در کتاب «تندباد حوادث»، نماینده شاه و مامور ساواک در عراق، اطلاعات به کلی سری و محرمانه بخشی از سازمان ساواک ایران را در دهه های 1330-1350 بیان می‌کند.

یه گزارش خبرآنلاین، «تندباد حوادث» ( گفت و گویی با عیسی پژمان) به همت عرفان قانعی فرد از سوی نشر علم منتشر شد.


سرهنگ پژمان متولد 1303سنندج، جزء نخستین افسرانی است که با تاسیس ساواک به سرتیپ علوی‌کیا معرفی می‌شود و در اداره خارجی ساواک نزد سرهنگ دکتر مجتبی پاشایی و سپس در بخش کردستان فعالیت می‌کند و پس از مدتی به عنوان مسئول این بخش، منصوب می‌شود. در 1336 پس از انتقال به ساواک تا 1348، مسئولیت‌هایی - نمایندگی ساواک در عراق، معاون اداره بررسی اطلاعات خارجی، معاون وابسته نظامی در عراق- داشته و مدتی هم به عنوان استاد ساواک تدریس کرد. در 1348 از ساواک منفک و به شهربانی منتقل شد و مدتی ریاست اطلاعات شهربانی را برعهده داشت. بعدها به همکاری با حسن پاکروان – مشاور سیاسی شاه - دعوت می‌شود.


در کتاب «تندباد حوادث»، نماینده شاه و مامور ساواک در عراق، اطلاعات به کلی سری و محرمانه بخشی از سازمان ساواک ایران را در دهه های 1330-1350 بیان می کند و در 5 فصل به «عملیات سری ساواک در کردستان عراق و استفاده از کردهای بارزانی در جهت نیت شاه، اسرار پشت پرده قرارداد الجزایر و نقش بارزانی، چگونگی ترور تیمور بختیار درعراق، خدمت یا خیانت فردوست، تلاش بختیار به کودتا علیه انقلاب اسلامی و وضع کردها بعد از انقلاب» می پردازد. این کتاب محصول گفتگوی قانعی فرد با پژمان در پاریس است. گرچه سرهنگ پژمان، پیش از این نوشته هایی در این زمینه در خارج از ایران منتشر کرده اما در این گفتگو ها به طور منظم به روایت ناگفته های خود از تاریخ معاصر ایران پرداخته است.
 


در این کتاب پژمان پناه بردن به اسلجه را امری مذموم می داند که موجب عقب ماندگی کردهاست و کردها هرکجا باشند ایرانی اند و دوستدار ایران و ایرانی و تفکر بیات شده تجزیه طلبی و ضدیت با تمامیت ارضی ایران، دیگر در میان جامعه جوان امروزی مناطق کردنشین رواج و خریداری ندارد.

 
 

این کتاب در 590 صفحه و با قیمت 19500 تومان منتشر شده است که دارای 32 صفحه عکس های تاریخی است.

 

ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب‌ (در صورت توزیع در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =