بررسی اثر'ذبیح الله منصوری'درباره امام صادق(ع) باعنوان 'مغز متفکرجهان تشیع' در گفت وگوی خبرآنلاین با استاد کامران فانی/ 5

استاد کامران فانی می گوید کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» کتاب قابل اعتنایی نیست که قابل نقد باشد. البته آثار ذبیح الله منصوری تعدادی خواننده و علاقمند دارد که آن ها از این کتاب هم استقبال کرده اند. دکتر کامران فانی، نویسنده، مترجم و عضو هیأت علمی دایره المعارف تشیع در گفت و گو با خبرآنلاین در ارزیابی خود نسبت به کتاب مغز متفکر جهان شیعه، اثر ذبیح الله منصوری گفت که اعتقادی به آثار منصوری ندارد .
وی معتقد است کتاب دیگر منصوری درباره ملاصدرا نیز فاقد اعتبار و مستندات است. کامران فانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما نسبت به کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» ذبیح الله منصوری چیست، گفت: من این کتاب را نخوانده ام چون اعتقادی به آثار ذبیح الله منصوری نداشته ام.
وی با بیان این که بعید می دانم این کتاب، یک اثر جدی و خواندنی باشد افزود: نباید این کتاب را جدی گرفت چرا که کاملاً ساخته و پرداخته ذهن تخیلی مرحوم منصوری است.
فانی تأکید کرد: اکثر آثار آقای ذبیح الله منصوری به همین شکل نگاشته شده اما آثار دیگرش تأثیر منفی چندانی به جا نمی گذارد اما نباید این کتاب که مربوط به امام صادق(ع) و اعتقادات شیعیان می شود را جعل می کرد.
این نویسنده با بیان این که کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» کتاب قابل اعتنایی نیست که قابل نقد باشد اظهار کرد: آثار ذبیح الله منصوری تعدادی خواننده و علاقمند دارد که آن ها از این کتاب هم استقبال کرده اند.
فانی تصریح کرد: کتاب دیگر ایشان که در مورد ملاصدرا است نیز همین مشکل را دارد و نمی شود به آن اطمینان کرد و به کلی فاقد مستندات است.
این مترجم سرشناس در پاسخ به سوالی درباره ویژگی برجسته علمی امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق، بنیانگذار اصلی فقه امامیه است و در این مورد، هیچ کس شکی ندارد. البته بقیه ائمه نیز نقش موثری داشته اند ولی امام صادق با کلاس های درس بسیار مفصل خود توانستند که مبانی مستدل اعتقاد شیعی و به ویژه فقه شیعی را بنیاد بگذارند.
عضو هیأت علمی دایره المعارف تشیع با بیان این که بیشتر احادیثی که نقل می شود و کاربرد فقهی دارد از امام صادق روایت شده است افزود: آن حضرت در اوایل قرن دوم هجری زندگی می کردند که در آن زمان، مذاهب فقهی اهل سنت هم شروع به تألیف و تدوین آثار خود کردند. افرادی مثل ابوحنیفه، شافعی و مالکی در آن دوره فعالیت علمی داشتند.
فانی تأکید کرد: امام صادق(ع) در یک دوره بحرانی و حساس تاریخ صدر اسلام، همت فرموده و فقه شیعه را بر مبنای احادیثی که از پیامبر و ائمه دیگر قبل از ایشان وجود داشت، بنیاد نهادند.
وی افزود: از این نظر تا به امروز هم مذهب ما از نظر بقیه مسلمین به «جعفری» مشهور هست. در واقع مذهب شیعه را در حوزه فقه، به امام صادق منسوب می کنند و ایشان تأثیر اصلی و اساسی در بنیانگذاری مبانی فقهی مذهب تشیع داشتند.
عضو شورای عالی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با بیان این که اغلب مردم که با تاریخ تدوین مبانی عقیدتی مذهب تشیع آشنا هستند، کمابیش این مسائل را می دانند اظهار داشت: البته در مورد جزئیات و شیوه و متد علمی امام صادق(ع) جا دارد که تحقیقات مفصل تر و جدی تری بشود و فقه مقارن یعنی فقه تطبیقی درست شود و بررسی شود که در نیمه اول قرن دوم، تأسیس مبانی و مذاهب فقهی به چه صورت بوده و در آنجاست که نقش امام صادق بیش از پیش نمایان می شود.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی.ر IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    17 5
    چگونه کتابی که نخوانده اید رو مردود اعلام میکنید؟ بنده از آقای منصوری دفاع نمیکنم ولی این نوع برخورد هم صحیح نیست.
  • علی EU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    1 0
    سلام دوستان ، بدون مطالعه نظر ندید !