در سالهای اخیر دراکثر مراکز استانها شبکه های استانی زیادی شکل گرفته است که شبکه همدان یکی از آن هاست.

وحید از همدان در این زمینه برای خبر آنلاین نوشته: طبق آمار سال 85 بیش از 65درصد جمعیت استان همدان به زبان ترکی صحبت میکنند ولی شبکه استانی و رادیویی همدان هیچ برنامه ای به زبان ترکی ندارد چرا؟
واما شبیدی(مدیر روابط عمومی صداوسیمای همدان)در پاسخ به سوال مطرح شده گفت:ما در این مورد به قالب جمعیت نگاه می کنیم واز آن جایی که اکثر مردم این استان فارسی زبان هستند بنابراین لزومی ندارد که بر نامه هایمان به زبان آذری پخش شود البته این نکته را باید بگویم که ما در بر نامه هایمان از لهجه همدانی استفاده کنیم اما از زبان ترکی صرف خیرشبیدی در آخر گفت:آماری هم که این شهروند عزیز داده اند کاملا اشتباه است
45236
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • aidin IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    خوب بفرض 65 درصد نیستند . مثلا 45 درصد حالا اگر 5 در صد برنامه به زبان آذری پخش بشه فاجعه پیش میاد؟؟
    • مونا IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      فراموش نکنیم که زبان رسمی ایران، فارسیه نه ترکی.
    • علی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      در پاسخ به نظر دوست عزیزمون مونا خانم باید بگم حرف شما کاملا درسته ولی صدا و سیما باید به قانون اصل 15 اساسی پایبند باشد مردم همدان ترکی هستند .
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    محض اطلاع مدیر صدا و سیمای همدان اکثریت مردم همدان ترک هستند نه فارس.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      79 56
      ترکی با لهجه لری و همدانی
    • راضیه IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      درسته اکثر مردم همدان ترک هستند ولی زبان اصیل همدان فارسیه
  • امیر IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    این آمار رو از کجا در آورده دوست آذری زبان شما و قومیت آذری برای ما قابل احترامی ولی شهروند همدانی نه تنها ترکی بلد نیس بلکه با گویش زیبای همدانی که بیشترین شباهت گفتاری به زبان ماد ها رو داره صحبت میکنه و این شهرستان های شمالی همدان هستن که آذری صحبت می کنن همونطور که شهرستان های جنوبی استان لری و شهرستان های غربی کردی صحبت میکنند ولی مردم همدان فارسی با گویش همدانی صحبت می کنند
    • بدون نام IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      84 57
      با امير موافقم اما تمام اقوام برادران ما هستند
    • وحید IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      97 24
      منظور من استان همدان است نه شهر همدان
    • وحید IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      77 23
      من به شما توصیه می کنم آمار جمعیتی سال 85 استان همدان رو مطالعه بفرمائید
    • وحيد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      56 13
      منظور من استان همدان است نه شهرهمدان
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      مگر شما زبانی که مادها به آن حرف میزدن رو شنیدی گه اضهار نظر می کنی؟زبانی که 75 ردصد آن از عربی و 5 درصدش ترکی هست.زمان مادها ایران ترک داشت یا عرب؟کمتر از خودتون نظر بدین؟وجدانا تو شهر همدان اکثر مردم ترکی حرف نمی زنن؟کدام شهرستان همدان هست که ترک نداره؟کدام استان ایران هست که ترک نداره؟ملت ترک هزار سال بر تمام ایران و نصف دنیا,حکومت کرده.اگه ترکها می دونستن که یه همدانی میخواد موجودیت آنها رو زیر سوال ببره,همون آسیای مرکزی می موندن
  • ماني IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    سه شهرستان اصلي و بزرگ همدان يعني نهاوند ملاير و تويسركان كه به لهجه لري صحبت مي كنند بيشترين جمعيت را در بين شهرستان هاي استان همدان به خود اختصاص داده ا ند.شهرهايي مثل فامنين يا رزن كه آذري زبان هستند و بيشتريت تمركز آذري زبانان در اين مناطق است همچون بخش كوچكي از اين شهرهاي برزگ محسوب مي شوند.هم چنين شهر همدان نيز لهجه مخصوص به خود را دارد كه فارسي با آميزه اي از واژه هاي لري است البته محدود و معدود.اين كه 65 درصد از كجاست؟؟؟؟!!!!
  • بابك -اردبيل IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    مردم همدان به هر زباني صحبت كنند محترم و عزيزند ولي همدان جزئي از آذربايجان بزرگ و تكه تكه شده ي ايران است
    • امیر US ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
      دوست عزیز تاریخ ما به اندازه کافی تحریف شده دیگه شما از این حرف ها نزن ماد ها حتما ترک بودن؟؟؟؟؟
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    صدا و سیما باید به قانون اصل 15 اساسی پایبند باشد مردم همدان ترکی هستند
    • همایون IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      علی آقا شما همدانی نیستی وگرنه این نظر رو نمی دادی..... همدانی ها فارسی صحبت می کنن.... لااقل یه سر بیایین شهر ما تا ببینین مردم به چه زبانی صحبت می کنن، بعد قضاوت کنین....
  • فاطمه IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    محض اطلاع همه دوستان، در همدان 90 درصد مردم همدانی صحبت می کنند که همان فارسی با لهجه زبان مادها هست. آذری های محترم لطفا به شبکه های مربوط به خودشون مراجعه کنن. آذری بودن همدانی ها هم از اون حرف هاست!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ضمنا زبان رسمی کشور ما زبان فارسی است که همه به آن افتخار می کنیم.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    روستای ما که نزدیک همدان است افرادی که مدرسه نرفته اند فقط زبان مادریشان که ترکی هست را بلدند،روستاهای اطراف هم همین طور است،زبان بومیشان ترکی است و فقط با مهمانان که ترکی بلد نیستند فارسی صحبت می کنند.بعضی هم که فارسی بلد نیستند فقط نگاه می کنند
    • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      خوب شما ترک هستین دوست عزیز. ربطی به اکثریت مردم همدان نداره!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    همدانی اصیل فارسی صحبت میکند و فقط روستاهای اطراف همدان ترکی صحبت میکنند اونم اندکی ،اگه دوست دارن شبکه های ترکی زبان را نگاه کنند،مردم همدان ترک نیستند مانند زنجان و قزوین و...
    • وحید IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      شما چرا فقط خود همدان رو در نظر میگیرید؟ استان همدان فقط به شهر همدان محدود نمیشه بلکه شهرستان ها هم استان همدان هستند
  • سلگی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    ترکیب جمعیتی در استان همدان: در شهرهای همدان ، ملایر ، نهاوند ، تویسرکان و اسدآباد یک گویش نزدیک به فارسی پهلوی صحبت می شود . لازم بذکر است مشابه این گویش در شهرهای درود ، بروجرد، کنگاور و برخی شهرهای استان مرکزی نیز وجود دارد در روستاهای هر یک شهرهای استان همدان نیز ترکیبی به شرح زیر وجود دارد: نهاوند- لری و لکی ؟تویسرکان - لری و لکی ملایر- لری و در یک ناحیه نزدیک همدان ترکی اسدآباد * - کردی در اغلب روستاها و ترکی در کمتر از بیست درصد روستاها و چند روستای لر زبان رزن - ترکی کبودرآهنگ - ترکی و اقلیت کردی فامنین ترکی و خلجی بهار - ترکی و اقلیت کردی از نظر تعداد شهرها شاید خبر آنلاین درست گفته باشد ولیکن از نظر ترکیب جمعیتی اکثریت استان فارس زبان
    • وحید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      میشه من خواهش کنم بگین این آمار و ارقام رو از کجا اوردین؟ من اهل شهرستان کبودراهنگ هستم کی گفته کبودراهنگ کرد داره؟ درضمن شما نگاهی هم به آمار سال 85 همدان بندازید
