۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱

امارات متحده عربی کشور کوچکی در حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

سید صادق روحانی: امارات با وجود وسعت کم و جمعیت محدود ( در حدود 4.5 میلیون نفر) از میان تمام کشورهای دنیا تنها کشوری است که با ایران مناقشه ارضی دارد. این کشور که از عمر استقلال و کشور شدنش حدود 40 سال می‌گذرد، ادعا کرده که جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی متعلق به او است. ادعایی که همواره از جانب مسئولان کشورمان رد شده است. اما هر از چند گاهی با شیطنت های امیرنشین‌های اماراتی بر سر زبان‌ها می افتد.
تازه‌ترین اقدام جنجالی امارات نیز در یکی دو روز اخیر به وقوع پیوسته است. همزمان با سفر استانی رییس جمهور به استان هرمزگان و حضور وی در جمع مردم ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته است! عبدالله سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش های امارات برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت پایان «اشغال» جزایر توسط ایران دانسته است. دولت امارات به این اقدام بسنده نکرد و پس از آن سفیر خود در تهران را فراخواند . همچنین آن‌ها بازی دوستانه فوتبال بین تیم‌های ملی دو کشور را لغو کردند. ( ایــــــنــــــجـــــــا) از سوی دیگر برخی کشورهای عربی منطقه نیز همنوا با امارات به تیرگی روابط دو کشور دامن زدند و بر این ادعای دروغ اماراتی‌ها تاکید کردند ( ایــــنـــــجــــــا )
این اقدامات دولت امارات بی پاسخ نماند . در اولین واکنش رییس جمهور از تمامیت ازضی کشورمان صراحتا دفاع کرد و ( ایــــنـــــجــــــا ) پس از آن نیز امیر عبدالهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان سفر رییس جمهور به جزیره ابوموسی را در چهارچوب سفر‌های استانی خواند و ادعای امارات را رد کرد( ایـــــــنـــــــجـــــــا‌ ) .
نکته جالب توجه این است که حضور و مالکیت ایران در این سه جزیره به پیش از تاسیس امارات متحده عربی باز می‌گردد. سه اتفاق مهم از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر سال 1971، در فاصله یک هفته، در ‏منطقه رخ داد؛ اول، خروج کامل نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، دوم، ورود ‏نیروهای ایرانی به جزایر سه گانه و سوم تاسیس دولت امارات است.‏
29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    امارات؟؟؟ اونم که جزئی از خاک ما بود الان واسه خودش کشور شده؟؟
    • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      89 5
      چو ایران مباد ، تن من مباد...
    • سیاوش US ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      63 9
      وقتی فاصله مردم با حاکمان کشور زیاد بشه دشمنان میفهمند که فدرت حاکمه دارد کم و کمتر میشود. وقتی ایدئولوزی بر منطق سیاسی یک کشور حاکم باشد خب توان مقابله سیاسی از آن کشور گرفته میشود.
    • سپهر DE ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      74 4
      کشور مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد بردار اون پرچم از جلوی پرچم ایران عزیزمان....
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      19 18
      كشورهاي عربي از روي ضعف سياست و ...، هزاران ضرر و خسارت به كشورمان وارد كردند و شما فقط بند كردين به خليج و تنب و ابوموسي؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    150 8
    خبر جان جنجال کدومه . سرزمین منو میخواهد بگیره .جنجال کدومه چند سال که ما این خبر را میشنویم .حالا روشده .هی هیچی نمیگیم پرو شدند
  • سعید CA ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    به خدا حیف نیست پرچم ایران رو جلوی پرجم این کشور قلابی و مصنوعی گذاشتید؟ ارزش دارند اینها؟
    • سپهر DE ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      35 3
      کشور مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد بر دار اون پرچم از جلوی پرچم ایران عزیزمان.....
  • حسین IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    67 6
    امارات؟ .. امارات؟ چی هست؟
  • سینا IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    72 5
    باید پرچم ایران رو به اندازه 10000 برابر بزرگتر از پرچم امارات قرار می دادید داداش
  • پرشين IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    69 4
    به نظر من بايد تمام اردوها و بازيهاى دوستانه رو با امارات لغو كرد تا نشون داد كه براى مردم ايران بى ارزش هستن.
  • منصور نوین IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    70 5
    کل امارات متحد عربی مال ماست اونوقت اونا ادعای ابوموسی رو دارند.
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    70 2
    تاریخ تولد امارات نسبت به ایران به شیرخوارگی هم قد نمیدهد که این قدر پررویی میکند.
  • بدون نام US ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    64 10
    من نمیفهمم این منفی ها برایِ چیه؟؟
  • امیر IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    76 6
    برای من جالبه که چرا بعضیها به کامنتها منفی دادند!!! وطن چیزی است که نه با دولت رابطه ای داردو نه شخص....حتی اگر بعضیها با دولت و اشخاص مشکل داشته باشند نباید با وطن مشکل داشته باشند و وطن فروشی حتی در گفتار کنند. جاب تر اینکه حتی حیوانات برای خود قلمرو دارند و به آن اهمیت می دهند و حتی برای آن جان می دهند، چه برسد به انسانها.... هشدار به امارات که سوء استفاده از شرایط سیاسی و مناقشات موجود نکند که ایرانی تحت هیچ شرایطی از وطن خود نمی گذرد.
  • ایمان عزیز IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    98 5
    شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان خیلی غلط کرد و خیلی بیجا فرمود!!!
  • علی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    62 46
    ای خاک بر سره محمدرضا پهلوی که خاک ایران بذل و بخشش کرد حالا نتیجه اش این شده که این ها هم برا ما زبان در آوردن. اگه نظر منو بخواین که ایران باید برای کل خاک امارات اعاده حیثیت کنه.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      44 19
      چند وقته اومدی تو شهر که حالا داری عربده میکشی؟بعید میدونم سنت به اون زمانها قد بده لااقل از 4تا بزرگتر سوال کن بعد تربیت نداشتتو رو کن..زمان محمد رضا شاه نه تنها امارات که هیچ کدوم از کشورهای عربی جرات این غلطها رو نداشتند..الانه که پررو شدند و چپ و راست بیانیه صادر میکنند و ایران رو محکوم میکنند اون زمانها حتی جرات این که اسم ایران رو بدون تعظیم به زبان بیارند نداشتند
    • ایران بزرگ IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      31 13
      کسانی که منفی دادن چرا واقع بین نیستند.به خدا همین شاه بود که با مذاکره با انگلیس ها سه جزیره و بحرین که هر چهارتاشون خاک کشورمون بودن رو با هم تعویض کرد و حتی قبلش نسبت به قطر و کل امارات و کویت هم که قبل از استعمار انگلیس متعلق به ایران بود هم هیچ ادعایی نکرد.آخه بگیت کدوم آدم عاقل خاک کشورشو با خاک کشورش که هر دو متعلق به ایران هست رو تعویض میکنه؟؟؟؟ یا اینکه خیلی نفهم بوده یا اینکه هیچ قدرتی نداشته و از انگلیس ها حیله گر میترسیده.به خدا محمدرضا شاه هم شاه خوبی نبود.شاه خوب فقط کریمخان زند بود و نادرشاه و بعضی از شاه های صفویه و قبلش هم کل شاههای هخامنشی
    • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      16 12
      علی برو کتاب تاریخی بخون .برو ...نمی تونی برو پیش بابات بپرس چی بود چی شد
    • علی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      4 5
      آره دیگه . اون زمان ژاندارم منطقه بودیم . مثل طغرل تو برره
    • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      6 5
      یک نگاهی به تمامی امکاناتی که الان داریم بیاندازید. اینا کی ساخته شده؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    62 4
    امارات مگه ماله ایران نیست؟از کی تا حالا جدا شده؟
    • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      19 4
      باید پرچم مقدس و درفش کاویانی و اساطیری اریایی ایرانی در بالای کاخ اين شيوخ نصب شود تا دیگر زبان درازی نکند!!! ای داریوش کبیر کجایی که همه واماندگان زمان تو الان دارند زبان درازی می کنند!!! ای امپراطوری باشکوه اریایی کجایی که یک مشت لات بی سر و پای روانی برای ما شاخ شده اند !! ای دلاوران کجایید که نیاز به شما شیران شرزه داریم ما
    • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      6 0
      چرا امارات وبحرین جزئ ایران بودند از وقتی که شاهان بی لیاقت قاجار در حرمسرا ها قایم موشک بازی میکردند با توطئه انگلیسی نامرد به منظور هر چه بیشتر لاغر شدن ایران جدا شدند
  • ali IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    51 2
    واقا" که!! آب که سربالا میره قورباغه هم ابوعطا میخونه!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    51 5
    حاشیه ی خلیج پارس متعلق به سر زمین سربلند پارس است
  • saeed IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    57 1
    ای بابا این حرف ها اینقدر کوچیکند که اصلا نباید جواب داده بشن. تازه تیم ملی شونم واسه روحیه بخشی به کیروش می خواستیم وگرنه در حد بازی با ما نیستند.
    • سعید IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      21 1
      تشکر از نظر خوبتون
  • پژواک CA ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    26 4
    همين مونده بود که اين يکي براي ما خط و نشون بکشه. البته تقصير خودمونه. وقتي در عرض 20 سال اخير ميريم با پول ايراني اون کشور رو آباد ميکنيم، اونا هم بايد از اين حرفا بزنن. تقصير دولت ماست که يک تودهني محکم به اين عربها نميزنه. به نظر من که بايد سفيرشون از ايران براي مدتي اخراج بشه.
  • امیر IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    18 2
    کوچک بودن امارات از لحاظ جغرافیایی، کم بودن عمراستقلال امارات، اینکه روزگاری جزیی از کشور ما بوده و ..... هیچگونه دلیل منطقی برای به رسمیت شناختن امارات به عنوان یک کشور کستقل نمیتواند باشد. حالا اگر در کشور امارات زیاده خواهی و زیاده گویی رخ داده شده و در کلام به حریم مرزهای میهن همیشه سرافرازمان تعرض شده پاسخ آنها را باید به دور از تعصبات کهنه داد. امیدوارم مسئولان مربوطه بتوانند با درایت تمام به این تعرضات پایان دهند. البته باید هوشیار باشیم که اینگونه تعرضات از داخل آب نخورد.
  • ستار IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    20 2
    امارات بخاطر تاجران ایرانی امارات شد تورا بخدا حیف نیست جواب دندان شکن به اشان ندیم تا ادب شوند؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    25 5
    كسايي كه منفي دادن حتما همون كسايي هستند كه زندگي كردن توي امارات براشون يه آرزو هست و يا الان اونجا دارن زندگي ميكنن و ميترسن كه اين اختلاف براشون مشكل درست كنه. ويا كسايي هستند كه دلشون واسه دبي و كنسرتها تنگ بشه. واقعا ننگ بر شما كه منافع شخصيتون رو بر منافع ملي ترجيح ميديد. هر ايراني كه قلبش براي ايران نتپد همان بهتر كه نتپد.
  • مهسا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    21 2
    تقصیر ما ایرانی هاست که عید و تابستونمون رو تو این کشور میگذرونیم و با پول مملکت اقتصاد رانتی این کشور رو چاق و چله می کنیم. قبل از هر کس خود ایرانی ها دوبی رفتن رو تحریم کنند ببینند از این غلطها دیگه می کنه یا نه؟
  • جلال اسکندری IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 3
    باسلام ما کاری به مدرک وبود ونبود ایشان نداریم واصلا اهمیت نداره ایشان نظری بجز ارائه نظریات اربابان استعمارگرش نداره اگه راست میگه بره سراغ اسراییل غاصب ببین جراتشو داره آنوقت ابایک تلفن حذف فیزیکی وشغلی میشه اماخانم اشتون واربابان استعمارگرش بدانندماتاآخرین قطره خونمان ازاهداف وانقلابمان دفاع میکنیم گرچه بخاطرافزایش قیمت نفت واقتصادتضعیف شده اروپا حاضربه عقب نشینی وتعامل با ایران اسلامی هستند
  • سعيد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    19 1
    خدائيش امارات ديگه شورشو درآورده . بدتر از اون مسولان كشور ما . بايد تاسف خورد و از غصه دق كرد. من فكر مي كنم اخرش مجبور ميشيم ابوموسي رو دودستي به امارات بديم. حالا خوب توجه كنيد چند سال پيش با هزار بدبختي طرح توسعه ابوموسي كه شامل بندهاي براي توسعه ابوموسي بود در دولت به تصويب رسيد. تا اين حزيره از اين وضعيتي كه هست خارج بشه و كسي نتونه چشم طمع بهش داشته باشه. اما باورتون نميشه هيچ يك از وزارتخانه ها به هيچ يك از تعهداتشون عمل نكردند . ريالي هزينه نكردند. حتي مسولين استاني هم به اين جزيره نمي رند. سفر رئيس جمهور هزار تا ايول داره. به خدا ما خودمون نمي خوايم ابوموسي مال ما باشه اونوقت به شاه فحش ميدم. شاه و هفت جدش رفتند زير خاك . آيندگان در مورد ما چه قضاوتي خواهند كرد . با شعار كه نميشه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    15 4
    این عربها ی......باید بدونند من خودم و زن وبچه ام رو فدای این خاک میکنم با چنگ و دندان از تمامیت عرضی کشورم حفاظت خواهم کرد.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    19 1
    نام متعلقات ایران در خلیج فارس را از عربی به فارسی تغییر دهید مثل کشتیها و سکوهای نفتی و غیره در کانال 16 بین المللی نامهای ایرانی باید طنین انداز شود.
