دو فوریت طرح اصلاح روند آیین نامه داخلی مجلس برای برگزاری جلسات سوال از رئیس​جمهور تصویب شد.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری از طراحان این طرح بود که از پایان طرح سوال از رئیس​جمهور به استیضاح در صورت شش بار ارائه پاسخ غیرقابل قبول به نمایندگان خبر داد. (اینجا را مطالعه فرمایید)
در ادامه سخنان وی، غلامرضا مصباحی‌مقدم دیگر نماینده تهران در مقام موافقت با این طرح گفت: اگرچه برای اولین بار آیین نامه مجلس در اجرای طرح سوال از رئیس​جمهور اجرایی شد اما تجربه اخیر ضعف قانون را نشان داد. البته این ضعف صرفا ناظر به این دوره مجلس و ریاست جمهوری نیست.
این نماینده مجالس هفتم و هشتم با بیان اینکه طی سال​ها تجربه سوال از وزرا این را تجربه کردیم که آیین نامه باید در این زمینه اصلاح شود، افزود: تا پیش از اصلاح آیین نامه در مجلس هشتم، سوال از وزرا خاصیتی نداشت. اما پس از آنکه تصویب کردیم سه پاسخ غیرقابل قبول وزرا زمینه استیضاح آنها را فراهم می کند در نحوه پاسخگویی هم اصلاح به عمل آمد.
مصباحی مقدم که از طراحان سوال از رئیس​جمهور بود در مورد نحوه برگزاری آن جلسه و ضعف های موجود در آیین نامه مجلس گفت: در آن جلسه توهین سخیفی به مجلس شد. امکان ایراد گرفتن به رئیس جمهور و پاسخ هایش هم وجود نداشت.
وی در واکنش به مخالفان این طرح که معتقد بودند اصلاح آیین نامه به این روش نوعی سیاسی کاری برای مقابله با دولت است، افزود: بسیار بسیار بعید است که تا پایان این دوره از مجلس و حتی این دوره از دولت باز هم امکان سوال از رئیس جمهور فراهم  باشد. پس نگویید این طرح برای این مجلس است. اما باید جلوی این روال گرفته شود تا بار دیگر این مساله تکرار نشود.
گفتنی است پس از سخنان وی، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، برای این طرح رای گیری کرد و دو فوریت آن به تصویب نمایندگان رسید.
این مصوبه در حالی از منظر نمایندگان گذشت که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در تذکراتی اعلام می کردند که این طرح انتخاباتی و نوعی تبلیغ برای انتخابات دور دوم مجلس است. اما مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و از طراحان این طرح و طرح سوال از رئیس​جمهور در تذکر دیگری به اظهارات آنها واکنش نشان داد و این اتهام را بی اساس خواند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    23 2
    فکر کنم مشکل قانونی در این زمینه وجود نداشته باشه اگر دقت کنیم میبینیم دولتهای گذشته اینگونه نبودند. فقط باید در انتصاب رئیس جمهور دقت شود.
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      11 0
      فکر کنم خبرآنلاین متوجه "انتصاب" نشد.
  • من IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    13 1
    6 بار؟! چه خبره مگه؟ اگه تصويب نكنيد بهتره تا بگيد استيضاح بعد از 6 پاسخ غير قابل قبول! شما نمايندگان عزيز همون يكباري كه از رئيس جمهور سوال كرديد 6 ماه طول كشيد تا اعلام وصول بشه و يه عده امضاهاشون رو پس گرفتند و دوباره امضا كردند و . . . و هزار تا برنامه ديگه. يه رئيس جمهور هم توي 4 سال خدمتش اگه هر 6 ماه يكبار هم ازش سوال بشه بازهم به استيضاح نميرسه. البته اگر مثل آقاي احمدي نژاد باهاش برخورد كنيد كه ميشه هر 8 سال يك سوال؟! پس همون بهتر و سنگين تره كه تصويبش نكنيد چون اصلاً اجرايي نيست.