  • حسين IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    البته با اطلاعاتي كه ارائه شد دو زبان قالب يعني فارسي و تركي در استان همدان رواج دارد من در شهر همدان تحصيل كردم و مردم آنجا را از نزديك ديدم به نظر من ارائه برنامه هاي صدا و سيما به زبان تركي نه تنها بد نيست بلكه به ارتقاء سطع علمي و فرهنگي استان كمك شاياني ميكند و احساس دوري قوم ترك كه براداران و خواهران عزيزمان به شمار مي آيند را دور مي نمايد تنوع قومي نژادي مزيتي است كه اگر بدرستي بكار گرفته شود بهر ه هاي فراوان فرهنگي اجتماعي دارد
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    به نظر من ساخت شبکه مستقل ترکی برای ترک زبان های استان همدان میتونه به این حرف و حدیث ها پایان بده (مانند مرکز مهاباد در ارومیه)
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      78 76
      من با نظر دوست عزیزمان موافقم ولی ساختن شبکه تلوزیونی هزینه ی زیادی داره ، به نظر من چون ساختن رادیو کم خرج تر از شبکه تلوزیونیه رادیو مستقل به زبان ترکی برای ترک زبان های استان همدان ساخته بشه بهتره
  • سیدصابر-کبودراهنگ IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    باسلام من یک مادر بزرگ دارم که اصلا فارسی نمیفهمه، خیلی هم تنهاست، رادیو گوشش میده ولی هیچی نمیفهمه و بعضی مواقع من براش ترجمه میکنم، تو رو به خدا به خاطر مادر بزرگ یه برنامه به زبان ترکی بسازید
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    ما چه گناهی کردیم که تو همدان زندگی میکنیم؟ بابا حداقل یه برنامه ترکی بسازید
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    من اصالتا از لر زبان های استان همدان هستم و 30 ساله که تو تهران میشینم من در همدان هرجای تهران و ایران که گفتم اهل همدانم بهم گفتن ترکی؟ این نشون میده که در همه جای ایران همدان رو به اسم ترک زبان ها میشناسند، ومایه ی افتخار منه که با ترک زبان ها هم استانی هستم .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    بر اساس سرشماري سال 1385 استان همدان داراي يك مليون و هفتصد هزار نفر جمعيت مي باشد كه 55 الي 60 درصد جمعيت استان را تركها تشكيل مي دهند كه با توجه به رشد جمعيت در استان اين عدد اكنون نزديك به دومليون نفر مي باشد. تركها در مركز و شمال، غرب و شرق استان در شهر هاي اسدآباد همدان رزن بهار كبودرآهنگ فامنين قهاوند قسمتي از ملاير و همچنين در 562 روستا سكونت دارند. فارسها در مراكز شهر همدان تويسركان مريانج و تعدادي در اسداباد سكونت دارند لرها و لك ها در جنوب استان شهرهاي ملاير نهاوند تويسركان ، (۲۵۵ روستا) ساكنند كردها در تعداد انگشت شمار از روستاهايي از منطقه چهاردولي و كليايي اسدآباد سكونت دارند . دوستان عزیز یه حساب سرانگشتی بکنید به عدد60 درصد می رسید یاشاسین همدان تورکلری
  • معین IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    منم تا حالا فکر میکردم مردم همدان ترک زبان هستند، با صحبت هایی که شد جمعیت ترک زبان ها در همدان کم هم نیستند .
  • جواد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    با سلام به دوستان گرامي محض اطلاع هم استاني هاي عزيز بخش و شهر قهاوند كه در ضلع شرقي شهر همدان واقع شده قريب به 30000 نفر جمعيت داره كه ترك زبان هستند . و چرا استانهاي زنجان و آذربايجان و ... اكثر برنامه هاش به زبان تركيه ولي استان همدان كه بالفرض 50 درصد ترك زبان هستند ، باشه بايد به هممون درصد صدا و سيما برنامه هاي رو به اين زبان پخش كنه.
  • آتیلا -همدان A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    سلام.بیش از65درصد استان همدان به زبان شیرین تورکی صحبت میکنند.واگر خود شهر همدان را نیز در نظر بگیریم اکثرا تورک هستند ولی ممکن است با کسانی که تورکی نمی دانند به زبان فارسی صحبت کنند.و آقای شبیدی در راستای سیاست یکسان سازی زبان ایران حرکت میکند ونیازی به آمار وترکیب جمعیتی ندارد و اصلا نمیداند اصل 15قانون اساسی در مورد چیست
  • بهروز IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    من خودم لر هستم. کی گفته 65 درصد همدانی ها ترکند بیشتر جمعیت همدان در 3 شهرستان نهاوندوملایرو تویسرکان متمرکزند که به گویش شیرین لری و لکی تکلم میکنند. اگر به ترکها باشد کل ایران ترک است و ما لرها هم ترکیم خودمان خبر نداریم؟
    • حمیدی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      58 65
      کی گفته لکی لری همه محققان زبان شناسی دنیا گفتن لکی لهجه کردی جنوبی نه لری
  • سید پرویز جلیلی A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    ترکیب جمعیتی همدان لر و ترک هست و این اصلا به فارس ها ربطی نداره شهر همدان مثل ارومیه و اهواز و زاهدان و گلستان و ایلام و کرمانشاه و ... می مونه که اصلا فارس نداره و نباید لهجه فارسی بهشون تحمیل بشه گفتم لهجه فارسی نه زبان فارسی فارسی زبان نیست لهجه است زبان فقط ترکی من همدانیم همدانی ترک ترک ترک
  • پوربا A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    مردم شهر همدان فارس زبان هستند و یک کلمه ترکی هم حتی نمی فهمند،تنها جمعیت روستایی(بیشتر ساکن شمال استان همدان در جوار استان زنجان) ترک هستند که متاسفانه در سال های اخیر یورش وحشتناکی به شهر همدان بردند (حال اینکه مردم سایر نقاط ایران همدان را ترک بشناسند عین این است که یک اروپایی ایرانیها را عرب بشمارد) ضمن اینکه مردم بومی مرکز هر استان در واقع باید به عنوان قومیت غالب استان شناخته شوند نه دهاتیایش ضمنا کسانی هم که حرف هایی پان ترکی و جدایی از ایران می زنند خیلی با مزند.
    • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      71 45
      مثل اینکه شما اصلا تو باغ نیستید، ما گفتیم استان همدان نه شهر همدان
  • نفس A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    دوستان عزیزجروبحث نکنیدزبان مردم همدان فارسی نزدیک به لری است کی گفته ترک هستند
  • تانسو IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    من استان همدان رفتم،و 4 تا دوست همدانی دارم،که 3 تاشون ترکند یکیشونم لره...... از طرف زنجان که میری تا نیم ساعتی همدان هر شهر و روستایی که میبینی ترکند،تا خود شهر لالون(لاله جین) از اون طرف هم تا رزن ترکند..خود شهر همدان و روستا و شهرهای اطرافش فارسند،قسمتهای جنوبی استان هم که لرند.... قسمتهای غربی هم همگی کردند.....پس نمیشه گفت بیشتر استان همدان فارسند..این یک دروغه محضه.... در ضمن اصلا گیریم فقط و فقط 10 یا 5 درصد این استان ترکند،آیا حقی ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آرام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    حقیر 6سال همدان دانشگاه بوعلی روبروی لونا پارک درس خوندم 4سال کارشناسی 2سال ارشد خودم هم شمالی ام تجربه شخصی بنده: بیشتر مردم خود شهر فارسی صحبت میکنند ولی فقط صحبت می کنند در اصل بیشترشون اصالتا ترکند، درمورد استان همدان هم که لر و کرد وترک وفارس هستند ولی جمعیت غالب از آن ترکهاست حال دوستان خوشتان بیاد یا نیاد من تجربه شخصیم اینه وبرد وباختی هم واسم نداره...هرچند این بحث را کلا پسند نکردم.
  • بهمن A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    83 89
    آرام جان و ساير دوستان سينه كوب براي تركهاي عزيز آمار را از نسب شناسي را از كجا آوردي؟ كتاب طبري و ياقوت حموي و ساير كتب تاريخي ( كسروي را نگفتم ) مردم آذربايجان را پهلوي زبان خوانده. حالا من هم بگويم آذربايجانيها در اصل ترك نيستند؟ خوشتان مياد؟ چقدر خزنده جلو مي رويد. تا ديروز مي گفتيد اصل 15 ام در آذربايجان. حالا همدان و قزوين. فردا شيراز و اصفهان. اقتصاد و بهترين مراكز صنعتي را گرفتيد. بگذاريد آدم به شماها اطمينان كنه. به اسامي بي نام. جواد. تانسو و آرام. همه اش يك حرف با اسامي محتلف!!!
  • مجید A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    من اهل همدان نیستم ولی هر وقت که به شهرهمدان میام میبینم که همه فارسی صحبت میکنند. البته کسانی رو میدیدم که کردی و ترکی هم حرف میزدند که ظاهرا از شهرستانها امده بودند.
  • خلیل IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    فارسها در صد سال گذشته سعی کردند زبان قومیت ها را از بین ببرن عزیز من با زور نمیشه کسی را وادار به کاری کرد آذر بایجان تا دروازه تهران بود کم کم تکه تکه کردند من پدر زنم همدانی است میگوید در 50سال گذشته کل همدان ترکی حرف میزد ویا کردی استثمارکردند
  • علي A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    سلام من خودم بچه همدانم 40 درصد مردم استان همدان ترك هستند كه در شهرستانهاي كبودر آهنگ- رزن-بهار-فامنين و برخي هم در اسدآْباد و همدان و ملاير زندگي ميكنند صدا و سيماي همدان حداقل بايد يك سوم برنامه هاش تركي باشه و يك سوم لري و يك سوم هم فارسي ممنون
  • حسین IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    نصف بیشتر استان همدان شامل بزرگترین شهرستان استان(کبودرآهنگ)ونیزشهرستانهای بهار ورزن وفامنین وهمچنین بخش قهاوندوچندین بخش دیگر ونیزتعداد عمده ای ازساکنین همدان ترک زبان هستند حتی بهترین منطقه همدان (استادان)به منطقه (کیمدی )بکه کلمه ترکی وبه معنی چه کسی است معروف است.
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    من فقط به کسانی که با لهجه فارسی صحبت میگنن مگویم داداش اذربایجان تا اخر تهرانه چه برسه به همدان که پایتخت علم و ادب ترکهاس اکبر از ارومی
  • فرزاد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    شهرهای بزرگ استان همدان ملایر ، نهاوند ، تویسرکان لر زبان هستند. و خود شهر همدان فارسی همدانی که به لری نزدیک است.
    • من A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      30 36
      تویسرکان بزرگه 30 هزار نفر داره
  • انشان A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    37 36
    بادرود بر همه اقوام ايراني: دوستان گرامي، براي شناساندن قوم خود نيازي به كوچك نشان دادن و توهين به ديگران نيست، صداوسيماي همدان، بايد به گونه اي عمل كند ،كه تمام اقوام همدان احساس بي گانه گي با ان نكنند، البته با قدرت بابد گفت هيچ كدام از زبان هاي ناحيه اي وحتا زبانهاي رايج در كشورهاي همسايه از نظر توليدات فرهنگي وعلمي به پاي زبان فارسي در طول قرن هاي گذشته نمي رسند. واين دليلي است بر پويايي زبان فارسي .
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    79 76
    تلاش پانترک ها رو میشه همه جا دید سعی می کنن بگن ترکها زیادند اگر ترکها 40 درصد هستند و فارسها هم بالای 60 درصد اون وقت این درصد شما که از 100 میزنه بالا ببم جان؟ لابد لرها و کردها و عربها و بلوچ ها و گیلکی ها و..هم درصد منفی هستند تا از اون 110 درصد کم بشن و بشه 100 درصد
  • افشین RO ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    50 95
    سایت خبر آنلاین چرا نظرمو تایید نمی کنی؟ این برای چندمین بار ... . خواستم بنویسی همدان بومی صد در صد لر زبانه و می تونید به زبان شناسی و تاریخ مراجعه کنید . من خودم اصالتم همدانی و زبانم لری که با افتخار میگیم پاارس پهلوی مه فااارس معیار امروزی که متاسفانه امروز به شهرهای کرمانشاه و همدان و چند شهر دیگه سرایت کرده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    31 9
    زبان فارسي است ولي گويش هاي متفاوتي داره بهر حال فرق نميكنه همه ايراني هستيم