اگر روزی بفهمید دنیایی که در آن زندگی می‌کنید چیزی جز یک شبیه‌سازی رایانه‌ای نیست، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ احتمال واقعیت داشتن چنین چیزی چندان هم دور از ذهن نیست؛ هرچند راهی هم برای دریافتن آن وجود دارد.

محمود حاج‌زمان: سه‌گانه محبوب ماتریکس دنیایی مجازی را به تصویر می‌کشید که در آن، انسان‌ها درون یک واقعیت شبیه‌سازی شده که توسط ماشین‌های هوشمند خلق شده بود زندگی می‌کردند. اکنون، یک استاد فلسفه و گروهی از فیزیک‌دانان این ایده را مطرح کرده‌اند که شاید ما واقعا درون یک جهان خلق شده توسط رایانه‌ها به نام Lattice (شبکه) زندگی می‌کنیم. علاوه بر آن، ما قادریم تا آن را شناسایی و آشکار کنیم.
به گزارش دیسکاوری، در سال 2003 / 1382 فیلسوف انگلیسی به نام نیک بوستروم مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن این مساله را مطرح کرده بود که شاید ما واقعا درون یک شبیه‌سازی عددی رایانه‌ای زندگی می‌کنیم. بوستروم برای اینکه به ایده خود پیچیدگی ترسناک نامانوسی نیز ببخشد، پیشنهاد کرده بود که نوادگان دور بسیار پیشرفته ما ممکن است چنین برنامه‌ای را ساخته باشند؛ با این هدف که گذشته را شبیه‌سازی، و نحوه زندگی نیاکان دور خود را دوباره بازآفرینی کنند.
وی احساس می‌کرد که چنین آزمایشی برای یک تمدن فوق پیشرفته اجتناب‌ناپذیر است. بوستروم استدلال کرد که اگر چنین اتفاقی تا کنون نیفتاده باشد، به این معناست که بشریت هرگز به اندازه کافی تکامل نیافته و ما محکوم بوده‌ایم تا یک گونه با دوران حیاتی کوتاه باشیم.
حتی برای اینکه پا را از این فراتر گذاشت، می‌توان فرض کرد که هویت‌های هوش مصنوعی که نوادگان دور ما به شمار می‌روند؛ خیلی کنجکاو بودند که در زمان به عقب باز گردند و جهان نیاکان بیولوژیک خود را شبیه‌سازی کنند.
 

واقعی، مضحک و امکان‌پذیر
این موضوع مضحک و عجیبی است، اما اخیرا گروهی از فیزیک‌دانان دانشگاه واشنگتن اعلام کرده‌اند که آزمایش بالقوه‌ای وجود دارد که با انجام آن می‌توان دریافت که آیا ما واقعا درون شبکه زندگی می‌کنیم یا نه. نکته طعنه‌آمیز این است که چنین مشاهده‌ای، نخستین مدرک علمی از طراحی هوشمندانه‌ای است که پشت کیهان وجود دارد.
گروه دانشگاه واشنگتن همچنین پیشنهاد می‌کند که هویت‌های فوق هوشمند که از جهان خود خسته شده بودند، شبیه‌سازی‌هایی عددی انجام داده‌اند تا تمام احتمالات ممکن را در چشم‌انداز فضای کوانتومی زیرساخت خود (که مهبانگ از آن تراوش کرده است) سیاحت کنند. آنها می‌گویند: «این احتمالا ژرف‌ترین تلاشی است که توسط یک گونه دارای قوه ادراک انجام شده است.»

پیش از آنکه این ایده را به عنوان یک دیوانه‌بازی تمام عیار کنار بگذارید، بهتر است بدانید که واقعیت وجود چنین «شبه‌جهانی» ممکن است بسیاری از معماهای وهم‌آور کیهان را حل کند. حدود بیست مورد از ثابت‌های بنیادین کیهانی در بازه‌ای چنان محدود و دقیق قرار گرفته‌اند، که تصور می شود تنها دلیل آن سازگاری داشتن با پیدایش حیات است. در یک نگاه، این موضوع به همان اندازه که بتوان تعادل خودکار را روی نوک آن برقرار کرد، غیرممکن است. کافی است تنها یکی از این ثوابت را اندکی تغییر دهید تا حیاتی که ما می‌شناسیم دیگر وجود نداشته باشد. حتی ستارگان و کهکشان‌ها نیز دیگر نخواهند بود. این چیزی است که اصل پیدایش انسان نامیده می‌شود.
 

چرا من؟ چرا الان؟
کشف انرژی تاریک در بیش از یک دهه قبل، عجیب و غریب بودن جهان را بیشتر کرد. این نوع از «ضد گرانش» که مشغول از هم گسیختن ساختار فضا-زمان است، نزدیک‌ترین چیز به این مفهوم است که «هیچ چیز نیست و در عین حال چیزی هست». این انرژی از خلاء فضا، از نظر اندازه 60 مرتبه ضعیف‌تر از چیزی است که فیزیک کوانتوم پیش‌بینی می‌کند. کیهان‌شناس برجسته، مایکل ترنر، انرژی تاریک را به عنوان «ژرف‌ترین معمای تمام دانش» رتبه‌بندی می‌کند.
ما همچنین در زمان خاصی از تاریخ جهان زندگی می‌کنیم که طی آن و تحت اثر انرژی تاریک، جهان از شتاب کندشونده به شتاب تندشونده تغییر وضعیت داده است. واقعا آدم احساس می‌کند باید فریاد بزند: «چرا من؟ چرا الان؟»
اگر انرژی تاریک تنها اندکی قدرتمندتر بود، جهان حتی پیش از آنکه ستارگان شکل بگیرند از هم گسیخته بود. اگر هم اندکی ضعیف‌تر بود، جهان مدتها پیش رمبیده و مهبانگی دیگر ایجاد کرده بود. اندازه ضعیف باورنکردنی آن به عنوان مدرکی ضمنی برای جهان‌های موازی در نظر گرفته شده است، که هر کدام انرژی تاریک خود را دارند که می‌تواند مخرب هم باشد. مثل این است که بگوییم در میان انبوه جهان‌های موازی، این جهان ماست که بخت‌آزمایی را برده و تمام پارامترهای فیزیکی مقداری را به خود گرفته‌اند که ما بتوانیم وجود داشته باشیم.
در نهایت؛ یک جهان مصنوعی می‌تواند پاسخی برای پارادوکس فرمی باشد (اینکه پس بقیه موجودات هوشمند فضایی کجا هستند)، چرا که در حقیقت ما در این دنیا تنها هستیم. این جهان توسط اولاد بسیار دور خود ما، به طور اختصاصی برای ما ساخته شده است.
 

شاهد خبرچین
در حال حاضر، ابر رایانه‌هایی که از تکنیک تاثیرگذار «کرومودینامیک کوانتومی شبکه‌ای» استفاده می‌کنند، تنها می‌توانند بخش کوچکی از جهان را شبیه‌سازی کنند. به گفته مارتین ساویج، فیزیک‌دان دانشگاه واشنگتن، این مقیاس تنها اندکی بزرگ‌تر از هسته اتم‌ها است. فرا‌رایانه‌های (Mega-Computers) آینده خیلی دور احتمالا می‌توانند اندازه این شبه‌جهان را گسترش دهند.

اگر ما در چنین برنامه‌ای زندگی می‌کنیم، به گفته محققان شاهد خبرچینی برای شبکه زیرساخت مورد استفاده در مدل‌سازی پیوستار فضازمان آن وجود دارد. این ردپا یا امضاء می‌تواند خود را به صورت محدودیتی در انرژی پرتوهای کیهانینشان دهد. این پرتوهای ساختگی به صورت قطری در جهان مدل حرکت می‌کنند و در تمام جهات اندرکنش یکسانی ندارند؛ واین بر خلاف آن چیزی است که دانشمندان بر اساس کیهان‌شناسی فعلی انتظار آن را دارند.
اگر چنین نتایجی را بتوان اندازه‌گیری کرد، فیزیک‌دانان مجبور خواهند بود تا تمام توضیحات طبیعی دیگر چنین نابهنجاری را به نفع ایده طراحی هوشمند کنار بگذارند.
اگر جهان ما یک شبیه‌سازی باشد؛ پس آن هویت‌های هوشمندی که آن را کنترل می‌کنند؛ می‌توانند شبیه‌سازی‌های دیگری را برای خلق جهان‌هایی موازی با ما انجام دهند. در این صورت و بدون هیچ شکی، می‌توان ایده جهان‌های موازی را صرفا یک «پردازش موازی کلان» نامید.
 

شبکه لایه لایه
اگر تمام چیزهایی که تا اینجا بدان اشاره شد برای منفجر شدن مغز شما کافی نیست، بوستروم سطوح واقعیت «ردیفی» را تصور می‌کند. وی می‌گوید: «ما می‌توانیم فکر کنیم انسان‌هایی که شبیه‌سازی ما را اجرا می‌کنند، خود موجوداتی شبیه‌سازی شده باشند؛ و خالقان آنها نیز ممکن است موجوداتی شبیه‌سازی شده باشند. جای کافی برای تعداد بی‌شمار از سطوح واقعیت وجود دارد، و این تعداد با گذشت زمان می‌تواند افزایش یابد.»
برای اینکه مساله از این هم پیچیده‌تر شود، بوستروم سلسله مراتبی از الهه‌های باستانی را تصور می‌کند. وی می‌گوید: «به نوعی انسان‌هایی که یک شبیه‌سازی را اجرا می‌کنند همچون یک الهه‌اند. با این وجود، تمام نیمه‌الهه‌ها به جز آنهایی که در سطح بنیادی واقعیت قرار دارند، در معرض مجازات توسط الهه‌های قدرتمندتر سطوح پایین‌تر هستند.»
اگر جهان‌های موازی همگی بر روی یک پایگاه رایانه‌ای یکسان در حال اجرا باشند، آیا می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد؟ اگر این چنین باشد، بهتر است امیدوار باشیم که مامور اسمیت دیوانه ماتریکس هیچگاه صورت خارجی و مادی به خود نگیرد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احسان از مشهد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    واقعا خجالت آورین با این تحلیلتون.شما دین دارید.اعتقاد به قرآن و ....تحلیل شما چیزی شبیه کفر و انحراف افکار از ذات هستی است
    • هادی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      189 5
      اسم درست فیزیک دان خاطرم نیست. اما ایشون در اوایل پیدایش فیزیک کوانتوم از مخالفان سر سخت اون بود و برای رد اون، یک سری آزمایشات بسیار دقیق طراحی کرد که مفاهیم مکانیک کوانتوم به شدت در اون به چالش کشیده می شدند. اما بر عکس انتظار دانشمند، درستی فیزیک کوانتوم در این آزمایشات به تصدیق رسید و دانشمند مربوطه به همین دلیل موفق به دریافت جایزه نوبل شد!! گروهی در دانشگاه واشنگتن، بر اساس این ایده "شاید ساده انگارانه و بسیار نادرست" دارن آزمایشی بسیار پیچیده و جالب طراحی می کنن تا انجام بدن و کسی هم نمیدونه اونها با انجام این آزمایشات چقدر قدرت علمی و درک خودشون رو از جهان افزایش خواهند داد. اون وقت تمام کاری که شما و دوستان دیگر انجام میدید، جبهه گرفتن و متهم کردن و .... است. واقعا حیف....
    • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      تعصب نابود کننده است، خود قرآن می فرماید فکر کنید و تحقیق کنید.
    • دبیر سرویس دانش EU ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      کاربر محترم و دیگر دوستان معترض به این مطلب ایده مطرح شده در این مقاله یکی از فرضیات متعددی است که علاوه بر برخی فیلسوفان، فیزیک‌دانان نظری نیز مطرح کرده‌اند (همانند جهان‌های موازی) . مطرح شدن ایده‌های عجیب و غریب این‌چنینی در طول تاریخ و تلاش برای تایید یا رد آنها باعث پیشرفت علم و فناوری در طول تاریخ شده است. در این مطلب نیز گفته شده که روشی برای پاسخ به این ایده پیدا شده است که بر پایه حل عددی معادلات مکانیک کوانتومی و شبیه‎سازی عالم است. دقت کنید که سوال مهم این مطلب این است که چطور قوانین و ثوابت بنیادی عالم ما این‌قدر دقیق تنظیم شده که حیات بتواند در آن شکل بگیرد. در هیچ جای مطلب هم پاسخ قطعی به آن داده نشده است. اصدالبته که پاسخ این سوال از نظر مذهبی کاملا مشخص است.
    • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      91 34
      اخرش به تسلسل و دور باطل کشیده شد. اینکه شبیه سازی شده خود از سوی موجودی شبیه سازی شده و... نشان از سردرگمی نویسنده است.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      33 59
      سلام به همه دوستان ایات قران و روایات متعدد تاکید میکنند که ما در این جهان تنها نیستیم.ودیگر اینکه قطعا عوالم وجودی متعدد و در ذیل هم هستند و هستی نیز دارای مراتب متعدد است.همچنین عوالم وجودی با وسائط فیض توسط پروردگارتدبیر میشوند چیزی که ازانها به نام عقول مجرده یا ملائکه وتعبیر میشود و همچنین حقیقا انسان کامل به هرحال این تحقیقات خط بطلان بر وجود تصادفی عالم میکند .بشر با پیشرفت علم به رموز هستی پی میبرد و انرا رمز گشایی میکند اما اشکال از انجا ایجاد میشود که به علت نبود بینش الهی از ربط ان به مبدا غافل میشود به هرحال ان وجود هوشمند مدبر عالم همان چیزیست که درمذهب به ان خدا میگویند در فلسفه اسلامی واجب الوجود اینکه از کشف چنین نظم عظیمی به تشکیک در وجود خوشان میرسند هم از نادانیست
    • مجید IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      36 5
      سلام خدمت آقا احسان و همه دوستان عزیز خبر آنلاین تمامی علم کامپیوتر ساختارش در انسان و محیط اطرافش قابل لمس است. بلواقع کامپیوتر یک ابزار با شعور است. که اتفاقا شعوری که در کامپیوتر استفاده شده دقیقا از لحاظ ساختار با شعور انسان یکی است. دوست داشتید می تونم چند مثال واضح بزنم
    • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      70 5
      فقط تعصب. بابا شاید دارن ی کاری می کنن که خیلی چیزها رو ثابت کنه! خدا 1 دقیقه تفکر رو بیشتر از 70 سال عبادت دوست داره
    • محسن IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
      32 7
      شما اگر تا انتهاي مطلب را بخوانيد تنها يك نتيجه حاصل شده است اين كه اين جهان و حيات محصول موجود يا وجودي بسيار هوشمند و تواناست. شما آن را هرچه بناميد مجبوريد وجودش را بپذيريد.
    • آتیلا A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
      33 11
      الان قرن 21 هستش و علم کاملا پیشرفت کرده لطفاً حرفای قرون وسطایی نزنین
    • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
      8 2
      افرین
  • اهوازی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    این نوع پوچ گرایی مدرن است که خالق یکتا را میخواهد انکار کند ولی دلیل قانع کننده حتی برای خودش هم ندارد البته به نظر من ریاضی که ما میخوانیم یک اشکال عمده دارد زیرا بارها دیدیم که این ریاضی نمیتواند جوابگوی خیلی از مسائل ما باشد و به همین خاطر است که در محاسبات فیزیک و یا شیمی از بعضی مقادیر و یا فاکتورها صرفنظر می کنیم تا بتوانیم حل مسئله مان را توجیه کنیم و این ضعف ریاضی و علوم محاسباتی کنونی ما را می رساند
    • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      99 18
      اتفاقا من فکر میکنم خودش رفتن به سمت یه استدلال برای وجود خداست. تا حالا علم کاملا وجود یک موجود هوشمند پشت سر این کیهان رو رد میکرد حالا میگه احتمال داره همه جهان یه شبیه سازی توسط موجودات هوشمند باشه. باید دید بعدش کجا میخوان برن. زود همه چیزو زیر سوال نبرید
    • اهوازی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      13 51
      وقتی یک اصلی برای ما معلوم باشد چه لزوم دارد باز آن را اثبات کنیم و علم بشری تا کنون چیزی را رد نکرده فقط گفته نمیدانم , و به نظرم شناخت بیشتر خدا از راه شناخت خود است درست ولی اینکه بگوییم فرزندان ما این مثلا برنامه را درست کردند و آنها نیز توسط دیگران و دیگران هم توسط یه کسانی دیگر فقط سردرد آدم را بیشتر میکند و قبول کردن خدای یکتا همان گونه که ما قبول داریم بهتر است و در کنار این قبول کردن تحقیق و پژوهش کنیم و از علوم خدادادی موجود سر در بیاوریم باعث پیشرفت بشر خواهد بود
    • ریاضی محض IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      41 5
      (اهوازی) ریاضی نمیخونی .... اگه میخوندی نمیگفتی : (البته به نظر من ریاضی که ما میخوانیم یک اشکال عمده دارد زیرا بارها دیدیم که این ریاضی نمیتواند جوابگوی خیلی از مسائل ما باشد ) همین استدلال شما از لحاظ منطقی مشکل داره .... دنیا داره به سمت ریاضیات حرکت میکنه چون تنها علمی ( منظورم علوم پایه و تجربی و مهندسی) که میشه گفت دقیقه ریاضیه ، چون بر پایه بدیهیات بوجود اومده ....