  • مسعود IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 9
    امارات !!شیوخ اعراب !
  • علي IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    21 3
    بخدا وقتي اين خبر شنيدم ريختم به هم كه چرا بايد چهار تا ادم كوچولو واسه شيرهاي پارسي شاخ و شونه مي كشد انگار يادشون رفته شهيد همت ها رو
  • جواد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    24 5
    کوروش کجایی
    • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      2 12
      جان هر کی دوست داری دیگه اسم کوروش رو نیار ، که دیگه داره حالم بهم می خوره .
    • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      8 1
      اری کوروش باید میبود تا اول شاهان بی لیاقت قاجار را از تخت سرنگون میکرد وبعد هم انگلیسی نامرد وبی غیرت را به طویله خودشان باز میگرداند انگاه نه امارات نه بحرین از ایران جدا نمیشدند
  • آیدین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    11 0
    زنده باد وطن
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    8 0
    مرده باد شاهان بی لیاقت قاجار که فقط در حرمسراها سیر میکردند وانگلیسی نامرد هم ایران را لاغر ساخت
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 1
    سران کشور بایستی ماهانه به جزایر سه گانه بروند فضولیش به این کوتوله ها نیومده بهتر است نام ابو موسی بشود اریوبرزن
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    5 0
    بابا چند تا دانشگاه اونجا تاسیس کنید بریم اونجاها الکی هم شده درس بخونیم مجانی تا دیگه از این حرفا نزنن..
    • محمد غفور IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      1 1
      تو برای حفظ خاک مملکت می خواهی الکی بری که فقط آنجا باشید . انتظار داشتم که شما با خوب درس خواندنت دانشگاه انجا را به یک قطب علمی در دنیا مطرح کنید . تا هم به داشتن این جزایر و وجود شما افتخار کنیم . شما جدا" درس بخون وبه عنوان متخصص به آبادانی جزایر کمک کن . ایران نیاز به غیرت و تخصص شما دارد. به امید ایرانی آباد و سربلندتر از همیشه وآبادانی جزایر خلیج همیشه فارس
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 1
    ما اسم جد و آبادمون عربيه هر جا هم كه ميرسيم يه پرچم ميكوبيم زمين به اسامي عربي بابا اساميه اصيل پارسي مگه چه عيبي داره؟ اول از خودمون شروع كنيم يادمون بياد كه كي بوديم كه اين كشوراي گوگوليه حاشيه خليج پارس توهم نزنن كه ما يادمون ولي به اعتقاداتمون احترام ميزاريم نه اينكه كمبود داريم
  • بابک IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    2 0
    اگه آقا لب تر کنند امارات که سهله کل حاشیه خلیج فارس رو که بخشیدیم به عربهاحالشو به خاکمون برمیگردونيم
  • بیدار IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 0
    امیر جان این افرادی که منفی میدن جزو ای دو گروه نیستند: نقل گول:«جاب تر اینکه حتی حیوانات برای خود قلمرو دارند و به آن اهمیت می دهند و حتی برای آن جان می دهند، چه برسد به انسانها....»
  • محسن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    0 0
    امارات از کی تا حالا شده کشور؟ مگه جز اطراف تهران حساب نمیشد؟ اونی که این غلطو کرده بهتره بدونه عمرخودش با عمر تاسیس به اصطلاح کشورش يکيه
  • محمد IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    0 0
    فقط با امارات نه ! بلکه در دریای مازندران هم بعضی از کشور ها حقوق مارو به رسمیت نمیشناسند که امیدوارم مسئولین سیاست خارجه حق کشور مون رو باز پس بگیرند وسیاست درستی رو اتخاذ کنند.البته امیدوارم!