یک هفته پس از آنکه رئیس​جمهور در بخشنامه​ای مکاتبات رئیس مجلس با دستگاه​های اجرایی را فاقد وجاهت حقوقی خواند، رئیس​مجلس نیز این بخشنامه را فاقد وجاهت قانونی برشمرد.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدي​نژاد در بخشنامه خود آورده بود: «نظرات رييس محترم مجلس شوراي اسلامي محترم است، ليكن درج در روزنامه رسمي مجوز اجرا يا عدم اجراي مصوبات دولت در دستگاه هاي اجرايي قلمداد نمي گردد. بنابراين مكاتبات مذكور بر خلاف نص صريح قانون اساسي بوده و فاقد وجاهت حقوقي است و نمي​تواند مناط عمل باشد». {متن کامل اين بخشنامه را اينجا مطالعه فرماييد}.
علي لاريجاني در نطق امروز صبح خود به اين موضوع اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 138 قانون اساسی تمامي تصویب‏نامه‏ها و آیین‏نامه‏های دولت و مصوبات کمیسیون​های مذکور در این اصل‏، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیأت وزیران بفرستند.
رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه مصوبات دولت نبايد با متن و روح قوانين تخالف داشته باشد و مرجع تشخيص آن بر اساس اصول 85 و 138 قانون اساسي، رئيس​مجلس است؛ ادامه داد: رئيس مجلس موارد تخلف از قانون را اعلام و پس از مدت مقرر در قانون ملغي الاثر مي​باشد.
وي با تاکيد بر روشن بودن اين موضوع و اينکه جاي هيچ ابهامي ندارد، متذکر شد: چنانچه دستگاهي اصرار به اجراي مصوبات خلاف قانون داشته باشد، متخلف شناخته شده و از سوي ديوان محاسبات و ديگر دستگاه​هاي نظارتي مورد پيگرد قانوني قرار مي​گيرد.
لاريجاني با بيان اينکه مرجع مغايرت مصوبات مجلس با قانون اساسي و تفسير اين قانون شوراي نگهبان است؛ بخشنامه اخير رئيس​جمهور را فاقد وجاهت قانوني دانست و متذکر شد: مجلس مايل به اين کشمکش​هاي حاشيه​اي نيست و وقت مسئولين بايد مصروف حل مشکلات معيشتي مردم شود. از اين رو تذکر به اين مساله به دليل آن بود که رويه غلطي در کشور ايجاد نشود و اداره کشور بايد بر مبناي قانون باشد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    31 4
    قضاوت باشما ما هنوز اندر خم یک قانونیم
  • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    35 6
    اقای لاریجانی بخشنامه مستثنی کردن نمایندگان فعلی از داشتن مدرک فوق لیسانس چی ایا دارای وجاهت قانونی بود ؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    1 1
    احمدی نژاد اگه یک کار خوب کرده باشه اینه که نذاشته قدرتهای معمول جلوی کارش رو بیگرن هیچ رئیس جمهوری توی ایران اینقدر شجاعت نداشتن
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    1 1
    آقای احمدی نزاد کارهای خلاف قانون زیاد داشتند ازجمله از سال 1384 تا 1387 دستور توقف تولید وتعطیلی 300 کارخانه تولید کود ماکرو را دادند