهای بزرگ دنیا به دلیل آلودگی نوری از نعمت مشاهده آسمان تاریک محرومند.
  • شيفته ي آسمان IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    21 1
    خيلي عاليه.كاش ما هم در ايران همچين كاري رو انجام بديم.متاسفانه در حالت معمولي آلودگي نوري خيلي زياده و تقريبا خيلي از اجرام خوشگل آسمون ديده نميشن.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    8 24
    عکس ها های هوا معلومه عکس های کهکشانه فتوشاپ شده چون وقتی به اسمون نگاه کنی این همه ستاره دیده نمیشه!
    • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
      1 0
      اصل این خبر رو خوندم، عکس ها واقعا فتوشاپ هست. هیچ کس هم نگفته که واقعیه.
  • حیان IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    7 23
    یک مطلبی را می خواهم بگویم مطمئن باشید هر انچه که ما داریم و هستیم ان چیزی است که می خواهیم پس یک بار برای همیشه رویکردتان را تغییر دهید و خود زنی نکنید یکبار خودتان را نه به عنوان مسافر بلکه به عنوان یک کارمند کارگر فروشنده شاغل در همین شهر ها تصور کننید انوقت می فهمید که ساکن این شهر ها بودن خیلی فرق دارد با توریست بودن یا بیننده ماهواره بودن خودتان را یک کارگر شیشه شور تصور کنید که باید در یک روز زمستانی کل یک برج را تمیز کنید انوقت محکم روی صندلیتان خودتان را محکم می کنید و با لبخند به ایرانی بودن افتخار می کنی!!!
    • بدون نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      25 3
      البته ایرانی بودن افتخار نداره چون من و شما توی ایرانی بودنمون نقشی نداشتیم. بهتره خودمون رو اصلاح کنیم که اسم ایران به داشتن ماها افتخار کنه. ورزشکاری که مدال طلا میگیره اسم ایران رو میبره بالا ، نه ورزشکاری که به ایرانی بودنش افتخار کنه!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    18 4
    هرچقدر هم تاریک باشه چنین منظره ای بدون چشم غیرمسلح قابل روئت نیست. این عکس ها توسط دوربین های حرفه ای گرفته شده و باید مقداری از عکاسی نجومی بدونی
    • بدون نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      15 1
      'بدون چشم غیر مسلح ' رو خوب اومدی.
  • امیر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    11 1
    تصاویر به گفته شما واقعیه ولی یکجوریه ادم فکر میکنه کامپیوتریه. . . . انصافا خیلی قشنگه
  • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    1 1
    با سلام خدمت دبیر محترم سرویس دانش خبرانلاین چرا هیچ خبری از ارسال میمون به فضا که فیلم اون هم منتشر شده نمی گید؟ اگر قبول ندارید خوب چرا دلیلتون رو بیان نمی کنید؟
  • nasim A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    چقدر خوب زیباییهای آسمون معلوم شد !