مقامات دولت انگلستان قوانینی وضع کرده اند تا رئیس جمهور ورزش دوست کشورمان این بار نه به بازی های المپیک برود و نه پارالمپیک.

فرهاد عشوندی: وضع قانون انگشت نگاری برای مسئولان عالیرتبه کشورها که به کمیته های المپیک بسیاری از کشورها از جمله ایران ارسال شده ، خیال همه کشورهای حاضر در بازی ها را راحت می کند که حتی اگر روسای جمهورشان هم قرار باشد در این بازی ها شرکت کنند باید انگشت نگاری شوند. اتفاقی که در عرف دیپلماتیک برای مقامات عالیرتبه کشورها قابل پذیرش نیست. محمود احمدی نژاد ، 4 سال قبل که بازی های المپیک و پارا در کشور چین برگزار می شد از سوی کمیته برگزاری مسابقات به افتتاحیه هر دو رویداد دعوت شد اما تصمیم گرفت تا در کنار کاروان جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی باشد. این بار اما با وضع چنین قانونی ، حضور بسیاری از مقامات سیاسی در کنار کاروان ورزشی کشورمان مقدور نیست. در ادوار قبلی غیر از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی کشورمان معمولا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به محل برگزاری بازی ها می رفتند. حالا اما با این تغییر قانون حتی وزیر ورزش ایران هم باید به احتمال فراوان برای ورود به لندن ، انگشت نگاری شود چون پیش از این برای همه عوامل اجرایی کمیته ملی المپیک ، دولت انگلیس و ستاد برگزاری بازی ها ، ویزای مولتی دوساله صادر کرده است و مسئولان اجرایی کاروان ها از این قوانین منع شده اند.

بهرام افشارزاده ، دبیر کمیته ملی المپیک ایران و  سرپرست کاروان اعزامی کشورمان به بازی های لندن اولین مقام اجرایی است که قانون انگشت نگاری از مسئولان دولتی را تشریح می کند. او به ایسنا در این باره می گوید:«در آیین‌نامه و دستورالعملی که کمیته تشکیلاتی بازی‌ها ارسال کرده، آمده که همه مقامات حتی روسای جمهور کشورهایی که کشور انگلستان تعیین می‌کند،‌ باید انگشت‌نگاری شوند. ضمن اینکه کارت شناسایی وزرشکاران به منزله ویزای آن‌ها هم هست و بعضا ممکن است از ورزشکاران هم انگشت‌نگاری شود. این جزو مقررات بازی‌های المپیک لندن است که به همه کشورها ابلاغ شده و ما آن را به وزارت ورزش و وزارت امور خارجه ارسال کرده‌ایم. این قانون بازی‌هاست که کشور میزبان می‌تواند شرط‌ هایی برای برگزاری بازی‌ها داشته باشد. »

محمود احمدی نژاد که همواره سعی کرده تا در کنار ورزشکاران کشورهای مان در رخدادهای مهم بین المللی باشد ، هیچ برنامه ای از پیش تعیین شده برای سفر در آن ایام به لندن اعلام نکرده بود اما در صورت وجود چنین قوانینی او بی شک به این سفر نمی رود. محمد علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در این باره به خبرآنلاین می گوید:« راستش در آیین نامه اجرایی بازی ها که برای آقای افشارزاده و کمیته ملی المپیک ارسال شده ، چنین قانونی وجود دارد و این یکی از قوانین برگزاری بازی هاست.»

قانونی که غیر از رئیس جمهور که البته اصلا معلوم نیست برنامه ای برای حضور در این بازی ها داشته باشد. مشکلاتی ویژه را حتی برای وزیر ورزش کشور ایجاد می کند و البته نمایندگان و دیگر مقامات اجرایی در کشور که قرار بوده در کنار کاروان ورزشی کشورمان در لندن باشند.

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    195 1
    هر چه إز اين أعوان و أنصار كمتر بشه هم هزيمه ها كمتر ميشه هم بهتر نتيجه مي گير يم أخه نماينده مجلس به المپيك چيكار داره
  • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    50 18
    چه مشكلاتي ممكنه ايجاد بشه ؟ اين چه طرز نوشتن خبره ؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    57 3
    خب پس ممكنه حسابي مدال بياريم
  • دکتر IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    11 0
    بهتر! همه ورزشکارا بدون استرس مسابقه میدن
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    8 6
    امن از دست این انگلیسی ها