حضور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه برای شرکت در بیست وپنجمین سالگرد تاسیس جنبش حماس این سوال را مطرح می کند که چه اتفاقی افتاده که رژیم صهیونیستی به مشعل اجازه بازگشت به غزه را داد؟

چگونه رهبران رژیم صهیونیستی که زمانی برای سر خالد مشعل جایزه تعیین کرده بودند اکنون رئیس دفتر سیاسی حماس ومعاون وی را درکنار خود درغزه تحمل می کنند؟
واقع امر این است که غزه زمانی کانون تقابل نظامی با رژیم اسرائیل بود اکنون به کانونی برای سازش میان مبارزان قدیمی حماس با اسرائیل تبدیل شده است. بازگشت ناگهانی خالد مشعل به غزه در حالی صورت گرفت که اسرائیل با در خواست رمضان عبدالله شلح دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین مخالفت کرد.
این امر می تواند دلیل محکمی برای چرخش سیاسی حماس از فاز مبارزاتی به فاز سیاسی باشد هر چند هنوزهم رهبران سیاسی حماس بر طبل جنگ با رژیم اسرئیل می کوبند. دگر دیسی سیاسی حماس از زمانی آغاز شد که موج بیداری اسلامی برخی دیکتاتورهای عرب از جمله حسنی مبارک در مصر، زین العابدین بن علی در تونس و معمر قذافی در لیبی را سرنگون کرد.
به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر وحزب النهضه اسلامی در تونس دینامیک مبارزاتی حماس را تقویت کرد زیرا حماس از رحم جنبش اخوان المسلمین مصر بطور طبیعی متولد شده است.
پس از سر نگونی رژیم حسنی مبارک در 25 ژانویه 2011 وپیروزی اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی وریاست جمهوری مصر شرایط حماس در مقایسه با دوران حسنی مبارک بهبود یافت.
با آغاز بحران سوریه جنبش حماس با این تلقی که شرایط سوریه همانند شرایط مصر خواهد بود علیه دولت علوی بشار اسد وبه سود گروه های تروریستی سلفی موضع گیری کردند.
حماس به تدریج به قطر نزدیک شد تا جایی که دفاتر خود را از دمشق به دوحه ،اردن ومصر منتقل کرد واین سرآغاز دگردیسی سیاسی حماس بود.
پیروزی مردم فلسطین درجنگ 8 روزه غزه هر چند برآیند کمک فناوری نظامی ایران وهمدلی وهمگرائی همه جنبش های مبارزفلسطینی بود اما حماس تلاش کرد تا این پیروزی را به نفع خود مصادره کند. اگر چه اسماعیل هنیه نخست وزیر وخالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از نقش ایران در تحقق پیروزی جنگ 8 روزه غزه قدر دانی کردند اما هر دو بر وجود اختلاف میان حماس وایران بر سر بحران سوریه تاکید کردند.
اکنون بازگشت خالد مشعل به غزه نشان میدهد که تلاش قطر ، ترکیه و مصربرای خارج ساختن حماس از فاز نظامی به فاز سیاسی به نتیجه رسیده است. طبیعی است باز گشت مشعل و موسی ابو مرزوق به غزه بدون موافقت اسرائیل امکان پذیر نبود ولذا گمانه زنی هایی در این خصوص وجود دارد.
به موجب این گمانه زنی ها خالد مشعل درآینده از ریاست دفتر سیاسی حماس کناره گیری خواهد کرد واین مسئولیت را به معاون خود موسی ابو مرزوق واگذار می کند.
درمرحله بعد، حماس در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد وبا توجه به جایگاه وپایگاهی که این جنبش در میان مردم فلسطین دارد اکثریت قاطع کرسی های پارلمانی را به دست خواهد آورد. در این صورت حماس در آینده کابینه خود را بر مبنای داده های انتخابات
پارلمانی تشکیل خواهد داد واین احتمال وجود دارد که اسماعیل هنیه به عنوان رئیس پارلمان وخالد مشعل به عنوان نخست وزیرانتخاب خواهند شد.
گزینه بعدی برای حماس از سرگیری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی خواهد بود که با توجه به وجود یک اراده بین المللی برای به رسمیت شناختن حماس این مذاکرات در حد بر قراری آتش بس پایدار میان رژیم صهیونیستی وحماس باقی خواهد ماند.
اما آیا حماس خواهد توانست از رهگذر سازش با اسرائیل در آینده حقوق ملت فلسطین را تضمین کند؟

قطعا یکی از مشکلاتی که ملت فلسطین با آن مواجه است این است که رهبران فلسطین متاسفانه اشتباهات سیاسی خود را چندین بار تکرار می کنند. مرحوم یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خود گردان نتوانست از رهگذر مذاکره با اسرائیل به آرزوی خود برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی جامه عمل بپوشاند.
عرفات سرانجام توسط رژیم صهیونیستی وبا کمک مزدوران اسرائیل در کابینه سابق فلسطین مسموم و در 14 دسامبر 2004 در بیمارستان پرسی پاریس فوت کرد.
همین مسیر طولانی را محمود عباس" ابو مازن" رئیس تشکیلات خود گردان طی کرد اما پس از 8 سال مذاکره بی نتیجه به حاشیه رانده شد. بنا براین اگر حماس این اشتباه راتکراروتحت تاثیرفشارهای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه وشیخ حمد بن خلیفه امیر قطر بااسرائیل سازش کند سرنوشتی بهترازجنبش فتح نخواهد داشت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =