«در باب شهریار» تفسیر 52 ایده طلایی از نیکولو ماکیاولی است که نویسنده می‌کوشد ایده‌های ماکیاولی را با نگاهی به شرایط عصر حاضر تفسیر کند تا مخاطب اثر، درک ملموس‌تری از نظریات نویسنده داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «در باب شهریار» نوشته تیم فیلیپس با ترجمه مریم تقدیسی تلاشی است برای ارائه تفسیرهایی از جملات طلایی ماکیاولی. کتاب «شهریار» بر اساس درک عمیق ماکیاولی از طبیعت وجودی انسان نوشته شده و نویسنده این کتاب می‌کوشد جملات این فیلسوف سیاسی، شاعر، نمایشنامه‌نویس و آهنگساز ایتالیایی را با توجه به شرایط جهان کسب و کار امروز تفسیر کند تا مخاطب عصر حاضر بتواند درک بهتری از نظریات ماکیاولی داشته باشد.

 

در معرفی کتاب «در باب شهریار» آمده است: «نیکولو ماکیاولی کتاب شهریار را در سال 1513 میلادی نوشت. او این کتاب را هنگامی نوشت که از کار اخراج و به مزرعه خانوادگی در خارج از فلورانس تبعید شده بود؛ و همین کتاب بود که لقب «پدر سیاست مدرن» را برایش به ارمغان آورد. ولی از مردی که معتقد بود هر کاری را باید به دلیل موجهی انجام داد، عجیب بود که نتوانست به دنبال نوشتن این کتاب کار دلخواهش را در زمینه سیاست فلورانس برای خود دست و پا کند. این کتاب، که تلفیق دقیقی از سوابق شخصی و راهنمایی‌های مختلف است، شبیه کتاب‌های امروزیِ خودیاری به نظر می‌رسد. مشکل این‌جاست که بازار کتاب‌های خودیاری برای شهریاران، از رونق چندانی برخوردار نیست. همان‌گونه که آشکار است ماهیت غرب مدرن با ماکیاولی و اثر مشهورش شهریار آغاز و بر پایه و اساسی که وی می‌گذارد بنا می‌شود؛ پایه و اساسی که به طور خلاصه با شعار «هدف وسیله را توجیه می‌کند» شناخته شده است.»

 

در یادداشت ابتدایی که به اصل این کتاب افزوده شده است، می‌خوانیم: «همان‌گونه که آشکار است ماهیت غرب مدرن با ماکیاولی و اثر مشهورش شهریار آغاز و بر پایه و اساسی که وی می‌گذارد بنا می‌شود؛ پایه و اساسی که به طور خلاصه با شعار «هدف وسیله را توجیه می‌کند» شناخته شده است. این کتاب نیز از آن‌جا که به تفسیر ایده‌های مندرج در «شهریار» می‌پردازد، لاجرم برخی دیدگاه‌های ماکیاولیستی را که با اندیشه‌های دینی و اسلامی در تعارضند در بر می‌گیرد... بدیهی است که این شیوه‌ها و روش‌های غیراخلاقی با آموزه‌های دینی و اسلامی هیچ سنخیتی ندارند و در دیدگاه اسلام هیچ‌گاه وسیله هدف را توجیه نمی‌کند.»

 

ایده‌های ماکیاولی در کتاب «در باب شهریار»، که اغلب از دو سطر هم تجاوز نمی‌کنند، با توضیحات و تفسیرهای نویسنده کتاب همراه شده است. فیلیپس با نگاهی به اثر مطرح ماکیاولی، فصل‌های مختلف این اثر را تورق کرده و برخی ایده‌های اصلی وی را برای تفسیر برگزیده است. وی با توجه به جملاتی که ماکیاولی در باب سیاست و حکومت بیان کرده، به سراغ زندگی شهرنشینی امروز رفته و فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌ها را بررسی می‌کند و در پایان هر فصل هم توصیه‌ای برای خواننده کتاب دارد.

 

در بخش 33 کتاب با عنوان «عزیزم به من دروغ بگو!» می خوانیم:

«فریب دادن مردم معمولا از آنچه فکر می کنید ساده تر است، البته به شرطی که آنها هم دلشان بخواهد که فریب بخورند.» ماکیاولی می گوید: انسان ها آنقدر ساده لوح اند و آنقدر تحت تاثیر نیازهای اولیه شان قرار دارند که اگر فریب‌کار ماهری باشید، فریب دادن برایتان عملا چندان سخت نخواهد بود. هروقت لازم است دروغ بگویید و هر وقت لازم است مکار باشید. ترکیب این دو همان چیزی است که ماکیاولی دروغ مکارانه می نامد. منظور ماکیاولی این است که عنصر ضروری در تعریف کردن داستان های موثر، مرتبط ساختن آن با منافع بیان نشده و شخصی طرف مقابل است. اگر از این توانایی برخوردارید که آنچه را افراد واقعا دلشان می خواهد بشنوند برایشان تعریف کنید احتمال آنکه حرف تان را باور کنند بیشتر است.»

 

در بخش 28 کتاب تحت عنوان «زیاد خوب نباشید» نیز می خوانیم:

«درستکار بودن را خوب می دانند اما اگر هدف اصلی شما کسب و حفظ قدرت است، این ریزه کاری ها را رها کنید.»

3هزار سال است که کتاب هایی که درباره قدرت و قدرتمندان نوشته شده اند در یک مورد اساسی و حیاتی واقع بینانه عمل نکرده اند: حاکمی که می خواهد قدرت داشته باشد باید همیشه خوب هم باشد. این نکته  با تصور ما از شایسته سالاری همخوانی دارد. برای اینکه کسی به صدر امور برسد باید خوب تر از سایرین باشد فارغ از اینکه این خوبی با چه معیاری سنجیده شود. گاهی محال است هروز بتوانیم مطابق آرمان های مذهبی و اخلاقی زندگی کنیم. وقتی رهبری هستید که باید تصمیمات خشن و بی رحمانه ای بگیرید و اغلب هم جایگزین خوبی برای این تصمیمات ندارید، اصول اخلاقی دست و پاگیرتان می شود. ماکیاولی در شهریار گفته است که «وسواس به خرج داد برای حفظ اصول اخلاقی آن هم به هر قیمتی غیر واقع بینانه و احمقانه است.»

 

کتاب «در باب شهریار؛ تفسیر 52 ایده طلایی از نیکولو ماکیاولی» با قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    86 8
    ماکیاولی؟ باید بیاد درس پس بده!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    32 3
    دروغ مکارانه چه جالب و به روز اگر از این توانایی برخوردارید که آنچه را افراد واقعا دلشان می خواهد بشنوند برایشان تعریف کنید احتمال آنکه حرف تان را باور کنند بیشتر است.
  • مهران IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    29 18
    در جای دیگری می گوید : با یک ارتش هم نمی توانید یک مذهب درست کنید ولی با یک مذهب می توانید یک ارتش درست کنید . در نقد و مبارزه با اندیشه های پلید و اهریمنی ماکیاولی اندیشه های پاک افلاطون از کتاب جمهوری و یا اندیشه های مدینه فاضله ارسطو را به معرض نمایش بگذارید . پاکی باید منتشر شود این ندای فطرت ماست . با سپاس فراوان
  • جفری دامر A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    8 10
    خففففففففففففف در مورد بزرگانیا بزرگ ودر شانشان سخن برانید یا لال شید با اندکی تصرف مرحوم نیچه
  • ساعد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    25 10
    لطفا با ماکیا وللی درست صحبت کنید.‏ البته منظورم تفکرشه.‏ دنیای امروز جایی برای انتشار پااااااااااکی نداره و هرچ ی هس قدرته
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    6 5
    اگر در دنیای سیاست بخواهیم بر پایه اخلاقیات عمل کنیم راه به جایی نمیبریم واقعیت گرایی ودوری از تخیلات اساس رفتار دیپلماتیک است واستفاده از عقلانیت ابزاری اصلی اجتناب ناپذیر میباشد
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    8 14
    میتوان.حاکم بود وخصوصیات اخلاقی الهی ودینی اجتماعی را داشت وماکیاولی هم نبود.میسراست بااحترام به قانون وحقوق اساسی مردم