    • اهوازی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      13 34
      ریاضی محض اتفاقا من دبیرستان ریاضی بودم و دانشگاهم هم مکانیک خوندم و اما درمورد ریاضی من در این که همه چیز بر اصل محاسبات است و منطق ریاضی دارد موافقم ولی نه این ریاضی که ما در حال حاضر میخونیم این ریاضی برای خیلی از نیازهای ما کشش ندارد بخاطر همینه که ما با صرفنظر از بعضی مقادیر میخواهیم واقعیاتی که میبینیم را توجیه کنیم
  • ببخشید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    ببخشید در این تحلیل شدا خدا کجا تشریف دارند؟
    • homa IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      102 9
      چرا همه چیزو با هم قاطی می کنید.... برای ذهن های محدود ما خدا فقط در قالب ظرفیت مغزیمان قرار دارد.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      12 2
      با سلام اینگونه مسائل و تلاش برای اثبات یا نفی اونها یکی از جذاب ترین قسمت های علمه. اما بنده به عنوان یک فرد متدین خواهش دارم از بعضی دوستان و اون اینه که با دید منفی به این مباحث نگاه نکنید. چرا که خداوند صرفا همان الله مورد نظر شما نیست که از طریق خانواده و محیط به آن رسیده اید. خدا برای هر کس متفاوت است اما در اصل یک حقیقت واحد میباشد. اگر باور داریم هر انچه هست افریده اوست پس با بررسی هر چیزی به حقیقت خداوند میتوان رسید. و از نظر بنده علم فیزیک از ان دست مواردیست که به شدت ظرفیت اثبات مبدا هستی و خداوند را دارد. تعصب را کنار بگداریم مسلما نتایج شگرفی خواهیم گرفت و ابعادی از خود و هستی را خواهیم شناخت که الان تصورش برایمان مشکل است. پرحرفی بنده را ببخشید موفق و آرام باشید :
  • Max IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    55 19
    خيلي جالب بود. احتمالا 21 دسامبر قراره اين نرم افزار اجراش تموم بشه.
  • حامد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    81 12
    دوستانی که دنبال نقش خدا تو این قضیه (به فرض درست بودن) هستند، به این سوال جواب بدن که وقتی ما یک موجودی رو شبیه سازی میکنیم، خدا کجاست؟ مطمئنا اگر این فرضیه درست باشه، منکر وجود خدا نمیشه
  • مسعود IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    39 7
    خیلی ها این موضوع رو خیلی وقت پیش فهمیدند شمام می رسید بهش
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    ببخشيد مردم كم مشكل ندارن كه اين اراجيف رومنتشرمي كنيدشايعه نابودشدن زمين كم بوداين يكي هم بهش اضافه شدچرادائما"باعث ميشين كه مردم دچاراضطراب واسترس بشن
    • رامین IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      63 8
      ببخشید چه استرسی؟ این فرضیه استرس زا بود؟
    • keivan NL ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      72 3
      دوست عزیز، قرار نیست هرچیزی که برای ذهن من و شما سنگینه اراجیف باشه. و قرار هم نیست هرچی که توی دنیای اینترنت منتشر شد بخونیم و دچار استرس بشیم. خب بخون، اگه خوشت اومد قبول کن، اگر خوشت نیومد قبولش نکن. چه اصراری داریم که دنیا رو اونقدر کوچیک و ساده کنیم که در ذهنمون بگنجه؟؟؟ اینکه بگیم "همه چی دست خداست" خیلی راحت تره تا اینکه فکر کنیم و بیندیشیم. کاش کمی بیشتر فکر کنیم و بیشتر به بقیه انسانها احترام بگذاریم.
  • امید IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    125 8
    متاسفانه نظرات ارسالی افسوس برانگیز است که ما هنوز در دوران ماقبل تاریخ زندگی میکنیم و اگر گالیله ای نظر فیزیکی .... دهد باز او را محکوم خواهیم کرد. دوستان نظریه های علمی در دو حالت پیش میروند یا دلایل نظریه ها در دنیای واقعی مصداق پیدا میکند و نظریه به یک اصل تبدیل میشود و یا با شکست مواجه میشود. چه ارتباطی به دین و دینداری دارد . یکم سطح شعورمان را بالاتر بیریم و مسائل را از منظر خودشان بررسی و اعلام نظر کنیم ...
    • اهوازی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      14 60
      آقا امید هر کسی ژست نظریه پردازی که گرفت را چون اونوری هست را که نباید به اسم تحقیقات گذاشت همین خودم بارها با خودم فکر کردم ممکن است تو همین الکترون ها و اتم ها جهان ها و موجوداتی زندگی بکنند ولی این فقط خیال پردازی خودم است و کسی هم نمیتواند قبول و یا آن را رد کند میشه به این کارم و این اندیشه ای که کردم کار علمی گفت ؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      0 0
      ذاست میگی
  • رضا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    30 5
    جالب بود.دوستان اين در حد يك نظريه است.مسلما خداوند نيز جهت خلق جهان و هدايت آن داراي علمي عميق ميباشد كه از ذهن و تصورات ما به شدت فاصله دارد. نميشود تمام تلاش هاي بشري را كه در جهت كشف چگونگي خلق جهان است به واسطه ناداني خود قضاوت كنيم.آيا واقعا جهاني كه ما در آن موجوديت داريم با جهاني كه خداوند در آن موجوديت دارد يكي است؟ ....
  • سلام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    15 98
    چرت و پرت
    • doodoo IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
      17 2
      معلومه بهش فک نکردی داداش...
  • یاشار IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    98 7
    بسیار مقاله جالبی بود....بعضی ها که این مقاله رو میخونن چون نمیتونن فراتر از اون محدودیتی که از اول تو مغزشون بوده برن,این چیزها براشون ترسناک میشه و انتقاد میکنن....نمیگم که من خیلی فهمیده هستم و کل این مقاله رو نتونستم درک کنم ولی حداقل هیچ چیز رو تا ثابت نشده نه تائید میکنم نه تکذیب.
  • بدون نام US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    59 6
    نرجمه زیبایی بود. ممنون.
  • ح IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    16 47
    سلام شاید بوستروم خیال پردازی کرده باشد اما کسانی که در فضای غلبه تفکر داروینی بدنبال راه حلی برای تکامل هوشمند جهان هستند و در عین حال دوست ندارند حقیقتی بنام خدا را اثبات کنند به نظرم بهانه خوبی پیدا کرده اند چون اگر از این به بعد سخن از آفرینش هوشمند به میان بیاید می توانند این احتمال را که لعاب علمی بودن هم دارد مطرح کنند تا مسیر الحاد همچنان باز باشد
    • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      56 3
      یادمون باشه گالیله ... هم وقتی نظرشو گفت کلیسا ... با اون مخالفت کرد. اما آیا واقعا زمین صاف است؟؟؟؟!! اینقدر متعصب نباشین به دین.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    32 3
    این یه تئوری با مفروضات خاص و پیش بینی های مشخصه. فکر نمیکنم در مفروضات این تئوری چیزی عجیب تر از سایر تئوریها وجود داشته باشه. البته پیامدها و پیبش بینی های نظریه جالب توجه و شگفت آوره. اما مفروضاتی که منجر به این نتایج شدن از جنس همان مفروضاتی هستن که در باقی تئوریها میبینیم. نسبیت خاص و عام، مکانیک کوانتومی، نظریه جنبشی گازها و ....درمفروضات هیچ یک از این تئوریها وجود خدا در نظر گرفته نشده است.
  • بدون نام US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    70 6
    من نمی دانم چرا اگر ما در مورد علومی مثل فیزیک و ریاضی اطلاعاتی نداریم و نخصصمان در رشته های دیگر است باید به خود اجازه دهیم به راحتی کار یک سری دانشمند را زیر سؤال ببریم و هزار تا تهمت به آن بزنیم. این آزمایش چه ربطی به دین و اعتقادات دارد؟ اگر هم ما واقعا درون یک شبیه ساز داریم زندگی می کنیم باز آن شبیه ساز و سازندگانش مخلوق خدا هستند پس این موضوعات با هم منافاتی ندارند. ثانیا حتی اگر دانشمندانی که این آزمایش را دارند انجام می دهند به خدا هم اعتقاد نداشته باشند به من و شما چه ارتباطی دارد؟ این مقاله فقط دارد شرح یک آزمایش علمی را می دهد بدون اینکه بگوید آیا جنبه های مرتبط با اعتقادات آن درست است یا خیر. لطفا کمی صبور باشیم دوستان و بعد از خواندن دو تا کتاب در هر خوزه ای اظهار نظر نکنیم.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    54 3
    آدمی از شک به یقین میرسه دوستان.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    45 15
    انسان از زمانی دچار خطا و اشتباه شد که جهان بیرون را بزرگتر از جهان درون خود دید. (علامه جعفری)
    • محمدعلی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      19 2
      املا درسته و اینکه انسان موجودی ناشناخته است
  • bibi IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    40 3
    در اين جو عوام فريبانه ايي كه من زندگي ميكنم. اين شكل تحليل هاي نسبتا تخيلي يه جورايي دل آدمو خنك ميكنه .از اين كه چنين ذهن هاي خلاق و دوست داشتني وجود دارند كه دنيا رو شكل ديگه ايي متصور ميشن من يكي رو كه به وجد مياره. يه فكر تازه و تخيلي كه ميتونه واقعي هم باشه. باور كنيد اين جور تحليل ها اعتقادات منو تضعيف نميكنه ....
  • homa IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    43 11
    آخرش معلوم میشه همه دنیا توی یک لوله آزمایش داره تکون میخوره!
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    52 18
    بسمه تعالی حضرت صادق (ع) در توضیح الحمد لله رب العالمین می فرماید خداوند دوازده هزار عالم دارد که یکی از آن عالم ها تمام این افلاکی است که شما می بینید. و افراد آن عالم ها از عالم های دیگر خبر ندارند. نگاه بسیار جالبی است . دوستان می توانند در مورد شرح بیشتر این حدیث به تفسیر المیزان مراجعه کنند. شاید باید احادیثی این چنینی را دوباره مورد ملاحظه قرار داد و جهان بینی خود را وسیع تر کرد و نظریه هایی که ژول ورنی به نظر می آید را هم مورد تمسخر قرار نداد. ضمن آنکه معنای الله اکبر این است که هر قدر جهان ها را بزرگ و وسیع تصور کنیم، باز خداوند بزرگتر است و اتفاقا خدای دانشمندانی که جهان ها را بی نهایت می دانند بزرگتر از خدایی است که به اندازه یک محله یا حد اکثر انن افلاک بزرگ است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    32 23
    تا دو روز دیگه آدم فضایی ها میان همه چی روشن میشه
  • مهدی US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    38 4
    جا داره بینهایت از ترجمه این مطلب ازتون تشکر کنم . خبر رو تو سایت scienceagogo دیدم ولی متنش یه کم سخت بود . اجرتون با ابا عبد ا...
  • فرهاد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    23 2
    تئوری جهان های موازی معادلات و مسائل بسیار پیچیده ای رو پیش روی دانشمندان باز کرده، که تحقیق و بررسی اونها باعث پیشرفت علم و افزایش توانایی فکری بشر خواهد شد. یک ساعت تفکر بالاتر از 70 سال عبادته! شرطی هم تو این سخن نیست که تفکر باید دینی و مذهبی باشه!
  • رضا -تهران GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    35 4
    مرسی خیلی جالب بود.البته برای اونایی که میفهمد!
  • ناقص IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    26 1
    پس آزمایشاش کو؟ شرح آزمایشات کجاست؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    19 34
    این چرت وپرتای که میگن دنیا تموم شده لطفا به خور مردم ندید دنیا افریننده ای دارد که جز او هیچکس نخواهد فهمید کی پایان میابد اینکه سیاره ای به زمین بر خورد میکتد واهی وپوچ استاز کجا مهعلوم سیاره احتمالی به سیاره ای غیر از زمین برخورد نکند پس دوهزار بده اش به همین خیال باش تا صبح دولتت بدمد اقای فیزیک ندان
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    24 2
    وای خیلی جالب بود مخم داره صوت میکشه سر درد گرفتم فکر کنم سه بار خوندم کیف کردم خیلی باحال بود بازم از این مقاله ها بذارید درسته که من و امثال من علم این مقاله رو نداریم ولی بازم برامون جالبه اینجوری اطلاعاتمون نسبت به دنیای پیرامون بیشتر میشه واقعا متشکرم
  • نیما IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    47 5
    جالب است که ما ایرانیا در همه علوم و فنون اظهار نظر... می کنیم ملت عزیز عیسی به دین خود موسی به دین خود به شما چه ربطی داره یه فیزیکدان چه فکری می کنه اگه مثل شما فکر می کرد که الان وضعیت امریکا هم مثل افغانستان بود
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    38 1
    یک جا جمله ای دیدم که بسیار جالب بود گفته بود دنیا برای کسانی که فکر می کنند کمدی است و برای کسانی که حس می کنند تراژدی.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    14 37
    ولي دقت كرديد؟ روند علمي مدرن حاضره هر افسانه اي رو بپذيره تا نگه «خدا خلق كرده»
    • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      21 4
      معمولا ( نه همیشه) اثبات علمی هر چیزی بالاترین طرفدار و اطمینان رو داره
    • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      40 7
      سه گانه ماتریکس بهترین فیلم تخیلی قرن بیستم از نظر مردم در غرب شد
  • x IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    33 75
    چیزی جز ناقص و غیر کامل و بدون سند و مدرک درست و حسابی اینجا دیده نمی شود و ان هایی که ادعای اکادمیک بودن دارند و خیلی سواد و فلان دارند کمی هم درست به این نوشتار نگاه کنند و اگر چیزی پیدا کردند به دیگران هم نشان دهند و بهتر است اگر صحبت از علم شد سراغ سفسته و از این دست نرویم !!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    13 20
    با سلام خدمت تمامي نظر دهندگان به اين مقاله، من جهت تست اين نظريه يك آزمايش ساده رو برايتان پيشنهاد ميكنم اگه شبي خوابتون نيامد امتحان كنيد. راحت دراز بكشيد و چشمان خود را ببنديد تمركز كنيد، سعي كنيد يك گل و يا هر چيز ديگري را تصور كنيد كه در اين دنيا مانند آن وجود ندارد نه ديده ايد و نه در مورد آن شنيده ايد و فقط مختص ذهن شما باشد با مشخصاتي واضح و رنگ و خواص فيزيكي و (....) مشخص و با وضوح كامل، آيا ميتوانيد ؟ اگر بتوانيد آن شي را تصور كنيد،با اطمينان ميگويم آن شي حتما وجود دارد و اگر وجود ندارد بگرديد،حتما در آينده پيدا خواهيد كرد. و نتيجه اين كه ديوارهاي اين دنيا واقعا محدود هستند و مرزهاي دنياي شما محدوده ذهن شماست و در هر دنيائي با اراده خود زندگي ميكنيد و شايد نويسندگان اين مقاله در
    • بدون نام US ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      7 2
      خوب رفیق. من تصور کردم. این مقاله گفته شاید ما موجودات شبیه سازی شده ای باشیم. حالا این آزمایش شما چی از این مقاله را تست کرد؟ بعد شم شما میگید دیوارهای دنیا محدوده ذهن من هست. ولی من میگم نخیر دیوارهای دنیا قوانین فیزیک است. اگر شما بتونید فکری کنید که خارج از این محدوده فیزیک باشه دو حالت داره یا اینکه اون وجود داره و بطور کامل قوانین فیزیک را نشناخته ای و یا اینکه کلا در واقعیت اجرایی نخواهد شد چون هیچ قانونی اون را توجیح نمی کنه. کسی هم تا حالا نتونسته خلاف این حرف را ثابت کنه. مثلا من فرض میکنم که ذره نوری هست که سرعتش ششصد هزار کیلومتر در ثانیه است. یا تصور میکنم که روی زمینی زندگی میکنم که مثل خورشید داغ هست. تو خودت بقیه اش را تا ته برو......!
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    8 26
    علم و دین دو مقوله ای که طرفداران بسیاری دارند و نباید باهم در بیافتند که پیامدهای وحشتناکی دارد
    • عباس SE ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
      35 5
      شما به عنوان یک دیندار احتمالا از مشخص شدن برنده نبرد بین این دو مقوله وحشت دارید!؟
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    22 2
    بعید نیست,هنوز درک ما از دنیا صفره
  • علی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    22 18
    به نظر دوستان توجه نمیکنن که اول یه فیلم ساخته میشه بعد یه فیلسوف میاد تائیدش میکنه و نظر فلسفی میده و بعدش یه سری فیزیک دان این مسئله رو با یه سری فرضیات و نظریات و شبیه سازی های (معلوم نیست اساس شبیه سازی چی هست) پررنگ میکنن، نمیگن این چیزا علم نیست اتفاقا شبهه همیشه بوده ولی مهم اینکه از شبهه به یقین برسیم نه اینکه تو شبهه باقی بمونیم. امام محمدباقر (ع) در پاسخ به پرسش جابر بن یزید جعفی در این زمینه فرمودند: «گویا تو گمان می ‌کنی خداوند تنها این عالم را آفریده است و گمان می ‌کنی خداوند غیر از شما بشر دیگری نیافریده است. به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم آفریده است و هزار هزار آدم و تو در آخرین این عالم و از آخرین این آدم‌ ها هستی»
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    11 2
    زندگی آیادرون سایه هامان رنگ میگیرد یاکه ماخودسایه های سایه های خویشتن هستیم امکان دارد
  • علی US ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    8 11
    همه چیز در محدوده ی ذهن است وچیزی خارج از آن نمیتونه باشه این فیزیک دانا ن هم دلیلی برای ادعاهایشان ندارند جز افکار ذهنی که هر کس میتونه به شکل ونحوی دیگر ارایه بده وسئوالتی مطرح کنه همه چیز درون خودته وزائیده تفکر وذهن خودته اگه خوب بنگری.
  • فهيمه IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    22 2
    كدوم احمقي كاراكتر منو ايجاد كرده؟
  • محمد US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    20 1
    یادمه بچه که بودم همش خیال میکردم ماآدمامشغول بازی توی یه فیلم هستیم.ولی نمیدونستم کارگردان کیه یا...!!!
  • معین A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    17 2
    من حتی نمیدونم الان که بیدارم واقعی تره یا موقعی که میخوابم واقعی تره !!
  • محمد US ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    14 4
    به نظر من فیلم ماتریکس بسیار فیلم تحسین برانگیزی است که تونسته خیلی از انسانها را به این فکر وادار کنه احتمال همچین دنیائی نیز هست و شاید خود ما نیز در همچین دنیائی زندگی میکنیم. البته این ایده قبل از اینکه در اینگونه آثار نمایانگر باشد در گروهی از فلاسفه که با نام شکاکان شناخته میشدند نمود داشت. آنها نیز به همه چیز شک داشتند و دنیای پیرامونی را واقعی نمیدانستند. به هرحال نظر قطعی دادن برای ما انسانها چه در رد و یا قبول این موارد بسیار مشکل میباشد زمان و کنجکاوی انسانها ما را به سمت حقیقت خواهد برد هر چند این حقیقت عجیب باشد اگر مذهب میخواست حقایق را از ابتدا برای ما آشکار کنه خب اینکارو میکرد.حتما دلیلی داشته که از ابتدا عیان نکرده باید با تعقل و کنجکاوی به حقیقت رسید ذات انسان اینه
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      1 8
      امکان ندارد
  • معین A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    6 0
    چند وقت پیش شنیدم جمعی از دانشمندای فیزیک جمع شده بودن تا اثبات کنند که جهان صاف هست !! خب حالا کی باید اونا رو محاکمه کنیم و اعدام!!؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    10 2
    من دانشگاهمو تموم کردم ولی تو خواب همش میبینم اخراج شدم ولی در کلاسها هم حضور دارم و کلا استادها و همه هم می دونند که من اخراج شدم ولی کسی اعتراضی نمی کنه در پایان دانشگاه منتظرم مدرک فارغ التحصیلی منو هم بدند فکر کنم این همزاد منه که در جهان موازی دیگه تو دانشگاه گیر کرده و اخراج شده
    • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
      3 2
      سلام من هم دقیقا مثل شما هستم و دانشگاه را تمام کردم و 12 سال است که مشغوا بکارم ولی هنوز خواب می بینم که می خوام برم مدرک بگیرم ولی مسئول آموزش بمن میگه تو هنوز تمام واحد هات را پاس نکردی و باید برگردی آنها را پاس کنی
  • رضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    8 1
    دانسته های ما انسانهای عاجز در مورد هستی و آفرین در مقابل نا دانسته هایمان حتی به اندازه یک قطره در مقابل یک اقیانوس بیکران نیست پس هیچ وقت نباید قاطعانه نظر داد
  • مهرداد US ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 0
    دوستان مطلب خوبی بود البته در جايگاه خودش و برای رسيدن به ارائه چنين فرضيه هائی راه درازی در پيش است تا چه رسد به اثبات حالا ما از روی حسن نيت به علم مانند سفر به ماه ژول ورن به آن نگاه می كنيم!
  • بدون نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    4 11
    اینا همش چرته
  • اميررضا A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    4 12
    ابنا همش چرت و پرته
  • داش مری IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    6 1
    انصافا مطلب قشنگی بودبااینکه باورکردنش سخته ولی خب چون حرفی از کوانتوم توش بود معلومه که فهمش سخته... دمتون گرم
  • محمد A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    4 4
    باباجون منم اگه تا دیپلم سواد داشته باشه ولی کار نکنه و بشیننه یه جایی.هزارتا ازاین فکر وخیالا توسرش میاد.این دانشمندا بدنشون کارنکرده ذهنشون زیادی داره دور خودشون میچرخه.والسلام
  • تارا ES ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    9 0
    با سلام. کشف پیچیدگی ها و واقعیت های جهان چه مغایرتی با وجود خداوند داره؟ تازه تفکر عمیق در آفرینش باعث میشه درک آدمی از زیبایی های هستی بیشتر و ژرف تر بشه و این موجب عمق بخشیدن به عشق انسان نسبت به خالق هستی میشه. به نظر من کار خدا خیلی حساب و کتاب داره یعنی اینکه این هستی واقعیاتی بسیار جذابتر از این که تا حالا بشر شناخته داره. این نشون میده که خدا واقعا بزرگ و دوست داشتنیه. خیلی از چیزایی که الان با پیشرفت علم کشف و یا اختراع شدن یه روزی در حد یه تخیل بود. پس بهتره جای اینکه متعصبانه با موضوع برخورد کنیم تنبلی مغزی رو کنار بزاریم و کمی در آفرینش تفکر و تأمل کنیم.
    • فرهاد A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
      4 0
      من هم با شما دوست عزیز هم نظرم. متاسفانه برداشت درستی از حکمت خداوند، نظام آفرینش و راز خلقت تو افکار عمومی وجود نداره. این نظریه اتفاقا نه تنها الحادی نیست بلکه برعکس خیلی هم توحیدیه و گذشته از این حتی نظریاتی مثل داروینیسم هم در صورت اثبات درستیش می تونه توحیدی باشه و همه این ها بستگی به این داره که از چه زاویه ای به اون ها نگاه کنیم. زیبایی ریاضیات تو اینه که توش از داده ها به نتیجه می رسی ولی در فلسفه و منطق خیلیا برای نتایج از پیش گرفتشون دنبال داده می گردن واسه همینه که انسان ها از موضوعات مشابه نتایج متفاوت می گیرن. قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيفَ بَدَأَ الْخَلْقَ... العنکبوت/20 بگو: «در زمين بگرديد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرده است...»
  • بهرام EU ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 9
    خوبه ديكه...تا اينده ي نزديك هر كدوم از ما ها واسه خودمون خدا مي شيم و دنياي مجازي تو رايانه هامون را مي اندازيم.واستين يك خداي ارحم الراحميني بشم... خوبه...اين نظريه واسه ادماي كناهكار خيلي خوبه تا از ترس قيامت در برن.
  • سعید A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    5 3
    سلام خیلی جالبه واقعا زندگی تو این جهان خیلی هیجان داره من خوشحالم منم اینجام از اینکه آدما تفکر میکنن تا به جواب برسن قابل تحسین هست به دانشمندان احترام بذاریم
  • افتاب نیمه شب IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    2 2
    باسلام دوستان خوب من ،بعضی ازماهافکرمیکنیم که واقعاچیزی میدانیم.به نظرمن همه ما فقط فکر وعقیده واعتقادمان رامی گوییم. به نظرمن، این فکروذهنمان است که جهان مارا میافریند.ماتریکس برای کسی که به ان اعتقاد دارد درست است وبرای کسی که اعتقاد ندارد نادرست.
  • نیما A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    2 3
    این حرفا از جنس حرفهای سوفسطایی ها ست ،لااقل اونا استدلال میاوردن گرچه استدلالشون اثبات کننده ابطال نظراتشونه ، اما اینکه بیاییم و از روی حدس و گمان و ژست از کجا معلوم که ژستی توهمی است حرفهای خیالبافانه و بی دلیل بزنیم،این عین بیماری هذیان گویی است،اثبات و انکار یک موضوع با دلیل محکم قابل پذیرش هست و عقل انسان قادر به تمیز حقیقت است،به جر اینکه خودش نخواد
  • alex A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    3 1
    بیایید اینگونه فکر کنیم که هر کهکشان سازنده ی یک اتم برای جهانی بزرگتر است و همچنین فکر کنید موجوداتی داخل اتمهای این جهان که ما زندگی می کنیم زندگی می کنند. حال فرض کنید کهکشان هر دنیا اتم دنیای دیگر است و فرض کنید که موجوداتی که در هر دنیا زندگی می کنند با یکدیگر یکسان باشند.مثلا شخص 20 ساله،20 سال پیش در تمام جهان ها به دنیا آمده ولی طبق فضای احتمالی اتفاقات متفاوتی برای آن در هر جهان می افتد،مثلا در یک جهان در سن 2 سالگی بر اثر حادثه میمرد و در جهان دیگر تا 100 سالگی عمر می کند ولی در جهان ما 80 سال عمر می کند.شبیه سازی هم همین گونه است و ما در شبیه سازی احتمالات مختلف را در چند میلیون تکرار برای یک سیستم بررسی میکنیم. اینگونه حتی میشود گفت که خدا ما را شبیه سازی کرده
  • رامین تنباکوچی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    3 2
    به نظر من دوستانی که از این نظریات برآشفته میشن هنوز به مرحله ای نرسیده اند که بدانند هیچ نمی دانند وقتی به عظمت و حقارت خودت پی ببری به یک کرختی میرسی که هر چیزی رو میخونی و شانه بالا میندازی و رد میشی
  • محسن A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    4 2
    با سلام خدمت دوستان جویای حقیقت در اینجا چندتا مساله وجود داره. در ابتدا باید گفت اگر انسانهای فوق هوشمند بتوانند این شبیه سازیو انجام بدن خیلی کار احمقانه ای کردن که این دنیای ماتریکسیو خلق کردن و اگر واقعیت داشته باشه اصل یگانگی خداوند زیر سوال میره. ثانیا من در اینجا یک سوال فلسفی مطرح میکنم. چرا خداوند در قران به وضوح مسایل رو مطرح نکرده و اگر دقت کنید به صورت رمزالود به بیان مسایل پرداخته و خواسته بشر رو بندازه تو جون هم تا همدیگرو تیکه پاره کنن. ثالثا کی میتونه این سوال جواب بده پس این گوناگونی زبان چیه؟ ایا کسی که این جهان ماتریکسو خلق کرده مرض داشته که اینهمه زبان ایجاد کنه بیکار بوده روانی بوده؟ ولی یه موضوع مطرحه اگر اون انسانهای فوق هوشمند خود ما باشیم چی؟ با این نگاه شاید