نگاهی به 'سقای آب و ادب' نوشته استاد سید مهدی شجاعی، اثری متفاوت در معرفی زندگی حضرت ابوالفضل العباس( درود خدا بر او باد) / 5

به گزارش خبرآنلاین شهرام شكيبا، نویسنده و هنرمند کشورمان در این باره گفت:
" به نظرم دو پرسش مهم درباره اثر ارزشمند " سقای آب و ادب " سید مهدی شجاعی می توان پرسید. یکی اینکه آیا از منظر نمايش مي‌توان به اين اثر نگاه كرد؟ ما دچار اين معضل هستيم كه آيا مي‌توانيم برخي از اشخاص را تصوير كنيم يا نه. در سينما اين توانايي وجود دارد كه از تكنيك‌ها و روش‌هايي استفاده مي‌كنند كه اين الزام را از ميان برمي‌دارد. به هر حال در به تصوير كشيدن شخصيت‌هاي مذهبي بويژه معصومين (ع) محدوديت‌هايي وجود دارد. اگر از اين اثر يك فيلم داستاني سينمايي يا سريال بسازيم، اثر موفقي خواهد شد؛ زيرا توانايي آن را دارد كه به يك فيلمنامه تبديل شود.
موضوع مهم دیگر ميزان جست‌وجوي جناب شجاعی در استفاده از منابع تاريخي در تأليف كتابش است. در مورد معصومين و قديسين دنبال سند و منابع گشتن مشكل جدي است و اين مسأله به اين دليل است كه بسياري از منابع تاريخي در دل تاريخ از ميان رفته است، حتی در بعضي از جاها داستان حادثه عاشورا به دست دشمنان امام حسين (ع) تصوير شده و قلم هميشه در دست حاكمان بوده و ائمه در اين زمينه بسيار مظلوم واقع شده‌اند.
جناب آقای شجاعی در اين اثر تمام تلاش خود را كرده كه آنچه استخراج مي‌شود، محصول مستندات باشد؛ اما پا را هم از مستندات فراگذاشته؛ ولي اين به معناي تحريف نيست. این اثر حقیقتا اثری در خور و مناسب برای معرفی شخصیت حضرت عباس است که از هرگونه تحریف به دور است. از سویی دیگر می دانیم که درباره شخصیت آن حضرت اثر ادبی مناسب و موثری وجود نداشته که استاد شجاعی این سد را شکسته است."

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    9 0
    قربان مقامت یا ابوالفضل (ع)