۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۹

مصاحبه هاشمی​رفسنجانی با ماهنامه​ای پیش از سال نو، به هیاهویی علیه وی در نخستین ماه سال بدل شد.

نسرين وزيري: مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین​المللی، فصلي نو براي منتقدان هاشمي رقم زد تا اينبار يکي از خاطرات وي با امام خميني(ره)، درباره رابطه با آمريکا مستمسکي براي انتقاداتشان شود. «من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.» (متن کامل اين گفت​وگو را اينجا مطالعه فرماييد).
انتقاد به اين سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام که به تازگي از سوي مقام معظم رهبري در اين سمت ابقا شده بود، ابتدا در فضاي رسانه​اي مطرح شد. چه آنکه کيهان در سرمقاله​اي از او پرسيد چرا جواب امام را سانسور کرده است.(اينجا). سپس موج انتقادات به مجلس رسيد که از يکسو اظهارات مقام معظم رهبري در مخالفت با برقراري چنين رابطه​اي در برگه​هايي توزيع شد و هاشمي تلويحا «ناآگاه» خوانده شد و از سوي ديگر به ديدار برخي نمايندگان اقليت با وي منجر شد که طي آن هاشمي بگويد اين موضوع صرفا يک خاطره بوده و امام هم پاسخي به آن نداده و چنانچه مخالف بودند، حتما پاسخ مي​دادند. (اينجا را مطالعه فرماييد).   
تريبون​هاي نماز جمعه سومين جايگاه براي انتقاد به مواضع ديپلماتيک هاشمي رفسنجاني بود. تريبوني که در غياب دوساله هاشمي در آن از هفته گذشته تا کنون در شهرهاي مختلف بيشترين انتقادات را به او وارد کرده است. در جدول زير بخشي از اين انتقادات را بخوانيد:
 
اسامي ائمه جمعه
زمان و مکان
چکيده اظهار نظر
افشارمنش اکبر
18 فروردين / نماز جمعه عنبرآباد
ارتباط با آمریکا و مذاکره با استکبار که هر روز علیه نظام اسلامی و مظلومان عالم توطئه‌های ننگین دارد، هیچ معنا و مفهومی ندارد.  کسانی که دم از ارتباط با آمریکا می‌زنند، بدانند یعنی تسلیم خواسته‌های آمریکا شدند و این کشور جز ظلم و ستم در جهان چیزی دیگر را دنبال نمی‌کند و با جمهوری اسلامی که پرچم‌دار مبارزه با ظلم و ستم و حمایت از مظلوم است، یک‌جا جمع نمی‌شوند.
باريکبين
18 فروردين / نماز جمعه قزوين
نظام اسلامی، نظام استکباری را نظامی ظالمانه می‌دانست و به این دلیل نیز راضی به قطع رابطه با آمریکا شد زیرا این ارتباط به معنای تأمین منافع استکبار است و پهلوی نیز به دنبال همین تأمین منافع استکبار بود. تصور آمریکایی‌ها این بود که با قطع رابطه و اعمال تحریم‌ها، مردم با آمریکا سازش کنند ولی امام خمینی (ره) با شجاعت این قطع رابطه را پذیرفتند زیرا این رابطه را یک رابطه ارباب و رعیتی می‌دانستند.
حسيني بوشهري هاشم
18 فروردين / نماز جمعه قم
امام فرمودند اگر کارتر در عمرش کاری در جهت خدمت به مستضفین کرده باشد همین کار است که رابطه خودش را با ما قطع کرده است.  برکات قطع ارتباط را در عرصه های مختلف شاهد هستیم اما عده ای در گوشه و کنار زمزمه ارتباط با آمریکا را مطرح می کنند. ما اگر می‌گوئیم رابطه با آمریکا "نه" به خاطر خوی استکباری آمریکاست.
با بیان اینکه ما ارتباط متقابل می خواهیم . در طول سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد آیا ارتباط متقابلی از سوی آمریکا دیده شده است. هر موقع این اتفاق افتاد و آنها از اریکه قدرت پائین آمدند ارتباط می‌تواند ایجاد شود.
حيدري محسن
18 فروردين / نماز جمعه اهواز
مطرح کردن مسئله رابطه با آمریکا از طرف برخی از مسئولان نظام تاسف‌بار است. یکی از مسئولان پیشنهاد مذاکره با آمریکا را مطرح کرده که جای تاسف دارد چرا که مذاکره با آمریکا ظالم به معنی تسلیم شدن در برابر این کشور است.
در دوران هشت سال دفاع مقدس بحث مذاکره با آمریکا مطرح شد که امام خمینی (ره) با این عمل به شدت مخالف بود و در حال حاضر رهبر معظم انقلاب نیز با این کار بسیار مخالف است و تکلیف این بحث از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری روشن است.
خاتمي سيداحمد
18 فروردين / نماز جمعه تهران
پرونده آمریکا تنها در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخصی در هیچ جایگاهی در این رابطه حق اظهار نظر و اقدام ندارد. در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوسان آمریکایی، رابطه ایران و ‌آمریکا قطع شد که البته امام(ره) از آن اقدام پرشور دانشجویان استقبال کردند و فرمودند اگر یک کار آمریکا در پرونده‌اش کرده باشد همین قطع رابطه است.
خديري محمد
18 فروردين / نماز جمعه پرند
این افتخار ملت ایران و انقلاب اسلامی است که بیش از 30 سال به ابرقدرت جهان نه گفت.  امام راحل با قطع روابط سیاسی ایران با آمریکا، آنها را در دنیا خوار و رسوا کرد. امام خمینی(ره) منافع ایران را از حلقوم آمریکا بیرون آورد و دست آلوده آنها را از این کشور کوتاه کرد. ملت ایران هیچگاه مقابل منفعت طلبی آمریکا عقب نشینی نخواهد کرد.
دري​نجف آبادي قربانعلي
25 فروردين / نماز جمعه اراک
امام خمینی (ره) فرمودند هر وقت آمریکا آدم شد ما برای برقراری رابطه با آنها فکر می‌کنیم. رابطه بین ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است. تصمیم در این زمینه با مقام معظم رهبری است. آمریکا برای برقراری رابطه با ایران باید کارهای غلط خود را اصلاح کند.
رضايي
18 فروردين / نماز جمعه بيرجند
طبق گفته امام راحل رابطه ما و آمریکا شبیه رابطه گرگ و میش است. این بدان معناست که ما با نظامی که اساس آن با تبذیر و دروغ است نمی‌توانیم کنار بیاییم.
ما اهل گفتگو هستیم اما زمانی که شرایط آن به وجود آمده و آمریکا از راهی که طی می‌کند تغییر مسیر داده و خود را اصلاح کند، پای میز مذاکره خواهیم نشست.
سعيدي علي
25 فروردين/ نماز جمعه قم
رابطه با آمریکا و هر کشوری که به دین و مردم ایران توهین کند، ذلت و خواری محسوب می‌شود/ سخن ملت ما این است که تا زمانی که آنها چنین مواضعی دارند ما همچنان خواهان قطع رابطه با آمریکا هستیم.
شاهچراغي محمد
25 فروردين / نماز جمعه سمنان
امام خمینی (ره) گفتند هرگز با قدرتهای جنایتکار سازش نکنید. رابطه با آمریکا سازشکاری با آمریکا است.طبق فرموده حضرت امام خمینی(ره)، مذاکره با آمریکا بی مذاکره با آمریکا و هیچکس در این مورد نباید حرفی بزند.
صادقي حسن
18 فروردين / نماز جمعه گناباد
قطع رابطه آمریکا با ایران برای کشور ما یک نعمت بود و در طول سالیان گذشته این مسئله در عرصه های گوناگون بروز و ظهور یافته است.
طباطبایی‌نژاد يوسف
25 فروردين/ نماز جمعه اصفهان
سخنان دیگران درباره رابطه با آمریکا اهمیت ندارد؛ نظر رهبری مهم است/طبق قانون اساسی ایران تصمیمات در مورد امور خارجی کشور بر عهده رهبر معظم انقلاب و وظیفه همگان این است که از دستورات ایشان اطاعت کنند.
علم​الهدي احمد
امام خمینی(ره) فرمودند، "رابطه با آمریکا رابطه گرگ با میش است" و متاسفانه هرچند وقت عده‌ای بحث و مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند، اگر مصلحت باشد خود من اولین کسی هستم که رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنم اما مذاکره با آمریکا به مصلحت ما نیست. مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی موضوعیت ندارد.
