در جلسه علنی امروز طرحی برای اصلاح آیین​نامه داخلی مجلس ارائه شد که هدف از آن اصلاح روند طرح سوال از رئیس جمهور بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری یکی از طراحان این طرح بود، که با اشاره به نتایج حاصل از جلسه سوال از رئیس​جمهور، بر لزوم رای گیری در مورد پاسخ​های وی اصرار کرد و گفت: در این طرح زمینه استیضاح رئیس​جمهور پس از 6 بار پاسخ غیر قانع کننده وی فراهم شده البته منوط به امضای دوباره طراحان.
او به عنوان یکی از طراحان این طرح دو فوریتی بر لزوم اصلاح آیین​نامه داخلی مجلس تاکید کرد و با بیان اینکه این طرح تکمله​ای به طرح سوال از رئیس​جمهور در قوانین موجود است، اظهار داشت: تجربه برگزاری طرح سوال از رئیس​جمهور اگرچه مواهب بسیاری داشت و ظرفیت بالای نظام جمهوری اسلامی در اجرای دموکراسی را به نمایش گذاشت؛ اما آیین نامه داخلی موجود مجلس اجازه نمی​داد که نمایندگان به رئیس​جمهور در قبال عدم پاسخگویی به سوالات، تذکر بدهند.
وی با اشاره به اینکه طرح سوال از رئیس​جمهور پروسه طولانی​ای دارد و به سختی می​توان رئیس​جمهور را به مجلس فراخواند، ادامه داد: نمایندگان کنونی مجلس به خوبی متوجه سختی این کار شده و از ابهامات آیین​نامه نیز اطلاع دارند.
نماینده تهران در برشماری ایرادات آیین نامه کنونی مجلس در خصوص طرح سوال از رئیس​جمهور گفت: متاسفانه در آیین نامه کنونی، زمان طرح سوال از سوی نمایندگان محدود است و تنها یک نماینده اجازه طرح سوال دارد که عادلانه نیست. مضاف بر اینکه بر اساس آیین نامه کنونی سوال کنندگان فقط یکبار حق اظهار نظر دارند و نمی​توان حین سخنان رئیس جمهور به او تذکر داد یا در پایان سخنان وی به او گفت که پاسخ​هایش قانع کننده نیست.
مطهری افزود: همچنین امکان رای گیری برای پاسخ هایی که قانع کننده نبوده، وجود ندارد. اما در این طرح آمده است که در صورت 6 بار رای مجلس به قانع کننده نبودن پاسخ های رئیس​جمهور، امکان استیضاح وی با رای دوباره دو سوم طراحان امکان پذیر شود.
وی از نمایندگان خواست تا با رای به این طرح، پروسه طرح سوال از رئیس​جمهور را کامل کنند.
اسدالله عباسی نماینده رودسر در مخالفت با اظهارات مطهری، این طرح را انتخاباتی خواند و گفت: من به کم و کیف پاسخ رئیس جمهور و سوال کنندگان کاری ندارم اما چه ضرورتی دارد که اکنون چنین طرحی را تصویب کنیم؟
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در روند طرح سوال از وزرا نیز عدالت اجر نمی شود و در حق وزرا و زمان پاسخگویی انها اجحاف می​شود، ادامه داد: چرا با انگیزه سیاسی به دنبال احقاق حقوق دیگری هستید؟ این کار چه فوریت و ضرورتی دارد؟ چون شما از سوال از رئیس جمهور قانع نشدید؟ آن هم در شرایطی که التهابات مختلفی فراروی ما است؟
به گفته وی، چون رئیس جمهور منتخب مردم است، مجلس نمی​تواند با آرای خود، رای به استیضاح او بدهد و یا پنج هفته پشت سر هم او را به مجلس فراخواند و در هفته ششم نیز او را برکنار کرد!
در ادامه محمد دهقان نماینده چناران هم در موافقت با این طرح، با بیان اینکه آیین نامه موجود مجلس اشکالات واقعی دارد، افزود: اینکه سوال کنندگان فقط یک ربع فرصت دارند و رئیس​جمهور 45 دقیقه وقت پاسخگویی دارد و پس از آن هم نتیجه ای درباره قانع کننده بودن یا نبودن پاسخ​ها حاصل نمی​شود، روال صحیحی نیست.
وی با بیان اینکه سوال از رئیس​جمهور و ناکارآمدی آیین نامه برای نمایندگان مجلس هشتم، ملموس شده است، ادامه داد: از این رو این نمایندگان بهتر می​توانند به اصلاح آیین​نامه بپردازند و نباید این کار را به مجلس نهم واگذار کنیم.
به گفته وی، تخلفات رئیس جمهور پس از هربار رای گیری باید به قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری ارجاع شود تا ضمانت اجرای قوانین لحاظ شود.
گفتنی است مذاکرات که به اینجا رسید نمایندگان حامی دولت، با تذکرات خود مانع از ادامه مذاکرات شدند.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    3 34
    بيماري واگير دار سياسي در مجلس شيوع پيدا کرده . اين درست نيست متاسفانه هرروز كه مي گذرد بدتر هم ميشود. مطهري خدا شما را هدايت کند و گرنه...
    • بدون نام US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      3 0
      واقعا که عجب بیماری وحشتناک واگیرداری!!! سوال از رییس جمهور؟؟
  • فرهاد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    30 0
    آقای اسدا... عباسی اگر رئیس جمهور منتخب مردم است و مجلس نمی تواند او را برکنار کند پس شما منتخب چه کسی هستی که با این طرح مخالفت می کنی؟؟؟!!!!!! مگر شما نماینده مردم نیستی؟ ضمنا اگر مردم از رئیس جمهور ناراضی باشند و بخواهند او را برکنار کنند چه راهکاری وجود دارد؟؟ آیا دوباره انتخابات برگزار می کنید؟؟
  • نوید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    18 0
    باید از اول به فکر می بودید
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    22 8
    علی مطهری اخرش سر خودت به باد خواهی داد
  • سینا IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    28 3
    دررود بر مطهری!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 0
    فی الواقع نمایندگان باید در اصلاح آیین نامه از برخوردهای احساسی و تصویب هر قانونی که اقتدار سیاسی نظام را زیر سئوال ببرد پرهیز کنند. طرح سئوال از رییس جمهور را می توان به دو مرحله غیر علنی و علنی تقسیم کرد و باید در مورد تخلفات قانونی رییس جمهور از توان قوه قضاییه نیز استفاده شود. در حقیقت مجلس نباید به تنهایی تمام بار را به دوش بکشد و دیوان عدالت اداری نیز باید در اتخاذ تصمیم دخیل باشد که البته الان هم هست ولی خیلی منفعلانه برخورد می کند با همه اینها ما نمی خواهیم از توان قوه اجرایی نیز کاسته شود.
  • شروین IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    26 1
    انصافا " مرد "ه این علی مطهری ...
    • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      1 0
      پس میخواستی چی باشه
    • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      3 0
      من فکر میکنم جناب مطهری هم شبها خواب استیضاح ریاست جمهوری رو میبینند 4 ساله کار رو زندگیشو ول کرده چسبیده به طرح اینگونه مسایل
  • hash IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    12 2
    باعنایت به شروع کار نمایندگان امروز ملت 22/1/91 رأس ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه واتمام آن رأس ساعت ۱۲و ۳۷ دقیقه خدا آخرعاقبت ملت را به خیر کند
    • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      0 1
      خوب منظور؟
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    15 0
    نماینده های حامی دولت هم مثل خود دولت اند دیگه...!
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    4 0
    این چی میگه؟با این کاراش میخواد چیو ثابت کنه؟ اصلا چه دردی دوا میشه از این مردم؟اصلا کسی نیست به فکر ناکارمدی برنامه های صدا و سیما باشه به فکر تبعیضهای اجتماعی باشه اصلا این مردم باید دردشونو به کی بگن؟
  • م ب IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 0
    از ماست که برماست روزی زسر سنگ عقابی به هوا خواست و ........ انگار داره یه چیزهایی اشکار میشه که نمایندگان به این فکر افتادند ای کاش این قدرت هم وجود داشته باشد که کسانی را که در سال 88 به واسطه جوسازی اطرافیان این دولت تخریب شده اند مورد دلجویی قرار گیرند گرچه افکار عمومی بیدار است و بخوبی این مسائل را درک میکند ولی بخاطر مصلحت نظام سکوت کرده است
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    6 5
    اکثریت نمایندگانی که نامه درخواست سوال از رییس جمهور را امضا کرده بودند در دور بعدی رای نیاوردند و این نشان دهنده نا کارامدی این نمایندگان و عدم اقبال مردم نسبت به عملکردشان در حوزه انتخابه شان است که به جای پرداختن به امور موکل هایشان ورفع مشکلات منطقه خود سیاهی لشکر جناب مطهری و امثال ایشان شده اندکه این خود نشانگر این مطلب است که مردم دنبال کارند نه سیاسی کاری .
    • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      2 1
      احسنت احسنت که حرف دل ملت را زدی