۱۱۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷

خرید و فروش دستگاه های استراق سمع و شنود، مطابق قانون جمهوری اسلامی ممنوع است. اما این روزها، پیامک هایی درباره فروش دستگاه های شنود ارسال می شود که جای سوال دارد.

امید کریمی: متن پیامک چنین است: "دستگاه کوچک و نامحسوس ضبط صدای محیط، ضبط کل مکالمات تلفن ثابت."

پیام هم از یک شماره ارسال پیامک عمده است ؟؟؟200049 . یک شماره تلفن هم برای فروش وجود دارد که ظاهرا مربوط به مناطق غربی تهران است.

خانم منشی که تلفن را بر می دارد می گوید این ابزار اصلا جاسوسی نیست و مشکل قانونی هم برای استفاده کننده بوجود نمی آورد. اندازه بسیاری کوچکی دارد (3 در 10 سانتی متر)، صدا را تا شعاع 5 متری به وضوح ضبط می کند و البته جنس خوب هم هست؛ کره ای! قیمت هم ناقابل 180 هزار تومان، پیک هم رایگان آن را می آورد به هر جایی که ادرس بدهید.

اما موارد استفاده: در خانه استفاده می کنند، بسیاری از مدیران برای ضبط صدای منشی هایشان و کارکنان از آن بهره می برند. و همین.

اما این تنها پیامی نیست که برای فروش ابزارهای شنود و عملا جاسوسی وجود دارد. جستجوی مختصری در سایت گوگل، چند لین فروش ابزار شنود و جاسوسی، در اختیار شما می گذارد که اتفاقا فیلتر هم نیستند و بدون فیلترشکن در دسترس قرار می گیرند: "دستگاه شنود سیم کارتی دو طرفه، مجهز به سنسور حساس به صدا. با این دستگاه تمامی صداهای اطراف را تا فاصله 15 متری با بهترین کیفیت خواهید شنید
طراحی بسیار پیشرفته . جدید و کوچک. این دستگاه از قوطی کبریت کوچکتر است و 4 میکروفن قوی دارد تنها با قرار دادن یک سیم کارت درون ان تبدیل به قویترین فرستنده موجود در دنیا میشود.

دستگاه شنود Apple با تکنولوژی امریکا و ساخت هنگ کنگ می باشد این دستگاه قوی ترین دستگاه شنود صدا موجود در بازار میباشد . صدای رسا .باطری با ماندگاری زیاد. اندازه کوچک و میکروفن های قوی این دستگاه را از سایر دستگاهای موجود در بازار متمایز میکند باطری داخلی دستگاه میتواند 3 الی 4 ساعت در حالت مکالمه و در حالت اماده به کار 2 الی 3 روز شارژ را در خود نگه دارد همچنین این دستگاه مجهز به سنسور حساس به صدا می باشد اگر شما این دستگاه را در داخل اتاق خود بگذارید به محض اینکه یک نفر وارد اتاق شود دستگاه به صورت اتوماتیک با شماره شما تماس می گیرد."
قیمت: 240 هزار تومان

از این موارد بسیار است.

اما قانون چه می گوید؛ طبق اصل 25 قانون اساسی جمهور اسلامی ایران"شنود یا استراق سمع به عمل مخفیانه گوش دادن به مکالمه خصوصی دیگران بدون رضایت آنها گفته می‌شود . این عمل در صورتی که بدون اجازه قوانین کشورها انجام شود جرم محسوب می شود. بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بازرسی و نرساندن نامه‌ها، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس مگر به حکم قانون ممنوع است."

البته در اسلام از استراق سمع منع شده است: قرآن، تجسّس را عملی زشت و ناروا دانسته و از آن نهی‌کرده است. همچنین یکی از مصادیق تجسس، دزدیده گوش‌دادن به سخن دیگران دانسته شده‌است. از برخی آیات دیگر استفاده می‌شود که گوش فرادادن به هر چیزی جایز نیست، بلکه گاهی ممنوع است و استراق سمع از موارد ممنوع شمرده می‌شود: "اِنَّ السَّمعَ والبَصَرَ والفُؤادَ کلُّ اُولـئِک کانَ عَنهُ مَسـولا". سوره اسراء، آیه36. 

همچنین از امام صادق (ع) هم حدیثی در نکوهش گوش دادن به سخن دیگران بدون رضایت آنها هم نقل شده است.

بهمن کشاورز، حقوقدان دراین باره برای خبرآنلاین نوشته است: "عده یی از صاحب نظران معتقدند از آنجا که تجهیزات استراق سمع جزء وسایل رادیویی محسوب می شود سازمان ارتباطات رادیویی و همچنین مخابرات می توانند از تبلیغ کنندگان، و فروشندگان و خریداران تجهیزات استراق سمع شکایت کنند و مانع تبلیغات و خرید و فروش آنها شوند.البته با توجه به اینکه استراق سمع تنها در موارد خاص و آن هم به دستور قاضی و اجرای آن از سوی ماموران نیروهای انتظامی امکان پذیر است.

می توان نتیجه گرفت خرید و فروش و استفاده از دستگاه های استراق سمع به نوعی دخالت در وظیفه قانونی نیروهای انتظامی محسوب می شود و فردی که بدون سمت قانونی و دستور قاضی اقدام به تبلیغ و خرید و فروش دستگاه های استراق سمع کند به طور خودسرانه در وظیفه یک ارگان دولتی دخالت کرده و طبق موارد مشابه، آن ارگان می تواند از فرد مورد نظر شکایت و درخواست مجازات وی را کند و این امر را قانون جدید نیروی انتظامی نیز تقویت می کند چرا که طبق این قانون از 10/9/87 با هرگونه تبلیغ و خرید و فروش دستگاه های استراق سمع از سوی نیروهای انتظامی برخورد شدید خواهد شد و بدین ترتیب برای پیگیری و مجازات تبلیغ کنندگان، فروشندگان و خریداران دستگاه های استراق سمع دیگر نیازی به شاکی خصوصی برای اقدام به رسیدگی و محاکمه آنها نخواهیم داشت و نیروهای انتظامی هر زمان که متوجه وقوع چنین عملی شوند، مستقیماً می توانند به موضوع رسیدگی و بدون هیچ گونه اتلاف وقتی فرد یا افراد متخلف را دستگیر و به مجازات عمل خود رسانند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    چرا شلوغش می کنید؟ این voice recorder خبرنگاریه در مقیاسی کمی کوچکتر
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    همش که استفاده بدنمیشه من سرکلاسهای زبان میبرم خیلی هم کمک کرده تا حالا بهم صدای با کیفتی ضبط میکنه
  • رضا IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    87 22
    به پير ميكده گفتم كه چيست راه نجات. ... بخواست جام مي و گفت عيب پوشيدن .
  • حمید IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    58 18
    بفرمایید مجازاتش طبق قانون چیست؟
  • هوشنگ IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    59 18
    این که اصلا چیزی نیست یک اقای جنوبی به من می گفت دستگاهی داره که تمام آپلود ها و دانلودها رو برداشت می کنه می گفت در عرض کمتر یک روز یک حافظه یک ترابایتی رو پر می کنه حالا شما ببنید چقدر دیتا و فیلم و عکس خصوصی سرقت می شد اون طوری که خودش می گفت چند تا از دوستانش هم داشتن از این دستگاهها حالا خدا میدونه چه چیزهای هست که ما خبر نداریم بماند این دستگاه ظبط صوت که شوخی در مقابل اون دستگاهها
    • احمد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
      38 15
      سلام داداش اگه امکانش هست شمارتو یا اینکه ج پیامو بدی من شمارمو بدم باهم حرف بزنیم واجبه ممنون میشم.
  • محمد IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    41 26
    متاسفانه این قسمت های تکنولوژی که به زندگی افراد عادی وارد بشه همیشه باعث مشکلات بزرگی میشه. این چیزها باید پیش سازمان های جاسوسی باقی بمونه خودکار و عروسک دوربین دار و ضبط صدا و ...
  • ک ک IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    63 33
    اگه میشه لطفا تحقیق کنید این تجهیزات توسط چه اشخاصی و از کدام مبادی وارد کشور میشود ؟
  • امیر IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    88 14
    هر کس خواست کلاه سرش نره از این دستگاه استفاده میکنه
  • مجید A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    66 13
    هر کس که یه ام پی تری داشته باشه میتونه باهاش صدا ضبط کنه. تکنولوژی در حال پیشرفت این ما هستیم که باید وجدان داشته باشیم و خودمون مواظب زبون و کارهامون باشه از قدیم میگن طلا که پاک چه منتش به خاکه آدم باید طوری رفتار کنه یا حرف بزنه که فکر کنه خدا داره میشنوه بنده خدا که جای خود.
  • نیکا RS ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    سلام. من مطمئنم که یه آدم ناکس یه جایی تو اتاقم شنود جاسازی کرده. اما هر چقدر می گردم پیداش نمی کنم. هیچ جوره نمیشه جاش رو شناسایی کرد؟ خواهش می کنم کمکم کنید.
  • ص.ق IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    97 41
    سلام روش خريد دستگاهرسيم کارتي چطوره؟خيلي فوري.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    74 20
    سلام ميشه روش خريددستكاه هرسيمكارت روتوضيح بدين