محمود محسن
18 فروردين / نماز جمعه ورامين
برقراری ارتباط با آمریکا، خط قرمز ملت است. تنها مرجع تصمیم گیری رابطه با آمریکا، مقام معظم رهبری است. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی شکستن شاخ آمریکا و شوروی است، در روزی که کسی جرأت نمی کرد در برابر ابرقدرتها بایستد، امام بزرگوار ما بینی مستکبران را به خاک ماليد.
محمودي مرتضي
25 فروردين / نماز جمعه ورامين
برخی می خواهند رهبری نظام را تضعیف کرده، به همین منظور اظهار نظرات خاصی می کنند، می خواهند دست آمریکا را در مسائل ایران مجددا باز کنند.
آمریکا و مزدورانش آرزوی رابطه با ایران را به گور خواهند برد.
مهدوی ابوالحسن
18 فروردين / نماز جمعه اصفهان
حضرت امام (ره) به برکات این قطع ارتباط اشاره کردند و فرمودند یکی از خدمات آمریکا به ایران قطع ارتباط سیاسی بود که فرصتی برای جهش علمی و عملی ملت ایران به وجود آورد. از دیگر سو قطع ارتباط سیاسی ایران و آمریکا به اعتراف تمامی اهل فن به نفع ایران تمام شده و بعضی از مجامع علمی آمریکا اعلام کرده‌اند که در طی 10 سال این کشور از اوج قدرت خود به پایین‌ترین سطح از لحاظ قدرت و نفوذ در جهان تنزل پیدا کرده است.
ميرعمادي احمد
25 فروردين / نماز جمعه خرم آباد
رابطه با آمریکا ضرر دارد. در این شرایط حساس مقاومت و استقامت وظیفه همگان است و هرگونه سازشکاری با مستکبران ننگ است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    معلوم است آقای هاشمی زده توی خال
    • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      12 4
      هاشمی دوستت داریم همیشه مردانه ایستادی
    • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      7 3
      اتفاقا هاشمی در بد ترین شرایط تیر را در تاریکی رها کرد نه وسط خال چون خود اوباما گفت گرانی بنزین در امریکا تقصیر ایران است این حرف یعنی اثر گذاری ایران بر اقتصاد جهانی ان هم پس از 33 سال از عمر انقلاب
  • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    چرا اینقدر از ایجاد ارتباط و مذاکره هراس دارید؟
    • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      6 6
      هراس نداریم گرگ گرگ است ایا روزی بره میشود تا حالا که نشده
  • بدون نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    درود بر هاشمی و مواضع حکیمانه اش
    • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      8 5
      درود یر روان پاک شهدائ ومرگ بر امریکای جنایتکار
  • بدون نام US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    توهین به هاشمی به همینجا ختم نمیشود اگر امروز پيكان اتهامات و توهين ها به اوست اين بيم وجود داره كه فردا به سمت مقامات بالاتر هم بشه. بايد از حالا جلوش رو گرفت
  • بدون نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری .
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    درود بر هاشمى
    • ایرانی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      7 1
      درود بر شهیدان وخانواده های انان و محرومین ومستضعفین که امام اینهمه سفارش کرد
  • عادل IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    اقای رفسنجانی از همون اولش هم با این انقلاب مشکل داشت
    • امین IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      عادل خان یا هیچ شناختی از پیشینه آقای هاشمی نداری یا به احتمال خیلی زیاد دچار صغر سن هستی برادر
    • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      72 7
      آقای محترم هاشمی نه تنها با انقلاب مشکلی ندارد بلکه خود شناسنامه انقلاب است برادر
  • بدون نام DE ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    این تندرویان که هی دم از آزادی میزنن تحمل نقل یه خاطره رو ندارن. واقعا متاسفم. باید به حضرات یادآوری کرد که شعار ما نه شرقی، نه غربی بود. اگه بنا به قطع رابطه باشه روسیه و چین هم شاملش میشن. ولی تو دنیای سیاست باید بایستیم و حقمونو بگیریم. نه این که مثل یک بچه لوس قهر کنیم!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    صحبتهای هاشمی رفسنجانی منطقی تر به نظر میاد. ائمه جمعه خیلی احساسی با مسئله برخورد می کنن!
    • meysam GB ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      4 45
      بدون نام عزیز نمیشه که تمام ائمه ی جمعه هایی که از طرف شخص مقام معظم رهبری انتخاب شدن دچار رفتار احساسی بشن یه سوال چرا رهبری فتنه 88 رو واکسینه شدن انقلاب خواندند؟ و چرا با اینکه سران فتنه از آقای هاشمی ظاهر کردن حمایت از آنان را خواستند آقای هاشمی سکوت کردند( توجه داشته باش که ظاهر کردن میخاستن نه حمایت) مگر ایشان حفظ نظامی که بخاطرش تا مرز شهادت رفتن رو به انحدامش ترجیح میدادند که یه بیانیه ای در محکوم کردن آن جریانات ندادند
    • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      3 1
      آقا میثم گل، قطعآ همه حقیقت اون چیزی نیست که شما میدونی و اینقدر هم محکم در موردش صحبت میکنی... ضمنأ از "وی پی ان" هم استفاده نکن برادر!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.
    • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      4 6
      امریکا قدرت برتر بود ولی الان دیگه نشانه های سقوط داره پیدا میشه مثل جنبش وال استریت نظر شما قبول است ولی برای سالهای گذشته بیشتر صدق میکند
  • محمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    بالاخره رابطه باآمریکایه روزبایدبرقراربشه؟ درشرایط کنونی ایران درنقطه ضعف نیست واین موقعیت برای مامناسب است.
    • کریم IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      6 0
      اری اگر قرار است رابطه برقرار بشه ما نباید شروع کننده باشیم چون ما که 33 سال سختترین تحریمها را تحمل کردیم حال که در موقعیت بهتر هستیم درست نیست شروع کننده باشیم
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    اونوقت اینهمه امام جمعه خودجوش همشون یه مبحث رو بیان کردن نه؟!
  • seyed US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    با سلام، به این آقایان باید حق که اینطور به آقای هاشمی‌ ایراد میگیرند امام خمینی رحمت الله علیه همان بزرگواری بودند که پس از ماجرای اشغال سفارت، مذاکره با آمریکا و برقراری ارتباط را که توسط آقای ری شهری هدایت میشد پذیرفتند که البته به خاطر خیانت مهدی هاشمی‌ معدوم و احتمالا اسرائیل این اتفاق نیفتاد. صرف نظر از ایراداتی که به آقای هاشمی‌ وارد است، ایشان پشت سر رهبری عزیز، هوشمند ترین و انقلابی‌ترین روحانی کشورند. به همین دلیل هم هنوز به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت منصوب شدند. کسی‌ که به حق بهترین مصلحت را برای نظام تشخیص میدهند. (بچه جنوب تهران و استاد دانشگاه.کوچک شما
  • بدون نام US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    بنظر من این اتفاق از این لحاظ بسیار با اهمیت است که از طریق واکنشی دهی معلوم شود چه کسانی در کلیشه های تاریخي مانده اند
  • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    96 10
    شما غیر از این فکر میکنین؟
  • بدون نام US ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    حرف هاشمی، حرف عمده مردم است
    • هموطن IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 9
      عمده مردم کسانی بودند وهستند که در 22 بهمن شعار مرگ بر امریکا سر دادند
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    حرف اول واخر رو مقام رهبری ميگن و بقيه بايد از ايشون تبعيت كنن
    • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      اشتباه منفي زدم حرفت دقيقا درسته حرف اول و آخرو رهبر ميزنه
    • جلال IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      ولی من درست منفی رو زدم.نترسو چاب کن
    • مهران IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      3 3
      اگر واقعا منافع مردم و كشور مهم است رييس جمهور منتخب مردم ايران است و اين تصميم بايد با نظر رييس جمهور باشد شما هم زحت بكش و چاپ كن
  • farsha IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    هاشمی یار نزدیک امام بوده ااگه شک دارید لطفا فقط پاسخ این سوال منو بدهید که چرا امام بعد از خیانت بنی صدر در سمت فرماندهی کل قوا جانشینی این سمت رو به هیچ کس نداد ولی به هاشمی داد این یعنی چی؟
    • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      5 10
      امام بعد از بنی صدر چرا فرماندهی کل قوا را به هاشمی نداد ؟
    • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      7 21
      خود امام هم میگن که ممکنه من از عده ای تعریف و تمجید کرده باشم اما در هر زمان میزان حال فعلی فرد است
  • محمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    219 8
    اینقدر امریکا را برای خودمان بزرگ کرده ایم که حرف زدن دباره ان جرم حساب می شود در حالیکه شوروی ساق در دشمنی با ما کمتر از امریکا نبود و حتی صدام با موشکهای روسی کودکان بیگناه ما را می کشت ولی با باهاش ارتباط دیپلماتیک داشتیم .
  • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    143 5
    آقایون به اصل مطلب اگر خوب دقت کنند آقای هاشمی پیشنهاد مذاکره باامریکارا نداده اند بلکه گفته اندطی یک نامه دست نویس به امام پیشنهاد کردم این حرف آقای هاشمی نه بنای مذاکره است نه پیشنهاد امریکاواورپا که مارا ادمهای دگم میدانند منظور آقای هاشمی این بود که دنیا بداند که مااینجور صحبتهاهم باامام داشته ایم حالا من که معلم بودم مطلب آقای هاشمی اینطوری دستگیرم شد
  • سنگسر PL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    چطور موقع نامه احمدي نژاد به اوباما می نویسه و یا انتخابش را تبریک میگه و طرف هم جواب نميده درباره اش خطبه ای صادر نکرده اند ؟!
    • بدون نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      137 6
      البته خطبه هايي در تعريف و تمجيد و تشبيه نمودن نامه احمدي نژاد به نامه امام به گورباچف كردند!
  • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    171 7
    دنيا هميشه رو يه پاشنه نچرخيده و نخواهد چرخيد..زماني كه آقاي هاشمي بعنوان رئيس جمهور مشغول به خدمت بودند بعضي از همين آقايان كه استثنائاً در اون زمان مقام يا جايگاهي داشتند جز تملق و به‌به چه‌چه گفتن كاري بلد نبودن..حالا كه از بد روزگار، روزگار بر وفق مراد جناب هاشمي نيست همون آقايان و برخي تازه به دوران رسيده‌ها خوش زبان شدند...آقايان! روزي روزگاري كه دور هم نيست بعضي‌هاي ديگر به شما بدتر از اينها خواهند كرد، پس براي آينده خودتون نگران باشيد، نه آقاي هاشمي..امان از اين روزگار بي‌وفا
  • رضا IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    184 8
    چرا منطقی برخورد نمی کنیم آقایان در نماز جمعه سخن می گویند احساسی عمل می کنند و به فکر اقتصاد مردم نیستند
    • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      91 12
      اعلام موضع شخصي را نميشود اسمشو گذاشت موضع مردمي
  • حسن IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    17 38
    سلام.سایت شما خوبه ولی یک سری اشکالاتی دارد. با تشکر
  • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    56 4
    افسوس
  • فرزاد GB ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    170 9
    مگه با امریکا رابطه ای دوستانه داشته باشیم قراره بیان غارت کنن مملکتو؟ از دشمنی با امریکا به جز چین و روسیه دیگه کی نفی میبره؟
    • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 2
      تمام بدبختی های جهان از امریکا است
  • جعفر IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    155 5
    به آقایان امامان محترم جمعه بفرمائید که نه انگلیس ها، نه روس ها و نه چینی ها هیچ کدامشان برای اسلام 2 ریال تره خرد نمی کنند، ( رجوع کنید به کشتار مسلمانان چین 2 سال پیش و قتل عام وسیع سارایوو و بوسنی ) پس چرا باید از آمریکا چنین توقعی داشت ، همچنین قابل ذکر است که همیشه امکان همه پرسی وجود دارد.
  • رياحي اصفهان IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    هاشمي يكي ازستونهاي انقلاب است///
    • بدون نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 0
      نه اشتباه میکنی ستونهای انقلاب اون جوانان مخلص ووفاداری بوده وهستند که شهید شدند
  • بدون نام CH ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    175 5
    چقدر این امام جمعه ها با هم هماهنگند
  • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    89 3
    ما شالله خدا قوت چشم نزنن چقد امام جمعه داریم ما پس ما رابطه نمیزاریم
  • شوک IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    127 4
    امریکا بد،امریکا جهان خوار امریکا....... ولی مذاکره به معنای تسلیم نیس.
  • علي IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    126 6
    آقاي هاشمي يك سياستمدار بزرگي هستند و انتقاد تا اين حد از ايشان شايسته نيست بهتر است كمي با ايشان همراهي شود .
