جاری شدن سیلاب در استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی‌، اردبیل و زنجان موجب آبگرفتگی صد ها واحد مسکونی و تجاری شد و خساراتی به بار آورد.

به گزارش خبرآنلاین، دیروز آمار تلفات ناشی از سیل و طوفان در شهرستانهای گرمی و مشگین شهر به 3 نفر رسید، این در حالی است که سیل چند چادر زلزله زدگان در روستای بیلوردی هریس آذربایجان شرقی را با خود برد. (اینجا بخوانید)

 

حادثه برای 710 نفر

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر ایران از وقوع سیل در پنج استان و حادثه دیدن 710 تن از هموطنان خبر داد.

پویا حاجیان با بیان اینکه سیل و آب‌گرفتگی به پنج استان کشور رسید، به ایسنا گفت: استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی‌، اردبیل و زنجان شب گذشته دچار سیل و آب‌گرفتگی شده است. وی با بیان اینکه 11 شهرستان بر اثر این سیل و آب گرفتگی دچار حادثه شده‌اند، گفت: 22 روستا نیز در این سیل حادثه دیده‌اند. 

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه 710 نفر بر اثر این سیل حادثه‌ دیده‌اند، گفت: سه نفر نیز در سیل گرفتار شده‌ بودند که توسط امدادگران نجات یافته و یک نفر از آنان نیز به علت نیاز بیشتر به خدمات درمانی به بیمارستان منتقل شد. حاجیان با بیان اینکه نیروهای امدادگر در محل حضور دارند، گفت: نیروها تا پایان امدادرسانی و اسکان حادثه‌دیدگان در محل حاضر هستند.


خسارت های طغیان رودخانه‌های آستاراچای

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا از بررسی دقیق میزان خسارت وارده بر اثر طغیان رودخانه‌های آستاراچای، خواجه کری، ویرمونی و چلوند، در روزهای آینده سخن گفت. 

کیوان اسدپور که به همراه دیگر مسئولین شهرستان در محل وقوع سیلاب در ابتدای روستای باغچه سرا حضور یافت، درباره میزان خسارت وارد شده، خاطرنشان کرد: اعلام میزان دقیق خسارت در حال حاضر غیرقابل تخمین است و پس از بررسی بیشتر توسط مسئولین مربوطه اعلام می‌شود. طغیان رودخانه مرزی آستاراچای در حد فاصل مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور جمهوری آذربایجان سبب آبگرفتگی کامل روستاهای خشکه دهنه و جلال آباد شد و بخشی از منازل مسکونی در روستای باغچه سرا به زیر آب رفت.

اسدپور به طغیان رودخانه خواجه کری که از مرکز شهر آستارا می گذرد اشاره کرد و افزود: بخش‌هایی از محله‌های غربی شهرستان بر اثر طغیان این رودخانه دچار آبگرفتگی شد.بر اثر طغیان رودخانه چلوند ایستگاه کنترل فشار گاز چلوند با مشکلاتی مواجه شد که خوشبختانه اقدامات به موقع مسئولان مانع از قطع شدن گاز شهرستان گردید. 

به گفته او این حادثه طبیعی به منازل مسکونی، دام‌های روستاییان، انبارهای ذخیره برنج، مزارع کشاورزی و راه‌های روستایی خسارت هایی وارد کرده است.

فرماندار آستارا گفت: از همان نخستین ساعات آغاز بارش شدید باران، امدادگران جمعیت هلال احمر، نیروهای انتظامی و نظامی، عوامل اداره راه و ترابری و نیروهای خدماتی و ماشین آلات شهرداری به حالت آماده باش درآمدند. نیروهای خدماتی شهرداری و ماموران اداره راه و ترابری با استفاده از ماشین آلات موجود، همه تلاش خود را در راستای منحرف کردن مسیر سیلاب انجام دادند که خوشبختانه پس از ساعت ها تلاش موفق به بازگرداندن بخش وسیعی از آب جاری به رودخانه آستاراچای شدند.

 بر اثر طغیان رودخانه آستاراچای راه اصلی ارتباطی بخش شمالی شهر آستارا با روستاهای باغچه سرا و قلعه قطع شد.

 

جاری شدن سیل در سطح شهر خوی

بارش شدید باران که در خوی 2 ساعت طول کشید ، در کمتر از نیم ساعت به سیل تبدیل شد و تمامی شهر خوی را فرا گرفت .
به گزارش واحد مرکزی خبر، در اثر بارش باران سیل آسا دیشب در شهر خوی ، کانال های سنتی و قدیمی فاضلاب سریز و در سطح خیابانها جاری شد. جریان سیل همچنین موجب آبگرفتگی صد ها واحد مسکونی و تجاری در شهر خوی شد. در اثر بارش باران سیل آسا تردد مردم و خودروها در سطح این شهر دچار مشکل شد.

عماری فرماندار خوی گفت : کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت هستند. دیشب همچنین در شهرستانهای سلماس و نقده هم باران بارید.
 

تگرگ و سیل در آذربایجان غربی خسارت زد
تگرگ و سیل در آذربایجان غربی به باغات و اراضی کشاورزی آذربایجان غربی خسارت زد. به گزارش فارس، بخشدار مرکزی شهرستان خوی گفت: باغات و اراضی کشاورزی شهرستان خوی بر اثر تگرگ و سیل 20 تا 100 درصد خسارت دیدند.

سید جمال حسنی در بازدید از اراضی کشاورزی و باغات میوه خسارت دیده از بارش تگرگ و جریان سیل اظهار داشت: بارش شدید تگرگ و جریان سیل به بیش از 300 هکتار از باغات سیب، گلابی و گردو و سایر محصولات و نیز 500 هکتار از اراضی کشاورزی از جمله آفتابگردان، کدو، یونجه و گوجه فرنگی بین 20 تا 100 درصد خسارت زد.

وی با بیان اینکه بارش شدید تگرگ و جاری شدن سیل به بیش از 700 هکتار از باغات و اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت زده است، افزود: این خسارت بیشتر به باغات شهر خوی، فیروق و روستاهای بدل‌آباد، پیرموسی، پسک و دیزج جمشیدخان وارد شده است.

میرسیاوش اسبقی، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری خوی نیز گفت: بر اثر بارش شدید تگرگ به تعدادی از خودروهای شخصی خوی نیز خسارت وارد شد. همچنین بیش از 100 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی دچار آب‌گرفتگی شدند. وی اظهار داشت: مجموع خسارات وارده این حادثه نزدیک به 30 میلیارد ریال برآورد شده است.

همچنین بارش باران در مهاباد در عصر دیروز موجب جاری شدن آب جوی‌ها در سطح خیابان‌ها شد و مشکلاتی را برای رفت و آمد مردم و عبور و مرور خودروها در سطح این شهر به وجود آورد. بارش باران تابستانی که با وزش باد شدید و رعد و برق همراه بود همچنین موجب خنک شدن دمای هوا و خوشحالی مردم شد.

اسماعیل خوشخو، رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: عبور امواج ناپایدار و تشکیل یک سیستم جبهه‌ای در منطقه موجب بارش باران به صورت رگبار در این شهرستان شده است. پاین وضعیت جوی همچنین موجب افت دمای هوا به میزان پنج درجه در سطح این منطقه شده است.

این در حالی است که به گفته رئیس اداره هواشناسی مهاباد میزان بارندگی در سال زراعی جاری در مهاباد 17 درصد کاهش نشان می‌دهد: در سال زراعی جاری در مجموع 296 میلی متر بارش در این شهرستان باریده است که این میزان 51 میلی متر کمتر از سال زراعی گذشته است.

 

خسارت 60 میلیارد ریالی سیل در استان زنجان
سیل دیشب در استان زنجان حدود 60 میلیارد ریال خسارت بر جا گذاشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شهرستانهای زنجان و ماهنشان در مسیر سیل قرار گرفته بودند.

راشاد فرماندار شهرستان زنجان گفت: در این ارتباط به 8 روستا این شهرستانها خسارت جدی وارد شد.
حاجی زاده مـدیـر کل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه 150 واحد مسکونی در روستای مشمپا آسیب دیده گفت : 8 واحد مسکونی 100 درصد تخریب شده است.

پاک منش بخشدار زنجانرود هم گفت: 100 درصد مزارع کشاورزی و باغات انگور روستای مشمپا از بین رفته است. روستاهای مشمپا ، جیزلان ، قوشلا ، مهرآباد ، حصار ، چیپ چیپ ،گوموش آباد، درمان دره گرفتار سیلاب شده اند. 120 راس گوسفند هم تلف شده است. سیل تاسیسات آبرسانی ومزارع کشاورزی را هم از بین برده است .

کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: میزان کل دقیق خسارت‌های سیل در استان هنوز به طور کامل برآورد نشده و پس از ارائه گزارش خسارت کلی اعلام خواهد شد.
طاهری مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: از دیشب 30 امدادگر در قالب 4 گروه در منطقه برای امدادرسانی مستقر هستند. سیل بخش زنجانرود ساعت 6 بعداز ظهر سه شنبه رخ داد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان هم به کشاورزان توصیه کرد تجهیزات کشاورزی را از مسیر های رودخانه جمع آوری کنند.

 

رفع مشکل آبگرفتگی واحدهای مسکونی در گیلان
مشکل آبگرفتگی واحدهای مسکونی در گیلان برطرف شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: حدود 150 واحد روستایی شهرستانهای صومعه سرا ، تالش و آستارا بر اثر بارندگی دچارآبگرفتگی شد که این مشکل حل شده است .

افشین عزیزی افزود : هم اکنون 15 واحد مسکونی در حاشیه های یکی از رودخـانه های صومعه سرا آبگرفتگی جزیی دارد که به زودی مشکل این واحد ها برطرف می شود.

در 48 ساعت گذشته در بندرانزلی 158 میلی متر ،در آستارا و تالش 84 میلی متر ،در رودسر 76 میلی متر ،در رشت 65 میلی متر ، کیاشهر 54میلی متر ودر لاهیجان 46 میلی متر باران باریده است. این بارندگی ها موجب آب گرفتگی و خسارت جزیی راهها و پل های موقت در مسیر رودخانه ها در آستارا ، تالش ، شفت ، فومن ، صومعه سرا و رودسر شد.

هواشناسی وضعیت هوای گیلان را در24 ساعت آینده قسمتی ابری تا ابری ، با احتمال بارندگی پراکنده ، گاهی کاهش ابر، افزایش نسبی دما و برای جمعه صاف تا قسمتی ابری ، اواخر وقت رشد ابر و احتمال بارندگی پیش بینی کرده است.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =