کتاب «اقیانوسی به نام زمین» با مروری بر اقیانوس‌ها و پدیده‌های دریایی ازسوی نشر جهان کتاب به قلم حمید رحمانی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «اقیانوسی به نام زمین» علاوه بر بررسی اقیانوس های جهان، به مبحث اقیانوس شناسی، آینده اقیانوس ها، جریان های اقیانوسی و ...نیز پرداخته است. رحمانی که دکترای خود را در حوزه اقیانوس‌شناسی فیزیک دریا دریافت کرده، در این کتاب مخاطب را در حد امکان با همه آنچه باید راجع به اقیانوس و اقیانوس ها بداند، آشنا می کند.

 

در واقع «اقیانوسی به نام زمین» با تاکید بر اهمیت وجود آب در سیاره زمین و نیاز تمام موجودات به آب نگاشته شده و ضمن معرفی اقیانوس‌های پراکنده در جهان به پدیده‌های عجیب و شگفت انگیزی که در دریا‌ها واقیانوس‌ها رخ می‌د هد اشاره دارد از طرف دیگر با توجه به لزوم حفاظت از این نعمت بیکران طبیعی‌، موارد متعددی از آسیب‌هایی که ‌می‌تواند از سوی انسان‌ها به هستی دریا‌ها وارد‌اید بیان شده است. 

 

 

ناشر در معرفی کتاب آورده است:
«بیش از 70درصد کره زمین از آب تشکیل شده که به صورت اقیانوس‌های مختلف به یکدیگر مرتبط هستند در واقع کره زمین یک اقیانوس عظیم است و قاره‌های مختلف به صورت جزایری در درون اقیانوس‌ها پدیدار شده‌اند بنابراین اگر به جای زمین نام اقیانوس را بر روی این سیاه منظومه شمسی ‌می‌گذاشتند بسیار منطقی‌تر بود‌.

درون اقیانس‌های جهان پدیده‌های شگرف و بی‌نظیری وجود دارد که نمونه‌های مشابه آن ‌گاه بر روی زمین وجوددارد‌ گاه ندارد و همچنین بسیاری از پدیده‌هایی که روی زمین اتفاق ‌می‌افتد مانند وزش باشد‌، ریزش برف و باران، کنترل گرمای زمین، زیست گونه‌های مختلف موجودات و‌... متاثر از وجود دریا‌ها، اقیانوس‌ها و پدیده‌های اقیانوسی است. به جرات ‌می‌توان گفت که اگر دریا‌ها و اقیانوس‌ها وجود نداشتند و یا چنان چه سهم کمتری از این سیاره را تشکیل ‌می‌دادند زندگی بر روی زمین با مشکلات بسیاری روبه رو ‌می‌شد.

 

طبیعت زیر دریا‌ها و اقیانوس ها و موجودات زنده درونی آن‌ها بسیار متنوع است تا آنجا که باید گفت تنوع زیستی در اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از زمین است تاکنون نقاطی از اعماق اقیانوس‌ها برای انسان به رغم قدرت فوق العاده‌اش ناشناخته مانده است.»

 

در بخشی از این کتاب درخصوص دریای مدیترانه می خوانیم:«حدود 3 میلیارد پرنده در زمین های مرطوب حاشیه دریای مدیترانه زندگی می کنند و مواد غذایی خود را از آنجا به دست می آورند. این دلتاها اغلب در دهانه رودخانه نیل در مصر قرار دارند...»

همچنین در این کتاب علت نامگذاری اقیانوس اطلس در قدیم با عنوان دریای سیاه نیز اینگونه توضیح داده شده است:«رومیان به این اقیانوس دریای سیاه می گفتند علت این نامگذاری هم خطرات بسیاری است که در این اقیانوس وجود دارد؛ بالا آمدن سطح آب بر اثر ذوب شدن یخ های قطب شمال، وجود مه شدید، آب و هوای طوفانی، توده یخ های شناور و مسیر های بسیار زیاد کشتیرانی.»

 

این کتاب خواندنی با قیمت 4هزار تومان منتشر و توزیع شده است. 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    8 0
    نمی دونم چرا این اعداد 3 ، میلیارد، هزار برام آشناست.!!!!