۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸

سیما فردوسی

بهداشت رواني افراد جامعه از مواردي است كه اغلب مواقع، آنچنان كه شايسته است به آن توجهي نمي‌شود. اين در حالي است كه منشاء بسياري از جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي، همين بي توجهي به سلامت روحي است. اختلالات رواني، علاوه بر بار اقتصادي زيادي كه به كشورها تحميل مي‌كند، روند توسعه آن كشور را كند كرده، بنيان خانواده‌ها را سست مي‌كند و به بروز خشونت‌هاي افراد جامعه عليه يكديگر منجر مي‌شود.

براي شناخت جوانب بهداشت رواني و در نظر گرفتن راهكارهاي پيشگيري و درمان آن، دولت‌ها بايد دست به كار شده و اقدامات پيشگيرانه‌اي را در نظر بگيرند؛ كاهش بيكاري، افزايش روحيه نشاط جمعي در جامعه، ايجاد اميد در افراد نسبت به آينده، از بين بردن نگراني‌هاي اقتصادي و بسياري از موارد اينچنيني اقداماتي است كه توسط مسوولان بايد انجام شود. اما در عين حال و در كنار تمام اين موارد، خود افراد و خانواده‌ها هم بايد به اين مساله توجه كرده و براي حفظ سلامت رواني خود و افراد خانواده‌شان وارد عمل شوند.

با زندگي ماشيني كه افراد شهرنشين به ويژه ساكنان شهرهاي بزرگ را درگير خود كرده، خستگي‌، افسردگي‌، بدبيني‌ و بروز خشم و نااميدي، با شدت بيشتري امكان وقوع دارند و بنابراين به همان اندازه بايد براي دچار نشدن به اين موارد، آگاهي و اطلاع‌رساني صورت گيرد.

انجام راهكارهاي ساده‌اي مثل ورزش‌های ایروبیک (هوازی)، قدم زدن، آهسته دویدن و کوهنوردی، حفظ ارتباط با دوستان و آشنايان و صحبت كردن و مشورت گرفتن از آنها، شركت كردن در برنامه‌هاي شاد گروهي و كمك گرفتن از مشاور در هنگام احساس نياز از جمله روش‌های موثر مقابله با بروز افسردگی و حفظ بهداشت روانی افراد به شمار مي‌روند.

در اين ميان به ويژه بايد باز هم روي افسردگي دختران و زنان جوان تاكيد كنم چرا كه احتمال افسردگي آنها با توجه به كمبود امكانات و عدم تحرك در محيط‌هاي باز بيشتر است در حالي كه با افسرده شدن زنان، به طور كلي خانواده تحت الشعاع قرار گرفته و با انتقال بدبيني و افسردگي به فرزندانش، آنها را نيز از پيشرفت بازمي‌دارد و دچار تفكرات منفي مي‌كند. فرزندان نيز با ورود به اجتماع به افزايش اين تفكرات منفي و آسيب‌هاي اجتماعي دامن زده و اين چرخه ادامه پيدا ميكند.

بنابراين اگر خواهان اين هستيم كه شاهد رشد و توسعه بيشتر بوده و از ميزان جرايم و جنايات بكاهيم، با توجه بيشتر و در نظر گرفتن امكانات مناسب براي فعاليت افراد جامعه در زمينه‌هاي گوناگون و ايجاد تفريحات سالم مي‌توان از بروز اختلالات رواني و به تبع آن بسياري از جرايم و جنايات پيشگيري كرده و به حفظ روحيه و سلامت كمك كرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =