چراغ‌های خیابان از جمله نورهای مصنوعی زندگی مدرن هستند که روی زندگی و رفتار موجودات مختلف موثرند. آن‌ها با جذب حشرات و بر هم زدن گروه‌های آن‌ها، ما را با بحران تنوع زیستی حشرات روبرو خواهند کرد.

بهنوش خرم‌روز: در مورد انواع و اقسام آلودگی زیاد می‌شنویم: ‌آلودگی هوا، آلودگی آب‌ها، آلودگی صوتی و البته آلودگی نوری. با رشد و توسعه شهرها و افزایش خیابان‌هایی که با نور چراغ در شب‌ها روشن می‌مانند، معنی شب‌های کره زمین و به دنبال آن، رفتار برخی موجودات ساکن زمین دستخوش تغییراتی شده که در نهایت، به ضرر خود ما انسان‌ها تمام خواهد شد.
به گزارش دیسکاوری، چراغ‌هایی که برای روشن کردن خیابان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم،‌ ترکیب گروه‌های حشرات را بر هم می‌زنند و این موضوع که شاید در نگاه اول چندان هم مهم به نظر نرسد، روی همه چیز، از پرندگان خوش‌صدا گرفته تا ما انسان‌ها تاثیر می‌گذارد.
مطالعه جدید محققین نشان می‌دهد که هم حشرات شکارچی و هم حشراتی که بیشتر نقش جمع آوری کننده را دارند، جذب نور شده و در اطراف لامپ‌ها جمع می‌شوند. همچنین این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که ترکیب گروه‌های حشرات تحت تاثیر لامپ‌ها قرار دارد.
در واقع، نورهای مصنوعی، از لامپ‌های کنار خیابان گرفته تا سایر شکل‌های آن، کل اکوسیستم را دستخوش تغییر می‌کنند. توماس دیویس، سرپرست این مطالعه در این‌باره می‌گوید: «طیف تاثیرات آلودگی نوری واقعا بسیارگسترده و متنوع است. آلودگی نوری روی موارد بسیاری از جمله موفقیت در تولید مثل لاک‌پشت‌های دریایی، زمان‌بندی پرندگان آوازخوان و حتی فیزیولوژی بدن انسان تاثیر می‌گذارد.»
دیویس، محقق پست‌دکترا در موسسه محیط و تاب‌آوری دانشگاه اکستر به اتفاق همکارانش بر این باورند که ما با یک بحران تنوع زیستی حشرات روبرو هستیم. حتی اگر به چشم ما نیاید، ‌حشرات سرویس‌های حیاتی به انسان می‌دهند، مانند سهمی که در گرده‌افشانی دارند و نیز تجزیه بقایای مواد مختلف به مواد آلی.
دیویس و همکارانش جاناتان بنی و کوین گاستون حشرات بسیاری را بر روی زمین‌های سبز زیر و بین لامپ‌های خیابانی در هلستون واقع در کورنوال انگلستان مورد مطالعه قرار داده‌اند. گروه‌های حشرات به مدت سه روز و سه شب به حال خود رها می‌شدند و 30 دقیقه قبل از طلوع و غروب خورشید مورد بررسی قرار می‌گرفتند. همچنین میزان گیاهان موجود در منطقه هم در مطالعه در نظر گرفته می‌شد.
در طول این مطالعه، 1194 بی‌مهره که روی زمین زندگی می‌کنند، از 60 گونه مختلف جمع‌آوری شد. تعداد آن‌ها با نزدیک شدن به چراغ‌های خیابان، به شدت افزایش می‌یافت، مهم نبود در چه ساعتی ازشبانه‌روز باشد. عنکبوت‌ها، مورچه‌ها، سوسک‌های خاکی، وودلیس‌ها و انواع حشرات خانواده سخت‌پوستان مانند کک، بیشترین وفور را داشتند.
دیویس توضیح می‌دهد:‌ «این گونه‌ها در مقایسه با سایرین بیشتر حرکت می‌کنند. به همین دلیل هم با احتمال بالاتری با محل‌های متنوعی برای زندگی مواجه می‌شوندکه میزان متفاوتی از نور دارد و می‌توانند بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند. این که چرا این موجودات در قسمت‌های پرنورتر بیشتر یافت می‌شوند را هنوز نمی‌دانیم. تحقیقات تازه شروع کرده‌اند به روشن کردن این موضوع که گونه‌های بزرگ‌تر با چشمان حساس‌تر، در برابر چراغ‌های خیابانی آسیب‌پذیرترند و این مطالعه هم، نشان می‌دهد که مهره‌داران متحرکی که جثه‌های بزرگ‌تری دارند، چه جمع‌آورنده باشند و چه شکارچی، به سمت این نورها جذب می‌شوند، چه سوسک خاکی باشند و چه عنکبوت».
به همین نسبت، افرادی که خانه‌هایشان به چراغ‌های خیابانی نزدیک‌تر است، با احتمال بالاتری با حشرات و حتی بیماری‌هایی که آن‌ها می‌توانند انتقال دهند، مواجه می‌شوند. برای نمونه مطالعه جدید دیگری نشان می‌دهد که تریاتوما دیمیدیت، حشره‌ای که می‌تواند بیماری چاگاس را منتقل کند (یک بیماری عفونی، التهابی)، به خانه‌هایی هجوم می‌برد که به چراغ‌های خیابان نزدیک‌ترند.
پیش‌بینی می‌شوند که مشکلات مرتبط با این چراغ‌ها روز به روز از این هم بیشتر شود، چرا که تخمین‌های اخیر، میزان افزایش نورهای مصنوعی در سراسر جهان را سالانه 6 درصد برآورد می‌کنند.
دیویس می‌گوید: «ما باید در مورد مواردی که زندگی گروه‌های بی‌مهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نگران باشیم. همچنین باید در مورد تاثیر چراغ‌های خیابان بر سایر گونه‌ها هم نگران باشیم». پیشنهاد وی هم این است که در مواردی که مصرف کم است،‌ چراغ‌ها خاموش شوند، شدت نور کم‌تر شود و در مجموع، میزان نورهای مصنوعی در محیط کاهش یابد.
جان هاپکینز، مشاور اول نچرال اینگلند با نتیجه‌گیری مطالعه موفق است و آن‌ را مطالعه‌ای مهم در ارتباط با سیاست‌گذاری عمومی می‌داند. وی بر این باور است که چنین مطالعاتی در تصمیم‌گیری‌های محیطی باید در نظر گرفته شوند: «تا به حال مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که نورهای مصنوعی، روی رفتار گونه‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات بسیار متنوعند و طیف گسترده‌ای دارند، از جمله روی رفتارهایی مانند یافتن جفت، مهاجرت و یا رفتارهای مربوط به شکار موثرند».
وی می‌افزاید: «در حال حاضر، مشکل، فهمیدن معنای این تغییرات گسترده در بین گونه‌های مختلف، برای کارکرد اکوسیستم است. مطالعات اخیر بیش از قبل نشان می‌دهند که نورهای مصنوعی، اکوسیستم را عمیقا تحت تاثیر قرار می‌دهند. به علاوه، با این که حشرات ممکن است موجودات پستی در چرخه زندگی به نظر برسند و ما اهمیت زیادی به آن‌ها ندهیم، اما در بسیاری از اکوسیستم‌ها، همین تغییرات روی زندگی پرند‌ه‌ها و انسان‌ها تاثیر می‌گذارد». 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =