«اینگونه انقلاب ها در واقع انقلاب نیست؛ رفتن اشخاصی است و آمدن اشخاصی دیگر...انقلاب آن نیست که «اشخاص دولت» عوض شوند، بلکه آن است که «احوال ملت» عوض شود و...»

به گزارش خبرآنلاین، جدیدترین کتاب استاد محمدرضا حکیمی با عنوان «حکومت اسلامی» از منظر قرآن و احادیث از سوی انتشارات الحیات روانه بازار نشر شد.  ویژگی‌های حکومت‌های صالح در این کتاب زیر عنوان فصول زیر بررسی شده است: ویژگی‌های انسانی، ویژگی‌های فرهنگی، ویژگی‌های حکومتی، ویژگی‌های حقوقی، ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های اجرایی، اقتصادی، اجتماعی و مردمی.

 

بنابراین گزارش، این کتاب خواندنی و ارزشمند در 10 فصل و ذیل عنوان ویژگی های حکومت های صالح به ویژگی های «انسانی، فرهنگی، حکومتی، حقوقی، اخلاقی، اجرایی، مردمی، اجتماعی و اقتصادی» تنظیم شده است. همچنین در انتهای برخی فصول، نگاهی اجمالی به کل فصل درج شده است.

 

در بخشی از فصل ویژگی های انسانی حکومت صالح و ذیل عنوان «انسان محروم، کرامت اصلی» بعد از ذکر حدیثی از رسول الله(ص) در پاسخ به یکی از صحابه که به میزان برابر غنائم میان سواره های لشکر و پیاده ها اعتراض کرده بود و دفاع پیامبر(ص) از پیروزی بر پایه حرکت ضعفا، می خوانیم:

«با فداکاری های بی دریغ و گوناگون توده های ضعیف و پابرهنه، انقلاب به پیروزی می رسد، سپس کار به دست اغنیا و توانگران و فرصت طلبان و «مرفهان بی درد» می افتد؛ «فرعون»(طاغوت سیاسی) به دست محرومان ساقط می شود اما «قارون»(طاغوت اقتصادی) با نزدیک شدن به قدرتمندان، به قدرت می رسد، بلکه خود به گونه ای به صورت قدرت حاکم و تصمیم گیرنده در می آید...اینگونه انقلاب ها در واقع انقلاب نیست؛ رفتن اشخاصی است و آمدن اشخاصی دیگر...زیرا انقلاب آن نیست که «اشخاص دولت» عوض شوند، بلکه انقلاب آن است که «احوال ملت» عوض شود! و فقر و تبعیض و اختناق از میان برود.»

 

در همین بخش و در تشریح «رعایت آداب سیاسی» با اشاره به آیه 108 سوره مبارکه انعام(به کسانی که خدا را قبول ندارند _ هم کیش و هم عقیده و هم مسلک شما نیستند_ دشنام ندهید) آورده شده: «بدگویی و تعبیرهای زشت درباره دولت ها و سران آنها، و ملت های مخالف، به هیچوجه جایز نیست و بر خلاف شئون انسانی و اخلاق اسلامی است...در عرف سیاست جهانی و ارتباطات بین المللی(بویژه در میان رجل سیاسی) نیز رعایت رعایت هرگونه ادبی در گفتارها و برخوردها مفید است و عکس آن مضر، پس باید رجال سیاسی بر اعصاب خویش مسلط باشند و حتی با مخالفان و دشمنان، از حد ادب و احترام نگذرند. و این موضوع تاکید بیشتری پیدا می کند اگر رجال سیاسی، جنبه دینی و معنوی و روحانی هم داشته باشند.

 

 

به گزارش خبرآنلاین در بخش هایی از فصل نخست این کتاب با عنوان «ویژگی های انسانی» و ذیل عبارت «زندگی، بدون فقر» می خوانیم:

پیامبر(ص): کسانی که بعد از من حکومت اسلامی تشکیل می دهند، مردمان را دچار فقر و فاقه نکنند (تا از حکومت دینی و مدیریت اقتصادی آن ناامید گردند...و) به سوی کفر و بی اعتقادی سوق داده شوند.

 

امام علی(ع): امروز در شهر کوفه، همه در رفاه زندگی می کنند؛ پایین ترین افراد، نان گندم می خورند، خانه دارند، و آب اشامیدنی خوب می آشامند...

 

...ملاک اسلامی بودن یک جامعه بنابر آیات و روایات و سیره عملی امام علی(ع) _ رسیدن به «منهای فقر» است. و جز چنین جامعه ای را «اسلامی» خواندن تجوز است و اگر به ارزشهای ابدی اسلامی زیان برساند، جایز نیست.»

 

 

 

این اثر مستند و کاربردی در 350 صفحه با قیمت 6هزار تومان منتشر شده است. شایان ذکر است، نخستین مجموعه شعر «محمدرضا حکیمی» با عنوان «ساحل خورشید» حاوی 18 غزل، 9 قصیده‌، یک مثنوی، 14 رباعی، سه مدیحه، سه مرثیه، یک توسل و سه شعر نیمایی به تازگی از سوی همین ناشر با قیمت 5هزار تومان منتشر شده است.

 

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب (در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.


 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =