۴ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱

در این متن، که نمی‌توان محتوای آن را به گروه سنی خاصی محدود کرد، سعی می‌کنم نحوه‌ی ساده‌ی ورود به جهان زیبای هنر را محک زده و با توصیه‌هایی نه چندان پیچیده، بدون ترس و واهمه و با جسارتی تمام وارد عالم هنر شویم.

 "هنر" پیرامون ما را احاطه کرده است. این موضوع تنها در نقاشی و یا موسیقی خلاصه نمی‌شود، بلکه سایر رسانه‌های هنری را نیز شامل است. معماری یا درست کردن مدلی با گِل رُس هم از هنر سرچشمه می‌گیرد.
در واقع هنر با اشکال و فرم‌های گوناگون ما را محاصره کرده است. اگر کمی وقت بگذاریم و به دور و بر خود نگاهی بیاندازیم، شاهد انواع مختلف شیوه‌ها و شگردهای هنری خواهیم بود.
به درختی که در نزدیکیمان است به دقت نگاه کنیم. آنچنان صاف، مستقیم و استوار و یا دارای بدنه‌ای قهوه‌ای رنگ نیست. درخت دارای بافت و سایه روشن‌هایی از رنگهاست. از همه مهمتر، در آفرینش هنرها در طبیعت هیچ دو شیئی را همانند هم نمی‌بینیم. به راستی راز گوناگونی هنرهای طبیعی در چیست؟
چگونه می‌توان به عالم هنر وارد شد و به تقلید از جهان آفرینش دست به خلقت زد؟ چگونه ممکن است هنرمندی پا به عرصه حیات بگذارد و از هیچ، یک اثر هنری خلق کند؟
در این متن، که نمی‌توان محتوای آن را به گروه سنی خاصی محدود کرد، سعی می‌کنم نحوه‌ی ساده‌ی ورود به جهان زیبای هنر را محک زده و با توصیه‌هایی نه چندان پیچیده، بدون ترس و واهمه و با جسارتی تمام وارد عالم هنر شویم.
 
گام اول: دفتر و مدادی برای طراحی تهیه کنید
سه پایه و بوم و رنگ بخرید. حتی کوچکترین امکان برای نقاشی می‌تواند شروع خوبی برای تمرین و تجربه کردن باشد. مثل مداد و دفتر.
 
گام دوم: کتابی در خصوص آموزش طراحی تهیه کنید
کتابی بخرید که برای شما دارای زبانی ساده، قابل فهم، جالب و شیرین است. بهتر است آموزش مرحله به مرحله‌ی اصول طراحی از ویژگیهای کتاب باشد. سعی نکنید با عجله هر مرحله را تمام کنید. آموزش باید در ذهن و وجود شما به عنوان یک مهارت جابگیرد و به قول معلمان دوران کودکی، ملکه ذهنتان شود.
گام سوم: هرآنچه می‌بینید بکشید
به پارکی بروید و روی نیمکت پارک نشسته و به دقت به اطراف خود نگاه کنید. هنر شامل همه چیز است. استخر بیضی شکل، آفتاب تابیده بر اطراف، درختان و حتی برگهای آنها نیز همگی سایه روشن‌های گوناگونی دارند. هیچ دو گلی شبیه هم نیست، حتی در اندازه، رنگ و شکل. اگر به دقت نگاه کنید و از ته دل علاقمند شوید به راحتی می‌توانید هنرمند طبیعت شوید. شک نکنید که شما نیز به راحتی می‌توانید هنرمند شوید.
 
گام چهارم: به درختان در نور خورشید نگاه کنید
توجه و دقت داشته باشید که برگها دارای رنگهای گوناگونی هستند. ملاحظه کنید که به کدام سمت برگ آفتاب تابیده و چه تغییری در ظاهر آن ایجاد کرده است. به همان درخت ساعاتی بعد نگاه کنید و توجه داشته باشید که ظاهر برگها بدون تابش خورشید چگونه است. به غروب خورشید بنگرید و طیف‌هاب گوناگون رنگی را ملاحظه کنید. در واقع با دقت و توجه به اشیاء "نگاه کنید" و در دفتر طراحی خود آن را بکشید.
 
گام پنجم: نگرش هنرمندانه‌ی خود به طبیعت را گسترش دهید
درباره‌ی رنگها، سایه روشن‌ها و چگونگی به کار بردن آنها در نقاشی مطالعه کنید. کارتهای رنگی از طیف‌های رنگی مختلف خریداری کرده و با کنار هم قراردادن آنها ترکیبات و همنشینی رنگها را مشاهده و تجربه کنید. این نمونه‌ای است از صدها تکنیکی که باید بر آن مسلط شوید.
 
گام ششم: چشمان خود را به دیدن گوناگونی فرمها و اشکال عادت دهید
سعی نکنید که هرآنچه می‌بینید را کاملاً شبیه به آن رنگ کنید. هر چیزی که می‌بینیم همانی نیست که به چشم ما می‌آید. رنگ سفید، خود دارای سایه روشن‌ها و طیف‌های مختلفی است، و یا رنگ قرمز، خود دارای درجات گوناگونی از قرمزی است. پوست سیاه انسان به واقع سیاه نیست، و یا پوست سفید واقعاً سفید نبوده و دارای طیف‌های مختلفی از صورتی، زرد، آبی و ترکیبی است از همه‌ی آنها.
 
گام هفتم: گوشهایتان را به خوب گوش کردن عادت دهید
فقط کمی تمرکز لازم است تا صداهای اطرافمان را به خوبی گوش کنید. به جای شنیدن، گوش کنید. به زیر و بم صداها و بلندی و کوتاهی آن دقت کنید. گوش دادن را از طبیعت شروع کرده و با موسیقی‌های کلاسیک ادامه دهید. برای عادت کردن به هر چیز باید کمی صبر کرد. لذت بردن از موسیقی‌ کلاسیک، نیازمند تحمل و بردباری است.
 
گام هشتم: به سایت‌ها و وبلاگهای مرتبط با موضوع هنری مراجعه کنید
سایت‌ها و وبلاگهایی را درباره‌ی هنرمندان، شیوه‌ها و سبک‌های هنری، طراحی و نقاشی جستجو کنید. هنرمند شدن آنچنان هم سخت نیست. شما می‌توانید به آرزوی هنری خود در مورد آنچه که به آن علاقمندید تحقق ببخشید. در مورد هنرمندان و آثارشان مطالعه کنید و تحلیل آثار هنری را بخوانید و بیاموزید.
 
گام نهم: خود را در معرض هنرهای بزرگ قرار دهید
از گالری‌ها و موزه‌ها دیدن کنید و کتب مربوط به هنر و طراحی را مطالعه کنید. با نگاه موشکافانه به آثار برتر هنری می‌توان از اساتید برجسته هم آموخت. از آثارشان تقلید و کپی‌برداری کنید و یا سعی کنید موضوعات و فنون بکار رفته در آثارشان را در کارهای خود مورد استفاده قرار دهید.
 
گام دهم: هنر مورد علاقه و پسند خود را بیابید
به دیدن و ارتباط برقرار کردن با سایر هنرها نیز بپردازید. به بناهای تاریخی به دید خریدار بنگرید. به آثار سینمایی به دید بیننده‌ای کنجکاو نگاه کنید. موسیقی را با گوش‌هایی تیزبین و روحی سرشار از پذیرش گوش دهید. تصمیم بگیرید که کدام گونه از هنر مورد علاقه و پسند شماست. انتخاب درست این کار مستلزم آن است که از کنار هیچ اثر هنری بی‌تفاوت نگذرید.
 
چند نکته:
1.       توجه داشته باشید که هیچ کس هنرمند به دنیا نمی‌آید. آنهایی که هنرمند می‌شوند واقعاً انسانهای خوشبختی هستند. هنر با عشق و علاقه‌ی ما بارور می‌شود.
2.       نقاشی‌ها از طریق احساسات هنرمندان نسبت به موجودات اطرافشان آفریده و بالنده می‌شوند. هیچ دو انسانی شبیه یکدیگر نیستند. هیچ دو هنرمندی هم شبیه یکدیگر و به یک شیوه نقاشی نمی‌کنند زیرا به یک دید به رنگها نگاه نمی‌کنند.
3.       بیشتر هنرها همانند نقاشی نیازمند رنگ نیستند. حتی هنری می‌تواند با استفاده از یک دوربین عکاسی تحقق یابد.
4.       هنر با آفرینشی شایسته و به جا آموخته می‌شود و گسترش می‌یابد.
5.       به خاطر داشته باشید هنرمند شدن تنها در خوب طراحی کردن خلاصه نمی‌شود بلکه به میزان شور و هیجانی که از قِبل آن حاصل می‌شود نیز بستگی دارد.
6.       هنرمند یاد می‌گیرد احساسات خود را موشکافانه بشناسد و می‌آموزد که چگونه آنها را در قالب یک اثر هنری بگنجاند.
7.       خط خطی کردن واقعا کمک می‌کند به روشن‌بینی شما. زمانیکه بی‌پروا می‌کشید، کمک می‌کند که مهارت خود را بهتر متوجه شوید.
8.       در طول زمان دید شخصی شما نسبت به جهان پیرامونی‌تان همانند یک هنرمند شکوفا شده و تغییر می‌کند.
9.       طراحی‌های قبلی‌تان را نگهداری کنید تا با دیدن روند پیشرفت خود دلگرم شوید.
10.   به هنر، خوبِ خوب نگاه کنید، به ویژه به هنرهای متعالی. احساسات خود را رها کنید و از آنچه در طبیعت و زندگی است و یا آفریده‌ی دست بشر است لذت ببرید. چیزی که به آن بسیار نیازمندید "هنرِ لذت بردن" است برای "هنرِ لذتْ آفریدن".
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =