رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات با ایران گفت: مثل استانبول و بغداد دور هم جمع شدیم تا نگرانی های جهانی را کم کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، نماينده 1+5 در مذاكرات با ايران اعلام كرد كه زمانی برای مذاکرات بعدی بين دو طرف تعیین نشد.
بنا بر گزارش هایی که ایسنا و مهر از نشست خبری كاترين اشتون منتشر کرده اند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب پس از پايان مذاكرات مسكو در يك نشست خبري با بيان اين كه ما در مذاکرات قبلی درخواست کردیم که ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق و سایت فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم 20 درصد را از ایران خارج کند تصريح كرد: ما اعلام كرديم این را به عنوان اقدام اعتماد ساز از ایران قبول می‌کنیم. ایران به 3+3 پاسخ داد. ما هم در بغداد پاسخ جامعی به مسایلی که ایران مطرح کرده بود دادیم. ما موضع مان را به تفصیل بیان کردیم.
او با اشاره به مذاكرات مسكو ادامه داد: ما در پنج نشست عمومی در مذاکرات دیروز و امروز و ملاقات‌های دوجانبه بر روی خیلی از مسایل کار کردیم. اما واضح است که بین مواضع دو طرف به لحاظ محتوایی فاصله زیادی وجود دارد. از این رو یک نشست در 3 جولای (13 تير) در سطح کارشناسان خواهیم داشت تا کمک کند به 3+3 و پاسخ‌های ایران را دریافت کنیم و مسایلی که توسط ایران در طول مذاکرات بیان شده است را بررسی کنیم. بعد این دیدار در سطح معاونان اشمید و باقری خواهد بود و بعد من مستقیم با آقای جلیلی صحبت می‌‌کنم برای این که درباره دیدار سیاسی بعدی تصمیم بگیریم و این که می‌توانیم دیدار داشته باشیم یا نه.
اشتون تاكيد كرد: این با ایران است که تصمیم بگیرد که مسیر دیپلماسی موفق شود یا نه و آیا آماده است که بر سر گام‌های مشخص توافق شود یا نه.
وی در پاسخ به رویترز که از او پرسید وجه مشترکی هم در مذاکرات به دست آمد گفت: در نشست دوجانبه‌يی که با آقای جلیلی داشتم گفتیم که هیچ کس در آن سالن نمی‌خواهد صرفا مذاکره برای مذاکره داشته باشد. آن‌ها برای اولین‌بار درباره محتوا صحبت کردند اما هنوز راه طولانی داریم و مطمئن هستم جلیلی با من موافق است.
وی در پاسخ به این که جدول زمانی ملاقاتش با جلیلی درآینده چيست؟ اظهار كرد: این بستگی دارد که چه اتفاقی می‌افتد و آن‌ها در برداشتن سه گام مورد نظر ما چه پاسخی می دهند. قرار است در سوم جولای بحث‌های فنی به تفسیر صورت گیرد و کارشناسان دو طرف صحبت کنند مخصوصا این که پاسخ‌های ایران را بشنویم. ضروری است این گفت‌وگوها صورت گیرد تا همدیگر را بهتر بفهمیم.
اشتون در پاسخ به سوال دیگر که با توجه به نبود مشترکات چرا به مذاکرات ادامه می‌دهید؟ گفت: بعد از این که اولین پاسخ محتوایی را دریافت کردیم دیدیم که بهترین راه بحث کردن است تا به لحاظ فنی همدیگر را بفهمیم. پاسخ‌ها در مقاطع مختلف متفاوت است و باید دید به لحاظ فنی و تکنیکی چه معنایی دارند. ما باید کارشناسان‌مان را درگیر کنیم و بعد تصمیم بگیریم که باید در سطح معاونان نشست داشته باشیم یا نه.
به گزارش مهر به مسکو اشتون در مصاحبه مطبوعاتی خود در پایان مذاکرات گفت:امروز تاکید می کنم که ایران باید 3 گام برای اعتماد سازی جهانی انجام دهد.اول توقف غنی سازی 20 درصد و دوم تعطیلی تاسیسات فردو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنی سازی شده .
وی با بیان اینکه ما آماده ایم تا به پیشرفت برسیم درباره مذاکرات امروز و دیروز اظهار داشت: ما به پیشنهادات ایران پاسخ جامعی دادیم. امروز نظر خودمان را به ایران صریح و دقیق بیان کردیم.
وی همچینن تصریح کرد:بعد از 5 نوبت هنوز فاصله زیادی بین ما و ایران و جود دارد و من مطمئنم آقای جلیلی هم در این باره با من هم عقیده است. اما در نهایت به این توافق رسیدیم که سطحی برای کار کارشناسی تعریف کنیم تا به گروه 1+5 کمک کند حرفهای ایران را بفهدو حرفهای ما را هم به آنها بزند. این نشست کارشناسی در 3 ژولای در استانبول برگزار خواهد شد. در سطح معاونین هم قرار شد بین معاونین دیداری برگزار شود و در نهایت من با آقای جلیلی تماس می گیرم ببینم چشم انداز آینده چیست و می توان نشست چند جانبه برگزار کرد یا خیر!؟
اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز که پرسیده بود آیا شما با ایران هیچ وجه اشتراکی داشتید یا نه گفت:من به آقای جلیلی هم گفتم که هیچ یک از اعضا گفت وگو برای گفت وگو را نمی خواهند. اما آنها برای اولین بار درباره محتوا صحبت کردند و ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم.در هر صورت بحث های کارشناسی استانبول کمک می کند به تفاهم بیشتری برسیم.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    32 0
    اخرش چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
      76 4
      مهم ترین کج فهمی دیپلمات های ایرانی و اصولا آنچه که در صدا و سیما تبلیغ میشود این است که اروپا و غرب در موضع ضعف قرار دارند.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    42 1
    رسیدیم خونه اول!! دوستانی که میگفتن مذاکره نکنیم حالا بیان سکان رو تحویل بگیرن ببینیم به کجا میرسیم!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    22 58
    ميخوان بيان هر چي هست ببرن خجالت نكشن خودشون 1000تا1000تا بمب اتم ميسازن حالا گير دادن به 20درصد ما اي خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بدون نام GB ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    24 50
    با این شروط خانم اشتون باید مواظب باشد سرما نخورد.
  • علیرضا IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    28 66
    خوب از خبر منتشر شده اینطور بر میاد که ما هر چه میگوییم نره انها میگویند بدوش.ظاهرا طرف مقابل بویی از منطق و عدالت نبرده و فقط پا فشاری بر پاره ای حرفهای یاوه و بی اساس دارد. همه چیز میخواهند و هیچ امتیازی نمیخواهند بدهند. تا زمانی که تمامی تحریمها علیه ایران لغو نشود و تمامی کشورهای عضو ان پی تی سلاح های هسته ای خود را جمع نکنند ما نباید یک قدم از خواسته هایمان کنار بیاییم. به نظر من حتی به قیمت زانو زدن پنج بعلاوه یک و لغو تحریمها هم نباید غنی سازی اورانیوم متوقف شود. ما خودمان داریم غنی سازی میکنیم و سوخت مورد نیاز را تامین میکنیم.مگر ما احمق هستیم که چیزی را که با این زحمت بدست آورده ایم از کار بیندازیم و دست گدایی سوخت هسته ای جلوی این اجنبی ها دراز کنیم.
  • حسین غلامحسینی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    24 67
    من بعنوان یک ایرانی وبعنوان یک برادرشهید داده به این انقلاب ومیهن ودین مبین اسلام ازتمام قدرتهای استکباری و زورگو ومتکبر می خواهم حرفهای منطقی ملت ایران را گوش کنند و دیگرتکرارنکنند که ما غنی سازی را تعطیل و ازحق مسلم خودمان چشم پوشی کنیم. ما نماینده مقتدر ومحبوبمان جناب دکترجلیلی را فرستادیم تا به این سخنان که مکنونات رهبرمعظم نیز می باشد، تاکید کند.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    25 42
    نباید قبول کنیم, اورانیوم رو بگیرن بعدش هر بلایی بخوان سرمون میارن
  • احمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    21 37
    اولا که مذاکره بااین کشورهاجزوقت کشی کردن چیزی نیست ومهمترازهمه اگرمسئولین کشورمابه درخواستهای این کشورها بخصوص درمورد(تعلیق غنی سازی وتعطیلی فردو وتحویل اورانیم 20درصد) به هرکشوری بالاترین خیانت به اسلام وکشوراسلامی ماومردم شریف ایران می باشد. امیدواریم مسئولین سر سوزنی ازحق مردم کوتا نیایندکه یقینا بایددراین دنیا ودرآخرت پاسخگو باشند.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    80 8
    پس آقای جلیلی موفق نشد حتی کوچکترین تحریم را هم بشکند.دست آورد او از این همه مذاکرات چیست؟ غرب تحریم ها را شدید تر می کند ما هم غنی سازی می کنیم.چه کسی این فشارها را متحمل می شود؟ مردم مستضعف ایران.
    • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
      11 19
      از حادثه لرزند بخود کاخ نشینان ما کوخ نشینان غم سیلاب نداریم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    17 73
    این خانم از قیافه اش هم معلومه که یه تختش کمه! آقای جلیلی که یک ماه پیش گفت چون شما حرفهای ما را نمی فهمید کارشناساتون را بگید بیاند ولی اونا این حرف را نفهمیدند و تازه بعد از یک ماه تازه متوجه شدند ایران چی میگه. خدا به خیر بگذرونه.
    • آرزو IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
      35 6
      اگه این خانم به قول شما یه تخته اش کمه چرا همچین سمتی رو داره مگر در کشوری زندگی می کنه که بدون و مدرک و سواد وزیر و .... می شن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    24 39
    کم نباشه؟ می خوای نفتمون مفت بدیم به شما.
  • ps IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    22 54
    سلام ما به هیچ عنوان این سه شرط را نباید قبول کنیم چون بعد از قبول سه شرط مطمئن باشیم شرط های دیگری در انتظار ماست اگر راست می گویند یک از شرط ها را برای اسرائیل که بمب اتمی دارد اجراء کنند ما که سلاح اتمی نداریم آنها هم می دانند جوانهای ما برای آنها از اتم هم بدتر است به پاس خون شهدا تا آخر ایستاده ایم و مطیع رهبرمان خواهیم بود شهدا جان خود را فدا کردند و تکلیف ما اسقامت و ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام است به امید ظهور آقا آقا ما منتظر ظهورت هستیم .
    • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
      12 16
      شهدا جان خود را فدا كردند براي زندگي راحت و آزاد براي ايرانيان، چيزي غير از اين بود؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    87 5
    پس بازم تلویزیون دیروز دروغ گفت به مردم! متاسفم. البته می شد حدس زد وقتی که سخنان خانم اشتون رو پخش نکرد می شد این حدس رو زد
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    12 39
    اينا ايران رو به مسخره گرفتن خوب ي باركي بگن اقا هسته ايد رو جمع كن ديگه من كه جايي جليلي بودم اصلا نميذاشتم به دور چهارم بكشه خجالت نميكشن فكر كردن كه ما هيچي نميفهميم به همين خيال باشن تويي 5 1 كه چيزي دستشون رو نگرفت توي 3 3 هم مطمئن باشن كه ما چيزي دستشون نميديم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    62 6
    تا دوره اوباما تموم نشده به توافق برسید!!! دوره بعد دیگه اوباما رییس جمهور نیست ها!!
  • رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    19 37
    بهتر غنی سازی را به مرز 50درصد برسونیم تا دست از 20درصد بردارند
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    15 44
    انرژي هسته اي دستاورد ملي است و متعلق هب هيچ کس نيست. آن را از دست ندهيم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    13 40
    بايد بيشتر ايستادگي کنيم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    19 37
    خانم اشتون شما هم کلا منابع حياتي اروپا را به ما بدهيد. مي ديد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    22 36
    با اين ها نميشه به توافق رسيد
  • يه دانشجو IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    9 16
    كسي نبود به اين خانم بگويد شما مي گوييد غني سازي 20 درصد را تعليق كنيم سايت فردو تعطيل شود اورانيوم داخل كشور رو هم ببريد در حالي كه خودتون صد ها كلاهك هسته اي داريد . مي خواهند حق قانوني كشورمان را پايمال كنند حرف حرف خودشون نيست رژيم نژاد پرست اسراييل اين شرايط را برايشان ديكته مي كند اينها الت دست اسراييل هستن هيچ اختياري از خودشان ندارند نبايد در مقابل اينها كوتاه امد اينها دشمنان قسم خورده كشورمان هستن امتياز دادن به اينها و اعتماد كردن به اين كشورها همانند خوردن جام زهر است. حضرت امام خميني گفتن اينها نمي گذارند راحت بمانيد شما هم نبايد بگذاريد اب خوش از گلويشان پايين برود . غرب نشان داده است كه به هيچ اصول انساني پايبند نيست حال چطور مي خواهند حق فانوني كشورمان بپزيرند
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    11 8
    مشکلی نیست اورانیوم 20% بفروشیم بهشون یه مدت تعلیق کنیم 20 درصدشو به هر حال اعتماد سازی یه مدتی داره دیگه مثلا 3 ماه دوباره درست کنیم بفروشیم دوباره تعلیق کنیم 3 ماه خوبه که اتفاقا
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    15 25
    خانم اشتون اشک تو اون اسراییلی های عوضی هم دربیاد این سه شرط رو نمی پزیریم به همین خیالها باشید مردم ایران قدرتمند وبزرگ از حق قانونی خودشون نمی گذرندمطمئن باشید.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
    1 1
    کلا منطق غربی اینگونه است: شما آنچه ما می گوییم را قبول کنید.
  • معصومه IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    2 1
    حتما!!حتما!منتظربودیم شما بگین!!!راستی اصلا رنگ آبی بهتون نمیادا!!!