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    93 4
    ای امریکایی جهانخوار اگه میخوای با ما رابطه برقرارکنی باید.1-مستعمره ما بشی2-تمام سلاحتون رو از بین ببری3-اقتصادت در حال فرو پاشیه ولی اگه یک ذره ازش باقی مونده باید نابودش کنی4-اجازه داری زیر یوغ ما بری5-اظهار بندگی کنی وکشورهای متحدت رو مستعمره ما کنی
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    153 3
    من فقط یه سئوال بزرگ تو ذهنم مونده: مابا عراق با این همه خیانت جنگ 8 ساله و... رابطه داریم ولی با آمریکا نه!!به نظرتون کدوم رابطه منطقی تره؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      46 3
      به خدا قسم یکی از ازاده های کشورمون تعریف میکرد که زمانی که ما اسیر شدیم ما رو دست بسته بردنمون به بغداد و با دست بسته تو خیابونها ما رو راه میبردند تا مردم عراق ما رو ببینند..این عزیز قسم میخورد و با بغض تعریف میکرد که اون روز مردم دوست و برادر!!عراق انقدر اب دهن روی ما انداختند که وقتی ما رو به اردوگاه برگردوندند تمام بچه ها از اب دهن سر تا پاشون خیس بود..این ازاده عزیز گله میکرد که درسته که دولت عراق عوض شده ولی مردمش همون مردمی هستند که از ما اینجوری استقبال کردند پس چرا باید منابع کشور ما صرف بازسازی عراق بشه در حالی که حتی عرضه گرفتن غرامت جنگ رو هم که دادگاههای بین المللی به نفع ما رای دادند را نداریم
  • بدون نام CA ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    166 3
    رابطه با آمریکا ؟ استغفرالله !! . امکان نداره . روسیه به این خوبی به این مظلومی که همش فکر منافع ما هستش منافع خودشو ول کرده چشبیده به منافع ما راست و چپ فناوری هستش که بهمون میده . اینو ولش کنیم بچسیم به آمریکا ؟؟ نه بابا نگو .
  • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    134 3
    خیلی دوست دارم بدانم خیلی از این منتقدین با اولین صدای ترقه به کجاها پناه میبرند چون در 8سال دفاع مقدس پر حرفها را دیدیم.هاشمی را هم دیدیم وقتی در ارتفاعات مرزی بانه دم به دم رزمندگان حضور می یافت.
  • ریحانه سادات IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    132 2
    خدا وکیلی همیشه واسم سؤال بود چه جوری امام جمعه ها با هم یه هو درباره یه موضوع خطبه میگن!! تازه فهمیدم به خدا .
  • بدون نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    132 6
    مشکل جای دیگری است زمانی که احمدی نژاد موضوع رابطه با امریکا را مطرح کرد کسی جیک نزد ولی زمانی که هاشمی مطرح می کند همه غوغا به پا می کنند
  • مصطفی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    22 3
    به هر حال داشتن خاطرات دو نفره با امام (ره) هم در نوع خودش جالب است!
  • رضا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    33 2
    خداوکیلی عراق 8سال با ماجنگید جوونامونوشهیدکردنداسیرکردند زخمیها رو همه با هم تو گودال ریختن و زنده بگور کردند بخاطر عراق چقدر تحریم شدیم با موشکهاش وبمبارانشون نها و بچه ها شهید شدن خیلی وقتها تو خواب.حالا عراق شده برادر ایران کمکهای نقدی می کنیم برای توجیه مردم هم می گیم مسلموناشون نبودن که می جنگیدن بعثیها بودن هنوز خانواده هایی هستند که فرزندانشون مفقود الاثر و مفقود الجسدهستند هنوزشیمیایی ها زجر می کشن چطورکسی دم نزد و عراق برادر مون شد.حالا امریکا اون که اینبلاها رو سرمون نیاورده خوب امریکا هم بشه یه برادر دیگه از ارتباط با امریکا به نفعمون هست که در عراق نبود و نیست و نخواهد بود.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    35 2
    دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره مطمئن باشید بلاخره ایران و آمریکا با هم رابطه برقرار می کنند ولی این نکته را باید در نظر داشت که هر چه این ارتباط دیرتر برقرار بشه به ضرر همه هست هم به ضرر ایرانه هم آمریکا و هم کل جهان . مردم چه گناهی کردن که در این جنگ سیاسی اسیر شدن . این گره فقط به دست حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر هاشمی رفسنجانی باز می شود مطمئن باشید . اندکی صبر سحر نزدیک است
  • محمود IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    25 5
    من فکر کنم اگر هاشمی دم از عدم ارتباط با روسیه را می زد هم باز همين حرفا رو بش ميزدن
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 32
    امريكا و بخصوص انگلستان و كشورهاي واروپايي قابل مقايسه با چين و روسيه نيستند چون در پرونده اين كشورها استعمار ، تجاوز به كشورها ، زورگويي وغيره وجود دارد اما چين و روسيه سابقهاي به اين بدي ندارند بخوصوص چين ودر حال حاضر هم با حق وتو جلوي اين كشورهاي زورگو ايستاده اند .
  • داود IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    18 4
    هاشمی پس از امام و رهبری معظم سومین شخصیت بزرگ و پایه ای انقلاب ( و افتخار ایرانیان ) است
  • تبیین IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    15 4
    آخه چراتعصب کورتون میکنه؟خودش گفت منظورم صرف نقل خاطره است
    • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 0
      یعنی هر خاطره ای را باید گفت اون هم بعد از 30 سال
  • هشیار US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    28 3
    البته می دانید که نطق هفتگی ائمه محترم جمعه را دبیرخانه و مرکز امور مساجد تهیه می کند وحالت بخشنامه دارد و اگر ملاحظه فرمایید می بینید سخنی که ا ئمه جمعه دراین باره گفته اند یکسان و مشابه است
  • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    30 1
    به نظر شما کسی به نظر ما توجه میکنه؟
  • ایرانی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    4 4
    ما تا 30 سال زجر کشیدیم تا حالا روی پای خودمون ایستاده ایم حالا که اونها به ما نیاز دارند از بی تدبیری است که ما شروع کننده باشیم به ایجاد رابطه
  • ایرانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    5 2
    ما تا 30 سال زجر کشیدیم تا حالا روی پای خودمون ایستاده ایم حالا که اونها به ما نیاز دارند از بی تدبیری است که ما شروع کننده باشیم به ایجاد رابطه
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    7 5
    هاشمی در زمان امام هم حرمت نگه نمیداشت وفقط نظرات خودش را با جرات وجسارت تمام بیان میکرد
    • فدایی رهبر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      0 5
      ببخشید شما چند سال دارید آقای بدون نام ؟ شما اصلا سن تون قد میده که آقای هاشمی رو بشناسی .درود بر خامنه ای زنده باد هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب....
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    4 0
    این آقایانی باید به فکر مصالح ملت باشند نه به فکر خودشان
  • بهنام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    3 3
    درود برخامنه ای سلام برهاشمی (هاشمی جان انقلاب است)
  • فدایی رهبر IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    1 3
    هاشمی شناسنامه انقلاب است کسی که در همه ی صحنه های انقلاب در کنار امام بزرگوار بوده است او خاطرات انقلاب اسلامی ایران است کسی حق ندارد به او توهين کند
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    4 5
    کاربرانی که از هاشمی حمایت کرده اند او را نمیشناسند فقط به خاطر بیان این دیدگاه ذوق زده شدند وفکر میکنند که فردا میرن به امریکا ونونشون توی روغن است
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    4 2
    خوب هر سیاستمداری هم اشتباه میکنه معصوم که نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    5 8
    به به چقدر طرفداران رابطه با کشور خوک زیاد است ولی من ایرانی تار مویی از اسیا را به مردمان شهوت پرست و ویسکی نوش امریکایی بی غیرت نمیدهم
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 4
      واقعا" از یه مسلمان که خودش رو شیعه علی (ع) میدونه این حرفها بعیده ، خانم یا آقایی که این نظر رو گذاشتی بهتر بود که بیشتردر مورد جملاتی که میگی فکر کنی و اینکه یک مسلمانی !!!! حذفش نکن لطفـــــــــا"
    • محمد غفور IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      4 3
      بهتر ه نظر تون رو منطقی بنویسی توهین کردن به عقاید دیگران زشته تهمت زدن خوب نیست خلاف شان شماست احساسی نشو
  • جواد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    0 0
    هاشمی شناسنامه انقلابه ولی از نوع جعلی .امام و مردم انقلاب کردن . هاشمی فقط فکر قدرت وثروت اندوزی بود